Permalänk
Medlem

Kan lämna mitt bidrag, närmar mig 50 och har sen 23 år stadigt lagt på mig några ponduskilon här och där. Såg dock vad som hände med farsan när han blev aldrig, diabetes och svårigheter med att röra på sig och den vägen vill jag inte vandra.

April 2022 så lade jag om kosten, har alltid gillat att käka nötkött och grönsaker så testade det man brukar kalla för LCHF. Dvs undvik kolhydrater. Min svaghet har alltid varit såser av olika slag och det fick man ju äta.

Resultat:
Till dagens dato har jag gått ner 16kg, plus att det gett mig energi att börja styrketräna 3-4 dagar i veckan. Kommer aldrig äta en "normal" kost igen för jag känner direkt att det blir för mycket socker. Testade tex en skinkmacka förra julen, supergott men fick en sockerkick som gjorde mig snurrig i ett halv dygn mådde inget bra.

Kokta ägg till frukost, korv/kött med sallad till lunch osv. Mår superbra och fungerar fortfarande ypperligt för mig.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vägde in mig på 89.7 kilo efter semestern vilket ej var ok.
Har kört strikt diet sen dess och idag landade vågen på 79.5 kilo.

Så endast att sköta det man skyfflar i truten så har jag tappat över 10 kilo på ungefär 2 månader.
Att gå ner i vikt är lätt, att hålla skiten däremot är en annan historia.

Vad äter du?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad äter du?

Det jag vill men jag väger och räknar kalorier via lifesum.
Försöker väl dra ner lite på kolhydrater men absolut ingen jag utesluter ur kosten.

Lagt ett mål på 1500 kcal om dagen men ligger ofta mellan 1000-1500.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Det jag vill men jag väger och räknar kalorier via lifesum.
Försöker väl dra ner lite på kolhydrater men absolut ingen jag utesluter ur kosten.

Lagt ett mål på 1500 kcal om dagen men ligger ofta mellan 1000-1500.

Att skriva upp vad man äter, planera i förväg är ett väldigt effektivt sätt att hålla vikten och även lära sig vad och hur mycket man kan äta.

Skriver med upp i MyFitnessPal men mest pga träningen och för att nå proteinmålet.

Blir än idag förvånad över hur kaloritäta vissa livsmedlen är till förhållande av mättnad.

Kan rekommendera alla att skriva upp sin mat några veckor och se

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Det jag vill men jag väger och räknar kalorier via lifesum.
Försöker väl dra ner lite på kolhydrater men absolut ingen jag utesluter ur kosten.

Lagt ett mål på 1500 kcal om dagen men ligger ofta mellan 1000-1500.

Låter sunt! Jag måste ta tag i vikten igen här. Har tidigare kört lchf och den fungerar ypperligt.. Tills man slutar. Måste hitta något läge där
man äter allt, men inte alltid. Jättesvårt dock när
kroppen skriker efter mat.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Låter sunt! Jag måste ta tag i vikten igen här. Har tidigare kört lchf och den fungerar ypperligt.. Tills man slutar. Måste hitta något läge där
man äter allt, men inte alltid. Jättesvårt dock när
kroppen skriker efter mat.

Ska ge dig ett tips. Är protein. Massor. Minst 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Kött, ägg, kvarg. Du kan inte äta för mkt protein. Kroppen kan inte lagra protein så det tas upp av muskler eller kissar du ut det som blir överskott. Dock gäller ju även kalorier här med. Överskottet av protein är ju även kalorier. Kalorier kan lagras när du överäter som fett. Dock kan jag nästan lova att du blir mätt på protein innan du äter så mycket så det lagras som fett.

Personligen skippar jag bröd, pasta och ris med mera. Äter mest ägg, kvarg, kyckling, kött, gröt och även casein (proteinpulver). Men är inte rädd för att äta annat ibland.

Ska man vara riktigt krass så kan du äta vad du vill ärligt talat. Anteckna maten i en app och hitta på vilken mängd kalorier du är stabil/underskott/går upp i vikt.

Är din balans 1500 kalorier så kan du äta 1500 kalorier av algrens bilar eller chokladbollar om du vill. Såklart inte särskilt sunt men du kommer inte öka i vikt.

Vill man däremot bränna fett och inte vikt så är det högt protein och bra mat. Fetter bör komma från nötter, ägg, olivolja tex. Protein från kött, ägg, kvarg och liknande. Kolhydrater får du från sallad, frukt.

Drick mycket vatten. Vatten driver vatten som kroppen samlar på sig. 1g kolhydrater binder 4g vätska ungefär. Så äter man 200g kolhydrater så binder man 800g vätska. Viktigt att tänka på när man väger sig.

Väg dig varje dag. Att vara viktstabil innebär inte att varje dag väga 80,0kg. Vikten fluktuerar lite hela tiden. Dock inte som en jojo 5-10kg.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera hopprep. Deffar själv varje morgon innan jobbet ca 5-10 minuter. Innan frukosten.

https://www.youtube.com/watch?v=XyqjJx2XxPc

Spola till 6:50 för att se skillnaden mellan första dagen samt efter 30 dagar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ska ge dig ett tips. Är protein. Massor. Minst 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Kött, ägg, kvarg. Du kan inte äta för mkt protein. Kroppen kan inte lagra protein så det tas upp av muskler eller kissar du ut det som blir överskott. Dock gäller ju även kalorier här med. Överskottet av protein är ju även kalorier. Kalorier kan lagras när du överäter som fett. Dock kan jag nästan lova att du blir mätt på protein innan du äter så mycket så det lagras som fett.

Personligen skippar jag bröd, pasta och ris med mera. Äter mest ägg, kvarg, kyckling, kött, gröt och även casein (proteinpulver). Men är inte rädd för att äta annat ibland.

Ska man vara riktigt krass så kan du äta vad du vill ärligt talat. Anteckna maten i en app och hitta på vilken mängd kalorier du är stabil/underskott/går upp i vikt.

Är din balans 1500 kalorier så kan du äta 1500 kalorier av algrens bilar eller chokladbollar om du vill. Såklart inte särskilt sunt men du kommer inte öka i vikt.

Vill man däremot bränna fett och inte vikt så är det högt protein och bra mat. Fetter bör komma från nötter, ägg, olivolja tex. Protein från kött, ägg, kvarg och liknande. Kolhydrater får du från sallad, frukt.

Drick mycket vatten. Vatten driver vatten som kroppen samlar på sig. 1g kolhydrater binder 4g vätska ungefär. Så äter man 200g kolhydrater så binder man 800g vätska. Viktigt att tänka på när man väger sig.

Väg dig varje dag. Att vara viktstabil innebär inte att varje dag väga 80,0kg. Vikten fluktuerar lite hela tiden. Dock inte som en jojo 5-10kg.

Tack! Japp, känner till mycket av detta och ska addera mycket mer protein framöver. När jag körde lchf blev det mycket protein och en del fett, vilket höll mig väldigt mätt hela dagen. Måste hitta något mellanting bara, då det blir så jobbigt att köra lchf hela tiden. Dessutom vill jag kunna äta frukt o.s.v. Tar till mig av dina tips och ska se till att käka mycket mer protein 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Låter sunt! Jag måste ta tag i vikten igen här. Har tidigare kört lchf och den fungerar ypperligt.. Tills man slutar. Måste hitta något läge där
man äter allt, men inte alltid. Jättesvårt dock när
kroppen skriker efter mat.

Grejen är den att ingen metod fungerar som man inte klarar att leva efter. GI under 70, dvs långsamma kolhydrater, är ett tillvägagångssätt. Plus protein. GI över 100 är snabba, dvs viktuppgång, bra isamband med träningen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ska ge dig ett tips. Är protein. Massor. Minst 1,5-2g per kilo kroppsvikt. Kött, ägg, kvarg. Du kan inte äta för mkt protein. Kroppen kan inte lagra protein så det tas upp av muskler eller kissar du ut det som blir överskott. Dock gäller ju även kalorier här med. Överskottet av protein är ju även kalorier. Kalorier kan lagras när du överäter som fett. Dock kan jag nästan lova att du blir mätt på protein innan du äter så mycket så det lagras som fett.

Personligen skippar jag bröd, pasta och ris med mera. Äter mest ägg, kvarg, kyckling, kött, gröt och även casein (proteinpulver). Men är inte rädd för att äta annat ibland.

Ska man vara riktigt krass så kan du äta vad du vill ärligt talat. Anteckna maten i en app och hitta på vilken mängd kalorier du är stabil/underskott/går upp i vikt.

Är din balans 1500 kalorier så kan du äta 1500 kalorier av algrens bilar eller chokladbollar om du vill. Såklart inte särskilt sunt men du kommer inte öka i vikt.

Vill man däremot bränna fett och inte vikt så är det högt protein och bra mat. Fetter bör komma från nötter, ägg, olivolja tex. Protein från kött, ägg, kvarg och liknande. Kolhydrater får du från sallad, frukt.

Drick mycket vatten. Vatten driver vatten som kroppen samlar på sig. 1g kolhydrater binder 4g vätska ungefär. Så äter man 200g kolhydrater så binder man 800g vätska. Viktigt att tänka på när man väger sig.

Väg dig varje dag. Att vara viktstabil innebär inte att varje dag väga 80,0kg. Vikten fluktuerar lite hela tiden. Dock inte som en jojo 5-10kg.

Du bör läsa på om proteinmetabolism. Du verkar förvirrad kring ureacykeln, citronsyracykeln och hur kroppen bryter ner protein till kolhydrater och ketoner.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du bör läsa på om proteinmetabolism. Du verkar förvirrad kring ureacykeln, citronsyracykeln och hur kroppen bryter ner protein till kolhydrater och ketoner.

Förvirrad vet jag inte om jag är. Utveckla gärna vad du vet. Är öppen att lära mig. 😊

Är 100% säker på att protein är det mest mättande samt att det är i stort sett omöjligt att överäta protein. Överäter man protein (Kalorier) så lagras det på kroppen på samma sätt som du överäter fett/kolhydrater(kalorier). Däremot är du med största säkerhet mätt på protein INNAN du ätit för mycket.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tack! Japp, känner till mycket av detta och ska addera mycket mer protein framöver. När jag körde lchf blev det mycket protein och en del fett, vilket höll mig väldigt mätt hela dagen. Måste hitta något mellanting bara, då det blir så jobbigt att köra lchf hela tiden. Dessutom vill jag kunna äta frukt o.s.v. Tar till mig av dina tips och ska se till att käka mycket mer protein 👍🙂

Som jag skrev gäller bara att hitta sin kaloribalans. Enklast att bara scanna maten och vikten av maten i en app varje dag. Testa dig fram på vilken kalorimängd du tappar vikt. Hitta sen mat som håller dig mätt på den mängden varje dag.

Men man ska ju veta att ska man ligga på ett kaloriunderskott och tappa vikt så kommer man vara hungrig under perioder. Det ingår. Säger sig självt egentligen. Man skapar ju självmant ett underskott just för att man ska tappa vikt.

Du kan äta frukt och vad du vill så länge du inte äter mer kalorier än du förbrukar.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Har krånglat med vikten länge, var på hälsokontroll för 2v sedan.
Efter 3 timmar ringde de o ville jag skulle komma tillbaka, hade hormonvärden som pekade åt alla konstiga håll + insulinresistens.
Att jag ens tappat ett enda gram va otroligt tyckte läkaren med ämnesomsättningen på golvet och glukosen i taket 😂

Gått på metformin, GLP-1R stuff, vätskedrivande, muskelavslappnande o en hel hög medikament nu och tappar galet i vätske-vikt, hade 38% mer vätska i kroppen än man ska ha + vätska i buken och en del organ börjat samla på sig.
Sjukt pigg, mer ork så nu var det till och med roligt på gymmet, slog rekord efter rekord (i reps, inte vikt).
Julbordsmätt hela tiden, får ställa klockan för att komma ihåg att äta. Sjukt konstigt är de.

Jag är inte överviktig, jag har översvämning bara 🤣

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jaha, lite rörigt i november men vägde in på 89,7 kg den 1/12, plus 0,9 kg. Trodde det skulle vara värre eftersom november innebar både Dreamhack med godis och skräpmat, missade 5:2 dagar och ingen träning på grund av sjukdom. Så minus 10 kg sedan start.

Missade fredagen igen men månadens vägning visade 92,1kg, alltså plus 2,4kg. Lite större ökning än förväntat men snart är alla helger över och livet kan gå tillbaka till det normala.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Missade fredagen igen men månadens vägning visade 92,1kg, alltså plus 2,4kg. Lite större ökning än förväntat men snart är alla helger över och livet kan gå tillbaka till det normala.

Antingen väger du dig varje dag eller skiter du i det. Du kan inte väga dig så sällan. Säger absolut ingenting om din vikt och vad som orsakar siffran som står på vågen. Totalt meningslöst ärligt talat.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Efter en skilsmässa i januari så gick det väl lite åt skogen med vikten. La allt mitt fokus på mina tre barn och slutade väl ta hand om mig själv, på gott och ont.

Utan att veta så tippar jag vågen skulle säga 100kg idag och min trivselvikt ligger på ca 85 med mina 189cm.

Har lätt för att gå ner i vikt - med löpning och lätt styrketräning ett par ggr i veckan så droppar jag 1,5-2 kg utan större besvär trots att man nu är närmre 50 än 45 😁

Så, målet med 2024 är att hitta tillbaka till normalträning och goda matvanor.

Jag kör ingen speciell diet utan tar en smoothie till frukost de flesta dagar och kör portionskontroll vid varma måltider - och unnar mig nåt i godisväg en kväll i veckan.

Målet här är inte att drömma om något slags Beach 2024 utan att komma ner till att bekvämt kunna använda mina Large-kläder istället för XL.

2024 kommer också att innebära en flytt tillbaka till Sverige från Norge och när man väl är på plats och ordnat med jobb och bostad så får man väl överväga att börja datea och då skadar det väl inte att vara i normalform iaf, så det ska väl hjälpa på motivationen litegranna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Ska testa warrior dieten nu i
2024.

Bara äta efter 19.00

Någon med erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska testa warrior dieten nu i
2024.

Bara äta efter 19.00

Någon med erfarenhet?

Är detta tänkt som ett roligt experiment eller tänker du leva med den här dieten livet ut? Det finns ju mer långsiktiga sätt att gå ner i vikt på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Ska testa warrior dieten nu i
2024.

Bara äta efter 19.00

Någon med erfarenhet?

Även med periodisk fasta så finns det en sanning i vad man ska äta och hur sent. Protein och fett är ingen fara för sent på kvällen för min del. Men kolhydrater sent (efter 20:00-21:00) sabbar nattsömn.

Skrivet av Clasito:

Är detta tänkt som ett roligt experiment eller tänker du leva med den här dieten livet ut? Det finns ju mer långsiktiga sätt att gå ner i vikt på.

Det är lättare att långsiktigt anpassa mattider än mycket annat. Det är inte särskillt svårt att helt enkelt få in en vana att äta inom en begränsad tid på dygnet. Ingen diet är i sig själv långsiktig, alla ger en återgång när man slutar. Så den långsiktigaste dieten är den som man aldrig behöver sluta med. Där kan tidsbaserade dieter ha en fördel mot innehållsbaserade, och ett massivt övertag mot mängdbaserade.

Permalänk
Medlem

Warrior dieter, lchf, fasta, veganskt whatever dieten kallas så är det inget magiskt med någon av dom. Testat allt. Det enda som fungerar för att gå ner i vikt är att äta mindre kalorier än man förbrukar. Hoppas folk inser det.

Kolhydrater gör inte att du går upp i vikt. Inte fett heller. Du behöver allt. Men från bra källor. Nötter, animaliska produkter som kvarg, smör och kyckling samt kött. Mycket protein 1,5-2g per kilo kroppsvikt.

Är absolut inget trolleri. Röra på sig med. Gör att man sover bättre och är piggare. Drick mycket vatten. Jag väger 70kg dricker ca 3-3,5 liter om dagen. Vätska driver vätska.

Väga sig ska man göra varje dag. Efter toalettbesök på morgonen innan intag av vare sig dricka eller mat.

Räkna med att 100gram kolhydrater binder 400g vätska. Så kolla veckosnittet på vikten. Inte dag för dag. Hitta samband vad som påverkar vikten.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Warrior dieter, lchf, fasta, veganskt whatever dieten kallas så är det inget magiskt med någon av dom. Testat allt. Det enda som fungerar för att gå ner i vikt är att äta mindre kalorier än man förbrukar. Hoppas folk inser det.

Kolhydrater gör inte att du går upp i vikt. Inte fett heller. Du behöver allt. Men från bra källor. Nötter, animaliska produkter som kvarg, smör och kyckling samt kött. Mycket protein 1,5-2g per kilo kroppsvikt.

Är absolut inget trolleri. Röra på sig med. Gör att man sover bättre och är piggare. Drick mycket vatten. Jag väger 70kg dricker ca 3-3,5 liter om dagen. Vätska driver vätska.

Väga sig ska man göra varje dag. Efter toalettbesök på morgonen innan intag av vare sig dricka eller mat.

Räkna med att 100gram kolhydrater binder 400g vätska. Så kolla veckosnittet på vikten. Inte dag för dag. Hitta samband vad som påverkar vikten.

Jag äter säkert mer än 100 gram kolhydrater om dagen. På tio dagar är det över 4 kg vätska som kroppen bundit enligt dig. Är det genom att man kissar som man reducerar mängden vätska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felippa:

Jag äter säkert mer än 100 gram kolhydrater om dagen. På tio dagar är det över 4 kg vätska som kroppen bundit enligt dig. Är det genom att man kissar som man reducerar mängden vätska?

Vet inte hur mycket man kan binda. Men ett överskott av kolhydrater binder mycket vätska. Därför man ofta väger mycket mer dagen efter man ätit en pizza och chips/godis. Självklart kissar man även ut vätska och genom att dricka mycket vatten släpper även kroppen vätskan du bundit.

Är såklart normalt att ha vätska i kroppen men går man helst plötsligt upp några kg och vet med sig att man ätit dåligt så är det ganska enkelt att räkna ut att det är just vätska och inte fett.

Krävs ändå 7000 kalorier utöver ditt normala intag för att öka 1kg fett.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har två hopprep men jag *skäms* 🤦‍♂️ något så grön 🥗 jävligt för att hoppa hopprep. Men men...nästa år ska jag ta tag i [hopprepet] på riktigt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag fick en tarminflammation som gjorde ont hösten 2021. Den självläkte. Dock nojade jag länge därefter vad jag kunde äta (läkaren sade exempelvis att jag skulle undvika grillat kött) men med tiden har det lagt sig. Jag gick ned tio kilo efter tarminflammationen. Så nu är jag närmast normalviktig, knappt 90 kilo på 186 cm (har kraftig benstomme och muskulatur. Ja, faktiskt, det är mätt och kollat av dietist i annat sammanhang). Är 58 år, så det gäller att ta chansen nu för en bättre fysisk (och psykisk) hälsa. Givetvis motionerar jag mycket och styrketränar, inklusive fysioterapi efter schema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Warrior dieter, lchf, fasta, veganskt whatever dieten kallas så är det inget magiskt med någon av dom. Testat allt. Det enda som fungerar för att gå ner i vikt är att äta mindre kalorier än man förbrukar. Hoppas folk inser det.

Kolhydrater gör inte att du går upp i vikt. Inte fett heller. Du behöver allt. Men från bra källor. Nötter, animaliska produkter som kvarg, smör och kyckling samt kött. Mycket protein 1,5-2g per kilo kroppsvikt.

Är absolut inget trolleri. Röra på sig med. Gör att man sover bättre och är piggare. Drick mycket vatten. Jag väger 70kg dricker ca 3-3,5 liter om dagen. Vätska driver vätska.

Väga sig ska man göra varje dag. Efter toalettbesök på morgonen innan intag av vare sig dricka eller mat.

Räkna med att 100gram kolhydrater binder 400g vätska. Så kolla veckosnittet på vikten. Inte dag för dag. Hitta samband vad som påverkar vikten.

Detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kolhydrater gör inte att du går upp i vikt. Inte fett heller. Du behöver allt. Men från bra källor. Nötter, animaliska produkter som kvarg, smör och kyckling samt kött. Mycket protein 1,5-2g per kilo kroppsvikt.

Kroppen behöver faktiskt inga kolhydrater alls till skillnad från fett och protein som måste intas. Däremot tycker jag inte man bör vara alltför restriktiv med kolhydrater då det reducerar mängden grönsaker man kan äta per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kroppen behöver faktiskt inga kolhydrater alls till skillnad från fett och protein som måste intas. Däremot tycker jag inte man bör vara alltför restriktiv med kolhydrater då det reducerar mängden grönsaker man kan äta per dag.

Man kan absolut överleva på fett och protein enbart. Däremot blir man absolut inte fet på något sätt av att äta kolhydrater! Personligen äter jag från alla källor. Man får ju annars låsa sig ute från väldigt mycket god och nyttig mat och gör det onödigt svårt för en själv.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

95,8 på vågen istället för 100+ som jag killgissade igår. Positivt överraskad.

Ska ner till sub 85. Ger mig till slutet av februari, gl me.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felippa:

Jag äter säkert mer än 100 gram kolhydrater om dagen. På tio dagar är det över 4 kg vätska som kroppen bundit enligt dig. Är det genom att man kissar som man reducerar mängden vätska?

Du kan inte lagra oändligt med glykogen. Du reducerar mängden, i detta fall, genom att använda glykogen, andas och kissa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Oj! Jag hade inte tränat sedan 29:e augusti 2023 enligt min träningsdagbok när jag nu var och tränade för första gången i år. Jag trodde först att jag inte skulle orka mer än 10 minuters uppvärmning, men orkade med 20 minuter trots allt!

Fokuset är nu 4 pass per vecka, först ett överkroppspass, sedan ett underkroppspass, sedan en vilodag, och sedan upprepa de två olika passen och sedan vila två dagar till => rinse and repeat. Jag tränar för hälsans skull och ser istället kosten som det som gör att jag tappar fett och behåller muskler = mycket protein och kaloriunderskott.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>