Vad kostar en mindre hjullastare och kan man gå runt på uthyrning/snöröjning enbart?

Permalänk
Medlem

Vad kostar en mindre hjullastare och kan man gå runt på uthyrning/snöröjning enbart?

Har en lite udda frågeställning som jag hoppas några erfarna entrepenörer inom anläggning kan svara på.

Jag har funderat på att skaffa en mindre hjullastare (4 ton ish?) och starta ett enskilt bolag för hantera snöröjning på villatomter som en hobby på sidan av mitt riktiga arbete och kanske hyra ut den off-season.

Jag bor i en tätort i en halvstor stad i sverige där villa tätheten är rätt hög och tanken är att erbjuda typ borttagning av plogkanter som uppstått efter plogbil/plogtraktor varit i farten.

Önskan är att snöröjningen ska stå för att äga och drifta lastaren.

Vilka omkostnader och i vilka nivåer bör man räkna med per månad och har ni tips på någon maskin som är lämplig för uppdraget? Bättre begegnat med god tillgång på reservdelar som är smidigt att framföra på lite mindre vägar inom tättbebyggt område.

Generella tips och förslag tas också emot 🙂

rubrik
Permalänk
Medlem

Tänk på att det är väldigt lätt att orsaka plogskador, dvs köra sönder kanter, rabatter, häckar osv när man kommer och brukar maskinellt våld på det man tycker är i vägen. Det som döljs i snö kommer fram i tö...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rubriken ska återspegla trådens ämne, "Söker entreprenörer inom anläggning/Söker inom anläggning" är inte vad tråden handlar om (vi tillåter inte heller kontaktannonser). Jag har justerat trådens rubrik för att återspegla innehållet i frågeställningen.

Lycka till med fordonsfrågorna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Folk jag känner som gör snöröjning på vintern gör annat resten av året (och mellan snöröjningsdagarna också). Det är en sido-business för dem. Maskinerna (traktorerna) används oftast till annat övrig tid. Varje dag maskinen står stilla kostar den bara pengar utan att göra någon nytta.

Permalänk
Medlem

Snöröjning är dyrt så du lär klara årskostnaden under en vinter månad. Är väl runt 4.5-10k/ utkörning beroende på var du är och hur mycket du skall göra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Snöröjning är dyrt så du lär klara årskostnaden under en vinter månad. Är väl runt 4.5-10k/ utkörning beroende på var du är och hur mycket du skall göra

Finns ingen villaägare som betalar 4.5k per plogning av deras lilla uppfart, vilket verkar vara det han vill rikta in sig på.

Angående maskin så borde du titta på begagnade Terex, Schäffer, Weidemann och liknande. Ordentliga maskiner såsom Volvo (L30) brukar vara dyra begagnade. Om du inte går på veteranmaskinerna vill säga, men då är de oftast i en större storleksklass och givetvis äldre med allt det medför.

Som tidigare nämnt, se till att ha en ordentlig försäkring. Det är oerhört lätt att köra sönder både staket och bilar när man är inne i stan och bökar.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Finns ingen villaägare som betalar 4.5k per plogning av deras lilla uppfart, vilket verkar vara det han vill rikta in sig på.

Man får väl anta att dessa 4.5k omfattar ett antal villor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Finns ingen villaägare som betalar 4.5k per plogning av deras lilla uppfart, vilket verkar vara det han vill rikta in sig på.

Angående maskin så borde du titta på begagnade Terex, Schäffer, Weidemann och liknande. Ordentliga maskiner såsom Volvo (L30) brukar vara dyra begagnade. Om du inte går på veteranmaskinerna vill säga, men då är de oftast i en större storleksklass och givetvis äldre med allt det medför.

Som tidigare nämnt, se till att ha en ordentlig försäkring. Det är oerhört lätt att köra sönder både staket och bilar när man är inne i stan och bökar.

Nej men han kan erbjuda ett kvarter en summa som de kan dela på 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Man får väl anta att dessa 4.5k omfattar ett antal villor?

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej men han kan erbjuda ett kvarter en summa som de kan dela på 😊

Absolut, det låter mer rimligt! Men jag tänker att det kan vara svårt att sälja in sig till ett helt grannskap. Risken finns tyvärr att det blir enstaka villor här och där runtom kommunen, vilket kan äta upp en del av förtjänsten i tid och resor. Värt att ta i beaktning.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Absolut, det låter mer rimligt! Men jag tänker att det kan vara svårt att sälja in sig till ett helt grannskap. Risken finns tyvärr att det blir enstaka villor här och där runtom kommunen, vilket kan äta upp en del av förtjänsten i tid och resor. Värt att ta i beaktning.

Så är det absolut! Men kanske är samfälligheter så kan det bli lättare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tackar för de tips som kommit in men inte riktigt fått svar på vad en maskin kan uppskattningsvis kosta i drift, bortsett från inköp då.

Försäkring, underhåll, diesel etc.

Jag planerar som sagt inte att ta uppdrag från gemensamhetsanläggningar, föreningar etc utan typ lyfta bort plogkanter och dra av mindre villaparkeringar här hemma i området i en radie på knappt 2km som en hobby. Jag har en idé för prismodell men skulle vilja ha lite koll på vilken nivå, ish, kostnaderna ligger på för att veta om prisnivån kam hållas attraktiv för den typen av uppdrag 🙂

Permalänk
Medlem

Senaste jag kollade så kostade det ca 2000 kr per år att få uppfarten fixad under en vinter. Men då var det en pensionär som körde, så var troligen inte marknadsmässigt pris, du lär ju även vara beredd att vara ute före folk ska till jobbet och före de kommer hem. Annars hade iaf inte jag betalat för det.

Permalänk
Medlem

I stadsmiljö bör det vara en mindre maskin. Kikat på en beg lundbergare eller nåt liknande? Du bör också planera för vars du ska göra av snön du fraktar bort, det går ju inte lägga den riktigt var som helst, kanske ha en lastbil att frakta bort den med, och vars då? Kollat med kommunen m.fl om hur de ser på snöupplag, miljöresonemang kring det?

Priset - Sök runt på diverse firmor och websiter där lite mindre, smidigare traktorer säljs, pris på redskapen, kanske en sandspridare med, pris på diesel och hur mycket det kostar per timme att brumma runt med en sådan maskin. Kolla med banken om det behövs lån, sätt upp en budget att såhär mycket kommer det kosta på ett år om jag köper .. den där.. och räkna ut hur många kunder du behöver för att gå runt på det. Räkna med diverse reparationer, kolla med en firma som t.ex byter hydraulslangar vad typiskt en sådan grej kostar när de åker ut och gör det på plats. Vad kostar ett nytt däck om du kör sönder ett på nåt och det inte går laga, osv. Ta med sånt så kan du komma närmare ett svar som funkar för dig.
Tänk också på ekonomin, du ska skicka fakturor(?), ha bokföring, redovisa skatt, hur fungerar det, mm.

Permalänk
Sötast

en ATV med snöplog och saltslunga där bak så kan du ta trottoarerna också.
+ Den kan användas till helt annat offseason!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Senaste jag kollade så kostade det ca 2000 kr per år att få uppfarten fixad under en vinter. Men då var det en pensionär som körde, så var troligen inte marknadsmässigt pris, du lär ju även vara beredd att vara ute före folk ska till jobbet och före de kommer hem. Annars hade iaf inte jag betalat för det.

Förstår att prisnivån för slutkund styr hur attraktiv tjänsten blir.

Skrivet av Heliopause:

I stadsmiljö bör det vara en mindre maskin. Kikat på en beg lundbergare eller nåt liknande? Du bör också planera för vars du ska göra av snön du fraktar bort, det går ju inte lägga den riktigt var som helst, kanske ha en lastbil att frakta bort den med, och vars då? Kollat med kommunen m.fl om hur de ser på snöupplag, miljöresonemang kring det?

Priset - Sök runt på diverse firmor och websiter där lite mindre, smidigare traktorer säljs, pris på redskapen, kanske en sandspridare med, pris på diesel och hur mycket det kostar per timme att brumma runt med en sådan maskin. Kolla med banken om det behövs lån, sätt upp en budget att såhär mycket kommer det kosta på ett år om jag köper .. den där.. och räkna ut hur många kunder du behöver för att gå runt på det. Räkna med diverse reparationer, kolla med en firma som t.ex byter hydraulslangar vad typiskt en sådan grej kostar när de åker ut och gör det på plats. Vad kostar ett nytt däck om du kör sönder ett på nåt och det inte går laga, osv. Ta med sånt så kan du komma närmare ett svar som funkar för dig.
Tänk också på ekonomin, du ska skicka fakturor(?), ha bokföring, redovisa skatt, hur fungerar det, mm.

Det här är i ett större villaområde i en medelstor svensk stad. Snön hamnar där dom hade lagt den själva med skyffeln mer eller mindre.

Jag får be att svaren hålls till att svara på frågan om vad en hjullastare kostar att ha i drift per timme ungefär, förstår att en exakt siffra är omöjlig att säga, gärna med spec över kostnadsposter.

Det här är alltså ingen stor apparat till företag jag ska dra igång utan en vinterhobby som kanske inte behöver kosta så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

en ATV med snöplog och saltslunga där bak så kan du ta trottoarerna också.
+ Den kan användas till helt annat offseason!

Jag har atv med plog idag men den är inte så effektiv runt villor då man bara packar ihop snön. Det funkar där det finns någonstans att skjuta iväg snön, typ ked för en slänt, men det är inte många som bor så.

Permalänk
Medlem

Gammalt skräp kostar typ 100 tusen plus moms. timkostnad utan förare till kund ca 500 plus moms, vad driftkostnaden är har jag ingen aning om. Du behöver förmodligen ett förarbevis för hjullastare om du ska köra åt kunder.

Permalänk
Medlem

Min bror köpte en för 400k och ställde den på kommunens uppställnings plats och för det fick han 80k om året.
Sedan fick han 850 kr i timmen för plogning samt lite extra tillägg.

Vet inte om det svarade på din fråga men det är det jag vet.

Edit: bra att veta är att han är utbildad grävmaskinist vilket säkert är krav på många ställen kan jag tänka mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En mindre modell drar runt 7l/tim och större 10-14l/tim. Sen är det väl bara räkna på en sån maskin du kan tänkas köpa vad den kostar i avbetalning och försäkring så har du en kostnad du måste täcka. Sen beroende på hur händig du är så kommer den gå sönder och hur mycket du kan laga själv då en mekaniker kostar 1500-2000 i timmen och kostnaden för maskinen delar växer med hur stor den är. Sen är du en bra förare så klarar du kanske av 100% mer än om du är oefaren eller det tar dubbelt så lång tid för dig att bli klar. Sen när du är klar med kalkylen så kan du själv lägga på det du vill ha i lön så vet du hur mycket det kostar men med tanke på att det är en hobby kanske första åren mest blir upplärning av dig själv samt att du kan bygga en liten buffert för kommande utgifter.

Sen vad jag förstått av de som plogar är att de oftast tar ut en grundavgift per år, vet inte om det bara är för att de är standby och har grejorna redo när snön kommer. Sen tillkommer en avgift när de väl måste ut och röja. Du kan säkert få in en fot hos Bostadsrättsföreningar om du gör det lite billigare än gemene åkare då de oftast vill spara pengar.

Kom ihåg att köra lugnt då det är som många sagt lätt att förstöra saker om man inte är van plus att den drar lite mindre. Lycka till.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Att dra bort några plogkanter, dra rent framför brevlådan osv brukar väl folk få gjort av den lokala plogaren mot nån pava eller ett flak öl.

Permalänk

finns det verkligen en marknad för detta? de villaägare som är såpass gamla att de själva inte kan hantera en snöslunga har med största sannolikhet barn som gör det åt dem/någon grannes pojk som skottar för en hundring eller 2. min granne brukade ploga min uppfart ibland med fyrhjuling innan vi köpte snöslunga utan att jag ens bad om det bara för att vara snäll

jag tror det ger mer klirr i kassan att lägga pengarna på börsen istället för att köpa maskiner, och sen lägga helgerna på att extrajobba på ica istället...

...eller min favorit, köpa och sälja trasiga bilar

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

Slänger in en kommentar om risken för skador.
Du behöver en ansvarsförsäkring på maskinen skador som uppstår vid arbete med maskin ses inte som trafikolycka/händelse och täcks således inte av det.
Ansvarsdelen behöver ju dock inte vara alltför dyr.

Tittar du på en maskin som är något nyare går det ibland att lägga till maskinskada, men det ju ofta högs självrisker så du får väga in det..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

En mindre modell drar runt 7l/tim och större 10-14l/tim. Sen är det väl bara räkna på en sån maskin du kan tänkas köpa vad den kostar i avbetalning och försäkring så har du en kostnad du måste täcka. Sen beroende på hur händig du är så kommer den gå sönder och hur mycket du kan laga själv då en mekaniker kostar 1500-2000 i timmen och kostnaden för maskinen delar växer med hur stor den är. Sen är du en bra förare så klarar du kanske av 100% mer än om du är oefaren eller det tar dubbelt så lång tid för dig att bli klar. Sen när du är klar med kalkylen så kan du själv lägga på det du vill ha i lön så vet du hur mycket det kostar men med tanke på att det är en hobby kanske första åren mest blir upplärning av dig själv samt att du kan bygga en liten buffert för kommande utgifter.

Sen vad jag förstått av de som plogar är att de oftast tar ut en grundavgift per år, vet inte om det bara är för att de är standby och har grejorna redo när snön kommer. Sen tillkommer en avgift när de väl måste ut och röja. Du kan säkert få in en fot hos Bostadsrättsföreningar om du gör det lite billigare än gemene åkare då de oftast vill spara pengar.

Kom ihåg att köra lugnt då det är som många sagt lätt att förstöra saker om man inte är van plus att den drar lite mindre. Lycka till.

Tack. 7-10 liter/h är en värdefull uppgift.

Skrivet av SuperNova:

Att dra bort några plogkanter, dra rent framför brevlådan osv brukar väl folk få gjort av den lokala plogaren mot nån pava eller ett flak öl.

Här bränner traktorn förbi med ett vinklat plogblad och lämnar gigantiska kanter efter sig.

Skrivet av HickeHiskelig:

finns det verkligen en marknad för detta? de villaägare som är såpass gamla att de själva inte kan hantera en snöslunga har med största sannolikhet barn som gör det åt dem/någon grannes pojk som skottar för en hundring eller 2. min granne brukade ploga min uppfart ibland med fyrhjuling innan vi köpte snöslunga utan att jag ens bad om det bara för att vara snäll

jag tror det ger mer klirr i kassan att lägga pengarna på börsen istället för att köpa maskiner, och sen lägga helgerna på att extrajobba på ica istället...

...eller min favorit, köpa och sälja trasiga bilar

Jag gör inte detta för att tjäna pengar utan för att kanske ha möjligheten att äga en lastare och betala en del av dess kostnader med enklare jobb mot privatpersoner. Men ja jag tror det kam funka. Som sagt ingen lönsamhet men kan man kapa årskostnaden på ägandet med 50-75% är det värt det 🙂

Säger grattis till den som ska skotta gratis med en fyrhjuling efter ett par till 3 decimeter snö åt 150-200 hushåll. Stor del av anledningen att jag vill ha lastaren är för att fyrhjulingen är så ineffektiv att ploga garageuppfarter. Grym för vägar eller om man har någonstans att putta snön annars blir det inte bra. Jag vet för jag har en och gör det idag

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Säger grattis till den som ska skotta gratis med en fyrhjuling efter ett par till 3 decimeter snö åt 150-200 hushåll. Stor del av anledningen att jag vill ha lastaren är för att fyrhjulingen är så ineffektiv att ploga garageuppfarter. Grym för vägar eller om man har någonstans att putta snön annars blir det inte bra. Jag vet för jag har en och gör det idag

vad menar du? min granne plogade ju bara åt mig för att vara schysst när han ändå plogade åt sig själv, inte några 200 hushåll. på vår släktgård har vi också fyrhjuling, även traktor. om dina förväntningar är att du kan snöröja åt 200 hushåll har du iallafall ambitioner. det är ju bra

hur mycket hade du tänkt ta betalt för en uppfart?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vad menar du? min granne plogade ju bara åt mig för att vara schysst när han ändå plogade åt sig själv, inte några 200 hushåll. på vår släktgård har vi också fyrhjuling, även traktor. om dina förväntningar är att du kan snöröja åt 200 hushåll har du iallafall ambitioner. det är ju bra

hur mycket hade du tänkt ta betalt för en uppfart?

Min poäng var att även om det finns dom som har snöslunga eller fyrhjuling så betyder det inte att alla får hjälp eller att det ens är särskilt effektivt vissa gånger, särskilt om snön är blöt och tung.

Hur mycket jag måste ta betalt är ju det jag försöker ta reda på genom att först veta ungefär vad det kommer kosta.

Jag förstår att många har åsikter hur vida detta är en fungerande "affärsidé" eller inte men det är något jag själv får utvärdera senare. Nu är jag mest intresserad av att veta vilka omkostnader som uppstår förutom inköp och försäkring som kommer med alla fordon.

Det jag snappat upp i tråden som känns relevant är
10l~ diesel/h
Ansvarsförsäkring

Det skulle vara intressant att veta mer om hur mycket man kan räkna med i service och slitage, typ hur länge däcken håller

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

finns det verkligen en marknad för detta? de villaägare som är såpass gamla att de själva inte kan hantera en snöslunga har med största sannolikhet barn som gör det åt dem/någon grannes pojk som skottar för en hundring eller 2. min granne brukade ploga min uppfart ibland med fyrhjuling innan vi köpte snöslunga utan att jag ens bad om det bara för att vara snäll

jag tror det ger mer klirr i kassan att lägga pengarna på börsen istället för att köpa maskiner, och sen lägga helgerna på att extrajobba på ica istället...

...eller min favorit, köpa och sälja trasiga bilar

Nog finns det en marknad. Kolla hur många som åker till däckverkstäder för att byta däck för att de inte orkar själva. Och det är bara två gånger per säsong

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Du lär ju ha utbildningsbevis för maskinförare om nån försäkring ska vilja täcka för dig. Det blir dyrt för din plånbok om du kör sönder nåt annars.
Utbildningsbevis för maskin är inte billigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du lär ju ha utbildningsbevis för maskinförare om nån försäkring ska vilja täcka för dig. Det blir dyrt för din plånbok om du kör sönder nåt annars.
Utbildningsbevis för maskin är inte billigt.

För hjullastare är det billigt men ja den lär nog inte räcka för försäkringsbolagen kan jag tänka mig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Min poäng var att även om det finns dom som har snöslunga eller fyrhjuling så betyder det inte att alla får hjälp eller att det ens är särskilt effektivt vissa gånger, särskilt om snön är blöt och tung.

Hur mycket jag måste ta betalt är ju det jag försöker ta reda på genom att först veta ungefär vad det kommer kosta.

Jag förstår att många har åsikter hur vida detta är en fungerande "affärsidé" eller inte men det är något jag själv får utvärdera senare. Nu är jag mest intresserad av att veta vilka omkostnader som uppstår förutom inköp och försäkring som kommer med alla fordon.

Det jag snappat upp i tråden som känns relevant är
10l~ diesel/h
Ansvarsförsäkring

Det skulle vara intressant att veta mer om hur mycket man kan räkna med i service och slitage, typ hur länge däcken håller

Saipade vinterdäck till hjullastare kostar ca 25.000kr + moms inkl fälgar. Hållbarhet: säkert uppåt 10 år minst.
Filter 500h ~2000kr + moms
Filter 1000h 3-4000kr + moms beroende på modell
Oljor 500h ca: 500kr + moms
Oljor 1000h ca 1500kr + moms

Lite grovt räknat.