Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jo, det kom ju i ett riktigt härke till låda. Men jag antar att du endast behövde skicka själva limpan?
Håll oss gärna uppdaterade vad de säger sen i vilket fall.

Jag pratade med Hifiklubben också och nu ska de skicka en ny till mig i början på januari. Så det blir ingen reparation i detta läge. Men kanske om denna nya även den krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Jag pratade med Hifiklubben också och nu ska de skicka en ny till mig i början på januari. Så det blir ingen reparation i detta läge. Men kanske om denna nya även den krånglar.

Om den nya också skulle krångla så kan man väl med stor säkerhet utesluta att felet ligger hos soundbaren och sannolikt i din nätverksmiljö, eller?

Permalänk
Medlem

@jungleboss
Från manualen
" If your wireless router (Wi-Fi) uses a DFS channel, you will not be able to establish a Wi-Fi connection between the TV and Soundbar. "

Min asus hade denna funktion aktiverad som standard. Och det slutade att ansluta TV och soundbar.
Kontrollera om något liknande gäller din router och orsakar avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

@jungleboss
Från manualen
" If your wireless router (Wi-Fi) uses a DFS channel, you will not be able to establish a Wi-Fi connection between the TV and Soundbar. "

Min asus hade denna funktion aktiverad som standard. Och det slutade att ansluta TV och soundbar.
Kontrollera om något liknande gäller din router och orsakar avbrott.

Jag tror inte min Asus accesspoint/repeater har denna funktion. Men ska kontrollera. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om den nya också skulle krångla så kan man väl med stor säkerhet utesluta att felet ligger hos soundbaren och sannolikt i din nätverksmiljö, eller?

Jag har också funderat i de termerna. Men all annan elektronik som är kopplad till nätverket funkar bra och förlorar inte kontakten med det, inkl en Samsung-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Airplay via Wifi stödjs så har du 7000kr "över" så kanske Yamaha MusicCast Vinyl 500 kan locka?
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/hifi_component...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4928617

Kanske lite överkant i budget för min smak 😅 men det är alltså bara bluetooth/AirPlay som är möjligt alltså?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Kanske lite överkant i budget för min smak 😅 men det är alltså bara bluetooth/AirPlay som är möjligt alltså?

Verkligen inte mitt expertområde men om du kan hitta en omvandlare från RCA som stödjer antingen HDMI eller optisk så kan det kanske gå, det är dessa portar som soundbaren stödjer förutom nämnda trådlösa protokoll.

Portar in:
HDMI 1&2
Optisk port

Skulle dock göra grundlig research på ämnet innan du köper något. En snabb googling på "turntable" och "soundbar" verkar få en del träffar så börja där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om den nya också skulle krångla så kan man väl med stor säkerhet utesluta att felet ligger hos soundbaren och sannolikt i din nätverksmiljö, eller?

Nja, kan nog snarare vara en kombination av båda tänker jag. Att soundbaren har en medbyggd svaghet i sin hårdvara/mjukvara kombinerat med en mer utmanande nätverksmiljö. Han är ju långt ifrån ensam med detta problem.

Jag har samma problem med soundbaren men har två andra Samsung smart TVs som aldrig har haft problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Nja, kan nog snarare vara en kombination av båda tänker jag. Att soundbaren har en medbyggd svaghet i sin hårdvara/mjukvara kombinerat med en mer utmanande nätverksmiljö. Han är ju långt ifrån ensam med detta problem.

Jag har samma problem med soundbaren men har två andra Samsung smart TVs som aldrig har haft problemet.

Ja, självklart. Trådlöst är alltid lite nyckfullt och menade bara att sannolikheten för att två soundbars skulle vara "trasiga" lär vara obefintlig.

Om den sedan inte fungerar pga nätverksmiljö och / eller kombination av hårdvara kan såklart inte uteslutas men då kanske det aldrig kommer fungera för vederbörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Nja, kan nog snarare vara en kombination av båda tänker jag. Att soundbaren har en medbyggd svaghet i sin hårdvara/mjukvara kombinerat med en mer utmanande nätverksmiljö. Han är ju långt ifrån ensam med detta problem.

Jag har samma problem med soundbaren men har två andra Samsung smart TVs som aldrig har haft problemet.

Japp. Min nya Samsung TV är det inget problem med heller.

Till denna fråga hör också att en av grundorsakerna till detta problem kan vara Wi-Fi modulen i limpan. Detta enligt Samsung-verkstaden.

"Ja, det finns många olika orsaker till detta fel tex, Kundens wifi kanal för router.
Hur man ändrar routerns wifi-kanal beror på kundens routermodellen.
Samsung har rekommenderade kanaler:
Router 2,4 Ghz kanaler 1,6,11
Router5 Ghz kanaler 36,40,44,48.
Eller själva Wifi-modulen i Soundbaren."

Permalänk
Medlem

Angående bonusprodukten så fick jag min The Frame TV igår efter att ha köpt soundbaren på Powers rea. Ett tips är att ta ner appen ”Mina Paket”, då får ni notiser när det skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungleboss:

Japp. Min nya Samsung TV är det inget problem med heller.

Till denna fråga hör också att en av grundorsakerna till detta problem kan vara Wi-Fi modulen i limpan. Detta enligt Samsung-verkstaden.

"Ja, det finns många olika orsaker till detta fel tex, Kundens wifi kanal för router.
Hur man ändrar routerns wifi-kanal beror på kundens routermodellen.
Samsung har rekommenderade kanaler:
Router 2,4 Ghz kanaler 1,6,11
Router5 Ghz kanaler 36,40,44,48.
Eller själva Wifi-modulen i Soundbaren."

Min modell av Samsung-soundbar (HW-Q86R) från några år sedan har också problem med WiFi. I mitt fall är det svårt att få den att ansluta. Använder dock inte den funktionaliteten så har inte brytt mig nämnvärt om det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kunde inte uppgradea firmwaren genom smarthings som många andra här så upgraderade den med usb till FW 1004.

Efter reset så lade jag till den i smarthings igen och då kändes den igen som q-series soundbar. Ser man på många bilder på nätet särskilt då q990c så känns den igen som en q990c och inte bara q-series soundbar. Hur är det för er? Kom inte ihåg hur den kändes igen på FW 1002.

I info står det. (Bytt namn då ignorera det 🙂)

I min qn95b känns den igen som Soundbar Q-Series.

Laddade hem rätt firmware men har kollat och skiljer sig inget mellan q990c och q995c filerna, skillnaden är nog hårdvarukodad.

Funkar som den ska.

Permalänk
Medlem

Vad har ni köpt för stativ till bakhögtalarna och är ni nöjda med dom? Ska flytta ljudanläggning till ett annat rum och vill inte ha borrhål i väggen där.

Permalänk
Medlem

Fått anslutet min soundbar till wifi nu efter att ha bytat router (bytt bredbansdsleverantör). Innan dess så gick det inte som jag skrivit tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag sitter idag på ett gammalt 5.1 system (KEF KHT-3005SE och Sony receiver) men har blivit sugen på en soundbar.
Läst en del så verkar denna bra, men har inte hittat så mycket hur det är jämförbart med det jag har idag.

Någon som vet om det finns att provlyssna i Sthlm-området?

Jag har annars en LG CX, PS5 samt Nvidia shield.
Verkar som att man bör koppla in framförallt PS5 direkt i TV.
Shield vill man ju kunna koppla in i soundbar, men läste att den inte klarade av 1080p/24hz ? Vilket låter väldigt märkligt tycker jag. Stämmer det?

Då behövs ju Shield kopplas in i TV också och därmed försvinner DTS stödet.(LG CX stödjer inte det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne79:

Jag sitter idag på ett gammalt 5.1 system (KEF KHT-3005SE och Sony receiver) men har blivit sugen på en soundbar.
Läst en del så verkar denna bra, men har inte hittat så mycket hur det är jämförbart med det jag har idag.

Någon som vet om det finns att provlyssna i Sthlm-området?

Jag har annars en LG CX, PS5 samt Nvidia shield.
Verkar som att man bör koppla in framförallt PS5 direkt i TV.
Shield vill man ju kunna koppla in i soundbar, men läste att den inte klarade av 1080p/24hz ? Vilket låter väldigt märkligt tycker jag. Stämmer det?

Då behövs ju Shield kopplas in i TV också och därmed försvinner DTS stödet.(LG CX stödjer inte det)

Du har en 4K TV så antar att du inte kommer välja 1080p/24hz som bild inställning vilket det handlar om, den klarar av att spela upp 1080p/24hz material, jag har min Shield kopplad till den och all uppspelning fungerar.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Någon som har fått någon information om extra produkterna? Jag har fortfarande inte fått min dammsugare.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du har en 4K TV så antar att du inte kommer välja 1080p/24hz som bild inställning vilket det handlar om, den klarar av att spela upp 1080p/24hz material, jag har min Shield kopplad till den och all uppspelning fungerar.

Såg bland annat nedan tråd att den inte klarar 1080/24
"Q990C/Q990B/General Issue - Refresh rates under 50hz are disabled for 1080p"

https://us.community.samsung.com/t5/Home-Theater/Q990C-Q990B-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne79:

Såg bland annat nedan tråd att den inte klarar 1080/24
"Q990C/Q990B/General Issue - Refresh rates under 50hz are disabled for 1080p"

https://us.community.samsung.com/t5/Home-Theater/Q990C-Q990B-...

japp, som sagt det är om man vill ställa in den i 1080p av någon anledning, jag kör själv 4k/50hz.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av subs2000:

Vad har ni köpt för stativ till bakhögtalarna och är ni nöjda med dom? Ska flytta ljudanläggning till ett annat rum och vill inte ha borrhål i väggen där.

https://www.vebos.se/vebos-stativ-samsung-hw-q990c-svart-par-...

såg att dessa var länkade längre bak i tråden... lite sugen själv men hade varit intressant att höra ifall någon köpt dessa och kan säga om det är värt 2k?

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk

Hej igen,
Nu är dessa nedsatta igen och köpauget är stort.

Frågan är dock, är det värt att lägga runt 1000kr för C-modellen om man enbart skall koppla till streaming tjänster och köra kodi via en xiaomi mi-box?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

https://www.vebos.se/vebos-stativ-samsung-hw-q990c-svart-par-...

såg att dessa var länkade längre bak i tråden... lite sugen själv men hade varit intressant att höra ifall någon köpt dessa och kan säga om det är värt 2k?

Jag har köpt de och är kanonnöjd. Tung bra basplatta och kabeln göms i röret och kommer ut undertill.

Permalänk
Medlem

Köpte en 995c på elgiganten idag för 8995:-. Det var en retur som bara ytterkartongen ser ut att vara öppnad.
Jag kommer sannolikt att åtminstone initialt köra en Apple TV 4K nyaste och tredje generationen som input. Kommer från en uppsättning med Sonos playbar, sub och två one som bakhögtalare men använder andra sonos för musik i boendet.
Har bara packat upp men tänkte göra en testinstallation imorgon innan jag borrar fast limpan med de inkluderade fästena. TVn är en cirka fem år gammal Samsung 4k som inte har earc men man kan aktivera anynet som jag sett.
Jag tänker Apple TV -> 995c -> Tv
Tankar från församlingen?
Ny tv kommer men just nu nöjd med det jag har…

Permalänk
Skrivet av enemyWithin:

https://www.vebos.se/vebos-stativ-samsung-hw-q990c-svart-par-...

såg att dessa var länkade längre bak i tråden... lite sugen själv men hade varit intressant att höra ifall någon köpt dessa och kan säga om det är värt 2k?

Jag har dessa och är väldigt nöjd. Mycket hög kvalité och man kan dra strömkabeln igenom stativet så kabeln göms.
Tänk på att det finns två varianter gällande höjd. 80cm och 100cm. 80cm blev perfekt för mig.

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Köpte en 995c på elgiganten idag för 8995:-. Det var en retur som bara ytterkartongen ser ut att vara öppnad.
Jag kommer sannolikt att åtminstone initialt köra en Apple TV 4K nyaste och tredje generationen som input. Kommer från en uppsättning med Sonos playbar, sub och två one som bakhögtalare men använder andra sonos för musik i boendet.
Har bara packat upp men tänkte göra en testinstallation imorgon innan jag borrar fast limpan med de inkluderade fästena. TVn är en cirka fem år gammal Samsung 4k som inte har earc men man kan aktivera anynet som jag sett.
Jag tänker Apple TV -> 995c -> Tv
Tankar från församlingen?
Ny tv kommer men just nu nöjd med det jag har…

Jag köpte denna soundbar till föräldrarna som julklapp, och idag var vi och köpte en Apple TV 4k 3rd gen som jag stoppat in i soundbaren.

Har inte hunnit leka runt så mycket än men har funkat bra hittills.

Det enda strulet är att jag satte deras gamla TV-box i HDMI 2 (samt Apple TV i HDMI 1) och ibland när jag ska byta mellan HDMI 1 och 2 så "fattar" inte soundbaren direkt vilken ingång den ska välja. Verkar hoppa in på D.IN och stå där och tugga medan TVn visar "ingen signal" ett tag innan det går att byta och bilden dyker upp.

Vet inte om det är en bug, eller något annat som strular än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag köpte denna soundbar till föräldrarna som julklapp, och idag var vi och köpte en Apple TV 4k 3rd gen som jag stoppat in i soundbaren.

Har inte hunnit leka runt så mycket än men har funkat bra hittills.

Det enda strulet är att jag satte deras gamla TV-box i HDMI 2 (samt Apple TV i HDMI 1) och ibland när jag ska byta mellan HDMI 1 och 2 så "fattar" inte soundbaren direkt vilken ingång den ska välja. Verkar hoppa in på D.IN och stå där och tugga medan TVn visar "ingen signal" ett tag innan det går att byta och bilden dyker upp.

Vet inte om det är en bug, eller något annat som strular än.

Låter bra! Då blir det ett test imorgon…

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Någon som har fått någon information om extra produkterna? Jag har fortfarande inte fått min dammsugare.

Sitter också och väntar på dammsugaren. Köpte soundbaren 231013 och registrerade köpet strax därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag köpte denna soundbar till föräldrarna som julklapp, och idag var vi och köpte en Apple TV 4k 3rd gen som jag stoppat in i soundbaren.

Har inte hunnit leka runt så mycket än men har funkat bra hittills.

Det enda strulet är att jag satte deras gamla TV-box i HDMI 2 (samt Apple TV i HDMI 1) och ibland när jag ska byta mellan HDMI 1 och 2 så "fattar" inte soundbaren direkt vilken ingång den ska välja. Verkar hoppa in på D.IN och stå där och tugga medan TVn visar "ingen signal" ett tag innan det går att byta och bilden dyker upp.

Vet inte om det är en bug, eller något annat som strular än.

Skickar deras gamla TV-box någonsin något mer avancerat surroundformat? I annat fall fungerar kanske ARC (antar att deras TV inte har eARC) minst lika bra? Kan ju vara värt att testa ifall det fungerar smidigare för just TV-boxen, så kan du fortsätta att köra Apple TV:n via ingången på soundbaren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Skickar deras gamla TV-box någonsin något mer avancerat surroundformat? I annat fall fungerar kanske ARC (antar att deras TV inte har eARC) minst lika bra? Kan ju vara värt att testa ifall det fungerar smidigare för just TV-boxen, så kan du fortsätta att köra Apple TV:n via ingången på soundbaren.

Såhär står det på senaste versionen åtminstone:

Skrivet av Apple:

Audio Formats
HE-AAC (V1), AAC (up to 320 Kbps), protected AAC (from iTunes Store), MP3 (up to 320 Kbps), MP3 VBR, Apple Lossless, FLAC, AIFF, and WAV; AC-3 (Dolby Digital 5.1), E-AC-3 (Dolby Digital Plus 7.1 surround sound), and Dolby Atmos

https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/