Amazon Prime börjar med annonser i januari

Permalänk
Melding Plague

Amazon Prime börjar med annonser i januari

Den 29 januari börjar Amazon Prime visa reklam på deras plattform. Det kommer att vara möjligt att betala bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att säga upp Prime med andra ord.

Att betala för att slippa reklam när man redan betalar för utbudet är helt galet. Den personen som kom på den affärsmodellen kan brinna i helvetet.

Att streama gratis men få reklam är okej.
Allt annat är idioti och uppmuntrar bara till illegala nerladdningar.

Streamingtjänsterna fortsätter att gräva sin egen grav...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om Amazon behöver bli mer lönsamma med sin streaming-tjänst har jag ett förslag. Lägg ned Rings of Power. Bara den serien har kostat Amazon både kapital och rykte.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Amazon lär inte tappa speciellt mycket på det.
Gissar att majoriteten har Prime Video endast för att man får det på köpet när man betalar för Prime Shipping.

Permalänk
Medlem

Amazon har ju redan reklam innan videon börjar sen lång tid tillbaka. Dock endast egna produktioner som ska visas, och som kan skippas efter x-antal sekunder.

Att du sen behöver betala extra för att få del av allt innehåll (en extra prenumeration) gör deras platform ännu mer märklig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Keeper of Traditions

Inte särskilt konstigt med tanke på att man får så mycket mer än bara en streamingtjänst i priset.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Sötast

Haha jag har aldrig sagt det men någon annan brukar alltid och denna gången tar jag pucken.

So you want your content to be pirated?

Det är verkligen inte i alla branscher man aktivt försöker förstöra sina produkter.

Permalänk
Medlem

Den är ju onekligen lite klurig.

Jag tittar väldigt sällan på Amazon Prime då dom inte har det bästa urvalet av filmar, men varför har jag Prime? För att få varorna direkt och snabbt, det är ju sparat ihop på bara en mån. med Prime, så är frakten täckt, kinda like that...

...å den annan sida, jag har bemärkt att varor med Prime är rätt så högt prissatta i förhållande till andra ställen, så inget är gratis här, jag tror frakten är inbakat i priset med prime och därför högre satt. Så i slutändan är det ju frågan om det är värd det.

Permalänk
Medlem

Fy fan! Allt med dagens streaming-marknad rör sig åt fel håll! Reklam, dyrare, sämre innehåll, fler tjänster, …

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dags att säga upp Prime med andra ord.

Att betala för att slippa reklam när man redan betalar för utbudet är helt galet. Den personen som kom på den affärsmodellen kan brinna i helvetet.

Att streama gratis men få reklam är okej.
Allt annat är idioti och uppmuntrar bara till illegala nerladdningar.

Streamingtjänsterna fortsätter att gräva sin egen grav...

Jag skulle säga, nja. Det är svårt att få ihop lönsamheten och prisökningar har varit svåra att genomföra för bolagen. Jag tror en nivå med lägre avgift och begränsad reklam skulle kunna vara ok för många som kollar sällan, om det implementeras på ett bra sätt.

Men generellt har du 100% rätt, marknaden håller på att mogna nu och bolagen börjar inse att folk inte orkar ha 20 olika abonnemang så det kommer ske någon sorts konsolidering över tid.

Att i princip alla stora aktörer också satsat sjuka belopp på att producera eget innehåll i kombination med att antalet tjänster ökat har också skapat en risk i dessa bolag. Deras bet är att alla kommer komma till oss pga serie X som vi investerat 200milj per avsnitt i. Men alla har samma bet och när tittarna får för många val, så slutar man till slut bry sig om serierna och dem börjar floppa.

Vet inte hur utvecklingen kommer gå framåt men den strukturen vi har idag är inte hållbar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Inte haft Prime på evigheter och detta gör det ju inte lockande att återvända precis.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Betala för reklam lär jag aldrig göra, så då blir det väl till att göra med Prime som med de flesta andra tjänster - slå på och av det hela tiden. Det är rätt få nya serier de har som jag vill se, värdet ligger till stor del i att de har ett djupt bibliotek. Får se till att se på Bosch och Reacher innan de slår på sin reklam och sen ha avstängt tills de släpper nya avsnitt av The Boys.

Skrivet av qwertylol1:

Amazon lär inte tappa speciellt mycket på det.
Gissar att majoriteten har Prime Video endast för att man får det på köpet när man betalar för Prime Shipping.

Om du tittar internationellt så är det definitivt så. Prime var från början ett abonnemang på gratis frakt, och i länder som haft Amazon länge så används det också så. De kunderna kommer nog inte att säga upp det över detta. I Sverige tror jag kanske att folk har det mer för video-delen? När det lanserades i Sverige så fanns det i princip bara The Grand Tour, eftersom man inte fick gratis frakt någonstans ifrån och många av de tidiga Amazon-serierna (som Transparent) var sålda till andra tjänster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att betala för att slippa reklam när man redan betalar för utbudet är helt galet. Den personen som kom på den affärsmodellen kan brinna i helvetet.

De lär tjäna extremt bra på reklam med streamingtjänster, enligt en analytiker jag hör på en podcast ibland. Traditionella reklamköpare har letat efter ställen att visa sin reklam, eftersom ingen under 70 ser på linjär-TV längre, så efterfrågan är stor.

Skrivet av Pamudas:

Amazon har ju redan reklam innan videon börjar sen lång tid tillbaka. Dock endast egna produktioner som ska visas, och som kan skippas efter x-antal sekunder.

Japp, men det har många. Apple kör också så, fast man kan skippa den omedelbart, och den kommer aldrig mellan två avsnitt utan bara när man slår på nåt nytt eller en hel serie är slut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri

Jahopp, då ryker Prime i januari då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du tittar internationellt så är det definitivt så. Prime var från början ett abonnemang på gratis frakt, och i länder som haft Amazon länge så används det också så. De kunderna kommer nog inte att säga upp det över detta. I Sverige tror jag kanske att folk har det mer för video-delen? När det lanserades i Sverige så fanns det i princip bara The Grand Tour, eftersom man inte fick gratis frakt någonstans ifrån och många av de tidiga Amazon-serierna (som Transparent) var sålda till andra tjänster.

Är du säker på det? Jag skaffade konto på amazon redan första dagen (tror jag) och skaffade Prime ett väldigt kort tag efter för att det faktiskt var gratis frakt på nästintill allt om man hade Prime, att man fick Prime Video på köpet skadade inte tyckte jag då även fast utbudet inte var mycket att hurra för. Det där med endagsleverans som däremot finns i vissa andra länder finns ju inte här som tjänst.

Det allra STÖRSTA och mest störande problemet med både Prime video och butiksdelen är ju att sökfunktionen är nästan oanvändbar om man inte vill söka generella saker. Under all kritik är även att det nu för tiden visas mer köp-filmer/serier än vanligt och att filtret är hemskt dåligt. Det är väldigt sällan jag avänder prime video för tv och film längre, och går till andra ställen för mitt innehåll.

Permalänk
Medlem

Jaha, varför betala för streaming när det ändå är en "gratistjänst" som levereras? Tur att jag är sporadisk TV-tittare, klarar mig med ett rätt litet utbud vilket är vad jag kommer att ha snart ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det här det nya sättet att höja priset på befintliga saker? Tyvärr har jag inte koll på piratandet längre, men om nån vill lära mig via pm så...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nice dom verkar gå samma väg som TV, som dog för minst 15 år sedan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Är du säker på det? Jag skaffade konto på amazon redan första dagen (tror jag) och skaffade Prime ett väldigt kort tag efter för att det faktiskt var gratis frakt på nästintill allt om man hade Prime, att man fick Prime Video på köpet skadade inte tyckte jag då även fast utbudet inte var mycket att hurra för. Det där med endagsleverans som däremot finns i vissa andra länder finns ju inte här som tjänst.

Jag menar att man kunde ha Prime video i Sverige med ett konto från säg amazon.de, innan amazon.se fanns. Det var inte så ovanligt på den tiden, åtminstone bland mina kompisar som ville titta på Jeremy Clarkson och hans kompanjoner. Då fick man inte gratis frakt, utan bara videodelen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den 29 januari börjar Amazon Prime visa reklam på deras plattform. Det kommer att vara möjligt att betala bort.

Läs hela artikeln här

Ehhh vaddå börjar?
De visar reklam innan de spelar upp det du valt.
Det är så finurligt gjort att de dröjer med "skip" ett par sekunder så du tvingas titta på dravlet.

Deras jä*la sk*tapp är nerlusad med en massa skräp du inte har tillgång till och blir därför en stor tidstjuv då du inte riktigt vet vad du faktiskt har tillgång till.

Om mitt tittande störs av minsta reklamavbrott avslutar jag abonemanget omedelbart.
Och jag kommer antagligen även bojkotta all form handlande från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fy fan! Allt med dagens streaming-marknad rör sig åt fel håll! Reklam, dyrare, sämre innehåll, fler tjänster, …

De försöker antagligen hitta balansen mellan
folk säger upp tjänsten för att den blir för dålig
och
företaget tjänar så mycket pengar de kan (hyfsat kortsiktigt).

Företagen skiter ju i vad folk tycker så länge de fortsätter köpa det företaget producerar.

Spotify slog igenom för att folk kan tänka sig att betala för att det blir smidigt - nu gör streamingtjänsterna allt de kan för att påminna oss om alternativen som har varit löjligt enkla att använda ett par år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Mitt Prime går ut några dagar innan 29e, perfekt, uppsagt och kommer inte förnya.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Mitt Prime går ut några dagar innan 29e, perfekt, uppsagt och kommer inte förnya.

Hold your horses. "Reklamen kommer däremot att dröja innan den kommer till Sverige då Amazon börjar med USA, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Mexiko och Australien under 2024. Begränsat reklaminnehåll börjar i dessa länder den 29 januari."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dags att säga upp Prime med andra ord.

Att betala för att slippa reklam när man redan betalar för utbudet är helt galet. Den personen som kom på den affärsmodellen kan brinna i helvetet.

Att streama gratis men få reklam är okej.
Allt annat är idioti och uppmuntrar bara till illegala nerladdningar.

Streamingtjänsterna fortsätter att gräva sin egen grav...

Den avsky jag känner inför reklam överlag är rätt kraftig.

Men är det inte ändå rätt ok att företag som tillhandahåller digitala tjänster erbjuder alternativ?

"Betala för att slippa reklam"- resonemanget är bara en tanke i affekt.
Hade det känts bättre om de helt skippat erbjudandet om reklam och bara rakt av höjt priset med 30:-?

Enda nutida exemplet där jag känner att "betala för att slippa reklam" inte är ok är Facebook med sitt erbjudande ang prenumeration för 150:-/mån...... Där är priset satt på ett sånt sätt att det blir fullständigt genomskinligt att det enbart tagits fram för att EU tvingat dem att erbjuda alternativ eftersom GDPR kräver det, alla vet att precis ingen kommer köpa denna prenumeration.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas att de länder där detta börjar i sätter ner foten och visar att vi inte betalar för reklam…
Jag har Prime, handlar inte jättemycket men gillar endel av utbudet.

Men blir detta verklighet så blir det det dyra utan reklam en månad om året för att se de tre serier jag tittar på.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt minst om Prime Videos då dem alltid har haft reklam för sin egna produktion innan filmen startar (Lite som Disney egna VHS/DVD:er brukade ha). Så jag är inte förvånad att dem nu kör all in på reklamen. Men jag håller med andra i att man borde ha grattis alternativ och ett premium alternativ, inta dessa blandade konton med. Men smaken är ju som baken.

Personligen är jag mest intresserad av hur Max (Neeeeeej, inte Hamburgerkedjan!) kommer klara sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leson11:

Hold your horses. "Reklamen kommer däremot att dröja innan den kommer till Sverige då Amazon börjar med USA, Storbritannien, Kanada, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Mexiko och Australien under 2024. Begränsat reklaminnehåll börjar i dessa länder den 29 januari."

Jo jag läste det i efterhand men blir en bojkott redan nu.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Den befintliga kabeltv-modellen var anledningen till att streaming kunde få fotfäste. Nu går de samma väg som kabeltv. Internet är med andra ord snart bara kabeltv plus lite social media i stället för text-tv.

Permalänk
Medlem

Så det ska på mer reklam än vad som sker redan? Dom kör ju pre-roll reklam (skipbar dock) ibland. Den där svenska serien LOL eller vafan den heter har jag fått prerolls på emellanåt.

Men kör dom mer än detta så blir det uppsagt. Reacher är nog de ända bra där just nu ändå. Det finns ju andra källor om dom tvingar en åt det hållet. Man är ju illa tvungen att ladda ner deras film/serier för att få ut 4K ändå, speciellt på telefonen. Har man en Samsung S10 eller nyare så kan man ladda in 4K HDR och ha svinbra bild, jämfört med vad det streamas, knappt 1080p med kass bitrate där svartan är suddig röra.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Uppsägning. Finns andra sätt.

Man använder ju dessa tjänster för att visserligen få större utbud, men också för att SLIPPA DEN JÄFLA REKLAMEN!!!

ussäkta, blev lite emotionell där...

Kan inte se på vanlig tevve längre, blir galen på alla reklamavbrott

Visa signatur