Spotify säger upp 230 anställda i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Spotify säger upp 230 anställda i Sverige

Nästan var femte anställd på Spotify får lämna företaget när företaget börjar spara in på grund av svag tillväxt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snacket är att problemet är Spotifys satsning på exklusiva podcastar som är en förlustaffär.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av mpat:

Snacket är att problemet är Spotifys satsning på exklusiva podcastar som är en förlustaffär.

Ja, det var nog en dum grej. Tycker att hela podcastsatsningen har varit skev. Appen är verkligen inte gjord för podcasts och när poddar blev spotify-exklusiva slutade jag kort och gott lyssna på dem. Tänker att Joe Rogan, och de andra som fick en hel del kosing för exklusiviteten, är nog de enda som är nöjda med satsningen.

Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Uppenbarligen insåg Spotify att de faktiskt inte behövde närmare 10k anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Alla techbolag har mer eller mindre suttit med en gigantisk stor bkt dökött.
Det behöver rensas uppenbarligen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Varje nytt projekt måste ha en uppdragsledare, och en administration. Därefter är det enkelt att dela in projekt i olika enheter. Varje enhet har ju en enhetschef och en administrativ del. Sen är det också skönt att dela in olika enheter i departements/divisioner med olika chefer och sin del av administration. Några hr som samarbetar ”över gränser” och lite mer supportpersonal. Lägg till några projekt så har du lätt 1000 pers.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Spotify är verksamma i 184 marknader i världen, så jag skulle tro att en inte-obetydlig del av det handlar om lokal marknadsföring samt licenshantering/relationer med skivbolag. Men jag håller med om att det låter väldigt högt - tjänsten i sig är mogen och väletablerad. De hade ju kunnat klämma ur sig lossless-abonnemanget som de har snackat om i åratal om de vill få tillbaka lite marknadsandelar de tappat till andra tjänster.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Det är för att hitta runt i användargränssnittet - de använde samma gränssnittsdesigner för de interna adminverktygen, som de använde för appen. Och nu måste de göra sig av med folk för att ha råd att göra dem begripliga.

Skämt åsido så tror jag det har med poddarna att göra.
(Har själv noll intresse av att lyssna på något de producerat.)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Så en 5e del av vad Scania har anställda i världen i sina lastbilsfabriker i nästan dubbelt så många länder.

Så blir ju inte många per land 54.3 anställda per land.

Och antar att dessa 10000 includerar allt från chefer till nätverkstekniker och utvecklare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Håller med. Ofta gigantiskt antal anställda.

Bara googlade första bästa jag mindes:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/11/kry-ska-sp...

Citat:

Kry ska spara – säger upp 300
...
Neddragningarna kommer främst att beröra anställda som jobbar med uppköp eller »experimentell innovation«.
...

300+ pers som alltså jobbar med något så luddigt som "uppköp"(?) och "experimentell innovation"...

Där jag jobbar så är vi ett av drom främsta bolagen inom sektorn i hela Europa. Vi är 330 anställda _TOTALT_.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men "nästan var femte" är långt från sant...
"Mer än var sjätte" är praktiskt taget korrekt...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Snacket är att problemet är Spotifys satsning på exklusiva podcastar som är en förlustaffär.

Oh I wonder why... 2/3 va ju bara en flopp. Det bästa med spotify va ju Joe rogan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Oh I wonder why... 2/3 va ju bara en flopp. Det bästa med spotify va ju Joe rogan.

Haha ja...
https://www.express.co.uk/news/royal/1820596/prince-harry-meg...

Skönt att man alltså verkar ha dumpat ut ~180 mille sek på 12 avsnitt (!).

Edit: iofs så vekrar dom ha 200 mille+ användare så är väl fikapengar i det stora hela, motsvarar typ 1,5 mille månadsavgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Haha ja...
https://www.express.co.uk/news/royal/1820596/prince-harry-meg...

Skönt att man alltså verkar ha dumpat ut ~180 mille sek på 12 avsnitt (!).

Edit: iofs så vekrar dom ha 200 mille+ användare så är väl fikapengar i det stora hela, motsvarar typ 1,5 mille månadsavgifter.

Jo precis, men det återstå att se om Joe Rogan kommer förlänga sitt avtal med spotify, om inte så ska det bli intressant hur många användare spotify kommer förlora vid det tillfället.

Permalänk
Medlem

Bort med poddarna och satsa på musik så kanske de har en chans, det är ändå det de gör bra. (Och Spotify Connect är guld värt). Men blir tokig på alla poddar och reklam för dessa som bara är i vägen och som jag inte bryr mig det minsta om.

Satsa gärna på poddar och ljudböcker, men lägg det som separata dotterbolag och med egna appar och se till att de kan stå på egna ben.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FX9:

Ursäkta men "nästan var femte" är långt från sant...
"Mer än var sjätte" är praktiskt taget korrekt...

Jag instämmer här, jag tror de flesta Sweclockarna kan simpel matte så trist att ingressen är osmidigt formulerad med "var femte".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Som konsult på Spotify kan jag säga att Spotify är så mycket mer än bara en musik och podcast app. Om vi säger att det finns 20 st "avdelningar" så finns det minst 20 st andra avdelningar som supportar dem på ngt sätt osv. Det är runt 180 länder Spotify är tillgängligt i.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

Har träffat en del människor som jobbar/jobbat på Spotify Sthlm och de undrar samma sak. Finns tydligen otroligt massa tjänster som inte bidrar något öht till produkten, många personer till småuppgifter etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

De borde nog satsa på hårdvara, bygga gaming-möss eller smartphones kanske? Bredda verksamheten och skit i kärnan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Som konsult på Spotify kan jag säga att Spotify är så mycket mer än bara en musik och podcast app. Om vi säger att det finns 20 st "avdelningar" så finns det minst 20 st andra avdelningar som supportar dem på ngt sätt osv. Det är runt 180 länder Spotify är tillgängligt i.

Hur förklarar det varför det skulle behövas 10000 människor att driva företaget?

Permalänk
Medlem

majoriteten av dom anställda på dessa tech företag också kan nog ersättas med AI i framtiden.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Ägarna vill ha fetare plånbok, iställe för att ägarna tar mindre så sparkar man iställe. Giriga blir girigare

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Kan någon förklara för mig varför ett bolag som Spotify behövde nära inpå 10.000 anställda i första taget?

För att mellanchefer skapar fler mellanchefer lika fort som ett par kaniner i en grop.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av HazZarD:

Ägarna vill ha fetare plånbok, iställe för att ägarna tar mindre så sparkar man iställe. Giriga blir girigare

Eller eller så är det såhär uppstartsföretag börjar

Billiga lån --> pumpas in pengar och blir marknadsledande -> Lån blir dyrare och nu kan man bara inte pumpa in pengar -> Nu vill dom ha tillbaka investeringspengarna -> höjer priserna och folk följer med för att det finns inget annat.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av myslex:

Hur förklarar det varför det skulle behövas 10000 människor att driva företaget?

Hur tänker du kring din fråga? Mitt svar kan inte annat än bli "för att Spotify ska fungera optimalt". Varför har x företag så många x anställda?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Det är svårt att inte komma med dumma kommentarer kring hur spotify kan ha så många anställda. Och man blir lite fundersam på hur många som knackar kod, kvalitegranskar denna, projektleder, planerar framtida funktioner och allt som hör till.
Till hur många som håller på med något som inte alls har med det tekniska att få tjänsten att fungera.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som jobbar på spotify som kan kommentera här?
Eller vad är odsen att det inte finns en enda spotify anställd som är på sweclockers..

kanske visar på vad det är för folk som jobbar där - inte techfolk primärt kanske mest "event"-personer eller folk med långa flådiga titlar som egentligen inte gör nånting på dagarna. Lite som den där tjejen som dokumenterade hennes dag på google när hon blev uppsagd. Ett möte på en hel dag, 2 inkl det hon blev uppsagd på.. Massa "relaxing" och äta "free food and snacks".

Permalänk
Medlem

Pengar har blivit dyra, då är enda sättet att skala vinsten att kicka ut kostnad.
Tråkigt men sant.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Finns det ingen som jobbar på spotify som kan kommentera här?
Eller vad är odsen att det inte finns en enda spotify anställd som är på sweclockers..

kanske visar på vad det är för folk som jobbar där - inte techfolk primärt kanske mest "event"-personer eller folk med långa flådiga titlar som egentligen inte gör nånting på dagarna. Lite som den där tjejen som dokumenterade hennes dag på google när hon blev uppsagd. Ett möte på en hel dag, 2 inkl det hon blev uppsagd på.. Massa "relaxing" och äta "free food and snacks".

Jag tror inte de har slappjobb i sverige på spotify. Det jag gissar på är inbyggd byråkrati i alla steg, allt ifrån kommunikation med artister och annat. Jag har svårt att förstå varför så många, men känner samtidigt att när jag inte är i närheten av branschen så förstår jag inte problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Eller eller så är det såhär uppstartsföretag börjar

Billiga lån --> pumpas in pengar och blir marknadsledande -> Lån blir dyrare och nu kan man bara inte pumpa in pengar -> Nu vill dom ha tillbaka investeringspengarna -> höjer priserna och folk följer med för att det finns inget annat.

Enshittification stadiet helt enkelt!