Microsoft ska ta betalt av konsumenter som vill fortsätta uppdatera Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ska ta betalt av konsumenter som vill fortsätta uppdatera Windows 10

Den 14 oktober 2025 går Windows 10 officiellt i pension och Microsoft slutar släppa uppdateringar av systemet. Utom för kunder som är villiga att betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi är nog inte så långt ifrån att Windows blir en prenumerationstjänst. Adobe och många andra började för flera år sedan och jag är förvånad att Microsoft inte hakat på, men detta är kanske ett första steg?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Knappast att detta kommer fungera. En liten del av användarna kanske betalar men den stora mängden datorer kommer då köra opatchat och bli en del av botnät och andra verktyg för angrepp likt med Win XP.
MS kommer bli tvingad att fortsätta ge bort uppdateringarna gratis tills de fått över nästan alla användare till Win11.
Och eftersom Win11 inte går att uppgradera till med äldre datorer så har MS satt sig i en aningen dålig situation.

Vilka puckon de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi är nog inte så långt ifrån att Windows blir en prenumerationstjänst. Adobe och många andra började för flera år sedan och jag är förvånad att Microsoft inte hakat på, men detta är kanske ett första steg?

Tyvärr har du nog rätt.
Detta med prenumerationer börjar ta död på allt och jäklar vad det kostar.

Permalänk

Microsoft kommer väl vid ungefär samma tidpunkt släppa Windows 12. Jag ser detta som en strategi för att försöka öka försäljningen som de senare ändrar sig och fortfarande uppdaterar windows 10 gratis.

Skrivet av Triton242:

Tyvärr har du nog rätt.
Detta med prenumerationer börjar ta död på allt och jäklar vad det kostar.

Och de blir även att de tar betalt mer för folk som gör mer, man får betala extra för vissa funktioner etc.
Jag kan tycka det är rättvist att en person som använder ett program mer än en som använder lite får betala mer, det är bara det att priserna snabbt rusar utanför vad en vanlig konsument vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Microsoft kommer väl vid ungefär samma tidpunkt släppa Windows 12. Jag ser detta som en strategi för att försöka öka försäljningen som de senare ändrar sig och fortfarande uppdaterar windows 10 gratis.

Frågan är vad de ska göra med en stor del av världens datorer som inte kan uppgraderas till t.ex Win12 och blir fast i Win10.
Är ju lätt för oss i den rika delen av världen att bara köpa nytt, men ser inte ut så överallt.

Permalänk
Medlem

Alltid samma visa

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Frågan är vad de ska göra med en stor del av världens datorer som inte kan uppgraderas till t.ex Win12 och blir fast i Win10.
Är ju lätt för oss i den rika delen av världen att bara köpa nytt, men ser inte ut så överallt.

De behöver inte göra något för det är egentligen inte deras problem. Jag tror som sagt att de på olika sätt vill skrämma windows 10 ägare men de kommer få ge sig. Så det kommer allt uppdateringar, men det blir säkert pausat ett tag, allt för på olika sätt få folk köplust av windows 12 att öka.

Permalänk
Medlem
Citat:

ESU-programmet handlar enbart om säkerhetsfixar och innehåller inte några designförändringar, nya funktioner eller andra förbättringar.

Det här är ju exakt vad jag vill ha. Ett operativsystem som inte ändras från dag till dag, utan bara mottar säkerhetspatchar. Det är jag definitivt villig att betala för.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning vore om Microsoft möjliggjorde Windows 11-installation på alla existerande Windows 10-installationer. Jag har svårt att tro att detta skulle vara teknisk omöjligt. Som det är nu går det inte alltid, även om man vill för att t.ex. CPUn är "för gammal".

Permalänk
Skrivet av deltascu:

En enkel lösning vore om Microsoft möjliggjorde Windows 11-installation på alla existerande Windows 10-installationer. Jag har svårt att tro att detta skulle vara teknisk omöjligt. Som det är nu går det inte alltid, även om man vill för att t.ex. CPUn är "för gammal".

TPM 2.0. Jag vet inte riktigt vad Microsoft tänkte där, vad har de för intresse och driva på folk kassera äldre bra datorer. När Windows 11 kom så var väldigt många datorer utan TPM 2.0 väldigt bra datorer för en stor del av befolkningen.
Att TPM 2.0 kravet nu med Windows 12 hade kommit, så hade det känns mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

En enkel lösning vore om Microsoft möjliggjorde Windows 11-installation på alla existerande Windows 10-installationer. Jag har svårt att tro att detta skulle vara teknisk omöjligt. Som det är nu går det inte alltid, även om man vill för att t.ex. CPUn är "för gammal".

Det går även då och är inte svårt, men det är inte utan lite handpåläggning.
Vore smutt om de lättade lite på hårdvarukraven så man slapp göra "fulfixet" får att kringgå tpm kontrollen och vad det nu var för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det här är ju exakt vad jag vill ha. Ett operativsystem som inte ändras från dag till dag, utan bara mottar säkerhetspatchar. Det är jag definitivt villig att betala för.

Windows 10 IoT Enterprise LTSC (2021). Officiellt stöd från Microsoft till 2032. Endast säkerhetsuppdateringar.

Senare under 2024 får vi även en uppdaterad LTSC version av Windows 10 baserad på 22H2, samt en LTSC version av Windows 11.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara värt det om
Priset var lågt för vanliga konsumenter men år det höga priser som företag så nej.

Har man tex en Mac som inte har stöd för W11 vore det bra att fortsätta hålla 10 säkert. Men finns väl kanske sätt runt det. Vet att de med äldre hårdvara kommit runt spärren men MS kan täppa till det om de vill.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vi är nog inte så långt ifrån att Windows blir en prenumerationstjänst. Adobe och många andra började för flera år sedan och jag är förvånad att Microsoft inte hakat på, men detta är kanske ett första steg?

Skrivet av Triton242:

Tyvärr har du nog rätt.
Detta med prenumerationer börjar ta död på allt och jäklar vad det kostar.

Bra!
Ju tidigare det sker, ju snabbare kommer linux bli det självklara valet att utveckla både spel och programvara emot. Just spel och programvarors kompatibilitetstöd är den detalj varför jag själv inte bytt än, men om flera byter pga en premunationstjänst i windows så skulle övergången för egen del gå fortare pga sagda anledningar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Alla Linux användare nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får se om det blir linux för många snart, även mig då det börjar bli kompetent. Tråkigt för alla som inte kan eller vill testa på något nytt system.
Jag tror nämligen att microsoft med tiden kommer bli som de flesta saker idag att man betalar för allt, varje uppdatering kostar, eller i bilar sätesvärme kostar och andra tillbehör som du redan KÖPT eftersom de sitter på din bil men inaktiverats av mjukvara.

Hade inte linux funnits kanske det hade blivit dyrt att vara en datorintresserad. Får se hur detta utvecklar sig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle kunna vara värt det om
Priset var lågt för vanliga konsumenter men år det höga priser som företag så nej.

Har man tex en Mac som inte har stöd för W11 vore det bra att fortsätta hålla 10 säkert. Men finns väl kanske sätt runt det. Vet att de med äldre hårdvara kommit runt spärren men MS kan täppa till det om de vill.

saknar mac:en stöd eller w11 stöd för mac:en? enkelt att kringå. kör själv w11 på ett s775 system med ddr2 (på SSD) och det känns snabbare än w10 gjorde på samma system. lol!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Allt Steam behöver göra nu är att marknadsföra sitt OS ännu hårdare som DET OSet man ska ha när man ska spela spel på dator. Vill de vara lika fula som microsoft så kan de säga att de inte tänker stödja windows längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFlaX:

Windows 10 IoT Enterprise LTSC (2021). Officiellt stöd från Microsoft till 2032. Endast säkerhetsuppdateringar.

Kommer som sagt köra Windows 10 LTSC så länge det går. Finns inget som lockar i Windows 11, då jag främst använder Windows för att köra specifika funktioner i Photoshop som min Apple Silicon Mac vägrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Bra!
Ju tidigare det sker, ju snabbare kommer linux bli det självklara valet att utveckla både spel och programvara emot.

Alla som försökt gå över till Linux, men gett upp och återvänt till Windows

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Deras höga systemkrav biter dom i arslet. Går inte att installera på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kommer som sagt köra Windows 10 LTSC så länge det går. Finns inget som lockar i Windows 11, då jag främst använder Windows för att köra specifika funktioner i Photoshop som min Apple Silicon Mac vägrar.

Samma här, visst jag använder min dator främst för gaming, men så länge det funkar (och det funkar kanon) så finns det inte en chans att jag lämnar LTSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

saknar mac:en stöd eller w11 stöd för mac:en? enkelt att kringå. kör själv w11 på ett s775 system med ddr2 (på SSD) och det känns snabbare än w10 gjorde på samma system. lol!

Mac har, iallafall vad jag läst, inte TPM modul, så då stödjer inte Mac:en officiellt Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

TPM 2.0. Jag vet inte riktigt vad Microsoft tänkte där, vad har de för intresse och driva på folk kassera äldre bra datorer. När Windows 11 kom så var väldigt många datorer utan TPM 2.0 väldigt bra datorer för en stor del av befolkningen.
Att TPM 2.0 kravet nu med Windows 12 hade kommit, så hade det känns mer rimligt.

Datortillverkarna har ett intresse av att sälja nya datorer och det här är ett utmärkt sätt att tvinga folk att "uppgradera", även fast de egentligen inte behöver det. Varje dator har Windows, så även Microsoft tjänar pengar på varje såld dator.

Så både datortillverkare och Microsoft tjänar pengar på detta påfund och det är det enda som räknas

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får se om det blir linux för många snart, även mig då det börjar bli kompetent. Tråkigt för alla som inte kan eller vill testa på något nytt system.
Jag tror nämligen att microsoft med tiden kommer bli som de flesta saker idag att man betalar för allt, varje uppdatering kostar, eller i bilar sätesvärme kostar och andra tillbehör som du redan KÖPT eftersom de sitter på din bil men inaktiverats av mjukvara.

Hade inte linux funnits kanske det hade blivit dyrt att vara en datorintresserad. Får se hur detta utvecklar sig.

Tror snarare fler kommer "fly" till mac. Jag är själv på väg dig (igen), fast från linux. Har kört linux och mac lite omväxlande på jobbet (programmerare, sedan 15+ år), ungefär varannan.

Det är dags att byta dator, denna gången blir det förmodligen från min dell xps (2019 tror jag...) med linux mint till en macbook.

Jag tycker att pakethanteringen var en styrka för mac, förr. Nu har det snarare blivit en belastning. Man vet aldrig riktigt var man installerat applikationer från. Var det officiella vägen med bara apt och officiella mirrors? Laddade ner en .deb någonstans? En icke-officiella extra apt-mirror? En snap? En appimage? Något annat av uppsjön "app image system"?

Sen så funkar inte integrationen med hårdvaran...klockrent. Är det någon här med linux på en laptop som med handen på hjärtat kan säg att "När jag stänger locket på min laptop så kan jag lite på att den går ner i riktig suspend och jag kan lita på att om jag lämnar datorn över helgen kommer det vara kvar ström i batteriet"? För det kan inte jag.

Det är många grejer jag gillar med linux men jag håller inte med om att "det börja bli kompetent". Det har alltid varit semi-kompetent men krävt en del handpåläggning. Tycker snarare att det stått still de senaste fem åren, från min synvinkel.

Finns saker jag ogillar med os x också, men det är dags att göra ett nytt försök där nu, aldrig använt en mac med Mx-processor.

Hårdvaruintegrationen är ju 100% iaf. Fantastiskt stöd för suspend, som ett exempel.

Windows har aldrig varit ett alternativ för det jag använder dator på.

Permalänk
Medlem

Oj, så snart? Jag har inte kollat om deras spärrar går att kringå, men Microsoft har antytt att våra datorer inte är kompatibla med Windows 11. Hur har de tänkt att man ska göra med Phenom II X4 och Intel i7 3770?

Tror att jag kan byta från 10 till 11 i min virtuella maskin, men har inte gjort det p.g.a. alla frågetecken. Varför måste Microsoft trilskas med sina kunder? Från att vara det enklaste operativsystemet till att allt mer bli en huvudvärk.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Deras höga systemkrav biter dom i arslet. Går inte att installera på min dator.

Det är ju det som är hela poängen. Så länge du envisas med att sitta kvar med din "gamla" dator, så tjänar varken Microsoft eller datortillverkarna några pengar på dig, och det är ju inte bra, för dem

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag tycker MS borde släppa två versioner av Windows.
1. Windows stable (typ Debian) för företag/personer som skiter i alla nya "features" och bara är ute efter säkerhetsuppdateringar.
2. Windows rolling (typ som mobil OS) för alla andra.

Skrivet av Fire_Ice:

Från att vara det enklaste operativsystemet till att allt mer bli en huvudvärk.

Windows har väl aldrig varit enklare än något annat, det är väl bara det att det upplevs som det enklaste för att det är just det operativet man har lärt sig sedan barnsben (80-90-talister).

Permalänk
Medlem

Win10 fyller 10 år 2025. Man kan förstå att MS vill bli av med det bagaget. Dom får väl betala Google för att göra Chrome inkompatibelt så vill folk uppgradera.