Rekordförsäljning av vikbara mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Sagt det innan och säger det igen.
Många som ej vet det ännu men när dem testat så märker dem hur mycket smidigare det är, då framförallt kvinnor. Min fru är upprepad användare av vikbar telefon, för generellt är det inte mycket till fickor på kvinnokläder och nu kan hon ta med sig telefonen lättare utan att det krävs handväska hela tiden.
Även mycket lättare att klämma in i träningskläder när hon springer.
Men även vardagen när man bara är hemma, gör saker i huset eller i trädgården, går i skogen, ja allt där man slipper försöka hitta en plats för en otympligt stor telefon.

Flertalet vänner till henne har gått över efter att tittat på hennes och hon har använt endast vikbart sen flip 3 kom.

Tjockleken är inte något problem utan är höjden på vanliga telefoner. Dem är ju faktiskt stora nuförtiden och om jag på 190cm~ tycker den kan vara klumpig kan jag allt förstå att en person på 160cm och 40 kilo nättare borde tycka det är betydligt osmidigare.

Kan tillägga att jag faktiskt själv sannolikt skaffar en snart, oron var framförallt att skärmen inte skulle hålla i början, men hennes telefoner har hållit och jag har bytt hennes skärmskydd vid behov. Sen i ärlighetens namn så är den ju stängd när jag inte använder den så det bör gå bra

Är det inte billigare och enklare att fixa fickor på kvinnokläder?

Har varken testat eller ens sett en vikbar smartphone irl och känner inget sug heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du jämför nu "flipmodellen"? Fold modellen är halvägs att säga att iPad och iPhone har samma prestanda och funktioner utan ta hänsyn till att storleken skiljer marknad.

När det gäller "flipmodellen" så skulle jag gissa att de flesta köper den för det är coolt. Man skulle i framtiden kunna köpa den för den är mer kompakt och mer tålig.
Där jag själv är tveksam till mer komptakt och mer tålig är den absolut inte idag.

En liten behändig "flip" telefon skulle passa mig alldeles utmärkt då jag bara gör typ enklare saker som bankärenden, telefonsamtal och sånt. Motorolas 2023as razr 40 (ej ultra) ser helt okej ut men tycker priset ska vara runt 5-6k

Permalänk
Medlem

Vikbara telefoner känns ju så 20år tillbaka i tiden, jag saknar iaf inte min se z800i idag, som dessa nya vikbara telefoner ger mig vibbar ifrån.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Vikbara telefoner känns ju så 20år tillbaka i tiden, jag saknar iaf inte min se z800i idag, som dessa nya vikbara telefoner ger mig vibbar ifrån.

Jag tycker precis tvärtom att telefonerna på slutet 90 talet början 2000 var kanon, inte som dagens stora monster. Ser oerhört fult ut nu när grabbarna har telefonen i fickan haha

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om vi tar vikbara skärmar så är det bara kolla in trådar från denna tid. Observera citattecken på "aldrig", då ingen såklart trodde att det inte var lösbart år 2100 eller senare.

Fler än 4 core så var det väl de flesta som på den tiden påstod att det inte gick utnyttja fler på en desktop? Så mycket diskussioner som det var om detta ämne, där det var omöjligt att argumentera för att de tänker fel att problem inte är statiska utan man med fler trådar kan utnyttja t.ex. Ai för att bearbeta en bild.
Amdahl's gäller på att lösa ett specifikt problem på ett visst sätt, med en massa core och Ai så kan man lösa problemet på ett helt annat sätt som kräver en helt annan datakapacitet.

Fast hur menar du nu? AI är väl ett utmärkt exempel på något där "massa CPU-core" är feltänkt. Visst skalar det, men då det är ett typexempel på ett "dataparallellt problem" så löser man detta långt mer effektivt med GPGPU/NPU jämfört med en CPU med massa kärnor (typiskt en eller ett par tiopotenser). Dataparallellism är inget nytt, enda nya är att bibliotek och programvara för GPGPU har utvecklats enormt senaste 10-15 åren!

Och kolla på utvecklingen på telefoner, världens snabbaste telefon är fortfarande i praktiken 2-kärnig. Apple A17 är 2+4 och de "små" kärnornas huvuduppgift är att hantera bakgrundsuppgifter där latens är nära nog irrelevant, enda man vill åt med dessa är maximera perf/W (i råkraft motsvara de 4-småkärnor lite mer än en "stor" kärna).

Android-lurarna har sedan dessa började använda Cortex X serien 2021 egentligen tagit det ännu längre då de bara har en sådan kärna. Men här finns även "middle-cores" (idag Cortex A 7xx) som presterar som en 6-7 år gammal PC-laptop med top-spec ungefär.

Datorproblem kan grovt delas in i 3 klasser: interaktiva (vilket majoriteten av de program vi interagerar direkt med faller inom), uppgiftsparallella (här har du problemen som riktigt drar nytta av många kärnor då GPUer inte hanterar detta bra, kompilering, databashantering är några typexempel här) och dataparallella (som blivit långt mer populära på senare tid tack vare AI, GPGPU 3D-rendering m.m).

Interaktiva problem vill primärt ha maximal prestanda per kärna. Dagens telefoner går att använda till saker som var otänkbart för 15 år sedan för den tidens telefoner hade inte prestanda i närheten av dåtidens datorer, idag har toppmodellerna av mobiler i alla fall en CPU-kärna som är snabbare än säkert 90 % av PC-datorer som används.

Det skrivet: vikbara mobiler kan nog bli bra med tiden. Har själv en Iphone 12 Max nu och känner att den är obekvämt stor, finns andra/bättre enheter om man ska ha större skärmyta. Nästa mobil blir en mindre modell!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag ser ingen poäng med vikbar så länge;
- vikbar telefon blir tjockare i ihopvikt läge, än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

Du missade fördelen med att den är dubbelt så kort och får plats överallt. Själv har jag min Flip 5 i samma framficka som plånkan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sorgligt att man är så låst till en tillverkare att man inte kan tänka sig köpa typen förrän dom lanserar det

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fast hur menar du nu? AI är väl ett utmärkt exempel på något där "massa CPU-core" är feltänkt. Visst skalar det, men då det är ett typexempel på ett "dataparallellt problem" så löser man detta långt mer effektivt med GPGPU/NPU jämfört med en CPU med massa kärnor (typiskt en eller ett par tiopotenser). Dataparallellism är inget nytt, enda nya är att bibliotek och programvara för GPGPU har utvecklats enormt senaste 10-15 åren!

Och kolla på utvecklingen på telefoner, världens snabbaste telefon är fortfarande i praktiken 2-kärnig. Apple A17 är 2+4 och de "små" kärnornas huvuduppgift är att hantera bakgrundsuppgifter där latens är nära nog irrelevant, enda man vill åt med dessa är maximera perf/W (i råkraft motsvara de 4-småkärnor lite mer än en "stor" kärna).

Android-lurarna har sedan dessa började använda Cortex X serien 2021 egentligen tagit det ännu längre då de bara har en sådan kärna. Men här finns även "middle-cores" (idag Cortex A 7xx) som presterar som en 6-7 år gammal PC-laptop med top-spec ungefär.

Datorproblem kan grovt delas in i 3 klasser: interaktiva (vilket majoriteten av de program vi interagerar direkt med faller inom), uppgiftsparallella (här har du problemen som riktigt drar nytta av många kärnor då GPUer inte hanterar detta bra, kompilering, databashantering är några typexempel här) och dataparallella (som blivit långt mer populära på senare tid tack vare AI, GPGPU 3D-rendering m.m).

Interaktiva problem vill primärt ha maximal prestanda per kärna. Dagens telefoner går att använda till saker som var otänkbart för 15 år sedan för den tidens telefoner hade inte prestanda i närheten av dåtidens datorer, idag har toppmodellerna av mobiler i alla fall en CPU-kärna som är snabbare än säkert 90 % av PC-datorer som används.

Det skrivet: vikbara mobiler kan nog bli bra med tiden. Har själv en Iphone 12 Max nu och känner att den är obekvämt stor, finns andra/bättre enheter om man ska ha större skärmyta. Nästa mobil blir en mindre modell!

Det blir en diskussion för en annan tråd. Men kortfattat. NPU utvecklingen går skitsnabbt och det gör det tråkigt att köpa cpu idag. GPGPU är extremt nischat till speciallösning för ett problem. Mobiltelefon av allt borde vara en pryl där man typ endast har ett interface. Om man bearbetar någon data så görs det någon annanstans. Så fler cpucore är det majoriten nyttjar ihop med NPU som mer börja komma. Data parallelism har varit vanligt sedan typ 90talet. Man sätter datorn att lösa ett jobb, under tiden vill man göra något annat som att spela.

Det sista hör dock till tråden. iPhone 12 Max är stor att ha i fickan. Det håller nog det mesta med om. Men är det tillräckligt stor om du ska dra igång och fjärrstyra utvecklingsmiljön för något mer komplicerat?

Det finns alltså ett problem. Ens mobil är för klumpig för att den ska vara bekväm, interfacet är för dåligt för att göra allt från den. Att bära med sig en annan pryl är inte alltid praktisk möjligt. Det finns olika sätt att lösa det dåliga interfacet på, vikbar mobil är idag varken en exotisk eller dyr lösning. Smarta glasögon med någon styrning från ögonen ligger väldigt långt fram i tiden. Likaså någon slags röststyrning med Ai, tankestyrning etc dröjer väldigt länge.
Man kan då såklart välja att begränsa sig i vad man kan göra när man är utanför hemmet och inte har med laptoppen.
Man kör med samma argument som folk för hade emot laptops, om behovet uppstår att man kan åka hem eller någonstans där det finns en stationär dator. Problemet idag är att folk har mycket oftare behov att göra något som kräver bättre interface än 6.7" mobiler. En annan liknelse är dumbphones. Javisst, det går att åka hem till datorn hela tiden istället för att ha en smartphone. Men folk har idag behov att göra allt mer från deras mobil.

*edit*
Det som är coolt med mobiltelefon är för varje år som går så flyttar typ alla sitt behov framåt vad de vill kunna göra från mobilen. Det enda som egentligen skiljer sig är var ens behov är.

Alltså folk argumentera emot mobiltelefoner att de var onödiga, speciellt när personsökare (pagers) kom som var fullt tillräckligt. Folk argumentera emot sms funktionen som gsm telefonerna fick var onödig, folk argumentera emot behovet att kunna ta foto från mobilen, surfa från den, läsa mail. På många "datorforum" hånskrattades det åt de första iPhoneköparna, speciellt att de övernattade utanför butiken för att köpa de första.
Saker som att kunna föra över pengar från mobilen skulle nog de flesta för 20år sedan kalla galenskap, där de flesta idag gör detta. Likaså logga in på olika tjänster som försäkringskassan.
Vi har en utveckling där folks behov bara går att de vill göra mer och mer på mobile för varje år. Där de som är äldre ofta har sämre syn och motorik och det blir väldigt svårt att göra allt ifrån en 6.7" mobil. Vikbar kommer dock med extra klumpighet och vikt, så vi får se hur stort det slår igenom.

Jag själv väntar supermycket på solid state eller liknande batterier, det finns olika argument för hur mycket mindre och lättare de blir. Men detta skulle kunna vara något som gör de vikbara mer accepterbara.

*edit2*
Undra hur många som jobbar med IT idag som inte har råkat ut för att de är ute någonstans, sedan blir de uppringda och någon vill att man ska kolla in något. Det kan vara alltifrån exceldokument till interface, där de tvingas säga att de ser dåligt från mobilen men försöker ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Jag ser ingen poäng med vikbar så länge;
- vikbar telefon blir tjockare i ihopvikt läge, än en vanlig mobil.
- skärmen är mer ömtålig, -||-

Poängen är att mobilen blir i mindre format, och med den yttre mindre skärmen kan man enkelt kolla små saker, vilket drar betydligt mindre batteri har jag märkt.

Och känslan av fälla ihop mobilen till mindre format är så jäkla läckert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Och hur många av alla mobiltelefoner som såldes är vikbara?

Alla mobiltelefoner är vikbara om man anstränger sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Testade en Flip3 innan jag gick ill S22 ultra.

Gillade verkligen inte känslan av plastskärm. Så rädd att repa HELA tiden!

Bara så du vet så är det ett plastskydd. Ett plastskydd som du dessutom kan byta ut. Att ta bort mitt (efter att garantin gått ut) är det bästa jag gjort, skärmen är inte alls ömtålig eller repkänslig, har inte en enda repa på "innerskärmen". Har ingen repa på ytterskärmen heller, trots att den åkt i marken ett flertal gånger. 3+ år med Fold2.

Permalänk

Jag skull vilja ha en liten vikbar lur, typ 3 - 3.5 tum hopvikt.

Permalänk

Under 2022 hade jag en flip 3 och slutligen en fold 3. Totalt blev det en defekt skärm och ett flertal utbytta skärmskydd; för att inte ens tala om den katastrofala batteritiden. Jag saknar dock fördelarna med vikbara telefoner och kommer troligtvis att byta tillbaka till en när min Xperia går i graven Fold 3 var riktigt bra. Mycket skärm i en telefon som inte var så mycket större/tyngre än en S23 ultra eller dylikt.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fler än 4 core så var det väl de flesta som på den tiden påstod att det inte gick utnyttja fler på en desktop? Så mycket diskussioner som det var om detta ämne, där det var omöjligt att argumentera för att de tänker fel att problem inte är statiska utan man med

Och här är vi 15 år senare och de hade rätt! Kommer ihåg att vi pratade om det på jobbet ca 2008. De andra trodde antalet kärnor skulle växa exponentiellt, dubblas vartannat år. Då hade vi haft ca 500 kärnor idag. Jag trodde inte vi skulle få nämnvärt fler kärnor, och för en gång skull hade jag rätt med mina förutsägelser.

Självklart finns det situationer där man kan ha nytta av 4 kärnor eller 500 kärnor, men det är ganska sällan. 2 kärnor har man enorm nytta av, men mycket mer än det så börjar det bli sällsynt. AI som du nämnde senare är ett typexempel där man absolut inte har nytta av massa kärnor utan har mycket mer nytta av chip gjorda för "number crunching", t ex GPUer.

Sedan skulle jag säga att 12 år är ganska nära "aldrig" inom citattecken när det gäller teknikutveckling. Det var 16 år sedan iPhone lanserades och det gick ett antal år till efter det innan gemene man hade en smartphone.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Och här är vi 15 år senare och de hade rätt! Kommer ihåg att vi pratade om det på jobbet ca 2008. De andra trodde antalet kärnor skulle växa exponentiellt, dubblas vartannat år. Då hade vi haft ca 500 kärnor idag. Jag trodde inte vi skulle få nämnvärt fler kärnor, och för en gång skull hade jag rätt med mina förutsägelser.

Självklart finns det situationer där man kan ha nytta av 4 kärnor eller 500 kärnor, men det är ganska sällan. 2 kärnor har man enorm nytta av, men mycket mer än det så börjar det bli sällsynt. AI som du nämnde senare är ett typexempel där man absolut inte har nytta av massa kärnor utan har mycket mer nytta av chip gjorda för "number crunching", t ex GPUer.

Sedan skulle jag säga att 12 år är ganska nära "aldrig" inom citattecken när det gäller teknikutveckling. Det var 16 år sedan iPhone lanserades och det gick ett antal år till efter det innan gemene man hade en smartphone.

Det var knappast någon It tekniker som trodde det skulle ökas exponentiellt vart annat år. Speciellt inte när man hade erfarenhet av duel cpulösningar (pentrium Pro) redan på 90 talet i windows och såg hur svårt det var att nyttja. Men man insåg snabbt att någon databas lokalt, program som körde emot denna och lite annat och 4 core inte räckte.

Men man behöver inte göra så himla komplicerade saker för att nyttja fler core. Ta en pdf på 50 MB exporterad från Autocad architecture, öppna denna i t.ex. Adobe Illustartor eller inkscape. Välj Arkiv och spara ner denna till .csv fil och vänta kanske 10h på datorn ska utföra jobbet.
Detta arbetsmoment har man kunnat göra redan år 2011. Det går även köra diverse program som slår ihop linjer som skalar superbra. Ofta gör man detta samtidigt, sedan kan man kanske också spela eller göra annat på datorn. Och vops är man uppe i 16 core belastning utan att göra något teknisk komplicerat alls, skulle man dra igång många instanser och det hade varit hur många kärnor som helst, om det ej vore för att annan hårdvara flaskar och man bör ha fler datorer som jobbar parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Men så länge en vikbar och en vanlig mobil har samma prestanda och funktioner, vad gör då en vikbar bättre när den blir tjockare ihopvikt och har ömtåligare skärm? Jag förstår din jämförelse med tidigare teknikskifte och är ofta på ny teknik fort, men blir bytet enbart en nedgradering avstår jag. Är du ok med det förstår jag att du är positiv till nuvarande utbud av vikbara.

Även om den är tjockare så ligger den bättre i fickor, mycket bekvämt. Tex skjortfickan eller vanliga byxfickor. För mig är det tvärtom, varför ska jag inte ha en smidig vikbar när alternativet är en stor pjäs.

Supernöjd med min flip 3 även om kameran skulle kunna vara mycket bättre. (Min S10 innan hade bättre sådan)

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var knappast någon It tekniker som trodde det skulle ökas exponentiellt vart annat år. Speciellt inte när man hade erfarenhet av duel cpulösningar (pentrium Pro) redan på 90 talet i windows och såg hur svårt det var att nyttja. Men man insåg snabbt att någon databas lokalt, program som körde emot denna och lite annat och 4 core inte hjälpte.

Det var mjukvaruutvecklare. Men det var nog ingen ovanlig tanke på den tiden. Man hade ganska nyligen gått in i väggen med ökning av klockfrekvens som man lyckats öka från 4 MHz till 4 GHz på 30 år, och att öka antalet kärnor sågs som enda vägen framåt om man ville fortsätta dubblera prestandan vartannat år. Många väntade sig nog att det skulle ske framsteg inom kompilatorteknik och/eller programmeringsspråk, för även om man forskat länge på parallellisering var det först då som det blev akut att lösa problemen. Men det blev inga större framsteg, och istället saktade prestandaökningen ner från 50 % per år till 5 % per år och vi fick i princip inga fler kärnor.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men man behöver inte göra så himla komplicerade saker för att nyttja fler core. Ta en pdf på 50 MB exporterad från Autocad architecture, öppna denna i t.ex. Adobe Illustartor eller inkscape. Välj Arkiv och spara ner denna till .csv fil och vänta kanske 10h på datorn ska utföra jobbet.
Detta arbetsmoment har man kunnat göra redan år 2011. Det går även köra diverse program som slår ihop linjer som skalar superbra. Ofta gör man detta samtidigt, sedan kanske också spela på datorn. Och vops är man uppe i 16 core belastning utan problem, flera instanser och det hade varit hur många kärnor som helst, om det ej vore för att annan hårdvara flaskar och man bör ha fler datorer som jobbar parallellt.

Som sagt, det finns situationer, men de är väldigt ovanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du menar väl när Apple skapar trenden genom att lansera den första vikbara telefonen?

Den första bra vikbara telefonen.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig en flip-telefon som hamnar på runt 4.5" uppvikt, lär bli jävligt behändlig i fickan. Chansen att den kommer lär väl dock vara obefintlig med tanke på hur trasig mobiltelefonmarknaden varit senaste 10ish åren där dom bara bygger större o större o större telefoner hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag med min nedsatta syn på nära håll har problem att läsa på en liten mobiltelefon, trots glasögon. Det är för smått och det ryms ju bara 3 rader text och det hoppar och far runt när man försöker läsa, så jag skulle uppskatta en ... ja vad ska man kalla det?
Minimax-mobiltelefon, Multi-vikbar surfplatta? eller bara "the grej"? .. som helst väger under 300 gram, som man kan plocka upp ur fickan lika lätt som man fiskar upp en mobiltelefon idag, och vecklar ut skärmen så mycket man behöver, steg för steg, veck för veck, upp till en största storlek på mer behagliga 32-48 tum eller så. Det vore fantastiskt!

Jag saknar många gånger storleken en rejäl datorskärm har, samtidigt som jag absolut inte skulle vilja klava omkring med en 10 kilo tung 40" monitor i sin fulla storlek i fickan, skulle behöva största sortens pajasbyxor för att få ner den om ens det räcker. Vikbara skärmar är bra, vik på bara, mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du skulle ha sett dennas kollega som hade en iPad i byxfickan så den kunde utföra samma syssla.

Vart köper hen sina byxor? Jag är också intresserad av massiva fickor 😁

Permalänk
Medlem

De har reats ur till helt galna erbjudanden. Jag fick en TV på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Vart köper hen sina byxor? Jag är också intresserad av massiva fickor 😁

Dra på ett par Fristads Gen Y stretch hantverksbyxor så får du ned det mesta du äger i fickorna. Jag går med mina även när jag inte jobbar. Tröttnade på mode för länge sen. Funktionalitet och komfort är kung.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du missade fördelen med att den är dubbelt så kort och får plats överallt. Själv har jag min Flip 5 i samma framficka som plånkan.

Jag kan inte få mitt huvud runt detta exempel. Jag har också (min icke-vikbara) mobil och plånka i samma ficka ibland. Hur gjorde vikbarheten det möjligt för dig, menar du? Vill du liksom att de två sakerna ska staplas på höjden? Mobil underst och plånkan ovanpå? För jag ser liksom inte det som en praktisk fördel riktigt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag kan inte få mitt huvud runt detta exempel. Jag har också (min icke-vikbara) mobil och plånka i samma ficka ibland. Hur gjorde vikbarheten det möjligt för dig, menar du? Vill du liksom att de två sakerna ska staplas på höjden? Mobil underst och plånkan ovanpå? För jag ser liksom inte det som en praktisk fördel riktigt.

Med vikbarhet blir mobilen mindre än en snusdosa i format, vilket är perfekt för mig. Venne hur många gånger man behöver ta ur mobilen ur fickorna innan man ska sätta sig till bords.

Permalänk
Medlem

För många år sedan gick trenden åt mindre telefoner och vikbart, sedan kom touch och då var det trendigt med större och större.

Och nu är vi tillbaka med vikbart igen. Cirkeln är sluten

Permalänk
Medlem

Den senaste vikbara jag hade var en Motorola T720. Liten och behändig. Har dålig koll på vilka vikbara med touch som finns nu men inte omöjligt man skaffar sig en vikbar igen nån gång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag drömmer tillbaka till runt år 2011. Folk hånskrattade då åt Samsungs demo på CES mässan och sa att "det aldrig" kommer gå göra vikbara skärmar som håller. Likaså påstod dem att mer än 4 core ej gick att utnyttja på en desktop. Och sedan står vi där vi är idag, tur att det har gått så lång tid så folk har hunnit blivit senila.

Nå jag ser det positivt att utvecklingen ökar, det är ej självklart. För min egen del har jag kommit till stadiet att jag i princip måste skaffa en vikbar telefon nu. Det beror på flera saker.
En orsak är att jag inte längre är 18år med perfekt syn, fingerfärdighet etc. Det innebär att jag behöver ha större skärm för att göra samma saker som jag för över 10år sedan klarade mig med mindre.
Sedan gör man mer från mobilen idag. Liksom logga in på en utvecklingsdatabas och kontrollera, ta bort lite data etc, det har blivit vardags för de teknikintresserade att kunna göra direkt ifrån mobilen. Likaså att någon skickar ett meddelande att deras kod ej fungerar, då kanske man från ens mobiltelefon behöver fjärrstyra datorn och deras utvecklingsmiljö.

*edit*
Samsung Fold 6 lutar åt att bli min första vikbara. Den har förhoppningsvis blivit bredare. Jag gillade skarpt att Fold 5 fick mindre gap.
Det är mycket pengar sett vad man får och med tanke på ömtålighet. Bortser man från det sista med ömtålighet, så är det egentligen inte mycket pengar. Jag pillar t.ex nu med ett litet flukeinstrument för 27 000kr. Skillnaden på Fluken är att om 10år så är dens värde typ detsamma.

Det går fortfarande inte att göra vikbara skärmar som HÅLLER...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det går fortfarande inte att göra vikbara skärmar som HÅLLER...

Och detta gäller också fortfarande: Det går fortfarande inte att göra smartphones som HÅLLER...
De krav de flesta hade förr på deras mobiler skulle klara, uppfyller inte iPhone 15 eller troligen ens iPhone 25. Vikt absolut högst 100gram, helst runt 80gram, 2 veckors standby batteri, så liten så den nästan få plats i handen utan den syns.

Man får acceptera att mobilen blir skörare när det går göra mer från den. Såklart det är ytterst få idag som vill betala 20 000kr för en vikbar mobil som är så skör, får de både ner priset och gör den tåligare så kommer det ökas. Hade mobilen kostat 10 000kr, så blir man typ hälften så ledsen om den skulle gå sönder.

Skrivet av Heliopause:

Jag med min nedsatta syn på nära håll har problem att läsa på en liten mobiltelefon, trots glasögon. Det är för smått och det ryms ju bara 3 rader text och det hoppar och far runt när man försöker läsa, så jag skulle uppskatta en ... ja vad ska man kalla det?
Minimax-mobiltelefon, Multi-vikbar surfplatta? eller bara "the grej"? .. som helst väger under 300 gram, som man kan plocka upp ur fickan lika lätt som man fiskar upp en mobiltelefon idag, och vecklar ut skärmen så mycket man behöver, steg för steg, veck för veck, upp till en största storlek på mer behagliga 32-48 tum eller så. Det vore fantastiskt!

Jag saknar många gånger storleken en rejäl datorskärm har, samtidigt som jag absolut inte skulle vilja klava omkring med en 10 kilo tung 40" monitor i sin fulla storlek i fickan, skulle behöva största sortens pajasbyxor för att få ner den om ens det räcker. Vikbara skärmar är bra, vik på bara, mer och mer.

Ja behovet av bättre interface behövs för många personer. Så jag tror på att efterfrågan av bättre interface är stort, men dagen vikbara kommer med några nackdelar. Storlek ihopvikt och pris.
Solid state batterier som jag tidigare nämnde så kan man minska ner vikt och storlek på mobilen utan att dens batteri minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

De har reats ur till helt galna erbjudanden. Jag fick en TV på köpet.

Också vikbar?