Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad säger supporten då när du kontaktar dom?

Pratade med supporten igår och Schenker har numera skapat ett ärende för det saknade godset. Återkoppling inom 5 arbetsdagar. Mycket oklart vad som händer sen, pengarna tillbaka eller om jag får ett nytt kort…

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Pratade med supporten igår och Schenker har numera skapat ett ärende för det saknade godset. Återkoppling inom 5 arbetsdagar. Mycket oklart vad som händer sen, pengarna tillbaka eller om jag får ett nytt kort…

Låter ju ändå rimligt. Du är inte kund till Schenker.
När PostNord slarvade bort ett paket tidigare i år bad de mig kontakta avsändaren. Tyvärr fick inte avsändaren (dvs kunden till PostNord) heller nån återkoppling. Blev en utdragen historia.

Mitt tyska paket kom äntligen fram på 3 försöket efter att ha vänt tillbaka en sväng till Danmark. Trots uppsatt lapp i entrén va det väldigt svårt att leverera. Av en slump sprang jag på brevbäraren på parkeringen och frågade om mitt paket fanns i hans bil. Det gjorde det.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt comviq SIM kort idag. Detta efter att det har gått en månad sen jag begärde det första utskicket plus ➕ att jag däremellan bad om ett nytt andra SIM. kort. Ska man vara pragmatisk har man betalat för en månads användning utan att de facto har använt tjänsten [ännu]...men så betalar jag bara 38:- för abonnemanget de första sex månaderna. 😎 😬

Någon som tycker det är nån fördel med att ha ett Kontantkort vs. Abonnemang? 🤔 Själv tycker jag att abonnemanget är smidigt för att det blir inget tjafs om vad som gäller...visst kontantkort har mer flexibilitet i sig men är det inte jobbigt med att ladda på? E-Fakturan dras smidigt varje manad också.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag fick mitt comviq SIM kort idag. Detta efter att det har gått en månad sen jag begärde det första utskicket plus ➕ att jag däremellan bad om ett nytt andra SIM. kort. Ska man vara pragmatisk har man betalat för en månads användning utan att de facto har använt tjänsten [ännu]...men så betalar jag bara 38:- för abonnemanget de första sex månaderna. 😎 😬

Någon som tycker det är nån fördel med att ha ett Kontantkort vs. Abonnemang? 🤔 Själv tycker jag att abonnemanget är smidigt för att det blir inget tjafs om vad som gäller...visst kontantkort har mer flexibilitet i sig men är det inte jobbigt med att ladda på? E-Fakturan dras smidigt varje manad också.

Mig veterligen så skickas alla Tele2/Comviq SIM-kort ut med CityMail, som delar ut post 1 gång i veckan, så dels ser jag inte relevansen i en tråd om PostNord, och med tanke på CityMails sporadiska utdelningschema så känns en månad helt okej (säg att kortet går iväg 1 vecka efter att du har beställt det, och dom precis missar en utdelningsdag, då tar det 3 veckor, trots att allt fungerar helt perfekt/enligt schema)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Mig veterligen så skickas alla Tele2/Comviq SIM-kort ut med CityMail, som delar ut post 1 gång i veckan, så dels ser jag inte relevansen i en tråd om PostNord, och med tanke på CityMails sporadiska utdelningschema så känns en månad helt okej (säg att kortet går iväg 1 vecka efter att du har beställt det, och dom precis missar en utdelningsdag, då tar det 3 veckor, trots att allt fungerar helt perfekt/enligt schema)

Mig veterligen så finns det en värld i övre halvan av Sverige också, där verkar inte CityMail husera alls. Så @Radovic inlägg kan mycket väl platsa i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Mig veterligen så skickas alla Tele2/Comviq SIM-kort ut med CityMail, som delar ut post 1 gång i veckan, så dels ser jag inte relevansen i en tråd om PostNord, och med tanke på CityMails sporadiska utdelningschema så känns en månad helt okej (säg att kortet går iväg 1 vecka efter att du har beställt det, och dom precis missar en utdelningsdag, då tar det 3 veckor, trots att allt fungerar helt perfekt/enligt schema)

Jag bor i elområde 3. När man var liten tog det inte en månad och 2 beställningar senare för att få en liten sak oavsett hur deras "sporadiska schema" ser ut. Jag har inte cityMail utan Post ✉ nord.

Trots detta låter det ologiskt att "det ska ta en vecka", "de missar en dag" och därför "tar det en månad" och "allt fungerar perfekt". Enligt min standard är det inte perfekt (men det är inget jag vill bråka om eftersom du har Din standard och jag har min Standard ).

Skrivet av breakman:

Mig veterligen så finns det en värld i övre halvan av Sverige också, där verkar inte CityMail husera alls. Så @Radovic inlägg kan mycket väl platsa i denna tråd.

Tack. Alla bor inte i Stockholm. Och min poäng är att allt går slött "oavsett" var man bor sedan svenska posten blev DK/Swe.

Jag vet att man kan plocka upp SIM-kortet i en Pressbyrå men jag ville just testa Postnord.

By The Way: comviq är de enda som skickar ut SIM-kort till C/O Adress utan att man behöver ringa kundtjänst, man begär det på hemsidan, i sin profil.

Med tanke 💭 på hur folk lever ett ner rörligt liv i dagens samhälle så är det konstigt att fler operatör inte erbjuder C/O som alternativ.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

My bad, självklart måste dom leverera med PostNord på dom marknader där CityMail inte agerar.

Skrivet av Radovic:

När man var liten tog det inte en månad och 2 beställningar senare för att få en liten sak oavsett hur deras "sporadiska schema" ser ut.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när du var liten (beroende på hur gammal du är då såklart, men är du 20 idag så säger en sådan sägning inte så mycket) så gick det troligtvis inte att beställa SIM-kort alls, och 90% av det som ni tycker PostNord är värdelösa på att leverera kunde ni inte beställa överhuvudtaget. Det är klart att problemen inte fanns eftersom tjänsten inte fanns.

Skrivet av Radovic:

Men det är inget jag vill bråka om eftersom du har din standard och jag har min standard

Standarder är som fakta, man kan inte ha sin egen.

Skrivet av Radovic:

Med tanke på hur folk lever ett ner rörligt liv i dagens samhälle så är det konstigt att fler operatör inte erbjuder c/o som alternativ.

Här har du väl själv kommit på en del av problemet.
Människor vill ha SIM-kort skickade till adresser där dom inte är folkbokförda, c/o betyder många gånger att namnet på mottagaren inte står på dörren, och 1/3 av korten som adresseras på det sättet kommer tillbaka, vilket tripplar arbetsbördan för Comviq.

Med tanke på vilken värdehandling ett SIM-kort kan vara, det är många gånger det första steget i identitetsstölder, så tycker jag det är rätt oseriöst av Comviq.

Permalänk
Medlem

Idag fick jag för första gången meddelandet "Kunde inte levereras" i PostNord-appen med en text om att jag skulle få hem ett brev senare med var jag skulle kunna hämta ut paketet.
Ironiskt nog så var paketet levererat. Det låg tryggt och säkert i min postlåda.

Så vad hände egentligen? En brevbärare som tryckt fel?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

My bad, självklart måste dom leverera med PostNord på dom marknader där CityMail inte agerar.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men när du var liten (beroende på hur gammal du är då såklart, men är du 20 idag så säger en sådan sägning inte så mycket) så gick det troligtvis inte att beställa SIM-kort alls, och 90% av det som ni tycker PostNord är värdelösa på att leverera kunde ni inte beställa överhuvudtaget. Det är klart att problemen inte fanns eftersom tjänsten inte fanns.

Standarder är som fakta, man kan inte ha sin egen.

Här har du väl själv kommit på en del av problemet.
Människor vill ha SIM-kort skickade till adresser där dom inte är folkbokförda, c/o betyder många gånger att namnet på mottagaren inte står på dörren, och 1/3 av korten som adresseras på det sättet kommer tillbaka, vilket tripplar arbetsbördan för Comviq.

Med tanke på vilken värdehandling ett SIM-kort kan vara, det är många gånger det första steget i identitetsstölder, så tycker jag det är rätt oseriöst av Comviq.

Jag tycker inte att det är oseriöst att hjälpa en Ukrainsk familj med ett abonnemang i dessa tider. Och C/O hjälpte mig i detta fallet eftersom vi bor i olika städer.

Bankerna skickar ut bankkort till C/O så jag ser inget oseriöst med C/O utan de som begår brott får en markering i belastningsregistret. Värdehandlingen, SIM kortet, går att blockera/spärra via Dina Sidor vid eventuellt missbruk.

C/O är ju för situationer som dessa.

Utskicket av korten tripplar inte arbetsbördan för comviq eftersom det är ett automatiskt system (likt bilregistret) som skickar ut korten. Amazon kan ha trippel arbetsbörda ja.

Tjänsterna fanns på postens tid. Det fanns en massa tilläggstjänster och tyvärr har jag inte någon gammal lista 📃 som bevis på att de tjänster "som inte fanns", enligt dig, visst fanns.

Samhället har förändrats: Förr skickade man inte ut telefoner/mobiler till adresser utan man gick till operatörens "Mediahus" (eller vad för fint namn de har på sina säljpalats) återförsäljare och fick allt på plats. Idag ser alla operatörer fördelen med att kunna skicka hem 🏡 sakerna till abonnenterna. Även i andra länder.

Din standard verkar vara att C/O är ett aber/nackdel eller oseriöst [av comviq att använda C/O 😜] verktyg som inte bör användas.

Min standard är att C/O ligger i tiden och kan användas för situationer som exemplifierats här ovan. Man kan missbruka både internet, SIM och Bank kort. Man kan köra 🚘 ihjäl nån med en bil 🚙 men det betyder ju inte att vi ska sluta köpa vinter ❄ däck med ett Gott Grepp om asfalten.

Så man inte åker av vägen menar jag. 🗞️ 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Postnords slöhet har tagit ett extra steg.
Förut bokade man hemleveranstid och de kom inte, så man fick boka om några gånger och efter en 3-4 gånger så kom grejerna hem.
Nu struntar de i att köra ut och skickar bara sms att det inte gick utan att ha försökt och att de lämnat på ombud(...)".

De är slöare än en slö överviktig tjänsteman på Tjänstemännens Slöföreningsförbund...men DET steget orkade de ta...😬😬🤣🤣

Skrivet av eFoppa:

"(...)Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.(...)".

Tjejen ovan har helt rätt...🤣 PostMord levererar 🚛 inte när man ÄR hemma 🏡 😃 och nu tog de det ett [slött] steg extra...😬😬🤣🤣😃😃...och levererar inte fast man ägnar sig åt administrativ prostitution, genom att överge hemmet i hopp om att PostMord levererar när inga vittnen finns närvarande...men närå...inte ens då! 😎

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

En annan sak:

Någon part hade betalat för hemleverans
eFoppa var inte hemma
Om PostMord inte hittade eFoppa hemma då hade ju det - second in command - Andra alternativet varit mest logiskt, att 📎 skicka paketet till Postombudet som låg 5 min bort... eFoppa hade plockat upp paketet 📦 och varken han eller PostMord hade haft några som helst problem - de hade sluppit varandra för att uttrycka det mer folkligt. 🗞️ 😁

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Skall returnera en vara (en DAC) till USA via Postnord tänkte jag. Sista steget på Postnords boka frakt-sida är att ange "tullvärde i SEK".

Enligt google:

"Vad är tullvärde? I tullvärdet ingår i princip alla kostnader som uppstår i samband med att du importerar varan. Tullvärdet består av kostnaden för själva varan, transaktionsvärdet, med tillägg av ytterligare kostnader om de inte redan ingår i transaktionsvärdet".

Gäller detta även vid export? Så i mitt fall, DACen är väl värd ca 3800 kr. Så 3800 + fraktkostnaden? Nån som har koll på detta och kan förklara. Gärna så att en femåring förstår för så trög känner jag mig

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Skall returnera en vara (en DAC) till USA via Postnord tänkte jag. Sista steget på Postnords boka frakt-sida är att ange "tullvärde i SEK".

Enligt google:

"Vad är tullvärde? I tullvärdet ingår i princip alla kostnader som uppstår i samband med att du importerar varan. Tullvärdet består av kostnaden för själva varan, transaktionsvärdet, med tillägg av ytterligare kostnader om de inte redan ingår i transaktionsvärdet".

Gäller detta även vid export? Så i mitt fall, DACen är väl värd ca 3800 kr. Så 3800 + fraktkostnaden? Nån som har koll på detta och kan förklara. Gärna så att en femåring förstår för så trög känner jag mig

Ange värdet på varan bara, och ange skäl för export, så retur.

Och en tariff kod på det, typ 85185000 bör funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Ange värdet på varan bara, och ange skäl för export, så retur.

Och en tariff kod på det, typ 85185000 bör funka.

Tack!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Paketet ovan hanterades givetvis orimligt, men om innehållet nu var trasigt vid leverans tror jag det skedde innan. Vanligt att paket på paketsorteringscentraler hanteras ungefär så. Källa : Jag själv, som jobbat på sådana (inte bara för PostNord)

Dagens känga är såklart 2-dagarsutdelningen, dvs, att man bara får post 2 gånger i veckan. Ibland 3. Jag förstår att det ger bättre lönsamhet.

Det jag däremot INTE förstår är varför barnens julkort från mormor och morfar i stort sett aldrig kommer fram på samma dag.
Jag lovar, det är undantag om de kommer fram samtidigt. Den här veckan fick vi julkort igår, ingenting idag såklart, och förhoppningsvis det sista julkortet imorgon. Kan ju inte dela ut till barnen om ett kort saknas.

Alltså, ovanstående har varit regel snarare än undantag i ca 10 år. Helt ofattbart. Brev skickade samtidigt i samma postlåda kommer alltså fram olika dagar, oftast. De är skickade med riktiga frimärken, inga 7%-billigare julbudgetfrimärken.

Lösningen kan ju vara att lägga alla julkorten i samma kuvert, men, det blir lite mindre roligt så, i teorin.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Enligt Postnords syn, så är det väl avsändarens fel. Avsändaren ska paketera rätt, så det håller i "hanteringen"...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Paketet ovan hanterades givetvis orimligt, men om innehållet nu var trasigt vid leverans tror jag det skedde innan. Vanligt att paket på paketsorteringscentraler hanteras ungefär så. Källa : Jag själv, som jobbat på sådana (inte bara för PostNord)

Dagens känga är såklart 2-dagarsutdelningen, dvs, att man bara får post 2 gånger i veckan. Ibland 3. Jag förstår att det ger bättre lönsamhet.

Det jag däremot INTE förstår är varför barnens julkort från mormor och morfar i stort sett aldrig kommer fram på samma dag.
Jag lovar, det är undantag om de kommer fram samtidigt. Den här veckan fick vi julkort igår, ingenting idag såklart, och förhoppningsvis det sista julkortet imorgon. Kan ju inte dela ut till barnen om ett kort saknas.

Alltså, ovanstående har varit regel snarare än undantag i ca 10 år. Helt ofattbart. Brev skickade samtidigt i samma postlåda kommer alltså fram olika dagar, oftast. De är skickade med riktiga frimärken, inga 7%-billigare julbudgetfrimärken.

Lösningen kan ju vara att lägga alla julkorten i samma kuvert, men, det blir lite mindre roligt så, i teorin.

Med tanke på hur lite post som skickas idag jfr säg 10, 20 eller 30 år sedan är det rätt rimligt att ha färre utdelningsdagar, tror inte ens jag snittar på 1 brev / månaden de senaste 5-10 åren, om inget annat kan man ju säga att det är miljövänligt, visst, cyklar i stan, men ganska många mil ute på landet som inte längre körs.

Märkligt med julkorten, otur eller något med just vart de från/till. Lösningen är väl att lägga alla kuvert i ett större enskilt kuvert som skickas, blir väl samma sak om de passar en förälder först, enda skillnaden är om de har porto och om de har stämpel.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se statistik på hur mycket färre brev vi privatpersoner får 2023 jämfört med, tja, 1983. Det är nog färre, men jag misstänker att det mest är post mellan företag som minskat.

Jag hämtade ofta posten som liten parvel (brevlåda på landsbygd), var väl sällan vi fick fler än typ 5 räkningar per månad och övrig post? Tjae, inte så betungande. De flesta dagar kom ingen post alls. Däremot kom såklart dagstidningen varje dag, en egen runda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

PostMord levererar 🚛 en amerikansk ursäkt...

Skrivet av ajn:

Det jag tycket är så dråpligt är att Post ✉ Mord säger:

"Postnord menar att händelsen är en avvikelse från deras leveranssätt"... Jag skrattar inte åt Gustav men jag ligger dubbelvikt av skratt...🤣🤣

NÄHÄ? Är det inte så här man ska dela ut ömtålig post? Verkligen det menar ni inte? No s#it Sherlock...

Precis som att man kan finna sig vara utan ord när nåt hemskt händer så tror jag att man även kan finna sig vara utan ord...ty det är vad som har hänt mig just nu...man bara skrattar hopplöst åt det hopplösa i situationen med ett "Jaa herregud"...man finner inga ord...😬😬

God Jul på er alla. 🤗 🎄

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

PostMord tar avstånd från detta...javisst gör dom det...det syns ju på kastet, vilket avstånd mellan Post och kund...🦝

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Beställde paket till postbox den 11:e. Varan skickades ut, får info om att postbox är full och kommer åka till utlämningsställe istället.

Skickas till en butik 3km bort istället för närmsta som är ett par hundra meter. Sak samma för mig, hade kunnat ta mig dit och hämta. Men den reggas som felsorterad och skickas tillbaka till Göteborg och sen returneras den bara till avsändaren…

Mailade avsändaren som snabbt löste ett nytt paket med gratis hemleverans istället som kom på en dag nu iaf.

Andra gången jag har stora problem med leverans när jag försöker använda postnords paketbox som står typ 100m från där jag bor. Aldrig det igen.

Permalänk
Medlem

Fick hem paket från Proshop skickat med Postnord igår, men där kartongen vid upphämtning var uppriven och varan borta. Bildbevis taget på minuten då jag hämtar ut och fortf. står hos ombudet som presenterar den tomma kartongen. Proshops problem/ansvar att lösa med Postnord och skicka ny vara alt. återbetala mig, men får se hur länge det kommer dröja bara...

EDIT: Efter telefonsamtal med Proshop och underskrift av ett intyg fick jag återbetalning beviljad.

Uppdaterad händelse
Permalänk
Medlem

Hjulet snurrar inte och Hamstern är död ☠

Skrivet av Xyberly:

Beställde paket till postbox den 11:e. Varan skickades ut, får info om att postbox är full och kommer åka till utlämningsställe istället.

Skickas till en butik 3km bort istället för närmsta som är ett par hundra meter. Sak samma för mig, hade kunnat ta mig dit och hämta. Men den reggas som felsorterad och skickas tillbaka till Göteborg och sen returneras den bara till avsändaren…

Mailade avsändaren som snabbt löste ett nytt paket med gratis hemleverans istället som kom på en dag nu iaf.

Andra gången jag har stora problem med leverans när jag försöker använda postnords paketbox som står typ 100m från där jag bor. Aldrig det igen.

Skrivet av kitanii:

Fick hem paket från Proshop skickat med Postnord igår, men där kartongen vid upphämtning var uppriven och varan borta. Bildbevis taget på minuten då jag hämtar ut och fortf. står hos ombudet som presenterar den tomma kartongen. Proshops problem/ansvar att lösa med Postnord och skicka ny vara alt. återbetala mig, men får se hur länge det kommer dröja bara...

EDIT: Efter telefonsamtal med Proshop och underskrift av ett intyg fick jag återbetalning beviljad.

Skönt att det löste sig där 🤪 med återbetalning MEN det är mycket dåligt att man ska behöva gå igenom en Kafka liknande process bara för att få tillgodosett sitt konstitutionenella behov av intresse [av det som finns i paketen för jobb och fritid] och information ℹ tillgodosett °°°° Sanslöst...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag skulle vilja se statistik på hur mycket färre brev vi privatpersoner får 2023 jämfört med, tja, 1983. Det är nog färre, men jag misstänker att det mest är post mellan företag som minskat.

Jag hämtade ofta posten som liten parvel (brevlåda på landsbygd), var väl sällan vi fick fler än typ 5 räkningar per månad och övrig post? Tjae, inte så betungande. De flesta dagar kom ingen post alls. Däremot kom såklart dagstidningen varje dag, en egen runda.

Jag tror det i första hand är brev från företag till privatpersoner som minskat. Ironiskt nog är det det segment som CityMail satsade på. Det rör sig om elräkningar, teleräkningar, kontoutdrag, en massa fakturor från olika firmor, postgiro mm.
Om du vill kan du få statistik från Postnord.

Permalänk
Medlem

Bring lämpade av mitt paket hos ett ombud 5 mil från mig, när jag hade valt närmsta ombudet 3 min bort.
Tur jag hade ett par ärenden åt det hållet, då jag inte orkade vänta längre på paketet.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Klantigt uttryckt av PostNord. De har ju rätt i sak att de inte kan ersätta mottagaren då de inte har något avtal sinsemellan. Den korrekta kedjan är att mottagaren anmäler skadan till avsändaren som i sin tur reklamerar till distributören (PostNord). Hade jag jobbat som chef på PostNord skulle jag nog inte uttryckt mig på det sättet dock.

Själv väntar jag på leverans imorgon. Till min fasa ser jag i appen att PostNord vill leverera till dörren. Utländska handlare tror ju att detta är en bra service i Sverige. Bara hoppas de inte skickar tillbaka paketet till England den här gången 😬

Update: Efter att paketet uppdaterats fram och tillbaka i Postnords app från att levereras till dörr till levereras till utlämningsställe och tillbaka till att levereras till dörr, gick jag in via engelska DPD och där stod att paketet fanns på utlämningsställe. Åkte dit och hämtade ut. Så det gick ju bra. Men ytterst märkligt att PostNord inte uppdaterar i sin app. Hade jag inte vetat bättre hade jag suttit hemma och väntat.”

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att staten accepterar att KlantNord får fortsätta på denna banan. Jag begriper det inte. De borde omförhandla hela Post Nord dealen.

Som jag sa tidigare: det tog en månad att få hem sitt Comviq SIM kort. Tänk om det hade varit ett brådskande ärende.

Sjukvården bör nog inte anlita PostNord för sina organtransporter för då skulle kurvan för livsuppehållande åtgärder sjunka drastiskt. 😂

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Som jag sa tidigare: det tog en månad att få hem sitt Comviq SIM kort. Tänk om det hade varit ett brådskande ärende.

Då hade du kunnat gå till 7/11 eller Pressbyrån så hade du haft ditt SIM-kort på ett par minuter.

Skrivet av Radovic:

Sjukvården bör nog inte anlita PostNord för sina organtransporter för då skulle kurvan för livsuppehållande åtgärder sjunka drastiskt. 😂

PostNord är en av, om inte den största transportören för just det ändamål du pratar om, så om man vill lägga den aspekten på det så är det många som har PostNord att tacka för sina liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Då hade du kunnat gå till 7/11 eller Pressbyrån så hade du haft ditt SIM-kort på ett par minuter.

PostNord är en av, om inte den största transportören för just det ändamål du pratar om, så om man vill lägga den aspekten på det så är det många som har PostNord att tacka för sina liv.

Okej: Så KlantNord väljer v a r t de är och inte är professionella - yay... De borde styra upp verksamheten (för det st inte för intet som de nämns i media) men visst, jag föredrar att organtransporterna sköts klanderfritt 100 gånger ✖ av 200. Alla dagar i veckan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃