Rekordförsäljning av vikbara mobiltelefoner

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och detta gäller också fortfarande: Det går fortfarande inte att göra smartphones som HÅLLER...
De krav de flesta hade förr på deras mobiler skulle klara, uppfyller inte iPhone 15 eller troligen ens iPhone 25. Vikt absolut högst 100gram, helst runt 80gram, 2 veckors standby batteri, så liten så den nästan få plats i handen utan den syns.

Man får acceptera att mobilen blir skörare när det går göra mer från den. Såklart det är ytterst få idag som vill betala 20 000kr för en vikbar mobil som är så skör, får de både ner priset och gör den tåligare så kommer det ökas. Hade mobilen kostat 10 000kr, så blir man typ hälften så ledsen om den skulle gå sönder.

Det är det ingen som påstått heller, men du påstod däremot att de som klagade på att vikbara telefoner skulle hålla uruselt visade sig ha fel. Dina argument i tråden är väldigt märkliga.

Jag hade för övrigt inga sådana krav på min mobil 2007 när jag köpte min första iPhone. Men jag accepterar inte att de blir så ömtåliga som vikbara skärmarna är i dagsläget. Så ömtåliga var inte smartphones ens när första iPhone lanserades.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Häromveckan hade jag ett möte med en leverantör och efteråt insåg jag att den svarta klumpen han haft i handen måste ha varit en vikbar telefon. Såg lite opraktiskt ut att ha i fickan kände jag spontant.

Var nyligen på konferens där en hade just en vikbar telefon av modernare snitt. Man tänkte direkt tillbaka på de första mobiltelefon väskorna, det finns absolut en god tanke bakom idén men produkten är långt ifrån tillräckligt bra än för att jag ska anamma den. Jag vill inte ha en 1.5-2 cm tjock klump i fickan, då tar jag hellre en större telefon men som endast är runt 7 mm tjock. Jag brukar dessutom ha skydd på mina telefoner så då då bygger det än mer på en dubbelvikt telefon. Visst är det fint med en telefon utan skydd men de är på tok för känsliga och dyra för det tyvärr. På jobbet förväntas en telefon hålla minst 3 år numera och så långt kommer man inte utan skydd.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är det ingen som påstått heller, men du påstod däremot att de som klagade på att vikbara telefoner skulle hålla uruselt visade sig ha fel. Dina argument i tråden är väldigt märkliga.

Jag hade för övrigt inga sådana krav på min mobil 2007 när jag köpte min första iPhone. Men jag accepterar inte att de blir så ömtåliga som vikbara skärmarna är i dagsläget. Så ömtåliga var inte smartphones ens när första iPhone lanserades.

Fast det första är en halmgubbe beroende på tolkningen av ordet uruselt. Väldigt många när Samsung demonstrerade de vikbara skärmarna trodde ej att de skulle kunna göra mobiler så bra så att de gick att sälja på konsumentmarknaden. Produkterna skulle liksom inte ens få den kvalite så det skulle gå att sälja med garanti.
Nu har kvaliten blivit såpass bra så de fungerar, men man får vara väldigt försiktig. Det höga priset ihop med denna ömtålighet gör att marknaden dock är väldigt liten.

Första iPhone kom typ efter nördar hade använt smartphones i nästan 10år. (t.ex. Nokia 9000 communicator) iPhonen var den första smartphonen som var så mycket förfinad så den tilltalade den stora skaran.
Men det var ett gigantisk steg neråt i kvalite folk fick ta emot deras Nokia 3310 och andra mobiler. Folk fick helt tänka om hur man hanterade deras mobil när de gick över till iPhone. På samma sätt får folk igen tänka om hur de hanterar de vikbara mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Bara så du vet så är det ett plastskydd. Ett plastskydd som du dessutom kan byta ut. Att ta bort mitt (efter att garantin gått ut) är det bästa jag gjort, skärmen är inte alls ömtålig eller repkänslig, har inte en enda repa på "innerskärmen". Har ingen repa på ytterskärmen heller, trots att den åkt i marken ett flertal gånger. 3+ år med Fold2.

Tänkte detta, men de varnar ju vid installation att INTE tabort den, men såg på youtube hur man bytte.

När min s22 ultra är slut kanske jag testar senaste flip. För jag gillar konceptet mycket.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det första är en halmgubbe beroende på tolkningen av ordet uruselt. Väldigt många när Samsung demonstrerade de vikbara skärmarna trodde ej att de skulle kunna göra mobiler så bra så att de gick att sälja på konsumentmarknaden. Produkterna skulle liksom inte ens få den kvalite så det skulle gå att sälja med garanti.
Nu har kvaliten blivit såpass bra så de fungerar, men man får vara väldigt försiktig. Det höga priset ihop med denna ömtålighet gör att marknaden dock är väldigt liten.

Första iPhone kom typ efter nördar hade använt smartphones i nästan 10år. (t.ex. Nokia 9000 communicator) iPhonen var den första smartphonen som var så mycket förfinad så den tilltalade den stora skaran.
Men det var ett gigantisk steg neråt i kvalite folk fick ta emot deras Nokia 3310 och andra mobiler. Folk fick helt tänka om hur man hanterade deras mobil när de gick över till iPhone. På samma sätt får folk igen tänka om hur de hanterar de vikbara mobilerna.

Inte heller smartphones innan första iPhone höll så uruselt som de senaste vikbara mobilerna. Jag skulle nästan våga påstå att kvalitén på vikbara skärmar knappt är såpass bra att de går att sälja på konsumentmarknaden. Många går sönder även fast man varit extremt försiktig med dem. Det är den stora skillnaden. Vanliga smartphones går inte sönder om man inte tappar dem eller de får en smäll. Det gör vikbara smartphones.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och detta gäller också fortfarande: Det går fortfarande inte att göra smartphones som HÅLLER...
De krav de flesta hade förr på deras mobiler skulle klara, uppfyller inte iPhone 15 eller troligen ens iPhone 25. Vikt absolut högst 100gram, helst runt 80gram, 2 veckors standby batteri, så liten så den nästan få plats i handen utan den syns.

Jag har aldrig haft sönder en mobiltelefon, inte ens spräckt en skärm. Jag förstår inte varför var och varannan snubbe drar fram en telefon med spruckna paneler. Vad gör ni med mobilerna?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Saknar dessa vikbara.

Permalänk
Medlem

Vikbara telefoner är framtiden! Har aldrig haft en bättre telefon än min Motorola Wings som införskaffades någon gång kring 99. Det gick att ringa och skicka sms. En telefon i den storleken som även har en godkänd kamera skulle få mig att fälla glädjetårar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Undrar om de är nån skillnad mellan könen med vikbar numera ? menar när jag var ung var det ju typ bara tjejerna som hade vikbara telefoner i plugget , dom var ju dessutom inte speciellt tjocka de lurarna som jag minns det, har inte haft möjlighet att klämma och känna på de nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag har aldrig haft sönder en mobiltelefon, inte ens spräckt en skärm. Jag förstår inte varför var och varannan snubbe drar fram en telefon med spruckna paneler. Vad gör ni med mobilerna?

Min sambo och hennes son har tillsammans förstört minst fem telefoner (kan vara sex) på 4 års tid, jag har fortfarande min galaxy s9 från 2018 kvar i nyskick..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Saknar dessa vikbara.
<Uppladdad bildlänk>

Har en sådan liggandes i en låda här hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte heller smartphones innan första iPhone höll så uruselt som de senaste vikbara mobilerna. Jag skulle nästan våga påstå att kvalitén på vikbara skärmar knappt är såpass bra att de går att sälja på konsumentmarknaden. Många går sönder även fast man varit extremt försiktig med dem. Det är den stora skillnaden. Vanliga smartphones går inte sönder om man inte tappar dem eller de får en smäll. Det gör vikbara smartphones.

Är det verkligen så illa med vikbara telefoner, ja då får man nog vänta några år och se om dom blir bättre tror jag.

Permalänk
Inaktiv

Varit sugen på en vikbar (flip) telefon länge men vill inte ha Samsung eller Motorola. Väntar på att Google släpper en Pixel Flip. Hatar dagens stora och tunga telefoner. Jag gör inget med min telefon som kräver så stor skärm. Har inga problem med en tjockare telefon, värre med storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Saknar dessa vikbara.
<Uppladdad bildlänk>

Kallade vi dem för "vikbara" på den tiden? De är ju på gängor, inte direkt något som viks förutom kanske en kabel någonstans. Med vikbara telefoner så viks ju i alla fall skärmen (även om de kanske "böjer sig" mer än de "viks").

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Är det verkligen så illa med vikbara telefoner, ja då får man nog vänta några år och se om dom blir bättre tror jag.

Oneplus Fold som ju verkar vara den bästa folden just nu verkar ju skärmen gå sönder på löpande band inom bara några veckor av försiktig användning.

Samsung Fold 5 verkar ju hålla något bättre än så men fortfarande väldigt vanligt att skärmen börjar dö på något sätt inom någit/några år.

Samsung Flip är väl den vikbara där skärmen verkar hålla bäst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag kan inte få mitt huvud runt detta exempel. Jag har också (min icke-vikbara) mobil och plånka i samma ficka ibland. Hur gjorde vikbarheten det möjligt för dig, menar du? Vill du liksom att de två sakerna ska staplas på höjden? Mobil underst och plånkan ovanpå? För jag ser liksom inte det som en praktisk fördel riktigt.

Jag har en kortplånbok så den är liten men relativt tjock. Alltså får inte den och "vanlig" mobil plats tillsammans (har vanliga jeansfickor, har du möjligtvis djupare fickor?). Nu kan jag stapla kortplånboken och Flip 5 på höjden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Också vikbar?

Nej, TV var standard dessvärre

Permalänk
Medlem

prova att vika en metallbit fram o tebax några gånger o se o häpna vad som händer....så nej tack från mig.

Permalänk
Medlem

Det största nackdelen med vikbara telefoner är batteriet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag var helt inställd på att köpa en fold5. Men efter en del googlande kom jag fram till att man ändå inte får mer skärmyta till yt än vad man får med en s23 ultra. Då kan man spara pengar och köpa en ultra istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Alla mobiltelefoner är vikbara om man anstränger sig!

Funkar dock en gång. Själv har jag ej haft någon som är gjord för att vika. Men om Nokia kunde göra en modern version av Nokia N90 med Hasselblad eller Carl Zeiss och optisk zoom så hade jag nog köpt den.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det största nackdelen med vikbara telefoner är batteriet.

Ser att motorola razr har ett batteri på 4200mAh så det är nog det största när det kommer till en vikbar telefon, jag har en galaxy s9a är väl typ 3000mAh och den fungerar helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

prova att vika en metallbit fram o tebax några gånger o se o häpna vad som händer....så nej tack från mig.

De ska klara 200 000st öppningar/stängningar enligt Samsung (Fold4, kanske blivit bättre i 5). Sen är gångjärnen lite mer komplexa än en "metallbit". Låter du dörrarna vara öppna hemma med, med tanke på vad som händer med metallbitar?

https://www.reddit.com/r/galaxyzflip/comments/162jo4y/how_man...

Gångjärnen har alltså klarat över 400k öppningar/stängningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Vart köper hen sina byxor? Jag är också intresserad av massiva fickor 😁

Ever heard of cargos? 😉
Finns inga skönare byxor.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dagen då Apple börjar med vikbart är dagen jag kommer att prova det

Apple släppte en vikbar redan 2014, men redan 2015 gick de tillbaka till vanliga platta telefoner. Tekniken var väl inte mogen:

https://youtu.be/znK652H6yQM?si=DwhAu7nxF8CKV2Fh

Permalänk
Medlem

Själv sugen på en flip som enkelt glider ner i framfickan på typ jeans. Det har aldrig vart bekvämt att ha en smartphone där pga storleken, jag känner att tjockleken har mindre påverkan.

Men de måste ner i pris först.

Flippen får snusdosans gamla plats

Permalänk
Medlem

Feminimt

Såg min första i helgen, i handen på en mycket feminin kvinna, vilket den passar bra för kan jag tycka, en stor platt normaltelefon är rätt fult i handen på en riktig kvinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

prova att vika en metallbit fram o tebax några gånger o se o häpna vad som händer....så nej tack från mig.

Skrivet av hasseb64:

Såg min första i helgen, i handen på en mycket feminin kvinna, vilket den passar bra för kan jag tycka, en stor platt normaltelefon är rätt fult i handen på en riktig kvinna

Finns en del väldigt märkliga argument i den här tråden alltså..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag ser ingen poäng med vikbar så länge;
- vikbar telefon blir tjockare i ihopvikt läge, än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

- Så mycket tjockare var inte min Flip 3 i jämförelse med min gamla Oneplus 7T Pro. Tror det bara skiljde sig någon ynka milimeter.
- Hade aldrig några sprickor under de 2 åren jag hade den trots att jag testade att klämma hårdare på både vikdelen och skärmen för att testa dess tålighet så överlevde den allt utan en enda spricka.

Däremot är prestandan sämre än en icke-vikbar så ser man ingen poäng med vikbarhet så är det helt klart onödigt dyrt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

en stor platt normaltelefon är rätt fult i handen på en riktig kvinna

Det är den märkligaste påståendet jag läst på det här forumet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.