Permalänk
Medlem

Köpråd Airfryer

Hej!

Vi köpte en Andersson airfryer för cirka 1 år sedan för att testa. Sambon älskar den och använder den i princip varje dag.

Nu tänker vi uppgradera. Men det är en djungel bland alla airfryers och det finns ont om information, inte ens Prisjakt eller tillverkarnas egna hemsidor har full information!

Sambon gillar hur Philips ser ut och märket verkar vara helt okej. Men andra kända märken som Ninja och Cosori är okända för sambon och därför är hon skeptiskt till att köpa dem.

Vi funderar mellan dessa tre:
1. Philips Premium Airfryer XXL HD9650
Elgiganten har den just nu för 2300kr.
2. Philips Premium Airfryer XXL HD9867
Netonnet har den just nu för 2990kr.
3. Philips HD9880/90
Inget erbjudande.

Våra tankegångar går mellan att köpa 1 eller 2 för att sedan uppgradera igen. Men samtidigt, den används ofta och då kanske det är lika bra att satsa på värsting modellen?

Vad är era erfarenheter och vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Philips Airfryer 5000 Series XXL, 7.2L (1.4Kg), 16-i-1 Airfryer, WiFi-ansluten @1899 med -100kr i kassan

Jag tror en nyare modell än de två första.

Philips Airfryer XXL Combi i 7000-serien - 8,3 l (2 kg), 22-i-1 Airfryer, WiFi-ansluten, (HD9875/90) @3565 med -100kr i kassan.

liknande den tredje. Men jag tror att stektermometer inte ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Hej!

Vi köpte en Andersson airfryer för cirka 1 år sedan för att testa. Sambon älskar den och använder den i princip varje dag.

Nu tänker vi uppgradera. Men det är en djungel bland alla airfryers och det finns ont om information, inte ens Prisjakt eller tillverkarnas egna hemsidor har full information!

Sambon gillar hur Philips ser ut och märket verkar vara helt okej. Men andra kända märken som Ninja och Cosori är okända för sambon och därför är hon skeptiskt till att köpa dem.

Vi funderar mellan dessa tre:
1. Philips Premium Airfryer XXL HD9650
Elgiganten har den just nu för 2300kr.
2. Philips Premium Airfryer XXL HD9867
Netonnet har den just nu för 2990kr.
3. Philips HD9880/90
Inget erbjudande.

Våra tankegångar går mellan att köpa 1 eller 2 för att sedan uppgradera igen. Men samtidigt, den används ofta och då kanske det är lika bra att satsa på värsting modellen?

Vad är era erfarenheter och vad rekommenderar ni?

Kan bara säga från egen erfarenhet, undvik som pesten Phillips airfryer. Prestande, toppen, varit nöjd annars med dem (flera).

Men insidan är inte helt rostfri, korgen rostar snabbt oavsett om i diskmaskin eller handdisk, och när man påpekar detta gällande garanti/reklamation, så låtsas Philips som att det absolut inte är deras fel, trots flera andra påpekat detta i forum och även i det bäst i test, påpekas rost. Inte förrän 2 ARN anmälningar som dem plötsligt "ändrat sig" och gått med på flera återköp.

Efter att köpt denna, inget annat har varit mer praktiskt, nästan aldrig använder mycket mer av spis eller ugn:
https://www.youtube.com/watch?v=Z-O8slim8q8

https://www.coffeefriend.se/p/fritos-tefal-easy-fry-grill-fw5...

Lätt att rengöra, flera tillbehör ingår, som billigt kan köpas till om man vill ha, helt utmärkt laga flera rätter samtidigt, även en pizza får plats i den. Inte smart, hade gärna se den lite breddare, men det har hittills tagit hand om allt man gjort i köket.

Tefal även erbjuder reservdelar under lång tid för skapligt pris så skulle något gå sönder, så kan du få tag på det många år efter utan att varken kassera eller köpa delar för premiumpris. Förmodligen resultat av pandemin och dess konsekvenser, men win-win.

Om mer frågor, säg till !

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för OBH Nordic Actifry som har en "slev" som kan röra runt det man vill fritera. fungerar kanon för vanliga strips, brysselkål, vanlig potatis, pyttipanna (de utan sås) olika grönsaker osv. Saker som t.ex. sötpotatis som är lite mer fragilt bör man undvika dock då det lätt går sönder av sleven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Lätt att rengöra, flera tillbehör ingår, som billigt kan köpas till om man vill ha, helt utmärkt laga flera rätter samtidigt, även en pizza får plats i den. Inte smart, hade gärna se den lite breddare, men det har hittills tagit hand om allt man gjort i köket.

Tefal även erbjuder reservdelar under lång tid för skapligt pris så skulle något gå sönder, så kan du få tag på det många år efter utan att varken kassera eller köpa delar för premiumpris. Förmodligen resultat av pandemin och dess konsekvenser, men win-win.

Om mer frågor, säg till !

är det lätt att rengöra? Jag har alltid svårt att rengöra mesh.
Men nu hittade jag den här istället, med stämplade brickor.(stamped trays)
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0C992CBH1
https://cosori.com/collections/ovens/products/13-quart-air-fr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

Philips Airfryer 5000 Series XXL, 7.2L (1.4Kg), 16-i-1 Airfryer, WiFi-ansluten @1899 med -100kr i kassan

Jag tror en nyare modell än de två första.

Philips Airfryer XXL Combi i 7000-serien - 8,3 l (2 kg), 22-i-1 Airfryer, WiFi-ansluten, (HD9875/90) @3565 med -100kr i kassan.

liknande den tredje. Men jag tror att stektermometer inte ingår.

Tror du det är samma modell? Då vi är vegetarianer så kan vi nog skippa stektermometer 😂

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag ser inga andra skillnader.

Men om en stektermometer kan rädda dig från att vara vegetarian, kanske det är värt att betala lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

är det lätt att rengöra? Jag har alltid svårt att rengöra mesh.
Men nu hittade jag den här istället, med stämplade brickor.(stamped trays)
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B0C992CBH1
https://cosori.com/collections/ovens/products/13-quart-air-fr...

Absolut, rengör väldigt sällan då blir inte så smutsig heller, hårdmeshen går utmärkt i diskmaskin, annars bara lös enkelt med diskborste, kladdiga saker dock normalt bör man ju undvika på mesh, så om du har svårt för det, lägg på bakplåtspapper.

Tänkte själv på cosori, men så att längst bak in kan bli svårt att rengöra. inte minst värmerör längst ner som blir ett hlvete att rengöra efter viss tid, och om går sönder, blir omständigt ( hade tidigare liknande grill med värmerör. Tefalen har endast som en airfryer, värme högst upp med fläkt. Front är även löstagbar för rengöring, vet ej hur är med cosori.

Samt med tefalen, får du även grillpannan, där du kan grilla kött på ena sidan, medan pizza på den andra, så efter jämförelse, var fler fördelar med tefal. Bara det har ersatt att lösa vissa rätter med stekpanna när airfryern har löst det utmärkt, cosori har ej det.

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan
Har haft våran HD9867 lite mer än ett år, använder den minst 4-5 gånger i veckan och nej, den har inte rostat, den är väldigt enkel att rengöra och den fungerar lika bra idag som första användningen.

Cosori är bra samt mycket snyggare i mitt tycke men att betala MER för samma funktion är väl vad pluskan tillåter.

Vi är supernöjda med våran.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tror du det är samma modell? Då vi är vegetarianer så kan vi nog skippa stektermometer 😂

Skrivet av Izenoz:

@FBGKimpan
Har haft våran HD9867 lite mer än ett år, använder den minst 4-5 gånger i veckan och nej, den har inte rostat, den är väldigt enkel att rengöra och den fungerar lika bra idag som första användningen.

Cosori är bra samt mycket snyggare i mitt tycke men att betala MER för samma funktion är väl vad pluskan tillåter.

Vi är supernöjda med våran.

Säger inte att deras fryers rostar på 5 min, men kvaliten har gått ner rejält där i båda mina airfryer servicar, Philips då påstår att korgen ska räknas som en separat förbrukningsvara med separat garanti på 6 månader, inte räknas in på deras 2 års garanti.

Vilket ju både inte framkommer varken i deras manual, marknadsföring, kartong mm. Köper man korg separat, DÅ erbjuder dem 1 års garanti. När påpekat detta, var dem väldigt tysta om varför. I slutändan löst efter flera månader och tyvärr enbart efter ARN.

Och låt oss säga att från fabrik något fel med nonstick lagret. Istället för att se på garanti/reklamation att se över det, är istället Phillips svar på den lösning mot konsument istället följande, vilket än mer påvisar hur "anti" konsument dem tyvärr blivit :
https://www.philips.com.au/c-t/XC000003636/the-coating-of-my-...

" If you notice that the coating of your Philips Airfryer is peeling off, there may be a reason for this. Please read on to learn how to solve this yourself. "

Så mycket är deras service värd när man betalar premium för deras produkter liksom, och med sådan inställning, är Phillips inte mycket alternativ för mig längre och blir att se över andra tillverkare, och hittills helnöjd med mina Tefalprodukter ( knock on wood).

Synd då när inte felar, är jag nöjd med Phillips, men om saker går fel, hjälper det inte vara nöjd med en sak, missnöjd med en annan.

Medan nu med Tefal tex, köpt ett kastrullset med lock, lock kom med skadad lockhållare (som går att fortfarande använda såklart). Påpekade detta, och fick ett mindre symboliskt avdrag. Så verkligen natt och dag gällande hur man tar hand som sina kunder. Tiden får utvisa om samma service kvarstår om något strular med min Tefal fryer, men hittils är det klart för mig vad man ska undvika.

Permalänk

Har en Cosori Dual Blaze som jag är väldigt nöjd med. Har nog använts dagligen sen jag köpte den på black friday 2022.
Tips är att hålla koll på Amazon.de för airfryers - dem brukar vara mycket billigare där. Fick min Cosori Dual Blaze för 1300 kr via amazon.de

Permalänk
Medlem

@Gunior

Vi använder våran mycket som sagt, inte sagt att alla kanske behandlar sina produkter lika som vi gör men vi använder aldrig metall i korgen, ytterst sällan en trätång, det är shake n bake som gäller här

Alla kan vi få måndagsexemplar, tyvärr, vi kan ha lyckats unvika ett sådant kanske.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Gunior

Vi använder våran mycket som sagt, inte sagt att alla kanske behandlar sina produkter lika som vi gör men vi använder aldrig metall i korgen, ytterst sällan en trätång, det är shake n bake som gäller här

Alla kan vi få måndagsexemplar, tyvärr, vi kan ha lyckats unvika ett sådant kanske.

Enbart förvarnar då precis som med Samsung Note mobilen tidigare som riskerade att explodera pga fabriksfel/design/kvalite, så kan bli tufft läge om man väljer att tänka " Jaha andra har haft problem, inte jag, så inget fel finns på min (än) ! ".

Nu visst mer allvarligt, men att Phillips ändå agerar som dem gör, är ju inte rätt heller, inte minst enligt reklamationsrätten. Är det ett känt fel (som test och användare påvisat), och drabbar även huvudenheten, så ska det ordnas, men tog ett bra tag innan dem löst det för mig och flera andra, och att i sin support mer eller mindre säga " Det får du lösa själv", är urusel kundsyn.

Så är mer att upplysa andra om det då som nämnt, Phillips försökt att få det att se ut som att det är en "omöjlighet" att rost är deras fel, men när till och med i ett bäst i test artikel, att även vid begränsad användning så kan man mycket väl få rost, så är det inget dem vill kännas av vid.

Skulle det vara att om sånt händer, att Phillips tar ansvar, hade varit en annan sak, även om deras kvalitet då urusuelt om det är ett återkommande fel. Än värre om insidan på huvuddelen rostar eller att rost från korgen sprids innåt, vem liksom vill få i sig rost från maten ?

Använt även mina primärt, såklart utan metall i korg osv. Varit en hel del många måndagsexemplar hos flera då, så är bara glad att höra att din funkat som det ska och hoppas den kommer funka felfritt framöver

Permalänk
Medlem

Köpte denne:
https://www.netonnet.se/art/vitvaror/mikrovagsugn/sage-smo-87...

Är jättenöjd med den, har haft den i över ett år nu.

Det är en Air-Fryer Micro - värmlufts ugn combo, den har inverter + dator program
så du kan göra perfekt mat varje gång, kräver lite testande, men så har du alla möjligheter
tillgänglig. Den är dock lite smått dyr, men inte så svindyr som Bosch Serie 8 till 40K.

Gör billig pizza exakt som på bilden:

Jag gör aldrig mat mera med vanlig ugn:

Den kan allt, och du kan programmera eller välja från datorskärmen.
En kombi med värmluft + Airfryer + Mikro (med inverterare, så den inte bara Stopp-startar som vanliga
gör) gör att du kan skräddarsy all möjligt mat med den och får perfekt resultat varje gång, ja jag låter
som om jag är sponsrat, men jag och en vän köpte den här i syfte att testa nåt helt nytt, och vi är
INTE ledsna.

Permalänk
Medlem

stannade förbi en Elgiganten idag.
två observationer

  1. HD9890/90 har en nätkorg. Detta är definitivt no-no för mig.

  2. HD9650 har en snygg mekanism till lådan som HD9285 inte har. Men detta gör det svårare att ta bort allt från huvuddelen.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera den här om ni vill ha en airfryer, https://www.amazon.se/-/en/Ninja-AF400EU-Air-Fryer-Black/dp/B....

Två stora fack som kan köras separat med olika tid & temp, matcha varandra eller bara en av de åt gången.
Ställer man in den ena på 10 minuter och den andra på 5 minuter kommer den senare att köras igång när den första kommer ner i samma återstående tid. Mycket bra maskin.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Har en Philips HD 927x nånting. Hade en tidigare mindre philips med nätkorg, den behöll jag i ca 5 år, sedan var det så mycket ingrott på värmeelementen att det bara var att kassera. Användes dock dagligen så det räknas ändå som en god investering.

Den nya gillar jag korgen som inte är i nät utan istället med stansade hål. Mer lättdiskad. Ju större desto bättre så länge man har plats på bänk och i diskmaskin.

Den nya är lite meckigare att få in behållaren i maskinen, lite dålig styrning och själva låsmekanismen känns lite överflödig och extra bökig. Den nya har en touchscreen som är lite trög. Den andra hade en mekanisk ratt för temp och en ratt för tid vilket är fullt tillräckligt - de speciella programmen på den nya använder jag aldrig. Den större volymen och lätt att rengöra överväger dock dessa mindre bekymmer.

Jag är nöjd med Phillips men har inte heller några andra referenser.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

slutade med att köpa Philips HD9285/93 Airfryer 5000 series XXL.
Första intrycket är bra.
Det är snabbare än jag trodde.
Applikationen fungerade utan problem och jag fick till och med en OTA-firmwareuppdatering.
Den är lite mindre än måtten, eftersom den stora dimensionen inkluderar handtaget.