Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12 på ny AMD processor.

Hej!

Har en gammal Noctua CPU fläkt som har suttit på en Intel i5-2500K (Sandy Bridge) och funderar på om den passar på ett AM5 MB?Processorn är en Ryzen 5 7600.

Jag har kollat på Nocutas hemsida om det finns något konverteringskit, men jag hittar inte eller så finns det men jag förstår inte vilket jag ska välja?

Nån som har konverterat på detta vis tidigare?

Permalänk
Medlem

NF-P12 är väl en fläkt och inte en CPU-kylare? Du har fel modelnummer, ta reda på rätt så borde det bli lättare att hitta ett AM5-kit om det finns ett.

Permalänk
Medlem

NF-P12 är en fläkt, inte en kylare. Om du har en kylare med en NF-P12 på så behöver du ta reda på vad själva kylaren heter, eftersom det är den som behöver vara kompatibel med AM5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

NF-P12 är väl en fläkt och inte en CPU-kylare? Du har fel modelnummer, ta reda på rätt så borde det bli lättare att hitta ett AM5-kit om det finns ett.

Skrivet av perost:

NF-P12 är en fläkt, inte en kylare. Om du har en kylare med en NF-P12 på så behöver du ta reda på vad själva kylaren heter, eftersom det är den som behöver vara kompatibel med AM5.

Aha, tittade enbart på fläkten och trodde hela kylaren hette så. Återkommer

Permalänk
Medlem

Om den var för en Sandy Bridge så lär ingen adapter som du fick med fungera.
Det du däremot kan göra är antingen köpa en separat adapter:
https://www.inet.se/produkt/5324292/noctua-nm-am5-4-mp83-cpu-...

Alternativt kontakta Noctua så skickar de en ny adapter till en kostnadsfritt (kommer däremot ta längre tid än att bara köpa en):
https://noctua.at/en/amd-am4-mounting-kit-order-form

Notera att AM4 och AM5 har samma anslutning så de kommer passa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om den var för en Sandy Bridge så lär ingen adapter som du fick med fungera.
Det du däremot kan göra är antingen köpa en separat adapter:
https://www.inet.se/produkt/5324292/noctua-nm-am5-4-mp83-cpu-...

Alternativt kontakta Noctua så skickar de en ny adapter till en kostnadsfritt (kommer däremot ta längre tid än att bara köpa en):
https://noctua.at/en/amd-am4-mounting-kit-order-form

Notera att AM4 och AM5 har samma anslutning så de kommer passa.

Grymt! Såg att man måste bifoga fakturorna på både fläkt och CPU/MB och hade man inte för fläkten så kunde man ta kort på den med en lapp med namn och dagens datum.... får se hur jag gör

Men jag kollar upp namnet på kylaren först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Grymt! Såg att man måste bifoga fakturorna på både fläkt och CPU/MB och hade man inte för fläkten så kunde man ta kort på den med en lapp med namn och dagens datum.... får se hur jag gör

Men jag kollar upp namnet på kylaren först.

Om det var från när din dator byggde så killgissar jag att det är en NH-D14:
https://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14

Då kommer adaptern passa. Men kolla för säkerhets skull.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är en NH-U12P (originalversionen, ej SE2).

Hade själv en sådan till min gamla trotjänare 2500K. Använde sedan kylaren till min 6700K och även ett tag till min nuvarande 5600X (innan ITX flytt) med hjälp av monteringskit. Hade supit bort kvittot så blev inget gratis från Noctua...

Skulle tro att den funkar fint med en AMD 7600. Visst den har inte lika många heatpipes som de modernaste varianterna så den kanske inte slår några rekord. Och viktigt att fläktens lager fortfarande är ok så den går tyst och fint.

Ändå imponerande att dessa kylare funkar lika bra efter 15 år. Skulle vilja se en AIO som klår det

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Jag tror att det är en NH-U12P (originalversionen, ej SE2).

Hade själv en sådan till min gamla trotjänare 2500K. Använde sedan kylaren till min 6700K och även ett tag till min nuvarande 5600X (innan ITX flytt) med hjälp av monteringskit. Hade supit bort kvittot så blev inget gratis från Noctua...

Skulle tro att den funkar fint med en AMD 7600. Visst den har inte lika många heatpipes som de modernaste varianterna så den kanske inte slår några rekord. Och viktigt att fläktens lager fortfarande är ok så den går tyst och fint.

Ändå imponerande att dessa kylare funkar lika bra efter 15 år. Skulle vilja se en AIO som klår det

Ja, det stämmer nog, tycker mig komma ihåg det namnet. Nej, det finns väl kylare som är "bättre", men den lär väl förhoppningsvis prestera bättre än originalkylaren

Permalänk
Medlem

Det står inget modellnummer på själva kylaren så jag vet inte exakt vad jag har, men kollar man på bilden på Noctuas sida så är den identisk med vad jag har.

Men vad tror ni, är det värt 129kr för ett monteringskit för att kunna använda den kylaren eller ska jag satsa på en annan?
Det kommer ske en modest överklockning

Permalänk
Medlem

Zen 4 blir väl ganska fort varmt med OC / PBO som alla processorer nuförtiden.

Här är en benchmark med en NH-U14S, kanske kan ge ett hum om vad man kan förvänta sig plus schablonpåslag.

Nästa steg upp är väl att köpa en Thermalright Peerless Assassin för 450:- vilket lär ge bättre temps, dock låter denna mer än din gamla Noctua. Satte nyligen en sådan på en 7800X3D och den är långt ifrån tyst när CPU'n blir varm.

Du kanske har hittat informationen redan på Noctuas sida men här är vilket monteringskit du behöver när du väl lyckas identifiera den (konstigt att de inte printar modellnummer någonstans).

Om det är en NH-U12P så är den iaf kompatibel med en 7600

Vinner man mycket i prestanda ens på OC nuförtiden?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Zen 4 blir väl ganska fort varmt med OC / PBO som alla processorer nuförtiden.

Här är en benchmark med en NH-U14S, kanske kan ge ett hum om vad man kan förvänta sig plus schablonpåslag.

Nästa steg upp är väl att köpa en Thermalright Peerless Assassin för 450:- vilket lär ge bättre temps, dock låter denna mer än din gamla Noctua. Satte nyligen en sådan på en 7800X3D och den är långt ifrån tyst när CPU'n blir varm.

Du kanske har hittat informationen redan på Noctuas sida men här är vilket monteringskit du behöver när du väl lyckas identifiera den (konstigt att de inte printar modellnummer någonstans).

Om det är en NH-U12P så är den iaf kompatibel med en 7600

Vinner man mycket i prestanda ens på OC nuförtiden?

Får man ens ställa en sådan fråga på ett överklockningsforum? (nu är ju Swec. mer än så och har över tid "tappat" det fokuset)

Men hur som helst, jag köper ett kit och testar. Kan ju inte bli sämre än originalkylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Nästa steg upp är väl att köpa en Thermalright Peerless Assassin för 450:- vilket lär ge bättre temps, dock låter denna mer än din gamla Noctua. Satte nyligen en sådan på en 7800X3D och den är långt ifrån tyst när CPU'n blir varm.

Det är lätt åtgärdat genom att köpa Noctua-fläktar till den senare. Det drar såklart upp kostnaden en del så då lyder frågan om en ny Noctua inte hade varit enklare i första början.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kör en liten uppdatering.

Köpte ett konverteringskit och innan jag bytte kylare så körde jag ett stresstest (Aida64) och kom upp i 93 grader med stockkylaren.
Bytte kylare till Noctua och körde samma test och kom upp itll 79 grader.

Idle läge var ung. detsamma.

Jag vet inte om det är ok, men för 139kr så tycker jag att var värt pengarna.

Det går säkert att få lägre temperaturer med en ny kylare!?