Ny forskning visar en åldersfixering inom utvecklarkultur

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, det beror på orimliga leveranskrav från en ledning som inte inser behovet av underhåll.

Skrivet av dlq84:

Skyll inte det på utvecklaren, utan på ledningen som vill att det som beställs idag ska vara färdigt igår.

En sak som erfarenhet ger är att prioritera det som behöver göras på det sätt det bör göras och inte tumma på det, vinsten kommer på medel till lång sikt, med snabbare växande kvalitet inte bara av kod, utan inblandade utvecklare också. Snabbare utveckling över tid, mindre tid lagd på att fixa buggar etc. För att inte tala om välmåendet som uppstår av att veta att man gör något bra, vilket leder till större behållning av utveckare osv...

Det en erfaren utvecklare vet att göra är att, med all respekt, be dem fara o flyga när de är orimliga, och sen göra det som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Visst är det alltid käppkörda mongon i ledningar/styrelser som inte vet hur nåt fungerar men som ändå sätter krav på som att dem kan bygga ihop en atombomb på 5 minuter?

Så har det alltid varit. Klarar man inte hetsen så GTFU 😏

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att den optimala anställningsåldern har gått stadigt uppåt de senaste 30 åren. Det kan ju förstås också ha att göra med att min egen ålder gått uppåt i ungefär samma takt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

En sak som erfarenhet ger är att prioritera det som behöver göras på det sätt det bör göras och inte tumma på det, vinsten kommer på medel till lång sikt, med snabbare växande kvalitet inte bara av kod, utan inblandade utvecklare också. Snabbare utveckling över tid, mindre tid lagd på att fixa buggar etc. För att inte tala om välmåendet som uppstår av att veta att man gör något bra, vilket leder till större behållning av utveckare osv...

Det en erfaren utvecklare vet att göra är att, med all respekt, be dem fara o flyga när de är orimliga, och sen göra det som behövs.

Det fungerar naturligtvis inte på många bolag.

Permalänk
Medlem

Billigt med nyexade för startups.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det fungerar naturligtvis inte på många bolag.

Tror det ute i verkligheten är tvärtom. På de flesta bolag har man inte en sån kultur som vissa i tråden beskriver, och om det är någon stress-pelle som råkar slinka dit så kan man allt som oftast bara säga till att så här kan man ju inte jobba, etc.

Ni får sluta jobba på bolag där det är någon form av ledning som bestämmer vad man ska göra, leta efter ställen som har riktiga produkt-teams istället så dikterar man ju själv hur fokus ska ligga och när man bör vara klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ni får sluta jobba på bolag där det är någon form av ledning som bestämmer vad man ska göra

Hojta gärna om du hittar ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lätt att göra misstaget att tro att yngre är i den tekniska framkanten inom allt. Men det var decennier sedan som ungdomsintressen med spel, film och musik drev på det tekniska kunnandet. När en annan växte upp lärde man sig hårdvara och mjukvara för att över huvud taget kunna spela spel och lyssna på musik. Man lärde sig olika varianter av fildelning, ladda ner och fixa med crackar, fixa till config.sys och autoexec.bat, överklockning osv redan i mellanstadiet.
Jag blir förvånad över hur lite vanliga datorspelande 20-åringar kan nu när de vuxit upp med W10, netflix, steam, spotify, smartphones och föräldrar som betalar för sådana intressen.

Det här. Har läst det på flera ställen och tycker att beskrivningen stämmer riktigt bra. Nämligen att dagens ungdomar är "tech native", medans de äldre generationerna är "tech savvy" (hittade ingen bra översättning för båda termerna) och det är stor skillnad mellan dessa två. Man behöver helt enkelt inte längre lära sig på samma sätt hur saker och ting fungerar för att kunna använda dem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Det här. Har läst det på flera ställen och tycker att beskrivningen stämmer riktigt bra. Nämligen att dagens ungdomar är "tech native", medans de äldre generationerna är "tech savvy" (hittade ingen bra översättning för båda termerna) och det är stor skillnad mellan dessa två. Man behöver helt enkelt inte längre lära sig på samma sätt hur saker och ting fungerar för att kunna använda dem.

Vilken bra beskrivning. Den snor jag!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Så har det alltid varit. Klarar man inte hetsen så GTFU 😏

Jag har aldrig stört mig på hetsen, utan jag stör mig på folk i positioner som inte har en verklighets uppfattning ska säga åt mig som vet hur jobbet ska göras hur det ska göras.

Permalänk
Medlem

Ok, denna tråd och artikel triggar mig, och jag ska förklara varför (Gammal inte-så-surgubbe-evigt-ung gnällspik här 55+):

Det med åldersfixering är en sanning med modifikationer, och jag ska berätta hur HELA mitt extremt varierande arbetsliv har varit och hur det är i "gammal" ålder att få jobb inom IT och Teknik, så hitta nån favoritdryck, favorit tugga och sitt ner och läs, för det blir en LÅNG läsning!

När jag var 18 år gammal hoppade jag ur handelsskolan för att arbeta i en elektronik affär, jag hade absolut ingen skolbakgrund inom elektronik, bara som hobby. Chefen blev sur på att jag var så nördig och hang ut i butiken halva dagarna och köpte inte nog för att berättiga min existens, så han sade kort till slut: Anten får du börja göra nåt eller så får du återkomma när du vill köpa nåt.

Jag sade att staten kan säkert finansiera en anställning åt dig och mig om jag åker ner på arbetsförmedlingen och säger att du vill testa på att ha mig som anställd, chefen blev nyfiken, jag fick reparera Commodore 64, sälja elektronik komponenten och bygga Flyg hangar fjärrkontroller - sen blev jag fastanställd och sen blev jag Auktoriserat Commodore service tekniker med chefens licens.

Sen blev det många spännande jobb inom olika företag, allt från programmerare till mobil-telefon installatör, och så fick jag den ljusa idé att resa till Danmark för att lära och Animera, inte fan fick jag jobb, men jag växte upp på nytt, lärde mig att Dricka som en Danskare och sen gav jag upp att fixa jobb inom den grafiska industrin då alla kände varann och jag kom aldrig riktig in.

Så jag snodde deras kunder istället, och fick jobb inom deras kundkrets (jag knackade själv på dörrar vart dom letade efter bolag som kunde utföra grafiska uppdrag, dom blev impade av min ihärdiga insats över att dom absolut kan ha deras egen inhyrda in-house grafiker istället / slash / IT tekniker som kunde fylla ett helt jobb), och så blev det, jag blev alltså konkurrent till bolagen som inte ville hyra in mig, jävlar vilken härlig känsla det var.

Sen blev jag äldre, kring 30+ och då fick jag större och större jobb inom reklambranschen och även skolor. Det gav mig erfarenhet med allt möjligt - eftersom alla arbetsplatser upptäckte jag var en redo nörd och gillade meka med teknik var det ganska naturlig att det var mig som fick stå för nätverksutrustning och båda skolor och företags IT, och aldrig har jag behövd att skicka med referenser, ett par samtal - och jag blev anställd, men att skicka brev och CV gav mig aldrig ett enda jobb.

Sen 15+ år tröttnade jag på Danmark och köpte mig ett lite hus till småpengar i nån Skånsk håla då jag tänkte om jag inte får jobb kan jag ju bara åka över sundet igen och pendla hit och dit, det var ingen bra idé då jag hatade att pendla, men nån halvår gick det väl, tills jag fick fast jobb i Sverige. Det startade som vanlig på små skolor, fortsatte på lokala reklambolag - och då var jag i 40 års åldern, att känna mig gammal var inte på världskartan då jag är skitbra på att prata ihjäl cheferna och dom blir ofta förbryllade och gillar tanken på att prova-på och se hur det går (det handlar om att sätta sig in i företagets interess område, kärnvärderingar och först prata med dom anställda, alltså spionera lite och se hur "läget" är och vilka typer som passar in, sen anpassa sig lite efter det), ja - jag har alltid haft en liten "imposter" syndrom känsla, men man lär sig.

Sen fick jag jobb på ett stort företag när jag var 49, jobbade där i 5 år och brände ur för första gången, men jag fann omsider ut av att utbrändheten var i verkligheten avsaknad på utvecklings möjligheter, jag är inte typen som vill sitta på samma korkade position och utföra samma jobb år ut och år in och göra arbete som är för repetitivt (bra med såna folk, behövs - men det var inte jag), så brutna löften om utveckling inom ledarskap fick mig att inse att det var orsaken, och jag åter upphämtade mig ett halvår innan jag hade slutat då jag gick på en personlig "livs" resa inuti mig själv om "vad jag verkligen vill", och det hjälp mig ur utbrändheten, inte psykologer eller förståsigpåare och arbetsterapeuter.

Nu är jag kring 55+ och arbetar i flera länder med utveckling av IT, och det går riktigt bra.

Jag besökte en gång ett jobb-coach bolag i Sverige, och coachen sade hon hade aldrig upplevd en person som jag, som fick så många möjligheter när min åldersgrupp knappas får 1 intervju om månaden om dom har "tur" sade hon. När jag kikade på dom som var "arbetslediga" så frågade jag kring mig hur dom mådde, och inte minst om hur dom så på sina egna framtidsutsikter, och dom var väldig ledsna, ofta trötta och uppgivna och verkade ha väldigt liten tro på sig själv. Dom bekräftade det som artikel säger och ni har lite blandade åsikter kring "jag är för gammal, dom vill inte ha en sån som jag, dom anställer bara unga, jag är så gammal dom ställer för höga krav och betalar för lite etc." Det fanns ingen gräns för just HUR många ursäkter dom hade till att inte få jobb, och jag kände jag måste ut och andas in efter all den negativitet.

Sen försökte jag att ge jobbcoachen några synpunkter kring hur man kan hjälpa den enskilda att få ny energi och "ändra" vardagen lite så det blir lite enklare att få jobb, tänka till lite:

- När du söker jobb, sök inom det du brinner för, vad brinner du för?
- När du söker jobb, låt inte pengarna vara motivationen, desperation får dig att verka lite smått obehaglig.
- Tänk rejält igenom om du verkligen passar in i kulturen, känner du för företaget? Är det nåt som interesserar dig på riktig? Gör du detta bara för att du vill ha ett jobb? Eller vill du verkligen arbeta där?
- Besök olika företag bara på skoj, låtsa lite som du är en potentiell kund eller bara genuint nyfiken på vad företaget levererar! Sen läser du på lite om deras historik, succés och vilka potentiella utmaningar dom kommer att möta.
- Sen när du har gjord det ovan, så föreställ dig att du redan arbetar där, föreställ dig om det var DU som var ledande eller hade en viktig position med att hjälpa företaget framåt och hur DU kan hjälpa med detta, hur skulle du göra? Vilka beslut?
- Sen när du har tänkt igenom detta, så besöker du återigen företaget, pratar med högsta chefen och har en DIALOG om företaget, lyssna mycket, sen stoppar du in idéer och förslag, och lite vart du finns på deras världskarta om du var anställd.

Kom ihåg - livet är en äventyrsresa, du kan välja två vägar - du kan fokusera på lösningar och se möjligheter - eller du kan fokusera på att du inte har någon, alltså att det hela är förbi, eller är alla andra som är orsaken till att du inte lyckas - det väljer du själv.

Tänk också på att det är DIN resa och DITT äventyr. Tänk inte på att någon "Måste" anställa dig, eller att du "måste" ha ett jobb, tänk mera på - hur vill jag spendera MIN vardag?

Grejen är att det faktisk handlar om inställning till ditt eget liv. Om du väljer fokusera på hur lite möjligheter som finns, eller hur orättvis världen är, alltså peka fingrar hela tiden, så kommer det att påverka ditt psyke. Så även om du inte säger det med några ord eller i ditt CV, så avslöjar HELA ditt kroppsspråk hur du mår, hur du resonerar, hur du tänker - och du har även inte upptäckt det själv, men du ska veta att han/hon som du pratar med på företaget - är pinsamt medveten om hur du "mår", för hela ditt kroppsspråk och den person du är för tillfället skiner genom som om du var gjord av glas. Det är lite som alkisen på Systembolaget som är pratsjuk och glad med alla, informerar alla kring sig om att hen absolut inte är full, medan hens ande doftar stärksprit så hela butiken känner det, men hen är inte själv klar över "att alla ser det".

Så är det med ditt liv med. Om du väljer att vara ett offer, och du accepterar "åldersfixering" så kommer det att avspeglas på det sätt du framträder!

I mitt huvud när jag vaknar morgonen så är jag inte en dag över 20, jag är lika så nördig, datorspel, leksaker och allt jag gillar, och jag är alltid med på senaste trenderna, men om några säger "give it up grampa!" så skrattar jag högt med istället för att känna mig som en idiot - för jag vet redan jag är en totalt idiot ibland, men det är MIN resa, och varje dag väljer JAG vart jag vill vara.

Låter enkelt, fast det är inte så lätt att börja, men någonstans måste man börja, och det är ofta starten som är svårast, det att ändra sitt syn, att ändra sin personlighet. Men om du tänker på resten av ditt liv som DITT eget, och folk kan ha alla åsikter dom vill, tillslut så betyder ingens åsikter om dig nåt som helst, bara det du gör - betyder nåt for dig - och sen andra.

Permalänk

Tänker det som faktiskt mäter framgång hos ett företag är hur mycket de växer på 20 år under hård konkurrens. Blizzard, EA och alla andra stora företag lever kvar av en anledning.

Det handlar inte om att utvecklaren skulle veta bäst, utan om att utvecklaren behöver känna piskan. Först då presterar utvecklarna så bra att företaget kan konkurrera ut andra företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ok, denna tråd och artikel triggar mig, och jag ska förklara varför (Gammal inte-så-surgubbe-evigt-ung gnällspik här 55+):

Det med åldersfixering är en sanning med modifikationer, och jag ska berätta hur HELA mitt extremt varierande arbetsliv har varit och hur det är i "gammal" ålder att få jobb inom IT och Teknik, så hitta nån favoritdryck, favorit tugga och sitt ner och läs, för det blir en LÅNG läsning!

När jag var 18 år gammal hoppade jag ur handelsskolan för att arbeta i en elektronik affär, jag hade absolut ingen skolbakgrund inom elektronik, bara som hobby. Chefen blev sur på att jag var så nördig och hang ut i butiken halva dagarna och köpte inte nog för att berättiga min existens, så han sade kort till slut: Anten får du börja göra nåt eller så får du återkomma när du vill köpa nåt.

Jag sade att staten kan säkert finansiera en anställning åt dig och mig om jag åker ner på arbetsförmedlingen och säger att du vill testa på att ha mig som anställd, chefen blev nyfiken, jag fick reparera Commodore 64, sälja elektronik komponenten och bygga Flyg hangar fjärrkontroller - sen blev jag fastanställd och sen blev jag Auktoriserat Commodore service tekniker med chefens licens.

Sen blev det många spännande jobb inom olika företag, allt från programmerare till mobil-telefon installatör, och så fick jag den ljusa idé att resa till Danmark för att lära och Animera, inte fan fick jag jobb, men jag växte upp på nytt, lärde mig att Dricka som en Danskare och sen gav jag upp att fixa jobb inom den grafiska industrin då alla kände varann och jag kom aldrig riktig in.

Så jag snodde deras kunder istället, och fick jobb inom deras kundkrets (jag knackade själv på dörrar vart dom letade efter bolag som kunde utföra grafiska uppdrag, dom blev impade av min ihärdiga insats över att dom absolut kan ha deras egen inhyrda in-house grafiker istället / slash / IT tekniker som kunde fylla ett helt jobb), och så blev det, jag blev alltså konkurrent till bolagen som inte ville hyra in mig, jävlar vilken härlig känsla det var.

Sen blev jag äldre, kring 30+ och då fick jag större och större jobb inom reklambranschen och även skolor. Det gav mig erfarenhet med allt möjligt - eftersom alla arbetsplatser upptäckte jag var en redo nörd och gillade meka med teknik var det ganska naturlig att det var mig som fick stå för nätverksutrustning och båda skolor och företags IT, och aldrig har jag behövd att skicka med referenser, ett par samtal - och jag blev anställd, men att skicka brev och CV gav mig aldrig ett enda jobb.

Sen 15+ år tröttnade jag på Danmark och köpte mig ett lite hus till småpengar i nån Skånsk håla då jag tänkte om jag inte får jobb kan jag ju bara åka över sundet igen och pendla hit och dit, det var ingen bra idé då jag hatade att pendla, men nån halvår gick det väl, tills jag fick fast jobb i Sverige. Det startade som vanlig på små skolor, fortsatte på lokala reklambolag - och då var jag i 40 års åldern, att känna mig gammal var inte på världskartan då jag är skitbra på att prata ihjäl cheferna och dom blir ofta förbryllade och gillar tanken på att prova-på och se hur det går (det handlar om att sätta sig in i företagets interess område, kärnvärderingar och först prata med dom anställda, alltså spionera lite och se hur "läget" är och vilka typer som passar in, sen anpassa sig lite efter det), ja - jag har alltid haft en liten "imposter" syndrom känsla, men man lär sig.

Sen fick jag jobb på ett stort företag när jag var 49, jobbade där i 5 år och brände ur för första gången, men jag fann omsider ut av att utbrändheten var i verkligheten avsaknad på utvecklings möjligheter, jag är inte typen som vill sitta på samma korkade position och utföra samma jobb år ut och år in och göra arbete som är för repetitivt (bra med såna folk, behövs - men det var inte jag), så brutna löften om utveckling inom ledarskap fick mig att inse att det var orsaken, och jag åter upphämtade mig ett halvår innan jag hade slutat då jag gick på en personlig "livs" resa inuti mig själv om "vad jag verkligen vill", och det hjälp mig ur utbrändheten, inte psykologer eller förståsigpåare och arbetsterapeuter.

Nu är jag kring 55+ och arbetar i flera länder med utveckling av IT, och det går riktigt bra.

Jag besökte en gång ett jobb-coach bolag i Sverige, och coachen sade hon hade aldrig upplevd en person som jag, som fick så många möjligheter när min åldersgrupp knappas får 1 intervju om månaden om dom har "tur" sade hon. När jag kikade på dom som var "arbetslediga" så frågade jag kring mig hur dom mådde, och inte minst om hur dom så på sina egna framtidsutsikter, och dom var väldig ledsna, ofta trötta och uppgivna och verkade ha väldigt liten tro på sig själv. Dom bekräftade det som artikel säger och ni har lite blandade åsikter kring "jag är för gammal, dom vill inte ha en sån som jag, dom anställer bara unga, jag är så gammal dom ställer för höga krav och betalar för lite etc." Det fanns ingen gräns för just HUR många ursäkter dom hade till att inte få jobb, och jag kände jag måste ut och andas in efter all den negativitet.

Sen försökte jag att ge jobbcoachen några synpunkter kring hur man kan hjälpa den enskilda att få ny energi och "ändra" vardagen lite så det blir lite enklare att få jobb, tänka till lite:

- När du söker jobb, sök inom det du brinner för, vad brinner du för?
- När du söker jobb, låt inte pengarna vara motivationen, desperation får dig att verka lite smått obehaglig.
- Tänk rejält igenom om du verkligen passar in i kulturen, känner du för företaget? Är det nåt som interesserar dig på riktig? Gör du detta bara för att du vill ha ett jobb? Eller vill du verkligen arbeta där?
- Besök olika företag bara på skoj, låtsa lite som du är en potentiell kund eller bara genuint nyfiken på vad företaget levererar! Sen läser du på lite om deras historik, succés och vilka potentiella utmaningar dom kommer att möta.
- Sen när du har gjord det ovan, så föreställ dig att du redan arbetar där, föreställ dig om det var DU som var ledande eller hade en viktig position med att hjälpa företaget framåt och hur DU kan hjälpa med detta, hur skulle du göra? Vilka beslut?
- Sen när du har tänkt igenom detta, så besöker du återigen företaget, pratar med högsta chefen och har en DIALOG om företaget, lyssna mycket, sen stoppar du in idéer och förslag, och lite vart du finns på deras världskarta om du var anställd.

Kom ihåg - livet är en äventyrsresa, du kan välja två vägar - du kan fokusera på lösningar och se möjligheter - eller du kan fokusera på att du inte har någon, alltså att det hela är förbi, eller är alla andra som är orsaken till att du inte lyckas - det väljer du själv.

Tänk också på att det är DIN resa och DITT äventyr. Tänk inte på att någon "Måste" anställa dig, eller att du "måste" ha ett jobb, tänk mera på - hur vill jag spendera MIN vardag?

Grejen är att det faktisk handlar om inställning till ditt eget liv. Om du väljer fokusera på hur lite möjligheter som finns, eller hur orättvis världen är, alltså peka fingrar hela tiden, så kommer det att påverka ditt psyke. Så även om du inte säger det med några ord eller i ditt CV, så avslöjar HELA ditt kroppsspråk hur du mår, hur du resonerar, hur du tänker - och du har även inte upptäckt det själv, men du ska veta att han/hon som du pratar med på företaget - är pinsamt medveten om hur du "mår", för hela ditt kroppsspråk och den person du är för tillfället skiner genom som om du var gjord av glas. Det är lite som alkisen på Systembolaget som är pratsjuk och glad med alla, informerar alla kring sig om att hen absolut inte är full, medan hens ande doftar stärksprit så hela butiken känner det, men hen är inte själv klar över "att alla ser det".

Så är det med ditt liv med. Om du väljer att vara ett offer, och du accepterar "åldersfixering" så kommer det att avspeglas på det sätt du framträder!

I mitt huvud när jag vaknar morgonen så är jag inte en dag över 20, jag är lika så nördig, datorspel, leksaker och allt jag gillar, och jag är alltid med på senaste trenderna, men om några säger "give it up grampa!" så skrattar jag högt med istället för att känna mig som en idiot - för jag vet redan jag är en totalt idiot ibland, men det är MIN resa, och varje dag väljer JAG vart jag vill vara.

Låter enkelt, fast det är inte så lätt att börja, men någonstans måste man börja, och det är ofta starten som är svårast, det att ändra sitt syn, att ändra sin personlighet. Men om du tänker på resten av ditt liv som DITT eget, och folk kan ha alla åsikter dom vill, tillslut så betyder ingens åsikter om dig nåt som helst, bara det du gör - betyder nåt for dig - och sen andra.

Ett fantastiskt inlägg Det är rätt ytligt att fixera på ålder. Det är ju lämpligheten och kompetensen som är avgörande. I begynnelsen , tidigt 2000-tal så pratade vi inte alls om objektorienterat när man skulle programmera PLCn. Då skulle man börja med Ladder , numera är det ju färdiga funktionsblock. Gick en liten snabbkurs i OPc-UA och det är onekligen intressant.

Efter över 10 år som eldriftledare och taxerat 700-800K per år, med skift och allt. Så valde jag med hjärtat. Blev Systemingenjör och integrerar anläggningar i SCADA. Når inte ens 500K nu, men pengar är inte allt och det får bli ett par hundår innan jag drar mig vidare.

Permalänk
Medlem

Blir ju lite knasigt då alla ska jobba till minst 67 år nu...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kompetenskrisen är i antågande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Ok, denna tråd och artikel triggar mig, och jag ska förklara varför (Gammal inte-så-surgubbe-evigt-ung gnällspik här 55+):

Det med åldersfixering är en sanning med modifikationer, och jag ska berätta hur HELA mitt extremt varierande arbetsliv har varit och hur det är i "gammal" ålder att få jobb inom IT och Teknik, så hitta nån favoritdryck, favorit tugga och sitt ner och läs, för det blir en LÅNG läsning!

När jag var 18 år gammal hoppade jag ur handelsskolan för att arbeta i en elektronik affär, jag hade absolut ingen skolbakgrund inom elektronik, bara som hobby. Chefen blev sur på att jag var så nördig och hang ut i butiken halva dagarna och köpte inte nog för att berättiga min existens, så han sade kort till slut: Anten får du börja göra nåt eller så får du återkomma när du vill köpa nåt.

Jag sade att staten kan säkert finansiera en anställning åt dig och mig om jag åker ner på arbetsförmedlingen och säger att du vill testa på att ha mig som anställd, chefen blev nyfiken, jag fick reparera Commodore 64, sälja elektronik komponenten och bygga Flyg hangar fjärrkontroller - sen blev jag fastanställd och sen blev jag Auktoriserat Commodore service tekniker med chefens licens.

Sen blev det många spännande jobb inom olika företag, allt från programmerare till mobil-telefon installatör, och så fick jag den ljusa idé att resa till Danmark för att lära och Animera, inte fan fick jag jobb, men jag växte upp på nytt, lärde mig att Dricka som en Danskare och sen gav jag upp att fixa jobb inom den grafiska industrin då alla kände varann och jag kom aldrig riktig in.

Så jag snodde deras kunder istället, och fick jobb inom deras kundkrets (jag knackade själv på dörrar vart dom letade efter bolag som kunde utföra grafiska uppdrag, dom blev impade av min ihärdiga insats över att dom absolut kan ha deras egen inhyrda in-house grafiker istället / slash / IT tekniker som kunde fylla ett helt jobb), och så blev det, jag blev alltså konkurrent till bolagen som inte ville hyra in mig, jävlar vilken härlig känsla det var.

Sen blev jag äldre, kring 30+ och då fick jag större och större jobb inom reklambranschen och även skolor. Det gav mig erfarenhet med allt möjligt - eftersom alla arbetsplatser upptäckte jag var en redo nörd och gillade meka med teknik var det ganska naturlig att det var mig som fick stå för nätverksutrustning och båda skolor och företags IT, och aldrig har jag behövd att skicka med referenser, ett par samtal - och jag blev anställd, men att skicka brev och CV gav mig aldrig ett enda jobb.

Sen 15+ år tröttnade jag på Danmark och köpte mig ett lite hus till småpengar i nån Skånsk håla då jag tänkte om jag inte får jobb kan jag ju bara åka över sundet igen och pendla hit och dit, det var ingen bra idé då jag hatade att pendla, men nån halvår gick det väl, tills jag fick fast jobb i Sverige. Det startade som vanlig på små skolor, fortsatte på lokala reklambolag - och då var jag i 40 års åldern, att känna mig gammal var inte på världskartan då jag är skitbra på att prata ihjäl cheferna och dom blir ofta förbryllade och gillar tanken på att prova-på och se hur det går (det handlar om att sätta sig in i företagets interess område, kärnvärderingar och först prata med dom anställda, alltså spionera lite och se hur "läget" är och vilka typer som passar in, sen anpassa sig lite efter det), ja - jag har alltid haft en liten "imposter" syndrom känsla, men man lär sig.

Sen fick jag jobb på ett stort företag när jag var 49, jobbade där i 5 år och brände ur för första gången, men jag fann omsider ut av att utbrändheten var i verkligheten avsaknad på utvecklings möjligheter, jag är inte typen som vill sitta på samma korkade position och utföra samma jobb år ut och år in och göra arbete som är för repetitivt (bra med såna folk, behövs - men det var inte jag), så brutna löften om utveckling inom ledarskap fick mig att inse att det var orsaken, och jag åter upphämtade mig ett halvår innan jag hade slutat då jag gick på en personlig "livs" resa inuti mig själv om "vad jag verkligen vill", och det hjälp mig ur utbrändheten, inte psykologer eller förståsigpåare och arbetsterapeuter.

Nu är jag kring 55+ och arbetar i flera länder med utveckling av IT, och det går riktigt bra.

Jag besökte en gång ett jobb-coach bolag i Sverige, och coachen sade hon hade aldrig upplevd en person som jag, som fick så många möjligheter när min åldersgrupp knappas får 1 intervju om månaden om dom har "tur" sade hon. När jag kikade på dom som var "arbetslediga" så frågade jag kring mig hur dom mådde, och inte minst om hur dom så på sina egna framtidsutsikter, och dom var väldig ledsna, ofta trötta och uppgivna och verkade ha väldigt liten tro på sig själv. Dom bekräftade det som artikel säger och ni har lite blandade åsikter kring "jag är för gammal, dom vill inte ha en sån som jag, dom anställer bara unga, jag är så gammal dom ställer för höga krav och betalar för lite etc." Det fanns ingen gräns för just HUR många ursäkter dom hade till att inte få jobb, och jag kände jag måste ut och andas in efter all den negativitet.

Sen försökte jag att ge jobbcoachen några synpunkter kring hur man kan hjälpa den enskilda att få ny energi och "ändra" vardagen lite så det blir lite enklare att få jobb, tänka till lite:

- När du söker jobb, sök inom det du brinner för, vad brinner du för?
- När du söker jobb, låt inte pengarna vara motivationen, desperation får dig att verka lite smått obehaglig.
- Tänk rejält igenom om du verkligen passar in i kulturen, känner du för företaget? Är det nåt som interesserar dig på riktig? Gör du detta bara för att du vill ha ett jobb? Eller vill du verkligen arbeta där?
- Besök olika företag bara på skoj, låtsa lite som du är en potentiell kund eller bara genuint nyfiken på vad företaget levererar! Sen läser du på lite om deras historik, succés och vilka potentiella utmaningar dom kommer att möta.
- Sen när du har gjord det ovan, så föreställ dig att du redan arbetar där, föreställ dig om det var DU som var ledande eller hade en viktig position med att hjälpa företaget framåt och hur DU kan hjälpa med detta, hur skulle du göra? Vilka beslut?
- Sen när du har tänkt igenom detta, så besöker du återigen företaget, pratar med högsta chefen och har en DIALOG om företaget, lyssna mycket, sen stoppar du in idéer och förslag, och lite vart du finns på deras världskarta om du var anställd.

Kom ihåg - livet är en äventyrsresa, du kan välja två vägar - du kan fokusera på lösningar och se möjligheter - eller du kan fokusera på att du inte har någon, alltså att det hela är förbi, eller är alla andra som är orsaken till att du inte lyckas - det väljer du själv.

Tänk också på att det är DIN resa och DITT äventyr. Tänk inte på att någon "Måste" anställa dig, eller att du "måste" ha ett jobb, tänk mera på - hur vill jag spendera MIN vardag?

Grejen är att det faktisk handlar om inställning till ditt eget liv. Om du väljer fokusera på hur lite möjligheter som finns, eller hur orättvis världen är, alltså peka fingrar hela tiden, så kommer det att påverka ditt psyke. Så även om du inte säger det med några ord eller i ditt CV, så avslöjar HELA ditt kroppsspråk hur du mår, hur du resonerar, hur du tänker - och du har även inte upptäckt det själv, men du ska veta att han/hon som du pratar med på företaget - är pinsamt medveten om hur du "mår", för hela ditt kroppsspråk och den person du är för tillfället skiner genom som om du var gjord av glas. Det är lite som alkisen på Systembolaget som är pratsjuk och glad med alla, informerar alla kring sig om att hen absolut inte är full, medan hens ande doftar stärksprit så hela butiken känner det, men hen är inte själv klar över "att alla ser det".

Så är det med ditt liv med. Om du väljer att vara ett offer, och du accepterar "åldersfixering" så kommer det att avspeglas på det sätt du framträder!

I mitt huvud när jag vaknar morgonen så är jag inte en dag över 20, jag är lika så nördig, datorspel, leksaker och allt jag gillar, och jag är alltid med på senaste trenderna, men om några säger "give it up grampa!" så skrattar jag högt med istället för att känna mig som en idiot - för jag vet redan jag är en totalt idiot ibland, men det är MIN resa, och varje dag väljer JAG vart jag vill vara.

Låter enkelt, fast det är inte så lätt att börja, men någonstans måste man börja, och det är ofta starten som är svårast, det att ändra sitt syn, att ändra sin personlighet. Men om du tänker på resten av ditt liv som DITT eget, och folk kan ha alla åsikter dom vill, tillslut så betyder ingens åsikter om dig nåt som helst, bara det du gör - betyder nåt for dig - och sen andra.

En av de mest fantastiska inlägg på Sweclockers jag har läst på länge, tack för den.
För övrigt kan jag relatera helt till dina beskrivna livsupplevelser samt synsätt, kanske "dela på 3" gällande prata in sig men i stort sett likt; Dock har jag fått fler jobb genom headhunting, småsnack, gamla kontakter via vänner, nya kontakter som jag "jagar" samt visat intresse för motpartens utmaningar (än mina egna) än att fått via den vanliga "CV och jobbansökan" vägen.

Brukar skämtsamt säga ålder är enbart en siffra men det ligger något i det, däremot är ens inställning till sig själv och andra (andras behov) det som klart väger mer.

Till ämnet, "ålderism" är väldigt påtagligt i vårt samhälle, både inom arbete och privat. Har alltid haft vänner eller fina konversationer med bekanta och kollegor som är från hälften av min ålder ända till min dubbla, likt som att alltid ha haft vänner från olika kulturer så har även detta bredda åldersspann enbart berikat mitt liv både privat och professionellt som kollegor/arbetspartners/konsultation.

Jag personligen hoppas på att få uppleva den dag där vi struntar helt i ålder, kön, etnicitet, foto och liknande för jobbansökningar, utan helt går efter personlighet, erfarenheter, ambitioner, intressen och kunskap; Då gärna varierat! kring detta och inte sträva efter ett allt för homogent team så gott det går, så länge man passerar minimum kraven på kunskapsnivån givetvis.

Permalänk
Medlem

Pratar man fysik så peakar inte strongman förrän efter 28. Och peaken ligger i cirka 10 år. 28-38 är antagligen den skarpaste åldern fysiskt och erfarenhet i kombination.

Oftast handlar det om att individer byter livsstil och kopplar det med att man blir gammal. Hockeyspelare är ett exemplariskt exempel på detta med, där

Testosteron peakar vid 23-25, och håller i tills 30-32. Sen pratar man om en reduktion på 1% på år, vilket är ingenting i praktiken. Mat och träning samt överskott är en extremt mycket större faktor.

Men 28-38 är nog den bästa åldern att utöva allt från studier till träning och applicera i olika former som jobb.

Permalänk
Medlem

Osnutna snorhyvelutvecklare rent generellt: fort, fel, förargelseväckande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Pratar man fysik så peakar inte strongman förrän efter 28. Och peaken ligger i cirka 10 år. 28-38 är antagligen den skarpaste åldern fysiskt och erfarenhet i kombination.

Oftast handlar det om att individer byter livsstil och kopplar det med att man blir gammal. Hockeyspelare är ett exemplariskt exempel på detta med, där

Testosteron peakar vid 23-25, och håller i tills 30-32. Sen pratar man om en reduktion på 1% på år, vilket är ingenting i praktiken. Mat och träning samt överskott är en extremt mycket större faktor.

Men 28-38 är nog den bästa åldern att utöva allt från studier till träning och applicera i olika former som jobb.

Instämmer med det du skriver bara du bortser från erfarenhet. Har man stött på samma problem 100gånger innan så har man prövat på ett antal olika lösningar, man vet vad resultaten blev och sedan kan försöka göra det man tror är bäst.

Detta emot en person som aldrig ens visste att det fanns en problem av denna art, precis allt är helt nytt för personen. Den har inte en susning om vilka den ska kontakta.
Medans vi äldre kanske har gamla kollegor som har jobbar på företaget vi vill ha support ifrån och vi kan få hjälp på ett annat sätt utan det bryter emot någon av våra företags regler. Vanligt för min egen del är att jag har pratat med supporten så många gånger så vi räknar varandra som bekanta och vi vet vilken information som den andra behöver för att vi ska få fram en lösning på problemet.

Man bör såklart passa sig för jävsituation, vilket dock främst är ner emot kund. Dessa får man oftast inte ens umgås med privat. Det finns en hel att tänka på, men ofta är det så att de tekniker man pratar med för produktsupport inte har ett dugg att säga till om hårdvarukostnader för produkter, garanti etc. Deras jobb är att helt gratis ge oss support.

*edit*
Inte att glömma, men det är inte superovanligt att folk som har tagit högsta certifikatet som går att ta hos en aktör kan skippa firstline supporten etc. Deras fråga kommer direkt till någon mer teknisk kunnig. De kan även få mer hjälp än andra enligt villkoren som företagen har.

Permalänk
Datavetare

Har bara detta att ta med i debatten

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det är vettigt att ta hänsyn till ålder men som många nämnt så får man andra skills som har andra fördelar än kognitiv plasticitet. Att ta upp individer fungerar aldrig, variationen mellan individen är alltid större än variationen mellan segment. Jag är definitivt trögare idag men definitivt visare. Att optimera kod för prestanda blir mindre viktigt och att optimera för läsbarhet och återanvändbarhet viktigare. Jag tycker själv inte heller att själva kodandet är lika tillfredsställande, jag gillar pseudokoden i skallen mer.

MEN
En viktig aspekt är löneläget, jag älskade att anställa unga pga de lägre lönerna utöver andra fördelar som att de är mindre fasta i sina spår och öppnare för nya tekniker. Idag är yrkesroller nästan unika på individnivå och det kan vara viktigare att en anställd gör rätt saker än att en anställd gör bra saker, det svåra där är att se till att jobbet ändå blir givande och utvecklande.

Läst lite i tråden om GUI och som jag ser det är alla världsbäst på GUI och alla andra dåliga. Sedan blir det ju ofta skitdåligt när beställare beställer "knappar" istället för arbetsflöde/process. Alla vill ha sin egen "knapp". Personligen tycker jag att många underskattar GUI och tänker att det är programmeringsjobb, jag tycker det synsättet är fel, GUI-design borde vara en spetskompetens som kräver både förutsättningar och inlärningsintresse samt en ödmjukhet inför människors olika behov. Grafisk design och formspråksutbildning borde vara självklart, mer som industridesign, man spenderar en massa tid på att göra maskiner "självklara" så att man i princip inte skall behöva manual eller utbildning. Sedan är det ingenjörens jobb att lösa hur man går från användning till mekanik.

Permalänk
Medlem

När jag fyllde 39 hade jag jobbat åtta år som marknadschef på tre större företag inom B2C. När jag pga ett teknikskifte som innebar bellyup och jag tvingades söka nytt jobb så ansåg rekryterarna/headhunters att jag var för gammal med "bara" 26 år kvar till pension. Man skulle tydligen vara 35 år och ha jobbat 10 år som chef. Att ha haft personalansvar för 25 personer och budgetansvar för 40 miljoner/år spelade tydligen ingen roll för jag var ju redan för gammal.

Tur som det var så byggde jag upp en annan verksamhet och sen dess anställer jag ingen under 40 år för yngre stannar inte och då får man ingen kontinuitet i verksamheten. Sorry...men yngre är lite för fladdriga så de behöver mogna på sig lite någon annanstans.

Egentligen är det helt sjukt...före 25 ses man som en snorunge utan erfarenhet som får göra skitgörat ingen annan vill göra, mellan 25-35 är allt så myspys och när man börjar närma sig 40 börjar det hostas om att man har för hög lön och inte lika ofta vill jobba övertid obetalt. Så efter 40 är man tydligen ointressant och ska helst gå i förtidspension trots +25 kvar till pension...jag får inte ihop det...

Jag är så glad att jag slipper detta idag och jag hoppas att jag aldrig mer ska behöva sitta framför en HR "hen" i +30 åldern som sitter i business dress och tycker en massa dynga och slänger sig med floskler från personens litteratur från universitet.

Så mycket idiottester man fått höra genom åren...man bara suckar. Min ena dotter sökte extrajobb på Lidl och fick göra en massa konstiga tester om hur hon skulle klara av att hantera kunder under stress...

Har någon någonsin träffat på någon personal på Lidl som varit "supersäljtaggad med max kundvårdsinställning"? Testerna min dotter gick igenom stämde inte direkt överens med min upplevelse av personalen i verkligheten så man börjar verkligen himla med ögonen.

I andra länder respekteras ålder och det är inte ovanligt att i andra länder få diskutera med en advokat som är +70 eller att ha samtal med personer i en styrelse som i Sverige hade tvingats i pension flera år tidigare. Bara i Sverige ska vi sluta och tro på att vi har en framtid efter 40.

Det lustiga är att alla som är 25 år idag kommer vara den tidens 40 åringar om 15 år och 10 år senare kommer samma personer vara frustrerade 50 åringar som inte får komma på intervju...ni kommer alla hamna där förr eller senare...historien upprepar sig och det blir sitt eget kretslopp.

Just my 2 cent...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Nej, det beror på orimliga leveranskrav från en ledning som inte inser behovet av underhåll.

Skrivet av dlq84:

Skyll inte det på utvecklaren, utan på ledningen som vill att det som beställs idag ska vara färdigt igår.

Skrivet av Awsmkiid:

Visst är det alltid käppkörda mongon i ledningar/styrelser som inte vet hur nåt fungerar men som ändå sätter krav på som att dem kan bygga ihop en atombomb på 5 minuter?

Jag var också förbryllad över "ledningens" beslut gång efter annan under lång tid och visst det finns absolut ledningar som tar märkliga beslut. Men anledningen till de flesta kassa beslut av ledningar är för att det är det enda alternativet som finns om man vill vinna upphandlingen. Försöker du bara sälja korrekt utförda projekt så kommer du inte kunna konkurrera med dem som inte gör det. Så det är inte okompetenta ledningar som är orsaken till problemet. Det är den monetära marknaden som inte klarar av att hantera detta.

Marknaden premierar inte att få fram bästa möjliga produkt. Den premierar sämsta möjliga skit som går att sälja till lägsta pris.

Permalänk
Medlem

Har någon bemödat sig med att läsa vilka datakällor etc som faktiskt ligger bakom de påståenden som presenteras och gjort någon bedömning av om de verkar rimliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag menar det är vid 25 som nedförsbacken börjar.

Eh... Det är vid 25 puberteten börjar avta

Skrivet av izzie:

Hojta gärna om du hittar ett.

Dilbert?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag är över 50 och får mail/telefonsamtal från rekryterare någon gång i månaden i genomsnitt, så jag är inte speciellt orolig över någon åldersfixering.

I den här branschen är det inte helt ovanligt med företag som har fokus på kvantitet istället för kvalitet. Det brukar vara konsultbolag som bara kan fakturera så många timmar som möjligt eller produktbolag som snickrar för fullt på någon dåligt konstruerad produkt. Sådana företag gillar att anställa unga personer för, tja, de som är duktiga inser att de inte hör hemma där. På ett mer seriöst företag är den enda synen på ålder att det är bra att anställa yngre personer för att alla på företaget inte så gå i pension samtidigt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske förklarar varför så många interface bara blir allt sämre och att man accepterar buggar och tycker att saker ska behöva uppdateras med buggfixar.
För unga och oerfarna programmerare som inte kan göra rätt från början.

En annan förklaring är att vi haft 0% ränta sedan ungefär 2009, så det har funnits utrymme att bli "front end"-utvecklare och gröta ner sig. Det har lett till att alla lager i "stacken" blivit på tok för komplicerade i relation till problemen vi försöker lösa.

Dessutom kan folk som egentligen inte har förmågan att vara utvecklare få jobb i en sådan miljö, för det finns inget tryck att vara produktiv när pengar är billigt.

Case in point: Facebook skapade React och Redux, och anställer tusentals utvecklare. Den senaste mobila webben de har släppt är en av de sämsta applikationerna jag någonsin använt.

Permalänk
Medlem

Av kommentarerna att läsa så verkar de ju vara så att äldre inte klarar av de för man måste klara av att jobba på bussa, tåg och gud vet var samt köra 72h veckor.. Låter snarare som en väldigt sjuk arbetsmiljö/arbetsförhållanden och de är nog bara unga "dumma" som går med på sådana arbetsvilkor

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk

"...inte kan låta en liten klick specifika människor utveckla tekniken."

Varför inte?

"Är det då lämpligt att förlita sig på en grupp programmerare som är så tydligt är inriktade på det snabba, det ungdomliga och det upproriska?"

Så dem vill alltså bekämpa intolerans och diskiminering med ännu mera intolerans och diskriminering. Har vi inte demoniserat unga män länge nog i detta landet nu? Kanske inte så konstigt att dem är så "upproriska". Men visst, fortsätt så, ska bli intressant att se hur det påverkar nästa generation. Än så länge har ju resultaten varit minst sagt spektakulära. Jag har i alla fall fått nog av detta landet och jag hejar då bara på nästa generation, framtiden tillhör dem.

Permalänk
Skrivet av CazeW:

Det här. Har läst det på flera ställen och tycker att beskrivningen stämmer riktigt bra. Nämligen att dagens ungdomar är "tech native", medans de äldre generationerna är "tech savvy" (hittade ingen bra översättning för båda termerna) och det är stor skillnad mellan dessa två. Man behöver helt enkelt inte längre lära sig på samma sätt hur saker och ting fungerar för att kunna använda dem.

Det är just detta man är rädd för, "tech native" personer som bara använder allt. Sedan när något går sönder vet man inte vad man ska göra, hur det fungerar eller varför? Kompilator, assembler, bits/bytes, hårddisk == datorlåda? Det är väl bara att använda någon app/tjänst så ordnar det sig?