Spotify säger upp 230 anställda i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Pengar har blivit dyra, då är enda sättet att skala vinsten att kicka ut kostnad.
Tråkigt men sant.

Pengar är väl mycket billigare än någonsin förr med dagens inflation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Hur tänker du kring din fråga? Mitt svar kan inte annat än bli "för att Spotify ska fungera optimalt". Varför har x företag så många x anställda?

Så du tror med andra ord att Spotify kommer ”gå under” nu när de sparkat 17% av sin personal då? Jag kan slå vad om att det kommer vara ”business as usual”.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

En miljardär köpte en ö för 15 miljoner 2018. Vad har det med nedskärningar i personalstyrkan nu att göra?

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023
Skrivet av medbor:

De borde nog satsa på hårdvara, bygga gaming-möss eller smartphones kanske? Bredda verksamheten och skit i kärnan!

Dom har fullt upp med sånt här nu 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Finns det ingen som jobbar på spotify som kan kommentera här?

Jag jobbade på Spotify från 2011 till 2016. När jag började var det 300 personer och när jag slutade var det 3000 personer. Nu är det ju mångt fler än det. Nu var ju det ett tag sedan, även om jag har kompisar som fortsatt jobbar på där så får lite insyn.

Men så här: Spotifys modell har hela tiden varit "go big or go home" (vilket det stod inne på väggarna på kontoret). Satsa till att man vinner (är störst med marginal och behåller ledningen typ). Liksom många andra liknande bolag (FB, Netflix, osv). Nu har ju det hänt saker i techbranchen, guldåldern är lite över, osv.

Men, för att svara på frågan "vad gör alla?" - så var det PRECIS det som slog mig när jag började jobba där 2011 och det var 300 personer då. Jag kunde inte förstå att det behövdes mer än typ 10-20 pers för en halvful app som streama musik. Efter ett tag så började jag få grepp kring vad dessa 300 personer gjorde (och som blev fler varje dag). Det blev rimligt. Och det är nog rimligt med den storleken Spotify är i dag också. Spotify är inget ställe någon slappar sig igenom (även om det så klart finns något exempel här och där). Problemet med att säga om det är rimligt är att en person kan inte svara på frågan för att en person vet inte - Daniel Ek har så klart inte koll på vad alla gör eller HR för den delen. Finns massor av personer som har massor av åsikter om typ allt på Spotify (precis som alla arbetsplatser) - men väldigt få har den insynen som krävs för att faktiskt göra en bra bedömning. Dom som kan göra den bästa bedömningen är nog konsumter (någon nämnde Podcastsatsningen här innan till exempel). Och sedan ska sägas att det finns inte en sak i regel som blev fel utan ofta en kombination av sammanhängade och/eller icke sammanhängande saker.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Så du tror med andra ord att Spotify kommer ”gå under” nu när de sparkat 17% av sin personal då? Jag kan slå vad om att det kommer vara ”business as usual”.

Jag tror nog du vet vad ordet "optimalt" betyder. Och det betyder inte "gå under".

I vårt team på 10 personer fick 2 st gå, en utvecklare som började bara för 3-4 månader sedan och en kille som gick från konsult, till anställd men blev mer av en manager det senaste halvåret och det kommer absolut att kännas i vår leverans (särskilt när de får 1 timma på sig att göra en kunskaps överföring innan de eskorteras ut). För att inte tala om team moralen kommer vara riktigt låg ett par veckor framöver.

Just nu har de flesta team bara inställning "håll skeppet flytande" men inte mer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pengar är väl mycket billigare än någonsin förr med dagens inflation?

Pengar är fruktansvärt dyra just nu, vilket jag personligen tycker är bra.
Spotify gick back 4,7 miljarder kronor för 2022, gissningsvis har det inte gått bättre under 2023. Denna tredje vända av uppsägningar är nog bara rimlig.

Ska man räkna på det, säg att snittlönen är 45 000kr inklusive sociala avgifter och försäkringar:
45 000 x 3 400 anställda x 12 månader = 1 836 000 000 kronor sparat på ett år.

Permalänk
Avstängd

10000 pers tyder på att man inte är fokuserad.

Jag behöver ingen förbättring i UX eller bättre spellistehantering. Jag vill bara ha bättre ljud från appen.

Lite som Avanza, en massa meningslös skit dyker upp men de kan inte lägga till fler marknader eller valutakonton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

10000 pers tyder på att man inte är fokuserad.

Jag behöver ingen förbättring i UX eller bättre spellistehantering. Jag vill bara ha bättre ljud från appen.

Lite som Avanza, en massa meningslös skit dyker upp men de kan inte lägga till fler marknader eller valutakonton.

Hotellkedjan Scandic Hotels har cirka 19 000 medarbetare. De är knappast "ofokuserade". Många stora företag skär ned nu, inget konstigt med detta och det är något vi kommer se under några år framöver nu antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ägarna vill ha fetare plånbok, iställe för att ägarna tar mindre så sparkar man iställe. Giriga blir girigare

Vilken revolutionerande förklaring gällande vad som sker! Eller så är de bara för många som är anställda.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Hotellkedjan Scandic Hotels har cirka 19 000 medarbetare. De är knappast "ofokuserade". Många stora företag skär ned nu, inget konstigt med detta och det är något vi kommer se under några år framöver nu antagligen.

Att replikerande bolag växer antalet anställda nästan linjärt med antalet hotellinstanser (i detta exempel) är väntat. Men de har knappast 10000 anställda på huvudkontoret, tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Att replikerande bolag växer antalet anställda nästan linjärt med antalet hotellinstanser (i detta exempel) är väntat. Men de har knappast 10000 anställda på huvudkontoret, tänker jag?

Nej så är det förstås. Hundratalet kanske om jag minns mitt senaste besök rätt (IT och support satt där också). Man räknar kostnad per anställd per timme, effektivitetstal osv och detsamma gör man förhoppningsvis hos Spotify också. Som jag tolkar det gör Spotify inte sig av med 1 600 medarbetare på huvudkontoret, 240 svenska medarbetare får gå och resterande borde vara utomlands någonstans (jag trodde dock att Spotify redan lämnat den svenska marknaden av någon anledning)

Permalänk
Medlem

Klassisk kapitalism.

VD:n: "Vi gjorde bara 2 miljarder i vinst, vi förväntades göra 2,2 miljarder i vinst, nu måste vi sparka 500 personer. Jaja, skit i det nu, kolla här nu på mitt golfslag!".

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

En miljardär köpte en ö för 15 miljoner 2018. Vad har det med nedskärningar i personalstyrkan nu att göra?

Jag antar att storägare förväntar sig vinster och då kan besparingar ge mer avkastning.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Pengar är väl mycket billigare än någonsin förr med dagens inflation?

Tvärtom. Framtida intäkter är värda mindre än tidigare pga dagens inflation. Dyrt att betala nu för intäkter i framtiden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd

Egentligen inget konstigt alls, pengar och personal har vart billigt under tiden Spotify byggt upp sin produkt/tjänst. Nu är man i ett annat läge med en fullt fungerande produkt och när pengar och personal är dyra så det naturliga är att dra ner på kostnaderna.

Spotify minimerar kostnaderna och går in i ett "förvaltningsläge" eftersom det även är svårt att ta mer betalt för sin produkt, det kommer säkert finnas team som utvecklar nya tjänster och funktioner men dom kommer bli betydligt färre.

Permalänk
Medlem

Otroligt stort bibliotek med musik man gillar skulle man fått utifall man köpt cd å skivor istället tror det e dags att säga upp sitt konto samma med netflix

Visa signatur

Arne Berg