Inte fått utlovad retur, vad göra?

Permalänk

Inte fått utlovad retur, vad göra?

Oktober 2022 köpte jag ett par Reebok skor från deras hemsida. Juni 2023 pajade de, varvid jag kontaktade Reebok för en reklamation. Kommunikationen gick bra - smidigt och fort (via email). De godkände reklamationen och bad mig skicka in skorna för att få pengarna tillbaka.

Jag skickade tillbaka skorna och fick bekräftelse att de mottagit dem (ca. 2-3v sen). I samband med bekräftelsen skrev de i mailet att på grund av tekniska problem kan de inte skicka tillbaka pengarna, men att de jobbar på en lösning och ska fixa det så fort som möjligt.

Några dagar gick, fortfarande inga pengar och ingen ny info. Jag skickar mail för status, inget svar. Efter ytterligare några dagar skickar jag nytt mail, fortfarande ingen respons. Så nu har de slutat att svara helt. Är det kört eller kan man gå vidare på något sätt?

Trodde aldrig detta om ett så ”stort” företag.
Jag testade även att ringa, men de ber mig vänta, för att sedan koppla mig vidare, men inget händer. De finns i Storbrittanien, så det är inte billigt med samtal dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Oktober 2022 köpte jag ett par Reebok skor från deras hemsida. Juni 2023 pajade de, varvid jag kontaktade Reebok för en reklamation. Kommunikationen gick bra - smidigt och fort (via email). De godkände reklamationen och bad mig skicka in skorna för att få pengarna tillbaka.

Jag skickade tillbaka skorna och fick bekräftelse att de mottagit dem (ca. 2-3v sen). I samband med bekräftelsen skrev de i mailet att på grund av tekniska problem kan de inte skicka tillbaka pengarna, men att de jobbar på en lösning och ska fixa det så fort som möjligt.

Några dagar gick, fortfarande inga pengar och ingen ny info. Jag skickar mail för status, inget svar. Efter ytterligare några dagar skickar jag nytt mail, fortfarande ingen respons. Så nu har de slutat att svara helt. Är det kört eller kan man gå vidare på något sätt?

Trodde aldrig detta om ett så ”stort” företag.
Jag testade även att ringa, men de ber mig vänta, för att sedan koppla mig vidare, men inget händer. De finns i Storbrittanien, så det är inte billigt med samtal dit.

Skicka kvitto etc till bank / kortutgivare etc så får de lösa det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skicka kvitto etc till bank / kortutgivare etc så får de lösa det hela.

Vad menar du att banken ska göra snart ett år efter att transaktionen gått igenom?

En bank agerar inte kundtjänst åt allehanda andra bolag. Den enda gång man rimligen kan förvänta sig att man kan ställa krav mot sin bank/kortutgivare, är ifall man handlat varan på kredit, och man inte får någon vara alls, alternativt om det är fel på den direkt när den kommer. Efter 9 månader så är det dock fråga om en ren reklamation, som en bank definitivt inte kommer kunna godkänna åt någon annan.

Permalänk
Avstängd

Om man köpte på kredit gav bankerna/kortbolagen ex. kunderna biljettpengarna tillbaka när SAS inte hanterade kundernas reklamation i rimlig tid.

Permalänk
Medlem

Provat ringa? De kanske har stor mejlkö. Annars får du ha is i magen och vänta. Om de godkänt reklamationen måste de ju lösa det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Provat ringa? De kanske har stor mejlkö. Annars får du ha is i magen och vänta. Om de godkänt reklamationen måste de ju lösa det.

Efter att ha läst lite recensioner på Trustpilot (tyvärr i efterhand), så verkar det som att andra har liknande problem.

Jag undrar om man kan gå vidare, och i så fall hur?

Trustpilot: https://uk.trustpilot.com/review/reebok.co.uk

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Efter att ha läst lite recensioner på Trustpilot (tyvärr i efterhand), så verkar det som att andra har liknande problem.

Jag undrar om man kan gå vidare, och i så fall hur?

Trustpilot: https://uk.trustpilot.com/review/reebok.co.uk

Är nog så pass enkelt att du får ha is i magen, har själv ett garanti ärende med logitech som pågått sen april, består mer eller mindre av 1-2 mail i veckan och nu har jag även ringt dom tre gånger...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Det är dessutom mitt under semester. Det ska inte spela någon roll, men det struntar själva "verkligheten" i ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Om man köpte på kredit gav bankerna/kortbolagen ex. kunderna biljettpengarna tillbaka när SAS inte hanterade kundernas reklamation i rimlig tid.

Då är det dock återigen fråga om att varan (flygresan) inte levererats. Jag har svårt att se att samma sak gäller en reklamation ett knappt år efter att den levererats och används.

Permalänk
Skrivet av dvcorleone:

Oktober 2022 köpte jag ett par Reebok skor från deras hemsida. Juni 2023 pajade de, varvid jag kontaktade Reebok för en reklamation. Kommunikationen gick bra - smidigt och fort (via email). De godkände reklamationen och bad mig skicka in skorna för att få pengarna tillbaka.

Jag skickade tillbaka skorna och fick bekräftelse att de mottagit dem (ca. 2-3v sen). I samband med bekräftelsen skrev de i mailet att på grund av tekniska problem kan de inte skicka tillbaka pengarna, men att de jobbar på en lösning och ska fixa det så fort som möjligt.

Några dagar gick, fortfarande inga pengar och ingen ny info. Jag skickar mail för status, inget svar. Efter ytterligare några dagar skickar jag nytt mail, fortfarande ingen respons. Så nu har de slutat att svara helt. Är det kört eller kan man gå vidare på något sätt?

Trodde aldrig detta om ett så ”stort” företag.
Jag testade även att ringa, men de ber mig vänta, för att sedan koppla mig vidare, men inget händer. De finns i Storbrittanien, så det är inte billigt med samtal dit.

Jag har också skor som har gått sönder, 2 par under 1 år, de senaste av samma modell gick sönder på 3 månader.
deras Astroride Trail GTX 2.0 skor, så har tänkt kontakta dom, men nu står det bara på deras sida "
Vi har för närvarande tekniska problem med vårt e-postsystem, vilket kan påverka leverans och mottagande av e-post. Störningen är tillfällig och vårt team arbetar för att lösa problemet så snabbt som möjligt." Så har det stått över en vecka. har du kvar mailadressen dit då den är omöjlig att få tag på verkar de som.
Känner att jag behöver maila över bilder på mina skor för att de ska se hur de ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KStarfighter:

Jag har också skor som har gått sönder, 2 par under 1 år, de senaste av samma modell gick sönder på 3 månader.
deras Astroride Trail GTX 2.0 skor, så har tänkt kontakta dom, men nu står det bara på deras sida "
Vi har för närvarande tekniska problem med vårt e-postsystem, vilket kan påverka leverans och mottagande av e-post. Störningen är tillfällig och vårt team arbetar för att lösa problemet så snabbt som möjligt." Så har det stått över en vecka. har du kvar mailadressen dit då den är omöjlig att få tag på verkar de som.
Känner att jag behöver maila över bilder på mina skor för att de ska se hur de ser ut.

Om det har problem med "e-postsystemet" som du skriver så hjälper det inte att du får en mailadress av någon annan (kanske därför det har tagit bort den funktionen). Risken finns att mailet inte kommer fram om du nu skulle få fram en mailadressen.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Skrivet av KStarfighter:

Jag har också skor som har gått sönder, 2 par under 1 år, de senaste av samma modell gick sönder på 3 månader.
deras Astroride Trail GTX 2.0 skor, så har tänkt kontakta dom, men nu står det bara på deras sida "
Vi har för närvarande tekniska problem med vårt e-postsystem, vilket kan påverka leverans och mottagande av e-post. Störningen är tillfällig och vårt team arbetar för att lösa problemet så snabbt som möjligt." Så har det stått över en vecka. har du kvar mailadressen dit då den är omöjlig att få tag på verkar de som.
Känner att jag behöver maila över bilder på mina skor för att de ska se hur de ser ut.

Jag har fortfarande inte fått pengarna tillbaka, men de har svarat att de jobbar på det
Jag hittade deras mailadress gömd i deras villkor, https://www.reebok.eu/sv-se/legal/terms-and-conditions
Mailadress: customercare@email.reebok.eu

Permalänk

Update: Fortfarande ingen refund. Jag har fyllt på med mer is i magen.

Kom så pass långt att de bad mig fylla kontouppgifter för återbetalningen. Efter det skulle det ta 3-14 arbetsdagar att få pengarna. Har gått snart 60…helt sjukt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Update: Fortfarande ingen refund. Jag har fyllt på med mer is i magen.

Kom så pass långt att de bad mig fylla kontouppgifter för återbetalningen. Efter det skulle det ta 3-14 arbetsdagar att få pengarna. Har gått snart 60…helt sjukt

Har när flygbolag erkänt att de är försenade och skall ”betala böter” och drar ut på det ordentligt gett dem alternativet mellan att lämna över ärendet till kronofogden för indrivning eller genomföra betalningen pronto. Har funkat bra för min del.

Permalänk

Ännu inga pengar återbetalda.
Varje gång man kontaktar Reebok så säger de att ärendet är eskalerad till rätt avdelning bla bla bla.

Kontaktade konsumentverket för vägledning. De bad mig försöka med Klarna eftersom de har lika stort ansvar enligt Konsumentkreditlagen (jag betalade via Klarna). Klarna vägrade dock då de säger att det gått över 120 dagar.

Överklagade till Klarnas kundombud. Svar skulle inkomma max efter 10 dagar. Det har nästan gått 3 veckor utan svar.

Nästa steg blir att skapa ärende hos kronofogden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Ännu inga pengar återbetalda.
Varje gång man kontaktar Reebok så säger de att ärendet är eskalerad till rätt avdelning bla bla bla.

Kontaktade konsumentverket för vägledning. De bad mig försöka med Klarna eftersom de har lika stort ansvar enligt Konsumentkreditlagen (jag betalade via Klarna). Klarna vägrade dock då de säger att det gått över 120 dagar.

Överklagade till Klarnas kundombud. Svar skulle inkomma max efter 10 dagar. Det har nästan gått 3 veckor utan svar.

Nästa steg blir att skapa ärende hos kronofogden?

Ställ ut en faktura med räntekrav och påminnelseavgift om den inte betalas inom x dagar och med hot om betalningsföreläggande om det behöver drivas vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Nästa steg blir att skapa ärende hos kronofogden?

Ja, berätta att du skall ha pengar på kontot inom 5 arbetsdagar, annars skapas ärende hos kronofogden. Brukar kunna skynda på hantering.

Permalänk
Medlem

Gå till domstolen och stäm dem för "Skaderisk och kompensation (daños y prejuicios)" d.v.s. att du vill ha ersättning för att bolaget har vållat dig skada som fått vänta på återbetalningen - skälig tid är 2 veckor. Plus att de betalar domstolens avgifter etc. Men det säger sig ju självt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃