Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

The Prophecy (1995)
https://www.imdb.com/title/tt0114194/

En film som handlar om religion, och strid mellan änglar och fallna änglar. Sett den för väldigt länge sen och hade vaga minnen om att den var bra, men det visade sig vara fel. En rätt risig film med dåliga effekter, och flera kända skådisar som inte lyckas rädda filmen. Huvudpersonen är väldigt stel genom filmen och talet i slutet kändes pinsamt. I senare delen blandar de in indianer/native americans med ritualer och andeutdrivning, jag tyckte det blev rätt taffligt faktiskt.
4/10

Se hellre Lord of Illusions av Clive Barker från samma år. https://www.imdb.com/title/tt0113690/
Den filmen har också brister, men jag tycker den är mycket bättre än The Prophecy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

The Prophecy (1995)
https://www.imdb.com/title/tt0114194/

En film som handlar om religion, och strid mellan änglar och fallna änglar. Sett den för väldigt länge sen och hade vaga minnen om att den var bra, men det visade sig vara fel. En rätt risig film med dåliga effekter, och flera kända skådisar som inte lyckas rädda filmen. Huvudpersonen är väldigt stel genom filmen och talet i slutet kändes pinsamt. I senare delen blandar de in indianer/native americans med ritualer och andeutdrivning, jag tyckte det blev rätt taffligt faktiskt.
4/10

Var väl 5-10 år sen jag såg den, men vill minnas den var bättre än 4/10?
Tyckte skådisarna hjälpte upp en del! Visst Elias Koteas glöder väl inte av star-power men tyckte då det delvis passade hans roll som knäckt ex-präst. Christopher Walken har en kul udda roll som passar honom väl, och Viggo Mortensen funkar riktigt fint som djävulen. Men kan hålla med det inte är nån högbudgetrulle (eller ens högtemporulle) med massa smaskiga effekter!
Beror väl lite på vad man vill ha ut av filmen men jag fann av någon anledning hela konceptet med kristendom som kliver över mot mytologi/fantasi rätt underhållande... (hade rätt kul med tex Constantine också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Witch (2015)

Skräck/drama av Robert Eggers.
Filmen kryssar i de flesta rutor för mig och är absolut en av de bättre jag sett på länge. Ruskigt obehaglig stämning genom hela filmen och stämningsfullt på precis det sättet som bara Eggers och Ari Aster får till. Ralph Ineson är precis så bra som man kan tänka sig och filmdebuten för Anya Taylor-Joy är riktigt bra.

Filmen utspelar sig i New England på 1600-talet där en familj blir bannlyst från sin puritanska religiösa bosättning och bygger en ny bondgård i vildmarken. Det går snabbt åt helvete och rädsla, paranoia och svart magi är involverat.

9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

The Witch (2015)

Skräck/drama av Robert Eggers.
Filmen kryssar i de flesta rutor för mig och är absolut en av de bättre jag sett på länge. Ruskigt obehaglig stämning genom hela filmen och stämningsfullt på precis det sättet som bara Eggers och Ari Aster får till. Ralph Ineson är precis så bra som man kan tänka sig och filmdebuten för Anya Taylor-Joy är riktigt bra.

Filmen utspelar sig i New England på 1600-talet där en familj blir bannlyst från sin puritanska religiösa bosättning och bygger en ny bondgård i vildmarken. Det går snabbt åt helvete och rädsla, paranoia och svart magi är involverat.

9/10

Oooooh, den här ska ses, tyvm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Shine 1996
Helt okej! Gillar filmer där man får hänga med från början av personens liv

Permalänk
Medlem

Det är jul nu.
Så en var dag:
Ice Harvest
Chinatown
Löftet (The Pledge)
.
Som varje jul med ett glas rioja g. r. och ett par skinkmackor till.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Var väl 5-10 år sen jag såg den, men vill minnas den var bättre än 4/10?
Tyckte skådisarna hjälpte upp en del! Visst Elias Koteas glöder väl inte av star-power men tyckte då det delvis passade hans roll som knäckt ex-präst. Christopher Walken har en kul udda roll som passar honom väl, och Viggo Mortensen funkar riktigt fint som djävulen. Men kan hålla med det inte är nån högbudgetrulle (eller ens högtemporulle) med massa smaskiga effekter!
Beror väl lite på vad man vill ha ut av filmen men jag fann av någon anledning hela konceptet med kristendom som kliver över mot mytologi/fantasi rätt underhållande... (hade rätt kul med tex Constantine också)

Det är väl en smaksak och kanske också vilket mood man är i när man ser filmen. Såg att den har högre på IMDB. Därför man inte ska lita helt på en recension utan kolla fler åsikter, positiva och negativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

The Witch (2015)

Skräck/drama av Robert Eggers.
Filmen kryssar i de flesta rutor för mig och är absolut en av de bättre jag sett på länge. Ruskigt obehaglig stämning genom hela filmen och stämningsfullt på precis det sättet som bara Eggers och Ari Aster får till. Ralph Ineson är precis så bra som man kan tänka sig och filmdebuten för Anya Taylor-Joy är riktigt bra.

Filmen utspelar sig i New England på 1600-talet där en familj blir bannlyst från sin puritanska religiösa bosättning och bygger en ny bondgård i vildmarken. Det går snabbt åt helvete och rädsla, paranoia och svart magi är involverat.

9/10

Skrivet av TotalF:

Oooooh, den här ska ses, tyvm.

Jag gillar inte skräck, men måste säga att The Witch faktiskt var riktigt bra. Och obehagligt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Bastarden, danskt/svenskt drama från 1700-tal. Gillade filmen starkt, bra skådespelare, bra story mm. ( både danska och svenska )

8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Bastarden, danskt/svenskt drama från 1700-tal. Gillade filmen starkt, bra skådespelare, bra story mm. ( både danska och svenska )

8/10

Var ser man den redan? Äldsta har den högst upp på sin lista at the moment!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Var ser man den redan? Äldsta har den högst upp på sin lista at the moment!!

Permalänk
Medlem

Tank Girl 2/10

Gammal kultfilm jag tänkt se i åratal.
Kunde lika gärna struntat i det, taffligt filmat, taffliga skådisar och ännu värre effekter.
En besvikelse till o och med för de som läst serien!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på hjärndöd action så jag kollade igenom:
The Meg och Meg 2: The Trench
Och japp hjärnan lämnas bäst urkopplad, så fort en hjärncell vaknade till lite sig så insåg man hur stendumma dom är.
Knappast nånting man ser 2 gånger MAO

Blev tvungen att rensa paletten lite och satte på:
Rare Exports och efter det Sisu istället.
2 filmer jag länge planerat att se men det har aldrig blivit av.
Rare Exports var kanske lite långsam, men Sisu ställer hollywood i skamvrån!
Underhållningsvåld på högsta nivå

Permalänk
Medlem

Testade att se Barbie eftersom den var så hypad, och fanns nu tillgänglig på HBO. Men pallade bara typ 30 minuter.

Värdelös..

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av medbor:

Återkom gärna med din åsikt, jag hörde lite blandat mottagande, men kanske inte är så?

Jag såg Pojken och Hägern i fredags och tycker det är ett underhållande äventyr som tåls att se på bio!
Inte Miyazakis bästa, men ändå närmare toppen än botten imo.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Freelance
6/10

Action-komedi med John Cena i huvudrollen... och ja... det är precis vad man kan förvänta sig av en sån här rulle. Fokus ligger mer på det lättsamma och komiska än det seriösa även om det inte saknas action.

Finns inte så mycket mer att säga, fungerar men är definitivt inget man kommer se igen eller kommer komma ihåg nästa vecka.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Killers of the flower moon - 2023
Har väl aldrig varit en superfan av Martin Scorsese med undantag för Hugo som jag tycker var riktigt bra, men hade hört mycket gott om den här så jag hade ändå försiktigt postivita förväntningar till den här, dock blev det lite av en besvikelse ändå.
Storyn i helhet var rätt intressant, att se lite från perspektivet av nordamerikas urinvånare hur dom behandlades av den vita mannen. Dock var genomförandet lite sisodär, pacingen var lite hattig där vissa saker snabbades upp med lite billiga lösningar medans andra saker drogs kanske ut lite väl mycket. Var också nånting lite konstigt med själva berättandet i filmen som jag inte riiktigt kan sätta fingret på, vet inte om det var stilen Scorses försökte med, klippningen eller om det var den stundvis opassande "musiken" (en trist basslinga som spelades till o från) eller om det var nåt annat.
Större delen av filmen visste jag inte heller riktigt om tanken var att man skulle sympatisera med Leos karaktär eller inte. Mycket? Lite? Kanske? Jag kände iaf inte mycket för han vilket gjorde filmen mindre intressant.

Nåt som är klart är iaf att mitt småförakt för USA ökade lite mer. Hur Europeerna som tog sig dit bara körde över o tog över hela den där kontinenten, så helt otroligt vidrigt så jag tycker det är bra att såna här historier berättas.

Måste ändå säga att slutet var riktigt kasst där nån slags glad radioteater berättade hur det gick för alla, för att sen i slutet så kommer Scorsese själv o säger sista orden med gråten i ögonen, så jääävla krystat, både jag o tjejen satt o facepalmade

Dold text

Antar iaf att det är den här o Oppenheimer som kommer kriga om Oscars, men både är ungefär lika tråkiga o irriterande så jag hoppas dom inte vinner nån alls.
5.5/10

Permalänk
Medlem

Fick lite nostalgivibbar och såg filmen "UHF" - med Weird Al Jankovic.

Permalänk
Medlem

Scream 2022
Värdelös på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Var ser man den redan? Äldsta har den högst upp på sin lista at the moment!!

Har funnits ute som bluray sedan några veckor.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

A Man Called Otto
Över förväntan, gamle Tom passar ganska bra som a grumpy old man.
Rekommenderas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Coda
https://www.imdb.com/title/tt10366460/

Väldigt sevärd film i mitt tyckte

Permalänk
Medlem

Leo
6/10
Netflix

Animerad slow-comedy om en ödla i ett klassrum där Adam Sandler varit med och skrivit den samt producerat den. Gör även rösten till ödlan där Bill Burr gör honom sällskap som hans bästa vän och "rumskompis" som en sköldpadda. Burr gör det riktigt bra tycker jag, men Sandler tycker jag inte riktigt fungerar... gör det klassiska med att "förvränga rösten" på sitt säregna sätt som han gjort genom sin karriär (mentally challanged rösten) och går inte igenom riktigt som en "gamling".

Storymässigt en "run-of-the-mill feel good"... MEN... ett plus för budskapet att unga/barn behöver vuxna i sina liv, må det vara lärare, fritidsledare etc som både ser och hör dem. Gör att den lyckas ta sig upp till steget precis ovanför "Meh". Ett par roliga skämt/inslag finns också... och jag gillar det långsammare tempot där allt inte blir stressat och ska vara hysteriskt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Skaffade nyligen blu-ray boxen med Indiana Jones 1-4. Såg om dom för första gången på väldigt länge och såg klart sista filmen i boxen idag. 1:an till 3:an är verkligen klassiker och riktigt solida äventyrsfilmer än idag, tycker jag. Till och med 4:an var helt okej och ganska underhållande, kommer ihåg den som betydligt sämre än "originaltrilogin". Visst, den når inte upp till samma klass som dom tre första, men så mycket sämre tycker jag inte att den är. Har inte sett senaste filmen än, men lär väl göra det vid nåt tillfälle.

Permalänk

Oppenheimer. Sämsta filmen jag någonsin har sett. Väldigt välgjord etcetera men oj så tråkig. Kändes som en lång roman vars sidor blev fler ju fler sidor man läste. Den tog liksom aldrig slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

AVA (2020). Jag känner igen mig lite i den filmen 📼.

Jag tittar inte så mycket på film. Läser mest språk = Det gäller att vara beredd på att kunna...ja översätta... 🗞️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Coda
https://www.imdb.com/title/tt10366460/

Väldigt sevärd film i mitt tyckte

Känns som att handlingen påminner om "A scent of a woman 👩" till sitt utförande på så vis att antagonisten är The underdog i filmen och tar sig med andras hjälp vidare i livet/skolan/sången/studierna.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Avstängd

Rawhead Rex

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

dricker så sällan så en smula bakis i soffan idag...
såg Talk to me (2022) nyss
Australisk skräck med bra betyg, inte helt kass 6/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Rebel Moon - 2023
Den har ju blivit totalsågad så mina förväntningar var väldigt låga, men trots det så var den inte SÅ illa. Alltså den var ju garanterat inte bra, men den höll ju typ samma standard som vilken annan action-film idag. O ska man jämföra med det uppenbara, alltså Star Wars (den skrev som en SW-film från början), så var den ju lätt bättre än både The Last Jedi o Rise of Skywalker tillsammans. Fast det säger ju såklart inte så mycket då.
Men ja vet inte vad jag egentligen ska säga, det är Zack Snyder, alltså massa slowmo o lens flares med nån halvt ointressant story med en del billiga lösning. Kändes väl till större delen som det var massa side quests när hon där där tjejen i huvudrollen skulle leta efter ett halv dussin coola actionhjältar som tillsammans på nåt sätt ska slåss mot nåt skitstort rymdskepp o dom JÄTTEONDA nazisterna som bor däri. Finns nog inte så mycket mer att säga då den var rätt random.
5.5/10

Svar på off-topic raderat då resten bröts ut i egen tråd. // MOD