Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Melding Plague

Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Google kan vara på väg att trubba ett av utvecklarna av reklamblockerares vassaste vapen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men hjälper det om man kör någon annan webbläsare än chrome?

Edit: Missade att ni också skrev om firefox vilket var svaret på min fråga.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tänka sig att införandet av detta snarare driver folk bort från chrome än till en youtubeprenumeration.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Kanske inte är så smart att köra chrome om man inte vill ha annonser

Lite som att köpa en iPhone och gnälla på operativsystemet

Man kommer jobba i motvind helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag har haft en separat browser för youtube länge, det var faktiskt chrome, men chrome började hänga sig vid starter så jag gick över till mozilla firefox nästan helt nyligen.
Jag kör lite ungoogled-chromium också men i praktiken är nog firefox bättre än den med på integritet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Den tredje statsmakten är media. Förr i tiden var det vad som idag kallas för gammelmedia, de tappar makt till mindre aktörer. Det är bara det att det är några jättar som X med Elon Musk, Facebook, youtube som har fått lite väl mycket makt.

Jag ser då det indirekt lite positivt om fler överger youtube för något annat, så inte denna aktör blir för stor.
Som det har varit hittils så har youtube varit lika självklart som att Googla på saker, några få kollar på annat. Visst Tiktok är populärt, men det är lite annorlunda.

Permalänk
Medlem

Kommer detta påverka Brave? Eftersom de kör med chromium kärna?

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

1. Finns det fungerande blockerade idag?
2. Och inte kostar ungefär som ett youtube abbonomang?

Själv har jag löst detta genom att väldigt sällan se på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Kommer detta påverka Brave? Eftersom de kör med chromium kärna?

Brave-folket (som exempel) kan ju ändra hur mycket de vill i Chromium, så inte nödvändigtvis.
Men ju mer unika ändringar de gör desto mer jobb har de att faktiskt behöva bygga och framöver underhålla en webbläsare, vilket väl förmodligen inte var planen egentligen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

1. Finns det fungerande blockerade idag?
2. Och inte kostar ungefär som ett youtube abbonomang?

Själv har jag löst detta genom att väldigt sällan se på youtube

Just på Youtube kommer reklamen nog inom kort vara oblockningsbar. Det är inte så tekniskt komplicerat, och den senaste varianten rullas gradvis ut till fler och fler användare. Att man inte gjort så mycket åt det tidigare beror nog på att väldigt få användare har haft reklamblockering. Med snävare marginaler pga konkurrens från t ex Tiktok och ett allmänt sämre ekonomiskt läge som påverkar reklamförsäljning, ser man nog att även den lilla förlusten behöver åtgärdas. Det är knappast en slump att man ungefär samtidigt kapar light-varianten av premium. Man vill få upp intäkterna helt enkelt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Trist att de tog bort lite-abonnemanget. Hade det och kollade ganska ofta på youtube. Utan abonnemang är tjänsten i det närmaste obrukbar. Funkar inte att det är reklam varje gång man hoppar i en video så nu använder jag knappt tjänsten alls.

Permalänk
Medlem

Ja det finns ju inte en chans att jag kommer att betala för Youtube, så det är väl bara att köra just Youtube i annan webbläsare, vilken som nu ser till att det fungerar smidigt med adblock.

Nu tycker jag att det fungerat utmärkt med vanliga adblockplus i chrome rätt länge, ingen reklam, inga popups.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kommer bli byte av webläsare så fort V3 kommer. Blir väl Brave.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

1. Finns det fungerande blockerade idag?
2. Och inte kostar ungefär som ett youtube abbonomang?

Själv har jag löst detta genom att väldigt sällan se på youtube

Smarttube för tv (Nvidia Shield), revanced på Android. Vivaldi och ublock som browser räcker för tillfället.

Betalade för YouTube innan de tog bort lite alternativet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Då ligger man redan steget före då. 🙂

Permalänk
Medlem

Appen "Newpipe sponsorblock" funkar som en klocka på mobilen för youtube. Vi får väl se om detta även påverkar denna appen.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Youtube premium är dock sjukt mest värda "steamingtjänsten" jag har.
1,140 hrs sedan mars reklamfritt. PC och mobil är lugnt men smartTV är tuffare.

Med det sagt, jag byter nog över från Chrome till FF som en stödåtgärd när det blir dags.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Duckduckgo here we go!

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jaha? Folk använder Chrome?

Ska väl erkänna att jag gör det själv någon gång i månaden då något till äventyrs inte funkar i Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Man kan ju tänka sig att införandet av detta snarare driver folk bort från chrome än till en youtubeprenumeration.

Precis min tanke också.

Jag har själv aldrig använt Chrome, har kört Firefox så länge jag kan minnas.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

nu är kommentarerna borta också på youtube , måste säga att det är drygt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Appen "Newpipe sponsorblock" funkar som en klocka på mobilen för youtube. Vi får väl se om detta även påverkar denna appen.

Newpipe använder inga API:n: Newpipe Extractor - kärnan bakom appen - skrapar Youtubes hemsida, och det är en lite större kamp att ta sig an alla olika skrapare som gör det olika allihop.

*an
Permalänk
Medlem

Utan fungerande reklamblockerar är Internet helt oanvändbart. Jag har en jobbdator utan reklamblockerare och jag blir lika ställt varje gång jag går in på någon hemsida, i princip vilken som helst. Hur kan någon människa vistas i denna dystopiska helvetesvärld på nätet? Och ännu konstigare, vad är det som driver denna smutsindustri? Det hela känns som ett skattesmitarspel, där bolag annonserar bara för att kunna kasta bort pengar för att komma under en viss vinstnivå och undvika högre skattesatser. Där reklambolagen blir nyttiga medspelare, men utan att generera i sig något som helst mervärde.

För att ta luften lite ur min harang ovan, så tycker jag ändå att Sweclockers annonsering håller smärtan på en lagom nivå - lite som gamla skolan, innan Internet blev hyperkommersiellt efter 2010. En av få sidor jag bläddrar i på jobbdatorn utan att känna att sinnesstämningen blir svart av vrede över sakernas tillstånd.

Skrivet av Triton242:

1. Finns det fungerande blockerade idag?
2. Och inte kostar ungefär som ett youtube abbonomang?

Själv har jag löst detta genom att väldigt sällan se på youtube

Jag har inte sett någon reklam på Firefox med varken Ublock Origin eller AdNauseum.

Skrivet av medbor:

Kanske inte är så smart att köra chrome om man inte vill ha annonser

Lite som att köpa en iPhone och gnälla på operativsystemet

Man kommer jobba i motvind helt enkelt

Ja. Alla med någon sånär rimlig uppfattning om Google borde ha förstått det från början, att Google hade en självklar agenda med Chrome. Att världens största annonsör ger ut en webbläsare sker ju knappast utifrån altruism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

nu är kommentarerna borta också på youtube , måste säga att det är drygt!

Vad menar du? Är ju kommentarer på nästan allt. De saknas bara på videor som är klassade som "for kids" eller där kanalens admin valt att stänga av kommentarer. Förmodligen bara några procent av alla videor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser då det indirekt lite positivt om fler överger youtube för något annat, så inte denna aktör blir för stor.
Som det har varit hittils så har youtube varit lika självklart som att Googla på saker, några få kollar på annat. Visst Tiktok är populärt, men det är lite annorlunda.

Överger till vad då? Vad finns det för videosida som är liknande youtube med hundratusentals "kreatörer"? Och då menar jag inte korta idiotskapande tiktok-klipp med fejkade "partyklipp" eller sminktips. Tyvärr finns det ju inget alternativ för någon (de flesta) som har olika genres man vill följa med allt från guldvaskning, senaste om superbilvärlden och matlagning till tech-DIY och sportfiskeproduktioner. Alternativen är att betala för premium eller försöka komma runt reklamen, ja eller finna sig i reklamen också så klart

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Överger till vad då? Vad finns det för videosida som är liknande youtube med hundratusentals "kreatörer"? Och då menar jag inte korta idiotskapande tiktok-klipp med fejkade "partyklipp" eller sminktips. Tyvärr finns det ju inget alternativ för någon (de flesta) som har olika genres man vill följa med allt från guldvaskning, senaste om superbilvärlden och matlagning till tech-DIY och sportfiskeproduktioner. Alternativen är att betala för premium eller försöka komma runt reklamen, ja eller finna sig i reklamen också så klart

Och det är min poäng. Youtube har blivit superdominerande. Det finns några få anledningar till att använda andra tjänster, som inom kurser kunna sälja dem. När nu Youtube blir sämre för den stora skaran, så får alternativen bättre försättningar.

Permalänk
Avstängd

Jag tittar knappt på YT längre, jag använder bara Rumble.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Då kommer Google nämligen släppa en uppdatering av Chrome som avslutar stödet för Manifest V2-tillägg och tvingar utvecklare att använda Manifest V3. Det innebär bland annat att varje uppdatering av ett tillägg måste genomgå en säkerhetsrevision ungefär som för mobilapplikationer på App Store och Google Play‑butiken. Google skulle sedan kunna dra ut på dessa kontroller, och det blir svårt för utvecklarna av reklamblockerare att bevisa att just deras tillägg hålls tillbaka som ett vapen i kampen om Youtube-reklam.

Huvudförändringen i v3 är väl dock på ett tekniskt plan; att tilläggen inte längre är allsmäktiga på samma sätt som de varit tidigare, vilket har stora säkerhetsfördelar. Och det är väl just på den punkten som adblockers har problem, de behöver få vara där och pillra på allt vart man än går.

Så det är en förändring som även har bra saker i den andra vågskålen; bättre grund för integritet, säkerhet, prestanda i webbläsartillägg om man ser till helheten, inte bara stirrar sig blind på adblockers.

Jag tror ju personligen att det som lär hända snarare är att manifest v3 trots allt slår igenom (oavsett vad folk säger), och adblocking fortsätter men som en integrerad del i webbläsarna, inte genom dagens tillägg.
Misstänker att det blir för spretigt och dyrt i längden för konkurrenterna att hålla fast vid manifest v2, särskilt om det konkreta målet med det enbart är ad-/tracker-blockering. Då är det nog bättre för alla att integrera det i webbläsaren istället, helt frikopplat från manifestversionen för webbläsartillägg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Chrome idag är inte vad Chrome var när det var nysläppt. Är man för ett hälsosamt och öppet internet idag, 2023, använder man Firefox. Det är dags att byta bort Chrome, helst igår men bättre sent än aldrig!

Nej, Brave/Edge/annat Chromium är knappast bättre än att köra Chrome rakt av.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det är min poäng. Youtube har blivit superdominerande. Det finns några få anledningar till att använda andra tjänster, som inom kurser kunna sälja dem. När nu Youtube blir sämre för den stora skaran, så får alternativen bättre försättningar.

Ja vi kan ju hoppas att de potentiella alternativen kan bli större och utvecklas till en riktig konkurrent nu!