Microsoft ska ta betalt av konsumenter som vill fortsätta uppdatera Windows 10

Permalänk

Vansinne på högsta nivå 🧐

Man kan inte förstå ett företag som säger sig vara miljövänliga med sina effektiva gröna energilägen på datorer/Xbox och samtidigt diskvalificera ca 70% av världens datorer 🖥️ så att folk måste köpa nya????

Ur miljö synpunkt så ser det inte så himla bra ut.

Skärpning Bill$oft!!!

Visa signatur

"In To The Void "

Intel i5 12400F,Gigabyte Z690 UD DDR4,Nvidia1070Ti,16 gig ram
Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Dags att förbereda förälder på Linux. Själv har jag redan planerat att övergå till Linux oavsett om Microsoft vore gratis eller ej. Vill inte ha spyware i min dator.

Permalänk
Snusfri

Inom några år så kommer Windows inte att vara ett eget OS som det är nu, utan det kommer att vara en Linux-dist.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Det här är ju exakt vad jag vill ha. Ett operativsystem som inte ändras från dag till dag, utan bara mottar säkerhetspatchar. Det är jag definitivt villig att betala för.

Haha, ja, de får det låta som en dålig grej, men låter ju skitbra! 😀

(Kom på att de nog ändå kommer försöka få dig ändra till edge som webläsare, som en "säkerhetsgrej"....)

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Det fungerar faktiskt inte. Jag testade för en tid sedan. Den sa att min CPU inte stöds. Så jag plockade bort en fil ifrån installationen och då fungerade det. Men sen när det kom en uppdatering i form av en ny build så fick jag inte den uppdateringen och kan inte heller ta in den via installationsassistenen utan måste nu göra en ominstallation på nytt. Lite segt att uppdatera datorns builds på detta sätt.

Det låter som om du försökte göra en uppgradering och inte clean install. Jag har gjort clean install på flera datorer där det bara var CPU:n som inte uppfyller kraven och fick ingen varning då.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Bra!
Ju tidigare det sker, ju snabbare kommer linux bli det självklara valet att utveckla både spel och programvara emot. Just spel och programvarors kompatibilitetstöd är den detalj varför jag själv inte bytt än, men om flera byter pga en premunationstjänst i windows så skulle övergången för egen del gå fortare pga sagda anledningar.

Så länge Linux är så pass komplicerat med alla olika distros så kommer det inte att ske, liksom finns vadå över 500 aktiva olika idag, alla med fokus på olika saker och med sina för och nackdelar.

Det är deras stora styrka men också det som gör att det aldrig kommer ta över från Windows.

Är nog mer troligt att chrome OS kommer bli det alla använder till vardag/produktivitet och sedan någon form av xbox/game pass os eller något likt steam OS för dom som spelar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Har inte Win11 jättemycket reklam? Så MS vill tvinga folk till W11, för att tjäna massa reklampengar, fort som ögat? Jag börjar lessna på Windows träsket. Spelar inte heller så mycket längre. Vore bra med Mac, och en spelkonsol. Då slipper jag MS tvingande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

Oavsett vad Microsoft hittar på, så fortsätter de dominera skrivbordsmarknaden

Vid sådana här nyheter reagerar alla på ett av tre sätt:

  • Fortsätter köra Windows.

  • Säger "om det här inträffar går jag över till Linux", men gör det inte.

  • Installerar Linux och postar efter en kvart om hur mycket bättre det är. Efter några månader postar de en bild på hur de har fuckat upp GRUB.

The year of the Linux desktop kommer aldrig att infalla, för det är inte det Linux är bäst på. Jag har fyra-fem Linux-datorer, men min daily driver kör Windows eftersom jag spelar spel då och då.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

*Microsoft erbjuder privatpersoner förlängd support i samma stil som de länge gjort för företag - istället för att bara kapa stödet*

Sweclockers läsare: "Fan ta Microsoft, hur vågar de erbjuda mig att fortsätta på samma operativsystem och fortsätta att få säkerhetsuppdateringar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Har inte Win11 jättemycket reklam? Så MS vill tvinga folk till W11, för att tjäna massa reklampengar, fort som ögat? Jag börjar lessna på Windows träsket. Spelar inte heller så mycket längre. Vore bra med Mac, och en spelkonsol. Då slipper jag MS tvingande

Har inte sett än enda reklam. Har dock pro.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om det blir linux för många snart, även mig då det börjar bli kompetent. Tråkigt för alla som inte kan eller vill testa på något nytt system.
Jag tror nämligen att microsoft med tiden kommer bli som de flesta saker idag att man betalar för allt, varje uppdatering kostar, eller i bilar sätesvärme kostar och andra tillbehör som du redan KÖPT eftersom de sitter på din bil men inaktiverats av mjukvara.

Hade inte linux funnits kanske det hade blivit dyrt att vara en datorintresserad. Får se hur detta utvecklar sig.

Tror faktiskt inte att det blir så många fler som går till Linux, de som vill spela köper konsoll istället, de som använder datorer för produktivitet fortsätter som vanligt men betalar, precis som de gör med tex Adobe mfl program. En del går antagligen till Apple och den vanlige surfaren som vill ha större skärm än mobil eller platta skaffar en Chromebook

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord så innebär 14 oktober 2025 sannolikt en partiell övergång till Linux, eventuellt om man kan strippa ned Win 11 till den grad att det går att göra lika debloatat som Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi är nog inte så långt ifrån att Windows blir en prenumerationstjänst.

Om det blir så kommer jag, beroende på vad priset landar på, gå över till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Har inte Win11 jättemycket reklam? Så MS vill tvinga folk till W11, för att tjäna massa reklampengar, fort som ögat? Jag börjar lessna på Windows träsket. Spelar inte heller så mycket längre. Vore bra med Mac, och en spelkonsol. Då slipper jag MS tvingande

Nej? Jag ser då ingen reklam i mina Windows 11 datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Byta till vad? Alla företagslösningar jobbar med licensmodeller. Vilka gör inte det?

Jag vet att de flesta använder licensmodeller men det är fortfarande en värdelös lösning. Prenumerationsmideller borde vara olagliga. Köpt vara är köpt. De olika typerna av licenser för bara jobbet svårare för företagen

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

https://c.tenor.com/b7swbvaVKhUAAAAC/tenor.gif%22]https://c.tenor.com/b7swbvaVKhUAAAAC/tenor.gif

Alla som försökt gå över till Linux, men gett upp och återvänt till Windows

Jaha, du kanske inte har hört? 2024 är ju Linux år 😉

Permalänk
Medlem

Skulle gärna uppdatera men jag möter tyvärr inte hårdvarukraven.

Permalänk

Jag känner verkligen igen mig. Min speldator från 2015, som jag köpte för 18000 kr, uppfyller tyvärr inte heller de nya hårdvarukraven för Windows 11. Trots att den fortfarande levererar hög prestanda och klarar av de senaste spelen på Ultra-inställningar är jag inte villig att uppgradera till ett nyare operativsystem.Det är verkligen tråkigt att folk tvingas övergå till ett nytt operativsystem, särskilt när kostnaderna för övergången blir betungande. Själva operativsystemet kostar lika mycket som ett mjölkpaket, men det är hårdvaran som gör övergången ekonomiskt påfrestande. Att endast byta ut moderkortet räcker tyvärr inte... 😢☹️😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0ff3_2017:

Jag känner verkligen igen mig. Min speldator från 2015, som jag köpte för 18000 kr, uppfyller tyvärr inte heller de nya hårdvarukraven för Windows 11. Trots att den fortfarande levererar hög prestanda och klarar av de senaste spelen på Ultra-inställningar är jag inte villig att uppgradera till ett nyare operativsystem.Det är verkligen tråkigt att folk tvingas övergå till ett nytt operativsystem, särskilt när kostnaderna för övergången blir betungande. Själva operativsystemet kostar lika mycket som ett mjölkpaket, men det är hårdvaran som gör övergången ekonomiskt påfrestande. Att endast byta ut moderkortet räcker tyvärr inte... 😢☹️😞

10 år är ju ändå rätt ok livslängd på ett system? Borde gå att köpa bättre om 2 år för en relativt billig slant. Grafikkort går ju att flytta över med, om du inte vill uppgradera det du köpte 2015.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Jag vet att de flesta använder licensmodeller men det är fortfarande en värdelös lösning. Prenumerationsmideller borde vara olagliga. Köpt vara är köpt. De olika typerna av licenser för bara jobbet svårare för företagen

Tycker det är en utmärkt lösning för dom flesta företag. Men inte till privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Jag har genom åren köpt program och appar för tusentals kronor. Mestadels när de varit billiga, extremt få har kostat mer än typ 200kr. Har dock ingen prenumerationstjänst och kan inte heller se för mig att jag skaffar någon. Ok, jag betalar någon spottstyver för extra lagring på icloud, Google etc, men det må det vara värt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När de lanserade Windows 10 så sa de att det skulle vara det sista Windows de skulle släppa, och att framtiden endast skulle handla om uppdateringar istället för lanseringar av helt nya versioner. Efter de väl sålt sina exemplar så ändrade de sig och lanserade Windows 11. Lögnare!

Permalänk
Medlem

Är väl ganska positivt ändå att även konsumenter får möjlighet köpa till förlängning, vad jag minns var inte så fallet med Windows 7 utan då var de endast enterprise , vill minnas kostnaden stegrade för varje år också , blir spännande se prislapp för konsument

Sen är de ju nästan 2 år kvar innan det ens blir aktuellt och mycket äldre hårdvara borde hunnit roterats naturligt innan dess till sådant som stödjer windows 11 vid den tidpunkten tror jag man ska ha med sig också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Är väl ganska positivt ändå att även konsumenter får möjlighet köpa till förlängning, vad jag minns var inte så fallet med Windows 7 utan då var de endast enterprise , vill minnas kostnaden stegrade för varje år också , blir spännande se prislapp för konsument

Stämmer, detta är första gången som konsumenter kan välja att betala för att få uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Linux är definitivt ett alternativ för de som vill fortsätta ha säkerhets- och funktionsuppdateringar utan att övergå till Windows 11.

Vet att många kan vara skeptiska mot övergången, men har sett att det finns ett företag som erbjuder både nya Linux-datorer i Sverige samt omvandling av befintlig dator till Linux. De har både support och datorerna är integritets- och säkerhetskonfigurerade vilket jag aldrig sett hos någon annan leverantör.

https://teuton-systems.com/produkt/omvandla-befintlig-pc/

Mer info om hela konceptet: https://teuton-systems.com/ts-pc/

Kan man spela på Linux idag? Svar är ja, fler spel än någonsin, typ 10 000+ tack vare Valves satsning på Steam Deck och Proton! Det rapporterade Sweclockers om tidigare, https://www.sweclockers.com/nyhet/36744-steam-deck-passerar-o....

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Medlem

Linux till alla?

Haha nej linux är fortfarande totalt hjälplöst lämnat i ett dike. Linux problem är att det finns för många dist, saknar support och är bara nån form av guerilla uppror i en burmesisk djungel där ingen kan komma överens. Två sekunder efter man frågat vilken dist man ska köra så käbblar neckbeardsen med varann.

Windows är och förblir bäst och störst av en anledning, dom har hela kedjan, client os, os mgmt, user mgmt, policy mgmt, user authetication,user authorization, device mgmt, full stack HV, LB, FW, GW, mail, sharepoint, teams… osv

Linux är nästan orättvist att jämnföra mot, mac os vore bättre, men mac os är en home-user produkt man måste hänga på en drös 3-e partare för att ens komma nära. Apple konkurrerar inte ens längre i samma sfär. Sen har dom fina datorer absoult, jag har själv en m1. Men ska jag rodda +5k kunder så kommer det gå betydligt smidigare med MS

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Haha nej linux är fortfarande totalt hjälplöst lämnat i ett dike. Linux problem är att det finns för många dist, saknar support och är bara nån form av guerilla uppror i en burmesisk djungel där ingen kan komma överens. Två sekunder efter man frågat vilken dist man ska köra så käbblar neckbeardsen med varann.

Windows är och förblir bäst och störst av en anledning, dom har hela kedjan, client os, os mgmt, user mgmt, policy mgmt, user authetication,user authorization, device mgmt, full stack HV, LB, FW, GW, mail, sharepoint, teams… osv

Linux är nästan orättvist att jämnföra mot, mac os vore bättre, men mac os är en home-user produkt man måste hänga på en drös 3-e partare för att ens komma nära. Apple konkurrerar inte ens längre i samma sfär. Sen har dom fina datorer absoult, jag har själv en m1. Men ska jag rodda +5k kunder så kommer det gå betydligt smidigare med MS

Håller med till 100%, men vågade inte skriva något liknande själv

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Håller med till 100%, men vågade inte skriva något liknande själv

Haha, men det är ju sant.
Jag roddar linuxburkar till vardags, servertillämpningar där det funkar kalas, några snärtiga kommandon bara så puttrar dom på.
Var sak har sin plats, ser bara inte linux på desktop i den nära horisonten. Samma med mac os, ja det växer absolut, men dom saknar kedjan, vilket lämnar dom som en abrovink, något man motvilligt måste hantera

P.s ja man kan absolut köra en firma på macOS jag är bara en grinig gammal cynisk föredetta sysadmin.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Windows är och förblir bäst och störst av en anledning, dom har hela kedjan, client os, os mgmt, user mgmt, policy mgmt, user authetication,user authorization, device mgmt, full stack HV, LB, FW, GW, mail, sharepoint, teams… osv

Men hur många av dessa saker kommer bli kvar i windows-plattformen om 5-10år?
MS flyttar stegvis funktioner till molnet, inklusive management-delar och då kommer Windows Server bara så okomplett att det kräver tjänster på Linux för att få en Windows-miljö att bli komplett. Det börjar redan idag vara rätt svårt att köra vissa saker on prem på Windows Server.

(För tjänster i Azure är ju inte OSets komponenter och kan köras på alla plattformar, och många azure-tjänster körs till och med på linux-servrar.)

Edit: MS har också övergivet telefoner och dess management vilket gör att annan management behövs för helheten. Så likt macos finns ingen helhet för storskalig management för användarna. Redan idag många men framförallt en allt växande skara företag lever mer och mer med telefoner som primära "IT-lösningen".

Och på servermarknaden är behovet av att kunna köra och managera containrar också växande vilket är en till marknad MS helt missat. Summa summarum är att MS inte har en helhet för Windows som OS eller för management av IT på företag och kvar är snart bara löst sammansatta molntjänster. Och då förlorar även MS sin styrka med att ha Windows både på klient och server och klistret däremellan.

Permalänk
Medlem

Linux kommer bli det nya för oss vanliga användare, helt säker på det.
Dock kommer väl Windows finnas kvar inom företags miljön.