Vad kostar en mindre hjullastare och kan man gå runt på uthyrning/snöröjning enbart?

Permalänk
Medlem

Det finns inget incitament för villa ägare att betala mer för plogning utöver vad kommunen gör. Antingen försöker du fixa ett kontrakt med kommun/fastighetsägare där du plogar vid behov/jour då är pengarna bra. På privata/enskilda vägar är det oftast sämre betalt. Hos oss så betalar vi mellan 70 och 100 tusen per säsong delat på 230 villor för snöröjningen. Troligen tjänar du mer på att skaffa en minigrävare och hyra ut den och dig, ex trädgårdsarbeten, dränering osv, då kan du ta 600-1000 kr i timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Du lär ju ha utbildningsbevis för maskinförare om nån försäkring ska vilja täcka för dig. Det blir dyrt för din plånbok om du kör sönder nåt annars.
Utbildningsbevis för maskin är inte billigt.

Tack det är bra info som behöver utredas.

Skrivet av SLARVA:

Saipade vinterdäck till hjullastare kostar ca 25.000kr + moms inkl fälgar. Hållbarhet: säkert uppåt 10 år minst.
Filter 500h ~2000kr + moms
Filter 1000h 3-4000kr + moms beroende på modell
Oljor 500h ca: 500kr + moms
Oljor 1000h ca 1500kr + moms

Lite grovt räknat.

Också tack. Antar att 1 års service intervall är bra nog med tanke på den relativa låga drifttiden.

Finns andra regelbundna service åtgärder mam blr räkna med?

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Nog finns det en marknad. Kolla hur många som åker till däckverkstäder för att byta däck för att de inte orkar själva. Och det är bara två gånger per säsong

skillnaden är att dom som gör det bor i lägenhet, vilket ändå är 50% av befolkningen (nåja, en och annan villaägare från tesla sekten som är orolig för det där med momentdrag följer väl kanske också med). bor man i villa räknar man liksom med att få skotta lite

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av Robiban:

Tack det är bra info som behöver utredas.

Också tack. Antar att 1 års service intervall är bra nog med tanke på den relativa låga drifttiden.

Finns andra regelbundna service åtgärder mam blr räkna med?

undvik gamla ruckel som gått 15k timmar om du inte kan skruva tungmek själv skulle jag säga. kan bli dyrt om något går sönder

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Det finns inget incitament för villa ägare att betala mer för plogning utöver vad kommunen gör. Antingen försöker du fixa ett kontrakt med kommun/fastighetsägare där du plogar vid behov/jour då är pengarna bra. På privata/enskilda vägar är det oftast sämre betalt. Hos oss så betalar vi mellan 70 och 100 tusen per säsong delat på 230 villor för snöröjningen. Troligen tjänar du mer på att skaffa en minigrävare och hyra ut den och dig, ex trädgårdsarbeten, dränering osv, då kan du ta 600-1000 kr i timmen.

Måste ha skrivit 5 gånger nu att detta är inget försök till att starta ett vinstdrivande företag och jag har inte tänkt att ersätta den entreprenör som plogar åt fastighetsföreningen.

Jag vill själv ha en liten hjullastare för jag tycker det är roligt och för att minska på kostnaderna på ägandet hjälpa de som vill när det behövs med snöröjning på deras fastighet, som varken kommun eller någon tar han om utan fastighetsägarna själva. Jag förstår att det inte är vid varje snöflinga som faller men när det kommer mycket snö finns här många villor i ett geografiskt litet område som jag vet skulle uppskatta den hjälpen mot en mindre summa.

Kan vi lämna det nu?

Skrivet av HickeHiskelig:

undvik gamla ruckel som gått 15k timmar om du inte kan skruva tungmek själv skulle jag säga. kan bli dyrt om något går sönder

Tar gärna föer tips på vilka fabrikat/modeller som kan vara lämpliga. Volvo l20 är väl typ storleken jag tänker mig men volvo är dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Tack det är bra info som behöver utredas.

Också tack. Antar att 1 års service intervall är bra nog med tanke på den relativa låga drifttiden.

Finns andra regelbundna service åtgärder mam blr räkna med?

Så motorservice en gång om året (500h) och motorservice, hydraulfilter och olja i axlar vartannat år (1000h) om vi baserar på år istället för timmar.

Övrigt återkommande servicar är väl kamrem om maskinen har en Deutzmotor modell 1011 eller 2011, ungefär vart femte år rekommenderar Deutz. Kamremsats till dessa ligger på ca 2500 + moms och jobbet gör man enkelt själv.

Några maskinexempel: Volvo L25/30/35, Terex TL65/80/100, Yanmar V80/V100, JCB 406/407/409, CAT 906/907/908, Kramer 380/5065/5075, Weidemann 2070

Terex och Yanmar är likadana maskiner, bara olika nya, Yanmar är nyare.
Kramer är fyrhjulsstyrda istället för midjestyrda.
Viktigt med snabbgående, minst 30kmh annars kommer du aldrig orka åka transportsträckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

skillnaden är att dom som gör det bor i lägenhet, vilket ändå är 50% av befolkningen (nåja, en och annan villaägare från tesla sekten som är orolig för det där med momentdrag följer väl kanske också med). bor man i villa räknar man liksom med att få skotta lite

Har ingen statistik att bygga på men vet många villaägare som inte byter däck själva. I vissa fall handlar det om dåliga ryggar men det gäller snöskottning också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Så motorservice en gång om året (500h) och motorservice, hydraulfilter och olja i axlar vartannat år (1000h) om vi baserar på år istället för timmar.

Övrigt återkommande servicar är väl kamrem om maskinen har en Deutzmotor modell 1011 eller 2011, ungefär vart femte år rekommenderar Deutz. Kamremsats till dessa ligger på ca 2500 + moms och jobbet gör man enkelt själv.

Några maskinexempel: Volvo L25/30/35, Terex TL65/80/100, Yanmar V80/V100, JCB 406/407/409, CAT 906/907/908, Kramer 380/5065/5075, Weidemann 2070

Terex och Yanmar är likadana maskiner, bara olika nya, Yanmar är nyare.
Kramer är fyrhjulsstyrda istället för midjestyrda.
Viktigt med snabbgående, minst 30kmh annars kommer du aldrig orka åka transportsträckorna.

Grymt, tack. Är det ingen idé att kolla på kinagrejer? Som riktig entreprenadmaskin förstår jag att de inte duger men till mig som uppskattningsvis kanske kommer köra 50-100h per år bör de väl duga? De är ju väldigt attraktiva sett till pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Grymt, tack. Är det ingen idé att kolla på kinagrejer? Som riktig entreprenadmaskin förstår jag att de inte duger men till mig som uppskattningsvis kanske kommer köra 50-100h per år bör de väl duga? De är ju väldigt attraktiva sett till pris.

Vad man sparar i inköp, brukar kosta i drift/underhåll

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Grymt, tack. Är det ingen idé att kolla på kinagrejer? Som riktig entreprenadmaskin förstår jag att de inte duger men till mig som uppskattningsvis kanske kommer köra 50-100h per år bör de väl duga? De är ju väldigt attraktiva sett till pris.

Få eller många gångtimmar per år spelar ingen roll, dom maskinerna krånglar vid nästan varje tillfälle ändå, så nej inte ens som hobbymaskin skulle jag säga att dom duger, vet flertalet personer som provat på dessa maskiner och ALLA har ångrat sig nästan direkt, du kan heller inte få en sådan maskin såld igen ifall du ångrar dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Grymt, tack. Är det ingen idé att kolla på kinagrejer? Som riktig entreprenadmaskin förstår jag att de inte duger men till mig som uppskattningsvis kanske kommer köra 50-100h per år bör de väl duga? De är ju väldigt attraktiva sett till pris.

Jag kör lastbil. Jag skulle leverera hos en kund som hade en Kinatraktor.
Jävlar va det inte fanns nån finkänslighet i hydraliken. Han hade gafflar på för att lyfta av pall. Det flög upp o ner. Inga mjuka rörelser som när man blir avlastad hos nån med volvo eller liknande.
Hur mjukt han än drog i spakarna så va det på tok för snabba rörelser i hydraliken. Håll dig borta från Kinaskit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Få eller många gångtimmar per år spelar ingen roll, dom maskinerna krånglar vid nästan varje tillfälle ändå, så nej inte ens som hobbymaskin skulle jag säga att dom duger, vet flertalet personer som provat på dessa maskiner och ALLA har ångrat sig nästan direkt, du kan heller inte få en sådan maskin såld igen ifall du ångrar dig.

Skrivet av Mullvaden83:

Jag kör lastbil. Jag skulle leverera hos en kund som hade en Kinatraktor.
Jävlar va det inte fanns nån finkänslighet i hydraliken. Han hade gafflar på för att lyfta av pall. Det flög upp o ner. Inga mjuka rörelser som när man blir avlastad hos nån med volvo eller liknande.
Hur mjukt han än drog i spakarna så va det på tok för snabba rörelser i hydraliken. Håll dig borta från Kinaskit.

Okej! Jag har kört minigrävare av kinesiskt märke och hydrauliken var bedrövlig på den också, ingen känslighet. Tycker det har sett ok ut på swekip, multiloader etc av det man sett på tuben men kanske är illa om man ska finlira

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Har en lite udda frågeställning som jag hoppas några erfarna entrepenörer inom anläggning kan svara på.

Jag har funderat på att skaffa en mindre hjullastare (4 ton ish?) och starta ett enskilt bolag för hantera snöröjning på villatomter som en hobby på sidan av mitt riktiga arbete och kanske hyra ut den off-season.

Jag bor i en tätort i en halvstor stad i sverige där villa tätheten är rätt hög och tanken är att erbjuda typ borttagning av plogkanter som uppstått efter plogbil/plogtraktor varit i farten.

Önskan är att snöröjningen ska stå för att äga och drifta lastaren.

Vilka omkostnader och i vilka nivåer bör man räkna med per månad och har ni tips på någon maskin som är lämplig för uppdraget? Bättre begegnat med god tillgång på reservdelar som är smidigt att framföra på lite mindre vägar inom tättbebyggt område.

Generella tips och förslag tas också emot 🙂

Finns ju en Youtube-kanal (Raketforskaren) med inriktning på det du frågar efter.
https://youtube.com/@Raketforskar1?si=4uAqn6pUCLFV3Ke8

Han har visserligen en större maskin än vad du tänkt införskaffa, men tror säkert att du kan hitta lite info där ändå.

Permalänk
Medlem

Mitt spontana svar på din fråga: kan man gå runt på uthyrning/snöröjning enbart?
Är nej.

Det låter mera som du ska köpa en snöslunga eller kanske en bondtraktor med plog/skopa.
Bondtraktor ca 100-150k. Hjullastare ca 400-600k i pris om du ska ha nå vettigt.
Det priset reflekteras även i reparations, drift och underhålls kostnader.

Jag menar har du nog med arbete = 40h vecka året runt för en 4 ton maskin?
Samt en 4 ton maskin klarar inte ploga vägar / större parkeringar etc speciellt bra om alls.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Jag har kört en swekip typ 7 ton, några timmar. Den var helt ny, kylaren var utan vatten, svängde man fullt så slutade hjulen driva.
Det gick inte att hissa och tilta samtidigt. Riktigt skit.