Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kommer att få en elbil från jobbet, Tesla model 3 performance 2019. Har aldrig haft elbil tidigare. Jag har ej möjlighet att ladda hemma men i staden där jag bor finns laddare som har 200kw effekt.

Min fråga är till er som har elbil men ej möjlighet att ladda hemma, fungerar det bra eller kommer det bli väldigt jobbigt?

Pendlar 20 mil om dagen första månaderna, blir sedan 40 mil i veckan pendling. Går att ladda på jobbet.

Tack på förhand.

Om du kan ladda på jobbet är det ju ungefär som om du skulle ha laddare hemma. Sätt att ladda till 80 % i bilen o ladda medan du jobbar så är det klart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är ju bra att göra en liten sammanfattning om man klistrar in en 17min video, är det något du vill diskutera kring videon?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är ju bra att göra en liten sammanfattning om man klistrar in en 17min video, är det något du vill diskutera kring videon?

Nja, bara heads-up. 🙂

PS Okej då, har personligen varit med om 2 liknande skador. Fast 1:a var order of magnitude (x10) värre än Kanadensarens. Den 2:a var i linje med hans. Kostnaden för den första var 7.000 kr via försäkringen och för den andra 8.500 kr ur egen ficka och utan försäkring. Och den klimatförstörande dieselbilen rullar fortfarande på hur bra som helst. 🙂 Ta i träd. 🌲🙂

PS2 Totalen för 1:a skadan låg på 27.000 kr. Försäkringen stod alltså för 20k. Fick dock vänta i 1 månad då delarna beställdes från BMW i Tyskland.

PS3 2:a gången fick jag vänta i 0 dagar då bilen funkade perfa förutom lite missljud.🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag pendlade till och från Stockholm ett år från Uppsala (14 min t/r) och var utan laddare hemma. Tyckte det var fruktansvärt och inget jag skulle rekommendera någon. Har man en publik laddare i närheten så är det väl okej eller om man knappt kör bilen i veckorna men pendlar man 10+ mil så blir det snabbt jobbigt, speciellt om man har ett jobb där man ibland jobbar hemma och alltså inte åker till jobbet.

Om du skaffar elbil, se till att aldrig parkera bilen tom utan hur trött du än är när du kommer hem en kväll med låg batterinivå, åk och fyll upp för det blir bara ännu värre dagen efter när man behöver börja med att ladda ett kallt batteri..

Auto Expert John Cadogan agrees. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Nja, bara heads-up. 🙂

PS Okej då, har personligen varit med om 2 liknande skador. Fast 1:a var order of magnitude (x10) värre än Kanadensarens. Den 2:a var i linje med hans. Kostnaden för den första var 7.000 kr via försäkringen och för den andra 8.500 kr ur egen ficka och utan försäkring. Och den klimatförstörande dieselbilen rullar fortfarande på hur bra som helst. 🙂 Ta i träd. 🌲🙂

PS2 Totalen för 1:a skadan låg på 27.000 kr. Försäkringen stod alltså för 20k. Fick dock vänta i 1 månad då delarna beställdes från BMW i Tyskland.

PS3 2:a gången fick jag vänta i 0 dagar då bilen funkade perfa förutom lite missljud.🙂

M
Ja det är inte alltid kul med bilar, min motor skar på min tidigare audi, skulle gå på 100k+ att fixa, som tur var gick det på försäkringen. Höll även på att hända en 2a gång på samma bil men då hann jag iaf stänga av bilen innan det smällde.

Tycker nya id2 verkar spännande, men priset lär väl dra iväg i Sverige dock :/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

M
Ja det är inte alltid kul med bilar, min motor skar på min tidigare audi, skulle gå på 100k+ att fixa, som tur var gick det på försäkringen. Höll även på att hända en 2a gång på samma bil men då hann jag iaf stänga av bilen innan det smällde.

Tycker nya id2 verkar spännande, men priset lär väl dra iväg i Sverige dock :/

Visst, det är inte kul när motorn skär, men grejen här är ju att det skulle kosta mer att byta batteriet än vad bilen kostar ny (i Kanada). Försäkringsbolaget löste alltså in bilen och ägaren skulle tydligen åka på en uppskrivning av premien med 50 % många år framåt. För att han kört på något han enligt uppgift knappt märkte, som lämnade lite skrap märken på skyddsplåtarna o dyl. Det är skruvat, men vi har ju haft liknande exempel med någon av kinesbilarna i Sverige där de knappt kunde få fram ett batteri. I det här fallet på en vanlig bil hade det gissningsvis varit byte av lite plast för några tusenlappar e dyl, om man inte lyckats slå hål i oljetråget.

Sedan är det med diverse uttalanden från någon presstalesperson på själva Hyundai i Kanada (dvs inte återförsäljaren/verkstaden) där de försöker prata om andra processer osv, men om detta verkligen kommer att förbättra situationen återstår nog att se...

Huruvida det ens är något faktiskt fel på batteriet är inte känt, men ägaren kan inte ha det kvar eftersom han då blir ansvarig om bilen bränner ned huset, eget eller annans. Kul läge.

Permalänk
Medlem

Fick min EQE igår, väldigt nöjd förutom att "adaptiv farthållare" är prenumeration, 3900kr för tre år ... de borde skämmas lite.
Sen förbrukning, körde ToR Gbg-Skara, typ. Höll +10km/h på skyltarna, det blåste "storm" och regnade, ca+7C, och landade nog runt 23kWh/100km, ganska mycket änna 🤔 tänk snö och -7C, då får man stanna och ladda var 250km eller nått. Lite sämre än önskat.
Men sjukt fin bil annars, luftfjädring och bra stereo gör körningen trevlig. Skall bara betala de där jävla 3900kr också, så kan man köra lite mer avslappnat.

Visa signatur

/O

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter som den tappat mycket i värde för att det är en dålig bil, han är ju själv inte nöjd med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Låter som den tappat mycket i värde för att det är en dålig bil, han är ju själv inte nöjd med den

Fast det anmärkningsvärda är väl att många artiklar säger att Id4 har hållit värdet så fantastiskt bra.

Personligen tror jag mer att det är för att så få Id4 är kontantköpta utan det är först närmsta året vi får se riktiga begpriset när alla leasingbilar strömmar in på beg-marknaden efter 3 år...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Höll +10km/h på skyltarna, det blåste "storm" och regnade, ca+7C, och landade nog runt 23kWh/100km, ganska mycket änna 🤔 tänk snö och -7C, då får man stanna och ladda var 250km eller nått. Lite sämre än önskat.

Hur stort batteri har eqe? 23 tycker inte jag låter anmärkingsvärt dåligt vid så kasst väder. Jag har själv blivit förvånad över att regn och blåst påverkar så mycket förutom temperatur, märks även extremt tydligt på sommaren vid 20 grader.. Du borde väl komma en bit över 30 mil däremot?

Det där med prenumerationer på basfunktioner är annars ett elände.. Mobildata och streaming är väl en sak, men farthållare.... Kom igen.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Han köpte ju bilen också precis innan Tesla tvingade ner priset på elbilar rejält och när det var som dyrast att köpa en elbil för att alla ville ha en

Hade jag sålt min bil på toppen där så hade jag tjänat pengar på att köpa min elbil.
Köpte innan prishöjningarna en Tesla LR 2021 för 619 000 (med vinterdäck), fick 70 000kr tillbaka på premien.

Blev uppringd typ varje vecka där under toppen av olika bilhandlare som erbjöd mig mellan 650-690k för att sälja bilen.
Då jag var i behov av bilen pga jobbet och det inte gick att köpa en likvärdig bil för vettiga pengar då så sålde jag inte.

Han i artikeln fick säkert överpris för bilarna han bytte in så i verkligheten så förlorade han nog inte 191k...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Hur stort batteri har eqe? 23 tycker inte jag låter anmärkingsvärt dåligt vid så kasst väder. Jag har själv blivit förvånad över att regn och blåst påverkar så mycket förutom temperatur, märks även extremt tydligt på sommaren vid 20 grader.. Du borde väl komma en bit över 30 mil däremot?

Det där med prenumerationer på basfunktioner är annars ett elände.. Mobildata och streaming är väl en sak, men farthållare.... Kom igen.

100 kWh totalt, ca 90 användbart, har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

100 kWh totalt, ca 90 användbart, har jag för mig.

Då så, 35 mil med ca 10% batteri kvar vid laddstopp.. Låter. Ju helt acceptabelt kan man tycka..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWIB:

Fick min EQE igår, väldigt nöjd förutom att "adaptiv farthållare" är prenumeration, 3900kr för tre år ... de borde skämmas lite.
Sen förbrukning, körde ToR Gbg-Skara, typ. Höll +10km/h på skyltarna, det blåste "storm" och regnade, ca+7C, och landade nog runt 23kWh/100km, ganska mycket änna 🤔 tänk snö och -7C, då får man stanna och ladda var 250km eller nått. Lite sämre än önskat.
Men sjukt fin bil annars, luftfjädring och bra stereo gör körningen trevlig. Skall bara betala de där jävla 3900kr också, så kan man köra lite mer avslappnat.

Tycker dåligt väglag suger mer energi än kallt väder, du kan säkert köra snålare på vintern när det är hårt underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Hur stort batteri har eqe? 23 tycker inte jag låter anmärkingsvärt dåligt vid så kasst väder. Jag har själv blivit förvånad över att regn och blåst påverkar så mycket förutom temperatur, märks även extremt tydligt på sommaren vid 20 grader.. Du borde väl komma en bit över 30 mil däremot?

Det där med prenumerationer på basfunktioner är annars ett elände.. Mobildata och streaming är väl en sak, men farthållare.... Kom igen.

Tror det är runt 90+kWh användbart.
Jodå, jag kom både dit och hem utan att ladda, till och med med 20% batteri kvar, men det är ändå förvånansvärt hög förbrukning kan jag tycka.

Skrivet av sweborn:

Tycker dåligt väglag suger mer energi än kallt väder, du kan säkert köra snålare på vintern när det är hårt underlag.

Well vi får se
Vinters sälenresa kommer ju bli spännande, på fel sätt

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Hur stort batteri har eqe? 23 tycker inte jag låter anmärkingsvärt dåligt vid så kasst väder. Jag har själv blivit förvånad över att regn och blåst påverkar så mycket förutom temperatur, märks även extremt tydligt på sommaren vid 20 grader.. Du borde väl komma en bit över 30 mil däremot?

Det där med prenumerationer på basfunktioner är annars ett elände.. Mobildata och streaming är väl en sak, men farthållare.... Kom igen.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av rena elbilar men jag blev också förvånad av hur mycket rullmotstånd vatten på vägbanan gav.

Permalänk
Medlem

Har förhoppning om att spara till kontantinsatsen och köpa en bil till sommaren när min nuvarande leasing gått ut.
Inte så mycket krav egentligen, batteri på runt 60kWh eller mer, praktiskt utrymme för familj (en vuxen och två barn) samt hyfsat snabb laddning och ej chademo.

Får ju gärna vara en lite roligare bil dock för min egen skull Men med rimlig försäkringskostnad.
Min elbilsresa i livet ser ut så här: Leaf 40kWh -> Model 3 -> MG ZS EV -> Opel e-Corsa, så har ju inte varit de roligaste bilarna på slutet.

Är ju ett tag kvar men vill gärna sätta upp ett rimligt mål och något att se fram emot, lättare att motivera sparandet då.

Det jag klurar på hittils är:

Kia e-Niro ~2021 och framåt med nya faceliften. Runt 300kkr och 64kWh och hyfsat bra förvaring. Prisvärd nu när modellen slutat tillverkas verkar det som.

ID3, lite mindre batteri på 58kWh eller vad det är, lite billigare dock runt kanske 270kkr. Snabbare laddning men sämre bagageutrymme.

Runt 350kkr-400kkr kan man få e-Tron (törstig rackare och antagligen dyr försäkring, men hade varit kul, dock bara 50kWh batteri),
eller en Model 3 short range (dock dyr försäkring och inte så stort batteri, men väldigt låg förbrukning), eller en Polestar 2 (tror försäkringen är rätt dyr där med, inte så stort bagage och relativt törstig. Men gillar den, även om det är lite "trångt" i bilen).

Tanken är att ha den minst 5 år, så den ska passa i barnens uppväxt (9 och 12 år idag). Och förhoppningen är att kunna göra bilresor i Europa varje sommar tillsammans. (Galet att tänka att den äldsta kommer övningsköra i den i framtiden..)

Vad tycker ni? Vad är det mest förnuftiga målet att satsa på?

Bästa vore att hålla sig runt 300k/60k kontant dock, känns som det är den rimligaste och mest sannolika summan jag kan komma upp i tills dess. Och gör att månadskostnaden inte är så extremt mycket högre mot vad jag har idag (3800), men man vill ju samtidigt inte vara dumsnål om man ska ha något så länge. Har inga problem att vara utan bil några månader för att spara lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har förhoppning om att spara till kontantinsatsen och köpa en bil till sommaren när min nuvarande leasing gått ut.
Inte så mycket krav egentligen, batteri på runt 60kWh eller mer, praktiskt utrymme för familj (en vuxen och två barn) samt hyfsat snabb laddning och ej chademo.

Får ju gärna vara en lite roligare bil dock för min egen skull Men med rimlig försäkringskostnad.
Min elbilsresa i livet ser ut så här: Leaf 40kWh -> Model 3 -> MG ZS EV -> Opel e-Corsa, så har ju inte varit de roligaste bilarna på slutet.

Är ju ett tag kvar men vill gärna sätta upp ett rimligt mål och något att se fram emot, lättare att motivera sparandet då.

Det jag klurar på hittils är:

Kia e-Niro ~2021 och framåt med nya faceliften. Runt 300kkr och 64kWh och hyfsat bra förvaring. Prisvärd nu när modellen slutat tillverkas verkar det som.

ID3, lite mindre batteri på 58kWh eller vad det är, lite billigare dock runt kanske 270kkr. Snabbare laddning men sämre bagageutrymme.

Runt 350kkr-400kkr kan man få e-Tron (törstig rackare och antagligen dyr försäkring, men hade varit kul, dock bara 50kWh batteri),
eller en Model 3 short range (dock dyr försäkring och inte så stort batteri, men väldigt låg förbrukning), eller en Polestar 2 (tror försäkringen är rätt dyr där med, inte så stort bagage och relativt törstig. Men gillar den, även om det är lite "trångt" i bilen).

Tanken är att ha den minst 5 år, så den ska passa i barnens uppväxt (9 och 12 år idag). Och förhoppningen är att kunna göra bilresor i Europa varje sommar tillsammans. (Galet att tänka att den äldsta kommer övningsköra i den i framtiden..)

Vad tycker ni? Vad är det mest förnuftiga målet att satsa på?

Bästa vore att hålla sig runt 300k/60k kontant dock, känns som det är den rimligaste och mest sannolika summan jag kan komma upp i tills dess. Och gör att månadskostnaden inte är så extremt mycket högre mot vad jag har idag (3800), men man vill ju samtidigt inte vara dumsnål om man ska ha något så länge. Har inga problem att vara utan bil några månader för att spara lite extra.

Det tråkiga, men sunda valet, är antagligen Kia e-Niro. Lång nybilsgaranti på 7år vilket ju är trevligt. Rätt snål, ok utrymme för familj, trevlig att köra, väldigt bullrig men det är väl det största problemet med den. Tidiga modeller av e-Niro hade bara 1-fas vid AC-laddning, kan vara värt att notera.

Audi e-tron har inte 50 kWh bara för den heter det, batteriet ligger på 71 kWh (där 64 är användbart om jag minns rätt) men som du säger är nog försäkringen rätt dyr jämfört med Kian.

Det kommer uu snart också börja trilla ut en hel del Skoda Enyaq och ID.4 vars privatleasing går ut, kan vara värt att ha i tanken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Har förhoppning om att spara till kontantinsatsen och köpa en bil till sommaren när min nuvarande leasing gått ut.
Inte så mycket krav egentligen, batteri på runt 60kWh eller mer, praktiskt utrymme för familj (en vuxen och två barn) samt hyfsat snabb laddning och ej chademo.

Får ju gärna vara en lite roligare bil dock för min egen skull Men med rimlig försäkringskostnad.
Min elbilsresa i livet ser ut så här: Leaf 40kWh -> Model 3 -> MG ZS EV -> Opel e-Corsa, så har ju inte varit de roligaste bilarna på slutet.

Är ju ett tag kvar men vill gärna sätta upp ett rimligt mål och något att se fram emot, lättare att motivera sparandet då.

Det jag klurar på hittils är:

Kia e-Niro ~2021 och framåt med nya faceliften. Runt 300kkr och 64kWh och hyfsat bra förvaring. Prisvärd nu när modellen slutat tillverkas verkar det som.

ID3, lite mindre batteri på 58kWh eller vad det är, lite billigare dock runt kanske 270kkr. Snabbare laddning men sämre bagageutrymme.

Runt 350kkr-400kkr kan man få e-Tron (törstig rackare och antagligen dyr försäkring, men hade varit kul, dock bara 50kWh batteri),
eller en Model 3 short range (dock dyr försäkring och inte så stort batteri, men väldigt låg förbrukning), eller en Polestar 2 (tror försäkringen är rätt dyr där med, inte så stort bagage och relativt törstig. Men gillar den, även om det är lite "trångt" i bilen).

Tanken är att ha den minst 5 år, så den ska passa i barnens uppväxt (9 och 12 år idag). Och förhoppningen är att kunna göra bilresor i Europa varje sommar tillsammans. (Galet att tänka att den äldsta kommer övningsköra i den i framtiden..)

Vad tycker ni? Vad är det mest förnuftiga målet att satsa på?

Bästa vore att hålla sig runt 300k/60k kontant dock, känns som det är den rimligaste och mest sannolika summan jag kan komma upp i tills dess. Och gör att månadskostnaden inte är så extremt mycket högre mot vad jag har idag (3800), men man vill ju samtidigt inte vara dumsnål om man ska ha något så länge. Har inga problem att vara utan bil några månader för att spara lite extra.

Är lite i samma sits. Flyttar tillbaka till Swe till sommaren och blir bilköp framåt hösten.

Sneglade lite på Cupra Born också som i mångt och mycket verkar vara sammaish bil som id3 fast, imo, lite snyggare och enligt några youtubereviews verkar vara snäppet roligare att köra, om det är något att ta med i beräkningen.

Hursom, följer svaren du får.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det kommer uu snart också börja trilla ut en hel del Skoda Enyaq och ID.4 vars privatleasing går ut, kan vara värt att ha i tanken

Det borde komma in en hel del som måste säljas men först under q3-q4 2024 eftersom leveranser av de första Id4 och enyaq var just då 2021. Räknar med en prisexplosion slutet av nästa år och sedan kommer det bara att fortsätta nedåt.

Var också försiktig nu med att köpa äldre Enyaq och Id4 Gtx för +500k. De kommer antagligen att rasa snabbt, särskilt när 24a-modellen är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar.

Vad skulle du säga att det kostar att ladda fullt på en publik laddare?

Teslas laddare runt 3-5kr/kWh på dom flesta andra får du räkna med 8-10kr/kWh.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Teslas laddare runt 3-5kr/kWh på dom flesta andra får du räkna med 8-10kr/kWh.

Cirkle K och OKQ8 kör 5.5kr/kWh.
Jag brukar hålla mig till Tesla, Cirkle K och OKQ8 vid långresor bara för att det är enkelt.

Men finns en hel del andra operatörer som tar 5-6kr om man kikar på Chargefinder t.ex.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det tråkiga, men sunda valet, är antagligen Kia e-Niro. Lång nybilsgaranti på 7år vilket ju är trevligt. Rätt snål, ok utrymme för familj, trevlig att köra, väldigt bullrig men det är väl det största problemet med den. Tidiga modeller av e-Niro hade bara 1-fas vid AC-laddning, kan vara värt att notera.

Audi e-tron har inte 50 kWh bara för den heter det, batteriet ligger på 71 kWh (där 64 är användbart om jag minns rätt) men som du säger är nog försäkringen rätt dyr jämfört med Kian.

Det kommer uu snart också börja trilla ut en hel del Skoda Enyaq och ID.4 vars privatleasing går ut, kan vara värt att ha i tanken

Ah tyckte mig läsa någonstans att det var 50kWh, då blir den ju lite mer intressant ändå. Vågar inte kolla på försäkringskostnaden dock

Enyaq vore ju trevlig, får hålla lite koll på vad som börjar dyka upp på marknaden framåt sommaren.

Annars är nog e-Niro det tråkiga men förnuftiga valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det tråkiga, men sunda valet, är antagligen Kia e-Niro. Lång nybilsgaranti på 7år vilket ju är trevligt. Rätt snål, ok utrymme för familj, trevlig att köra, väldigt bullrig men det är väl det största problemet med den. Tidiga modeller av e-Niro hade bara 1-fas vid AC-laddning, kan vara värt att notera.

Audi e-tron har inte 50 kWh bara för den heter det, batteriet ligger på 71 kWh (där 64 är användbart om jag minns rätt) men som du säger är nog försäkringen rätt dyr jämfört med Kian.

Det kommer uu snart också börja trilla ut en hel del Skoda Enyaq och ID.4 vars privatleasing går ut, kan vara värt att ha i tanken

Vissa E-Niro har väldigt dyr service. Men jag TROR inte det gäller alla konstigt nog. Vill minnas att de tar bra betalt för byte av kylvätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vissa E-Niro har väldigt dyr service. Men jag TROR inte det gäller alla konstigt nog. Vill minnas att de tar bra betalt för byte av kylvätska.

Bilen finns i varianterna BEV, HEV samt PHEV, så det är rimligt att de senare två är lite dyrare på grund av dubbla drivlinor.

Permalänk
Medlem

Verkar vara bra Kvalitet på teslas värsting bilar.
https://www.youtube.com/watch?v=mg06vzVxKRw

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tönten:

Bilen finns i varianterna BEV, HEV samt PHEV, så det är rimligt att de senare två är lite dyrare på grund av dubbla drivlinor.

Nix, det vet alla att hybrider är dyrare i service. Detta är e-niro, utan ICE.
Kia tog ett högt pris för kylvätskan.

Permalänk
Medlem

Vår Brf håller på och ordnar laddplatser. Avskrivningstid på 5 år, en kostnad som läggs på användaren i form av höjd avgift vilket låter vettigt. Lite väl kort avskrivningstid eller? Men sen utöver den faktiska elkostnaden så ska de ska lägga 50 öre per kwh för "oförutsedda kostnader". Är det brukligt? Jag tycker det låter konstigt att medlemmar ska betala olika mycket för dessa kostnader beroende på laddmängd?