Rykte: Nintendo Switch 2 släpps tidigt 2024

Permalänk
Medlem

"Oavsett sanningshalt verkar Nintendo sikta på lansering 2024, men om det sker i början eller slutet på året återstår att se."

Detta är en sk contradiction in terms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

FSR stöd och avsaknad av mobilitet hade suttit gott i nya switchen.

Nvidia chip så lär bli DLSS.

Permalänk
Medlem

Om förhandlingar [ang Oled display] med Samsung har inletts först nu så är release tidigt nästa år inte aktuellt. Iaf inte för Oled varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Säger inte att Switch varit perfekt men det var i min mening en klart överlägsen SPEL konsol ställt mot Xbox One och PS4. Visst levererade båda dom mer pixlar men Switch var otroligt mycket mer lättillgängligt. Spelar nästan aldrig dockat och det är den enda enheten jag fått loss någon mängd timmar på / med då jag har 3 mindre barn som gör PCn svår att ha tid till.

Skulle även lägga till pc om man ser till priset. Nintendos spelbibliotek är från en annan värld.

Permalänk
Medlem

Nintendo kommer inte släppa en ny konsol utan åtminstone ett par månader av marknadsföring innan, och det har de inte påbörjat ännu. T.ex visade de Switch i oktober 2016, och sen började den säljas i mars 2017.

Kan mycket väl vara så att den är planerad för första halvan av 2024, men vi kommer nog veta uppemot ett halvår innan när det är på gång också direkt ifrån Nintendo snarare än från ”läckor” och ”rykten” av varierande trovärdighetsgrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag som beställde en Switch OLED igår 😆

Det är exakt varför dom vill försäkra konsumenter att dom inte har någon ny konsol på gång. Hade dom sagt de hade ju alla väntat på den istället och inte köpt någon this gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag som beställde en Switch OLED igår 😆

En grundregel på internetforum vid lansering av ny produkt är att minst en "precis" har köpt föregångaren. Det slår aldrig fel. Synd att det var just du denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag får väl vara en satanist i det här laget och hoppas nästa konsol blir stationär så vi får riktig prestanda istället

Jag tror vi är rätt många utanför Japan som hade älskat en helt stationär konsol, men det känns tyvärr osannolikt att det händer inom överskådlig framtid. Det är över 20 år sedan nu de släppte något som konkurrerar prestandamässigt och eftersom Switch ersatt DS lär det här vara det fortsatta spåret, Nintendo lär inte överge den portabla marknaden.

Men men, de har överraskat förr.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag får väl vara en satanist i det här laget och hoppas nästa konsol blir stationär så vi får riktig prestanda istället

Vet inte vad du räknar som "riktig prestanda" men Nintendo brukar inte stoppa i det även om det bara är en stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vet inte vad du räknar som "riktig prestanda" men Nintendo brukar inte stoppa i det även om det bara är en stationär.

Prestanda som inte får utvecklare gå på knäna alltså att man kan spela multiplattform titlar utan kompromisser. Vilket vi vet inte går hos en bärbar konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Samma här haha. Modellen med Oled för 3175 kändes för billigt för att avstå och vi har lovat ungarna i över 1 år nu så..

Vart missade jag de erbjudandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vart missade jag de erbjudandet?

Amazon, kolla där regelbundet. Ibland står de 3175 och ibland är det originalpris.
https://www.amazon.se/Nintendo-SwitchTM-Konsol-OLED-Joy/dp/B0...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Antar du menar för barnen, svårt att säga. Men gav ett Switch till brorsonen i somras, han är dock bara 5½ år. Han spelar väl bland annat Mario Odyssey, Mario Kart, Mario Party och Lego City Undercover.
Men han har aldrig spelat TV-spel innan mer än hos mig. Så handlar ju mycket om vana/ålder också.

U namnet och fokuserandet på "kontrollern/skärmen" förvirrade nog många. Man ser ju nog många ovetande nu angående Switch v1, v2 och OLED.

Angående Wii U så borde de döpt den till Wii 2/to (Vi 2/Vi också istället för Vi Du)

Känns ju spontant som att den kommer vara bakåtkompatibel både fysiskt och digitalt. Fast man vet ju aldrig, Nintendo har väl dödat det digitala för Wii/DS/3DS/WiiU

Ja, ungarna. Ena fyller 5 i Januari och den andre är då 6½.. Sugen på något Mariospel, Mario Kart samt Lego eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Ja, ungarna. Ena fyller 5 i Januari och den andre är då 6½.. Sugen på något Mariospel, Mario Kart samt Lego eventuellt.

Skulle lätt rekommendera steam deck istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle lätt rekommendera steam deck istället

Jag säger inte emot dig, men jag har verkligen försökt hitta spel på Steam som mina barn kan tänkas vilja spela och det är ganska få. Castle of Illusion är ju ett, och Rayman Legends (men det är ju typ lika bra på Switch, eller bättre) ett annat, men spel som Mario Party, Just Dance, Kirby-serien, Mariospel, alltså...det är klart att barnen kan bli nöjda med Steam, PS4/5 eller Xbox; mina barn började ju på Gamecube, Wii, och ännu äldre, och tyckte det var helt ok. Men jag tycker att utbudet av spel på Switch är ganska överlägset - tar dock tacksamt emot alla tips på Steam-spel som passar 5-7-åringar som inte kan läsa engelska än. Min äldsta plöjde mer eller mindre alla Zelda-spel mellan åldrarna 7-11 typ, Zelda finns ju bara till Nintendo....:)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag säger inte emot dig, men jag har verkligen försökt hitta spel på Steam som mina barn kan tänkas vilja spela och det är ganska få. Castle of Illusion är ju ett, och Rayman Legends (men det är ju typ lika bra på Switch, eller bättre) ett annat, men spel som Mario Party, Just Dance, Kirby-serien, Mariospel, alltså...det är klart att barnen kan bli nöjda med Steam, PS4/5 eller Xbox; mina barn började ju på Gamecube, Wii, och ännu äldre, och tyckte det var helt ok. Men jag tycker att utbudet av spel på Switch är ganska överlägset - tar dock tacksamt emot alla tips på Steam-spel som passar 5-7-åringar som inte kan läsa engelska än. Min äldsta plöjde mer eller mindre alla Zelda-spel mellan åldrarna 7-11 typ, Zelda finns ju bara till Nintendo....:)

Alla legospelen, finns väl minst 10, LotR, Star Wars, HP, Indiana Jones, Batman, City: Undervover, …

Sen såklart minecraft och allt som går att emulera också

Det är bara för att nämna några

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Nvidia chip så lär bli DLSS.

Är det spikat att det kommer att sitta Nvidia kretsar i Switch 2?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Är det spikat att det kommer att sitta Nvidia kretsar i Switch 2?

Många rykten har pekat på det. Inte helt otroligt då Switch har varit ett väldigt givande samarbete både för Nintendo och Nvidia.

Men visst inget är 100% verifierat än.

Skrivet av medbor:

Skulle lätt rekommendera steam deck istället

För en 5 och en 6-åring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Är det spikat att det kommer att sitta Nvidia kretsar i Switch 2?

Nej det kan man väl inte säga då det inte finns någon officiell information överhuvudtaget.
Sannolikheten är däremot hög.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Är det spikat att det kommer att sitta Nvidia kretsar i Switch 2?

Inte ens Switch 2 är spikad.

Men "alla" vet att den är på G ändå och "alla" vet att det blir en Nvidia SOC även denna gång.

T239 har varit på tapeten i flera år nu:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-inside-nvidias-...

Hade hoppats på att de inför lansering växlar över till en bättte tillverkningsprocess (bättre än Samsung 8 nm) men tyvärr inga indikatorer som går åt det hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

För en 5 och en 6-åring?

Jag har en sån hemma, funkar fint!

Såklart får jag hjälpa installera spel och sånt ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har en sån hemma, funkar fint!

Såklart får jag hjälpa installera spel och sånt ibland

Är den lika bra för flera spelare i soffan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Är den lika bra för flera spelare i soffan?

Vi har spelat flera spel med xbox-kontrollers kopplad till TVn, eller menar du något annat?

Vad jag vet ska det till och med gå att emulera switch på den (inte testat moderna grejer själv dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte ens Switch 2 är spikad.

Men "alla" vet att den är på G ändå och "alla" vet att det blir en Nvidia SOC även denna gång.

T239 har varit på tapeten i flera år nu:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2023-inside-nvidias-...

Hade hoppats på att de inför lansering växlar över till en bättte tillverkningsprocess (bättre än Samsung 8 nm) men tyvärr inga indikatorer som går åt det hållet...

Jag väntar tills Nintendo själva läker ut information innan jag drar någon slutsats.

Min gissning är att AMD kan vara ett mer intressant alternativ. Men beror såklart på tillgänglighet och framförallt priset. Gissar på att AMD kan ge bättre pris och prestanda än Nvidia. Jag tycker Switch egentligen är på tok för dyr.

Frågan är också om Nintendo kan lyckas eller om nästa generation floppar. Dom har rest lite berg och dalbana genom tiderna.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd