Permalänk
Medlem

Latens 5G vs fiber?

Eftersom jag bara har telias stängda fiber så är jag låst vid deras abonnemang. Ingen möjlighet välja annan leverantör.

Efter senaste förhandlingen om pris och deras agerande efteråt så känner jag att det kanske vore läge prova något annat. Alternativet då är ju ett 5G-modem. Det som gör mig tveksam är hurpass mycket sämre latens det blir då jag spelar en hel del online, racing bl.a. men också MMO.

Att det blir sämre är jag helt klar med men hur mycket?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Sen beror det på hur långt det är till masten och hur många användare det är på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hade aldrig bytt fiber mot mobilt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Fiber kommer alltid vinna i latens, 5G måste också förhålla sig till fysikens lagar. Det lär också vara större variation i latens och bandbredd eftersom det beror mycket på miljön och hur många som är uppkopplade och hur mycket de använder master.

Permalänk

Min fiber pendlar generellt mellan 10-40ms vid mätning på speednet eller bredbansdskollen kabelanslutet och ungefär samma från laptopen via wifi.

Så om 21ms som på bilden längre upp är någorlunda konstant är den ju t.om. Kanske bättre än min fiber från iponly med bredband 2.

Mot blizzards wowservrar mellan 50-100ms pingat mot en random eu server hos blizzard.

Min routing är riktigt dass vilket är en fördel hos telia då de äger så pass mycket nät att de oftast kan routa iaf majoriteten av vägen innom eget nät.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom jag bara har telias stängda fiber så är jag låst vid deras abonnemang. Ingen möjlighet välja annan leverantör.

Efter senaste förhandlingen om pris och deras agerande efteråt så känner jag att det kanske vore läge prova något annat. Alternativet då är ju ett 5G-modem. Det som gör mig tveksam är hurpass mycket sämre latens det blir då jag spelar en hel del online, racing bl.a. men också MMO.

Att det blir sämre är jag helt klar med men hur mycket?

Jag lider med dig som bara har Telia. 🤗

Det är svårt att säga med hur mycket (eftersom det skiljer sig från område, förhållanden etc.) men du har inte testat med ett 5G modem eller mobil och på så sätt kunnat jämföra data?

Så hade nog jag gjort. Folk frågar ibland: "Var är risken som minst att de tuttar på min bil". Jaa det blir svårt att svara på den frågeställningen eftersom man inte kan "ringa upp bil 🚙 maodören" och be om årets statistik 📊. Det är ju lite samma sak med fiber vs. 5G man måste prova sig fram för att få ett resultat i det enskilda fallet. Ett barnafödande är inte det andra barnafödandet likt (även alldeles oaktat om de skulle varit älskare och älskarinnor med varandra)...

Trist svar men men...

När kommer den helige ande att införa ärliga katolska präster i kyrkan...jaadu...bra fråga...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Fiber är det enda vettiga, för du menar att du har hört gott om mobilt bredband o stabilitet ?

Inte många som klagar på kvällen när "alla" är inne i streamar o hastigheten går ner?
Jag med flera skaffade fiber när det kom, några grannar tyckte det räckte med mobilt bredband för deras behov. Sen klapp dom ADSL linorna o ja du kan ju gissa vad som händer se... Ett jäkla liv på dom som hade mobilt bredband o dom flesta har gått över till fiber.

Men testa som sagts ovan men inte träffat någon som gladligen har mobilt bredband när fiber finns i huset.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom jag bara har telias stängda fiber så är jag låst vid deras abonnemang. Ingen möjlighet välja annan leverantör.

Efter senaste förhandlingen om pris och deras agerande efteråt så känner jag att det kanske vore läge prova något annat. Alternativet då är ju ett 5G-modem. Det som gör mig tveksam är hurpass mycket sämre latens det blir då jag spelar en hel del online, racing bl.a. men också MMO.

Att det blir sämre är jag helt klar med men hur mycket?

Beror helt på vart du bor och utrustning, bor man utanför tätare bebyggelse och använder ordentlig riktantenn och bor på rätt ställe i förhållande till masten så kan man helt klart få nästan likvärdig uppkoppling som fiber.

Kommer aldrig få lika bra ping/ms men har man tur så kan man komma väldigt nära, tyvärr är ända sättet och veta att testa och då är går utrustningen på några tusen ändå om du ska ha vettiga grejer för att få det stabilt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min fiber pendlar generellt mellan 10-40ms vid mätning på speednet eller bredbansdskollen kabelanslutet och ungefär samma från laptopen via wifi.

Så om 21ms som på bilden längre upp är någorlunda konstant är den ju t.om. Kanske bättre än min fiber från iponly med bredband 2.

Mot blizzards wowservrar mellan 50-100ms pingat mot en random eu server hos blizzard.

Min routing är riktigt dass vilket är en fördel hos telia då de äger så pass mycket nät att de oftast kan routa iaf majoriteten av vägen innom eget nät.

Då har du riktigt kasst fiber, min ligger stadigt på 3-5ms.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Då har du riktigt kasst fiber, min ligger stadigt på 3-5ms.

Tror det mest är min leverantörs kassa routing...

Men hey ingen som kunnat erbjuda något billigare än 279:- för 500/500 än sålänge.

Så lågt fick jag inte äns på min telia fiber jag hade för 10 år sen sällan under 15ms på den men iaf någorlunda stabilt runt det.

Telia försöker vinna över mig med sänkta kostnader men när jag talar om vad jag ger nu så får de ge sig.

Och är van vid adsl .0.5Mbit/s så upp till 200ms känner jag knappt av typ som att skjuta hagelbrakare bara mer framförhållning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Hade aldrig bytt fiber mot mobilt.

Nej, inte jag heller men jag är inte bara lite lack.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag lider med dig som bara har Telia. 🤗

Det är svårt att säga med hur mycket (eftersom det skiljer sig från område, förhållanden etc.) men du har inte testat med ett 5G modem eller mobil och på så sätt kunnat jämföra data?

Så hade nog jag gjort. Folk frågar ibland: "Var är risken som minst att de tuttar på min bil". Jaa det blir svårt att svara på den frågeställningen eftersom man inte kan "ringa upp bil 🚙 maodören" och be om årets statistik 📊. Det är ju lite samma sak med fiber vs. 5G man måste prova sig fram för att få ett resultat i det enskilda fallet. Ett barnafödande är inte det andra barnafödandet likt (även alldeles oaktat om de skulle varit älskare och älskarinnor med varandra)...

Trist svar men men...

När kommer den helige ande att införa ärliga katolska präster i kyrkan...jaadu...bra fråga...

Klart jag testat med mobilen. Problemet är att det är också Telia. Tanken var då att prova någon annan leverantör bara för att visa mitt missnöje. Bor bra till så det borde finnas lite att välja på för 5G.

Är fullt medveten att det är något av ett lotteri men frågan är för att få ett litet hum om var det rimligen kan ligga, förväntar mig inga exakta svar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Fiber är det enda vettiga, för du menar att du har hört gott om mobilt bredband o stabilitet ?

Inte många som klagar på kvällen när "alla" är inne i streamar o hastigheten går ner?
Jag med flera skaffade fiber när det kom, några grannar tyckte det räckte med mobilt bredband för deras behov. Sen klapp dom ADSL linorna o ja du kan ju gissa vad som händer se... Ett jäkla liv på dom som hade mobilt bredband o dom flesta har gått över till fiber.

Men testa som sagts ovan men inte träffat någon som gladligen har mobilt bredband när fiber finns i huset.

Jag har inte påstått någonting, var har jag skrivit något sådant?

Nej, det är inte "gladeligen" men då jag sitter som gisslan och inte kan välja fiberleverantör så har jag inget annat alternativ för att visa mitt missnöje. En storm i ett vattenglas och de kommer knappast bry sig mycket men inte så kul betala mer för sämre hastighet från år till år.

Det allra bästa vore om jag kunde få värden dra in stadsnätet, där jag kan välja, istället men de tycker det räcker med det som finns.

Så tacksam om du låter bli lägga ord i min mun i fortsättningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min fiber pendlar generellt mellan 10-40ms vid mätning på speednet eller bredbansdskollen kabelanslutet och ungefär samma från laptopen via wifi.

Så om 21ms som på bilden längre upp är någorlunda konstant är den ju t.om. Kanske bättre än min fiber från iponly med bredband 2.

Mot blizzards wowservrar mellan 50-100ms pingat mot en random eu server hos blizzard.

Min routing är riktigt dass vilket är en fördel hos telia då de äger så pass mycket nät att de oftast kan routa iaf majoriteten av vägen innom eget nät.

Låter inget vidare, vilken del av landet bor du i?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Låter inget vidare, vilken del av landet bor du i?

östkusten mitt i småland typ ett gäng mil utanför oskarshamn i storskogen.

inte hela världen upp till 500ms är totalt spelbart som sagt bara mer framförhållning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog är det ju lite så med reklamen för mobilt att man säger "supersnabbt" 5G men när man sedan ser vad man får ut i praktiken så är det som med alla mobila bredband varierande resultat.

På några få ställen går det fort och bra medan andra tyvärr bara ger 4G hastighet och ibland inte ens det trots att det står 5G i displayen och signalmätaren visar full signal.

Varje gång det kommit en ny standard så har den varit hygglig snabb i början för att i takt med att användarna blir fler bli långsamt.

Det hypade 5G likadant. På några enstaka ställen har jag lyckas få som mest snabba 700Mbit ned, men som regel vanligtvis betydlig blygsammare siffror.

I stadsdelen där jag bor så har man i höstas uppgraderat nätet till 5G. innan dess var det med 4G trots god eller full signal ibland ned till bara någon enstaka Mbit, helt oanvändbart till streaming. Spela var inte att tänka på i det läget.

Efter uppgradering av masterna här där jag bor nu med 5G runt 50Mbit ned,8Mbit upp o ca 25ms svarstid med full signal. 4G ger nu helt plötsligt 100Mbit ned, 6-7Mbit upp o ca 29ms svarstid och detta trots lite sämre signal på 4G.

Med andra ord samma fenomen som tidigare, när överbelastade 3G nät ersattes med 4G så flyttade snart belastningen så att ofta var 3G snabbare på vissa håll än ett nedlastat 4G. Och nu samma fenomen med att 5G vs 4G.

Är bara att konstatera att historien går igen och det är också det att det mobila aldrig är stabilt jämfört med fiber, rätt som det är kan den någorlunda hyggliga hastigheten bli oanvändbart låg för att belastningen ökat.

Spelar man så vill man ha stabilitet, något som är ett lotteri mobilt så fibern är att rekommendera.

Med detta sagt förstår jag ändå att du retar dig på din fiberoperatör, tyvärr vet de ju om att du inte har så mycket alternativ när det är låst till Telia.

Men å andra sidan hos de flesta öppna fibervarianter är prisbilden ofta rätt hög så det fria valet där är inte så fritt i praktiken när de flesta operatörerna i det lägger sig på i stort samma (höga)prisnivå.

I det öppna fibernät jag har så är det samma priser mer eller mindre oavsett vilken av de tillgängliga operatörerna man väljer så valfriheten är lite av en illusion, nätägaren ska dessutom ha bra betalt vilket höjer priset för alla i öppna fibernätet.

De som har billiga och bra avtal är ju de med bra föreningsavtal men det hjälper inte dem som inte har den möjligheten.

Permalänk
Medlem

Duktigt tryck på linan - många användare...

Jag fick:

4G
Ping: 29
Download: 19.01 Mbps
Upload: 17.09 Mbps

Jag hade inte bytt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Felia = bandoleros barbudos 🧔 = skäggiga rövare :/

Med betoning på de de tre första bokstäverna i ordet rövare...

Räv 🦊 en traskar över kund...ehhrh...isen...eller hur var det nu den där sången gick...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fiber kommer alltid vinna i latens, 5G måste också förhålla sig till fysikens lagar.

Det där är ett konstigt sätt att skriva, iom att radiokommunikation rent teoretiskt har förutsättningar för lägre latens :-). Radiovågors hastighet genom atmosfären är i princip samma som ljusets hastighet genom vakuum, medans ljusets hastighet i fiber är begränsat till ca 70 %. Dessutom tenderar fiber att inte gå rakaste vägen, men det kanske man kan säga för 5G också då man väljer att sätta master på höga punkter etc.

I USA byggde man ett system av mikrovågssändare mellan New York och Chicago för att kunna kommunicera snabbare än resten av internet som använde fiber. På så sätt kan man utnyttja skillnader i pris på de båda aktiebörserna i de städerna och tjäna pengar riskfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Klart jag testat med mobilen. Problemet är att det är också Telia. Tanken var då att prova någon annan leverantör bara för att visa mitt missnöje. Bor bra till så det borde finnas lite att välja på för 5G.

Är fullt medveten att det är något av ett lotteri men frågan är för att få ett litet hum om var det rimligen kan ligga, förväntar mig inga exakta svar.

En riktantenn kanske? Mot den operatör du väljer att ha. Det hade nog gett stabil uppkoppling rent generellt fast regn ☔ och vind 💨 kan ställa till det med signalen och dess styrka. (Mesh).

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har inte påstått någonting, var har jag skrivit något sådant?

Nej, det är inte "gladeligen" men då jag sitter som gisslan och inte kan välja fiberleverantör så har jag inget annat alternativ för att visa mitt missnöje. En storm i ett vattenglas och de kommer knappast bry sig mycket men inte så kul betala mer för sämre hastighet från år till år.

Det allra bästa vore om jag kunde få värden dra in stadsnätet, där jag kan välja, istället men de tycker det räcker med det som finns.

Så tacksam om du låter bli lägga ord i min mun i fortsättningen.

Ahh sorry att du tog mina ord på det sättet ! Mena inte så utan ville bara förtydliga att mobilt bredband är ett sämre alternativ mot fiber bara.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

En riktantenn kanske? Mot den operatör du väljer att ha. Det hade nog gett stabil uppkoppling rent generellt fast regn ☔ och vind 💨 kan ställa till det med signalen och dess styrka. (Mesh).

Mesh? Va?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Radovic:

En riktantenn kanske? Mot den operatör du väljer att ha. Det hade nog gett stabil uppkoppling rent generellt fast regn ☔ och vind 💨 kan ställa till det med signalen och dess styrka. (Mesh).

Vi har trådlöst bredband 4G Telia, var oxå orolig för att få sämre mottagning vid regn/snö/blåst men inte märkt något av det, har Telias Nokia-antenn och cirka 2 km fågelvägen till masten.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har precis gått från 5G till Fiber, men inte för att jag vart missnöjd med 5G - utan för att det höjer värdet på fastigheten.

Gällande din fråga så hade jag en latens på 10-20ms beroende på vad jag spelade, vilket ändå får ses som mycket bra. Däremot kan det komma en del "hack" i uppkopplingen, lite som microlagg när det kommer till grafik.
Med fiber så ligger jag betydligt lägre, men också mycket stabilare.

Jag skulle säga att 5G fungerar bra till det mesta som inte kräver reflex-snabba rörelser, alltså tex. FPS.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom jag bara har telias stängda fiber så är jag låst vid deras abonnemang. Ingen möjlighet välja annan leverantör.

Efter senaste förhandlingen om pris och deras agerande efteråt så känner jag att det kanske vore läge prova något annat. Alternativet då är ju ett 5G-modem. Det som gör mig tveksam är hurpass mycket sämre latens det blir då jag spelar en hel del online, racing bl.a. men också MMO.

Att det blir sämre är jag helt klar med men hur mycket?

Man får vara hård vid förhandlingarna. Förförra gången ville de inte ge mig ett bättre pris och då sa jag att jag ville säga upp, då blev jag kopplad till uppsägningsavdelningen som självmant gav mig samma pris som tidigare. Har du en partner kan du säga upp och din partner kan teckna ett nytt avtal. Jag hotade med det och sa att min fru skulle skaffa ett nytt avtal då gav de mig blackfriday erbjudandet (halva priset).

Jag har jobbat med 3G till 5G och kan sammanfatta det som ett avancerat WLAN:
1. Man ansluter till en eller flera basstationer. Man delar på bandbredd med de andra användarna. Beroende på abonnemang man få olika prioritet och olika bandbredd och latency. 4G/5G är smartare och kan skilja på vilken typ av data användare kör + MIMO-stöd.
2. Vissa basstationer är APs d.v.s de ansluter till andra basstationer med riktantenner. Dessa har alltid sämre prestanda än de som är direkt kopplade mot fibernätet.
3. Radio på långa avstånd är mycket mer komplext än ett hemma-WIFI, reflektioner, återsändning, väder, byte av basstationer etc. 5G har stöd för beamforming vilket kan ge olika användare bättre signalstyrka.
4. 5G är egentligen tre olika teknologier. Det finns en som faktiskt kan ersätta fiber och de basstationerna är planerade att vara i lyktstolpar ca 50m från ens hus, vet inte med mig att det finns någon sådan någonstans i Sverige än. Sen finns det en annan för många uppkopplade IoT där låg energianvändning är fokus och sen en generell som är ett "bättre" 4G och det är den vi talar om här.

4G och 5G duger till många spel men competetiv FPS kan man glömma. Beroende på belastning och handovers kan man få höga lagspikes och en tråkig upplevelse. Jag skulle välja fiber men du kanske kan testa (14 dagar öppet köp) och se hur bra uppkoppling du har.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Mesh? Va?

Jag uttryckte mig fel, men menade:

Jag menade att 5G inte är lika stabilt som fiber. Eller WiFi OTA.

Skrivet av skraecken:

Vi har trådlöst bredband 4G Telia, var oxå orolig för att få sämre mottagning vid regn/snö/blåst men inte märkt något av det, har Telias Nokia-antenn och cirka 2 km fågelvägen till masten.

Right I see what you mean. Ja gott att "täckningen" inte blev sämre i alla fall. Men visst det är ju inga tekniska Salomoniska förhållanden inte... *Suckar åt Felias priser och gisslansituation* 🤕🥴

Skrivet av Herr Kantarell:

Man får vara hård vid förhandlingarna. Förförra gången ville de inte ge mig ett bättre pris och då sa jag att jag ville säga upp, då blev jag kopplad till uppsägningsavdelningen som självmant gav mig samma pris som tidigare. Har du en partner kan du säga upp och din partner kan teckna ett nytt avtal. Jag hotade med det och sa att min fru skulle skaffa ett nytt avtal då gav de mig blackfriday erbjudandet (halva priset).

Jag har jobbat med 3G till 5G och kan sammanfatta det som ett avancerat WLAN:
1. Man ansluter till en eller flera basstationer. Man delar på bandbredd med de andra användarna. Beroende på abonnemang man få olika prioritet och olika bandbredd och latency. 4G/5G är smartare och kan skilja på vilken typ av data användare kör + MIMO-stöd.
2. Vissa basstationer är APs d.v.s de ansluter till andra basstationer med riktantenner. Dessa har alltid sämre prestanda än de som är direkt kopplade mot fibernätet.
3. Radio på långa avstånd är mycket mer komplext än ett hemma-WIFI, reflektioner, återsändning, väder, byte av basstationer etc. 5G har stöd för beamforming vilket kan ge olika användare bättre signalstyrka.
4. 5G är egentligen tre olika teknologier. Det finns en som faktiskt kan ersätta fiber och de basstationerna är planerade att vara i lyktstolpar ca 50m från ens hus, vet inte med mig att det finns någon sådan någonstans i Sverige än. Sen finns det en annan för många uppkopplade IoT där låg energianvändning är fokus och sen en generell som är ett "bättre" 4G och det är den vi talar om här.

4G och 5G duger till många spel men competetiv FPS kan man glömma. Beroende på belastning och handovers kan man få höga lagspikes och en tråkig upplevelse. Jag skulle välja fiber men du kanske kan testa (14 dagar öppet köp) och se hur bra uppkoppling du har.

Det här är en helt outstanding sammanfattning. ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min fiber pendlar generellt mellan 10-40ms vid mätning på speednet eller bredbansdskollen kabelanslutet och ungefär samma från laptopen via wifi.

Så om 21ms som på bilden längre upp är någorlunda konstant är den ju t.om. Kanske bättre än min fiber från iponly med bredband 2.

Mot blizzards wowservrar mellan 50-100ms pingat mot en random eu server hos blizzard.

Min routing är riktigt dass vilket är en fördel hos telia då de äger så pass mycket nät att de oftast kan routa iaf majoriteten av vägen innom eget nät.

@Rouge of Darkness

Min Halebop fiber 250/250 så pendlar pingen mellan 2 och 7 ms och upp och ner nästan 280Mbit när jag testar speednet.
Har fiber tråden ända in i lägenheten och omvandlaren där.

Testade att ändra till 500Mbit för ett tag sedan men då ökade pingen markant och bytte tillbaka och fick denna låga igen.

Permalänk
Skrivet av Pantburk:

@Rouge of Darkness

Min Halebop fiber 250/250 så pendlar pingen mellan 2 och 7 ms och upp och ner nästan 280Mbit när jag testar speednet.
Har fiber tråden ända in i lägenheten och omvandlaren där.

Testade att ändra till 500Mbit för ett tag sedan men då ökade pingen markant och bytte tillbaka och fick denna låga igen.

pingen är bra tills man ska över i andras fibernät för spårar jag trafiken ligger jag under 10ms ofta under 5ms fram till efter bb2´s stationer sen tar de typ tvärstop.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows