Permalänk

Kan inte lösa bra Wifi överallt

Hej,

Söker input från folk som kan sådant bättre än jag, för jag har kört fast och börjar bli irriterad, och vet inte riktigt var jag ska lägga min tid/energi. Ska försöka förklara så gott jag kan.

Vi bor på en gård, boningshuset är ett 2-planshus på ca 200kvm och så har vi en lada 50m bort från huset. Vi får fiber från Telia/IP-only (500MB/s,) och den biten fungerar hyfsat bra med tanke på att vi bor mitt på landet. Sedan har vi något slags Ethernet-lösning i hela huset med uttag i varje rum, så sitter en switch under trappan (bottenvåning, centralt i huset) i ett elskåp där allt är inkopplat. Internet går in från fiberomvandlaren (som sitter i verandan längst ut i huset) in i ett sådant uttag, går ut i elskåpet till switchen och sedan till min router. Körde en Asus Blue Cave under två år som säkrade bra Wifi överallt i huset och även en bra bit utomhus. Än så länge inga problem.

Sedan händer 2 saker - som ni kan gissa blir de två problem som är anledningen till att jag skriver detta.

Först så dör min Blue Cave, och efter att jag märkt att den är slutsåld sedan länge och det finns ingen modernare version av den så hugger jag till en Asus RT-AX82U istället. Och det visar sig att Wifin plötsligt blir sämre och har betydligt lägre räckvidd. Vi tappar liksom signal där det är längst från routern. Trots att det ska vara bättre, mer modernt, en "gaming router" osv. Så att jag antingen tänkt/gjort fel, eller så har jag nog köpt fel router. Det snackas aldrig om räckvidd riktigt i någon teknisk specifikation online, inte alls faktiskt, förutom 5GHz/2,4GHz banden förstås men inte vad som skiljer routrarna riktigt. Är det helt fel router jag har, eller borde jag fundera på att skaffa fler AP. Det svider ju att tänka på att jag måste köpa ännu fler prylar när min gamla Blue Cave fixade allt det där självständigt.

En sak jag tänkte på är om routern inte borde sitta bredvid fiberomvandlaren och skicka sin signal till switchen, som sedan går till ytterligare en AP med samma SSID. Finns det nackdelar till det, tro?

Andra problemet nu - för drygt ett år sedan fixade jag solceller till ladan och köpte massa övervakningskameror för att se hur djuren har det. Och då kopplade jag in en sladd till från fiberomvandlaren (IP only säger att man får max två IP på det sättet trots att modemet har 4 portar) till en radiolänk från verandans fönster (TP-link CPE-210), 50 meter bort (fri sikt) från motsvarande CPE-210, följd av 40m Ethernet sladd in till sadelkammaren in till en Ubiquiti Unifi-6 LR (long range) med samma SSID. Solcelscentralen samt alla 5 kameror (Wifi-uppkoppling) kopplade till den. Och det fungerar sisådär. Signalen är ju kraftigt reducerad pga. radiolänken men det går att streama video från kamerorna och se status från solcellscentralen, men det går också ner ibland för vissa kameror osv, alltså inget jättestabilt. Mitt problem är snarare så att INGEN av våra mobiltelefoner kan kopplas in mot Unifi-6 routern. Signal finns, men våra telefoner vägrar och vi har olika Samsung och One+ modeller. Jag kan inte koppla min telefon till routern för att se inställningarna (genom app) heller. Det driver mig fullständigt galen. Har bytt band, försökt se över om det finns begränsningar kring antalet uppkopplade enheter men ingenting. Har till och med bytt routern mot en ny (öppet köp) och får samma resultat. Enda sättet jag lyckas är om jag ställer om routern helt, då kan jag gå igenom konfig-delarna och koppla upp telefonen tillfälligt. Sedan är det liksom borta. Allt annan utrustning går finfint. Är det någonting jag missar?

Ursäkta det långa inlägget, är ju svårt att beskriva sin problematik utan att ge lite kontext också. Det jag söker är någon/några som eventuellt ser att någonting någonstans gått snett med mitt tankesätt, så att jag kan lägga min tid och energi på ett smartare sätt. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är jätteviktigt att man kopplar rätt.

Efter tjänstefördelaren ska du ansluta en router. Ingenting annat ska vara anslutet till tjänstefördelaren! Efter routern kan du ansluta switch och alla kablar som går till rum och solpaneler.

Återkom när du har gjort detta så kan vi göra ytterligare felsökning efteråt. Men första steget är att koppla rätt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det är jätteviktigt att man kopplar rätt.

Efter tjänstefördelaren ska du ansluta en router. Efter routern kan du ansluta switch och alla kablar som går till rum och solpaneler.

Återkom när du har gjort detta så kan vi göra ytterligare felsökning efteråt. Men första steget är att koppla rätt!

Tack för svaret. De två sladdar som går från fördelaren går ju till var till sin router. Jag skrev lite fel innan, första sladden går in i väggarna och sedan ut till switchen som jag skrev innan - men det är en port-till-port där in till routern, sedan går sladd från routern till samma switch och signalen denna gång delas upp till övriga portar på switchen. Med andra ord så ser min router allt jag kopplar med kabel i huset från ett Ethernet uttag. Är bara in-sladden till routern som går sin separat väg genom switchen. är nämligen en sådan switch där man kan bestämma exakt vad som kommer vart och inte en enkel "jag kopplar in internet så går den ut på samtliga portar"-switch. Vet inte hur jag ska beskriva det bättre, hoppas det klargör i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det är samma effekt på routrar, så ingen stor skillnad på räckvidd med olika routrar. Bättre routrar kan ha lite bättre kretsar för mottagning och klara lite svårare förhållanden. Men generellt så löser man inte räckviddsproblem med en annan router. Utan det är extra accesspunkter som är lösningen (här inkluderar jag "mesh-produkter" som också bygger på extra accesspunkter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Tack för svaret. De två sladdar som går från fördelaren går ju till var till sin router. Jag skrev lite fel innan, första sladden går in i väggarna och sedan ut till switchen som jag skrev innan - men det är en port-till-port där in till routern, sedan går sladd från routern till samma switch och signalen denna gång delas upp till övriga portar på switchen. Med andra ord så ser min router allt jag kopplar med kabel i huset från ett Ethernet uttag. Är bara in-sladden till routern som går sin separat väg genom switchen. är nämligen en sådan switch där man kan bestämma exakt vad som kommer vart och inte en enkel "jag kopplar in internet så går den ut på samtliga portar"-switch. Vet inte hur jag ska beskriva det bättre, hoppas det klargör i alla fall.

Du får nog klargöra exakt hur allt är kopplat och exakt vilka enheter (modellnummer!) som är anslutna till vad. Gärna med lite mindre text än första inlägget.

Du vill alltså ha två helt separata nätverk med egna externa IP-adresser? Ett till huset och ett helt eget nätverk till solceller och kameror? Annars ska du inte ha två routrar. Varken TP-Link CPE-210 eller Unifi 6 LR är en router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

OK tack - ska försöka fatta mig kort denna gång, sorry

Från fiberomvandlare till:
1- sladd in i väggarna till ASUS router, därifrån både Wifi till huset och sladd in till switch som delar ut signal till alla rum.
2- sladd till radiolänk (TP link CPE-210) och fortsätter till accesspunkt Unifi 6 LR. Där går kamerorna samt solcellscentralen till genom Wifi.

Och då inser jag att problemet med uppkopplingen till Unifi 6 är att den används som AP utan router bakom. Eftersom det är bara radiolänk från fiberdosan. Samma SSID som hemma, och det går som sagt att se i appen alla video och allt mot Wifi-nätet trots detta så det är väl märkligt att det ändå fungerar? Och då antar jag att det är någonting specifikt till telefonerna som gör att de inte kan koppla upp mot APn under de premiserna.

Och nej jag vill givetvis inte köra två olika nätverk eftersom tanken är att allt ska sitta på samma Wifi-nät för att streama kamerornas video och se solcellsstatusen osv.

Så lösningen är väl att flytta routern till fiberomvandlaren, dra sladden till radiolänken därifrån, dra sladd till väggen därifrån också, och sedan köpa en AP där min router sitter just nu (centralt i huset) med förhoppningsvist bättre räckvidd. Eller använda routern som AP istället och köpa en billigare routern som tillägg. Tänker jag rätt här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Andra problemet nu - för drygt ett år sedan fixade jag solceller till ladan och köpte massa övervakningskameror för att se hur djuren har det. Och då kopplade jag in en sladd till från fiberomvandlaren (IP only säger att man får max två IP på det sättet trots att modemet har 4 portar) till en radiolänk från verandans fönster (TP-link CPE-210), 50 meter bort (fri sikt) från motsvarande CPE-210, följd av 40m Ethernet sladd in till sadelkammaren in till en Ubiquiti Unifi-6 LR (long range) med samma SSID. Solcelscentralen samt alla 5 kameror (Wifi-uppkoppling) kopplade till den. Och det fungerar sisådär. Signalen är ju kraftigt reducerad pga. radiolänken men det går att streama video från kamerorna och se status från solcellscentralen, men det går också ner ibland för vissa kameror osv, alltså inget jättestabilt. Mitt problem är snarare så att INGEN av våra mobiltelefoner kan kopplas in mot Unifi-6 routern. Signal finns, men våra telefoner vägrar och vi har olika Samsung och One+ modeller. Jag kan inte koppla min telefon till routern för att se inställningarna (genom app) heller. Det driver mig fullständigt galen. Har bytt band, försökt se över om det finns begränsningar kring antalet uppkopplade enheter men ingenting. Har till och med bytt routern mot en ny (öppet köp) och får samma resultat. Enda sättet jag lyckas är om jag ställer om routern helt, då kan jag gå igenom konfig-delarna och koppla upp telefonen tillfälligt. Sedan är det liksom borta. Allt annan utrustning går finfint. Är det någonting jag missar?

Det här stycket är något otydligt. I de sista meningarna börjar du prata om att du "bytt routern mot en ny" och "ställer om routern helt", men innan dess nämns aldrig någon router. Varken CPE-210 eller U6-LR är en router, och bör absolut inte anslutas direkt mot internet. Om din fiberomvandlare/tjänstefördelare även innehåller en router är oklart men misstänker att svaret är nej.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

OK tack - ska försöka fatta mig kort denna gång, sorry

Från fiberomvandlare till:
1- sladd in i väggarna till ASUS router, därifrån både Wifi till huset och sladd in till switch som delar ut signal till alla rum.
2- sladd till radiolänk (TP link CPE-210) och fortsätter till accesspunkt Unifi 6 LR. Där går kamerorna samt solcellscentralen till genom Wifi.

Och då inser jag att problemet med uppkopplingen till Unifi 6 är att den används som AP utan router bakom. Eftersom det är bara radiolänk från fiberdosan. Samma SSID som hemma, och det går som sagt att se i appen alla video och allt mot Wifi-nätet trots detta så det är väl märkligt att det ändå fungerar? Och då antar jag att det är någonting specifikt till telefonerna som gör att de inte kan koppla upp mot APn under de premiserna.

Och nej jag vill givetvis inte köra två olika nätverk eftersom tanken är att allt ska sitta på samma Wifi-nät för att streama kamerornas video och se solcellsstatusen osv.

Så lösningen är väl att flytta routern till fiberomvandlaren, dra sladden till radiolänken därifrån, dra sladd till väggen därifrån också, och sedan köpa en AP där min router sitter just nu (centralt i huset) med förhoppningsvist bättre räckvidd. Eller använda routern som AP istället och köpa en billigare routern som tillägg. Tänker jag rätt här?

Du är ytterst oklar, du behöver bara en router. Allt annat ska sitta i LAN-sidan av routern.

Har du kopplat en brygga och kameror direkt till mediaomvandlaren så tar dina ip-adresser från leverantören slut – det kommer göra att du inte kunna koppla upp allt och du riskerar att fibernätet stänger av din port.

Har du dubbeluttag runtom i huset har du redan en kabel tillbaka till din central. [Edit: Läste din beskrivning igen, framgår inte om det är dubbeluttag men det framkommer att switchen redan är kopplad till uttagen som finns, så du behöver bara koppla från närmsta uttag till bryggan/länken.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Så lösningen är väl att flytta routern till fiberomvandlaren, dra sladden till radiolänken därifrån, dra sladd till väggen därifrån också, och sedan köpa en AP där min router sitter just nu (centralt i huset) med förhoppningsvist bättre räckvidd. Eller använda routern som AP istället och köpa en billigare routern som tillägg. Tänker jag rätt här?

Ja, du tänker nog rätt.

Tjänstefördelaren ger en extern IP-adress på varje port (upp till en gräns satt av din ISP eller nätägare, oftast får man en eller två). I ditt fall innebär det att det blir två helt olika nätverk och om du dessutom har samma SSID så blir det heltokigt.

Om du vill att allt ska finnas på samma nätverk så kan du bara använda en port på tjänstefördelaren.

Du ska alltså koppla enligt följande:
Tjänstefördelare -> Router -> Switch och annat (t.ex. radiolänken)

Du skriver dock att du har kopplat Tjänstefördelare -> Switch -> Router -> tillbaka till Switch, så jag antar att du vet hur du har konfigurerat switchen och att den är rätt inställd. Om du inte vet hur den är/ska konfigureras så kan du alltid köpa en "dum" switch för någon hundring eller två.

Jag hade personligen köpt en Edgerouter X som router och en "dum" switch, sedan använt accesspunkter för WiFi.

Alltså: Tjänstefördelare -> Edgerouter X -> Switch -> Allt annat. Då placerar du accesspunkter där det behövs för att täcka huset med WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tack för alla svar, då vet jag hur jag ska ta mig vidare.

Tänker att Telia-routern som jag har dissat hittils sitter nog fint som enkel router utan att det kostar mig något, så får jag lite Wifi på köpet eftersom det är också i detta rum som vi har svårt med täckning, så får jag sedan omvandla min ASUS RT till AP och se om Unifi 6 AP behöver en ominstallation eller om den helt magiskt börjar bete sig normalt så fort den blir kopplad till routern.

Jag undrar däremot fortfarande hur det kommer sig att min routerlös lösning med Unifi6 som AP har kunnat fungera. När det funkar som bäst har jag 6 enheter inkopplade, nätet är synligt i min kamera-app även om jag är hemma utom Unifi 6 -räckvidd.
Och vad som gör att det gick att ansluta all den utrustningen men inte telefonerna. Vill liksom förstå om det finns en anledning till det mer än att det var "fel"

Återkommer nog med svar när jag har provat. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Jag undrar däremot fortfarande hur det kommer sig att min routerlös lösning med Unifi6 som AP har kunnat fungera.

Ett felkonfigurerat nätverk kan fungera jättebra tills man stöter på problem. Men man stöter på problem förr eller senare, vilket du nu har märkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har liknande ethernetuttag till varje rum som du. I tvättrummet finns ett skåp där fiberkopplingen ligger. I samma skåp finns massa uttag som går till respektive ethernetuttag i olika rum. Vad jag gör är:

1. Från väggen där fibern kommer ifrån kopplas in i en tjänstefördelare som jag fått av fiberleverantören.
2. Internetkabel går från tjänstefördelare till en router, i mitt fall en ubiquiti edgerouter x.
3. Jag kopplar sedan olika internetkablar från routern till dessa ethernetuttag som går till dom rummen jag vill ha internet till. För Wifi gör jag likadant, förutom att jag skickar med POE från routern. På under och övervåningen har jag två ubiquiti accesspunkter som får ström från dessa ethernet uttag som jag valt från routern.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Jag har liknande setup hemma, i tvättrummet finns ett skåp där fiberkopplingen ligger. I samma skåp finns massa uttag som går till respektive ethernetuttag i olika rum. Vad jag gör är:

1. Från väggen där fibern kommer ifrån kopplas in i en switch som jag fått av fiberleverantören.
2. Internetkabel går från switchen till en router, i mitt fall en ubiquiti edgerouter x.
3. Jag kopplar sedan olika internetkablar från routern till dessa ethernetuttag som går till dom rummen jag vill ha internet till. För Wifi gör jag likadant, förutom att jag skickar med POE från routern. På under och övervåningen har jag två ubiquiti puckar som får ström från dessa ethernet uttag som jag valt från routern.

Det är viktigt att man är tydlig med vilka produkter man använder.

Du har troligen inte fått någon switch från din leverantör. Du menar förhoppningsvis tjänstefördelare eller router. Men även om det av någon konstig anledning skulle vara en switch (då helt onödig i kedjan och kan tas bort) så är den inget hinder eftersom du inte har något annat inkopplat till den. Är det en router så har du då dubbla routrar vilket innebär felkonfigurerat nätverk.

Så även du behöver nog klargöra vilka produkter du faktiskt har.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är viktigt att man är tydlig med vilka produkter man använder.

Du har troligen inte fått någon switch från din leverantör. Du menar förhoppningsvis tjänstefördelare eller router. Men även om det av någon konstig anledning skulle vara en switch (då helt onödig i kedjan och kan tas bort) så är den inget hinder eftersom du inte har något annat inkopplat till den. Är det en router så har du då dubbla routrar vilket innebär felkonfigurerat nätverk.

Så även du behöver nog klargöra vilka produkter du faktiskt har.

Jag går bara på vad fiberleverantören säger själv: https://wexnet.se/kundcenter/sa-hanger-uppkopplingen-ihop-i-d....

Är exakt samma enhet som är under "Koppla rätt" sektionen och där står det switch. Det är själva enheten som förvandlar om "fibern" till ethernet. Men möjligt att du har rätt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Jag går bara på vad fiberleverantören säger själv: https://wexnet.se/kundcenter/sa-hanger-uppkopplingen-ihop-i-d....

Är exakt samma enhet som är under "Koppla rätt" sektionen och där står det switch. Men möjligt att du har rätt.

Ja, mycket riktigt är det Wexnet som skriver fel och ger ut felaktig information. Riktigt dåligt! Det du har är en tjänstefördelare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, mycket riktigt är det Wexnet som skriver fel och ger ut felaktig information. Riktigt dåligt! Det du har är en tjänstefördelare.

Gött, jag uppdaterar min text ovan!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Jag undrar däremot fortfarande hur det kommer sig att min routerlös lösning med Unifi6 som AP har kunnat fungera. När det funkar som bäst har jag 6 enheter inkopplade, nätet är synligt i min kamera-app även om jag är hemma utom Unifi 6 -räckvidd.
Och vad som gör att det gick att ansluta all den utrustningen men inte telefonerna. Vill liksom förstå om det finns en anledning till det mer än att det var "fel"

En AP är inte en router. Kopplar du en AP rakt mot internet kommer alla enheter som ansluts trådlöst till den att försöka få en IP-adress direkt av din ISP. Det har du ju redan själv skrivit i tidigare inlägg att du tilldelas max två stycken, så inte konstigt att det slutar fungera när du har alldeles för många enheter kopplade direkt mot internet/ISP.

Ärligt talat låter hela ditt nätverk som en kaotisk röra, ett mish-mash av allehanda utrustning installerad utan någon som helst plan eller kunskap. Personligen hade jag behållit din UniFi AP men sedan kastat ut allt annat och ersatt även detta med UniFi. Mycket enklare att få överblick över hur saker fungerar och konfigurera det med allt i ett gränssnitt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, mycket riktigt är det Wexnet som skriver fel och ger ut felaktig information. Riktigt dåligt! Det du har är en tjänstefördelare.

Skrivet av Paontuus:

Gött, jag uppdaterar min text ovan!

Tjänstefördelaren brukar vara en switch som separerar en inkommande trunk till otaggade nät för respektive tjänst som matas ut på varsin dedikerad port.
Den är tekniskt alltså en switch men det är ingen switch som kan användas av konsumenten som om den vore en "vanlig switch i lanet" såvida man inte kan konfigurera den för den rollen och det är osannolikt att man har tillgång till att konfa den rätt.

Jag gissar att TS problem beror på adressproblem i lanet pga felaktigt byggt lan
TS borde nog rita upp topologin på papper för att få en översikt om hur lanet verkligen ser ut och lättare kunna posta en bild på topologin om det behövs hjälp för att hitta problem i/med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tjänstefördelaren brukar vara en switch som separerar en inkommande trunk till otaggade nät för respektive tjänst som matas ut på varsin dedikerad port.
Den är tekniskt alltså en switch men det är ingen switch som kan användas av konsumenten som om den vore en "vanlig switch i lanet" såvida man inte kan konfigurera den för den rollen och det är osannolikt att man har tillgång till att konfa den rätt.

Tack för förtydligandet!

För att inte förvirra konsumenten och för att underlätta konfiguration av nätverk och eventuell felsökning borde man som leverantör självklart inte kalla det för en switch. Wexnet skriver själva att det ofta kallas bl.a. tjänstefördelare så det är ju bara att låta bli att förvirra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

En AP är inte en router. Kopplar du en AP rakt mot internet kommer alla enheter som ansluts trådlöst till den att försöka få en IP-adress direkt av din ISP. Det har du ju redan själv skrivit i tidigare inlägg att du tilldelas max två stycken, så inte konstigt att det slutar fungera när du har alldeles för många enheter kopplade direkt mot internet/ISP.

Fast jag undrar om det verkligen stämmer att varje enhet får sin IP adress tilldelad av ISPn om jag nu kan ha 8 st igång samtidigt (5 kameror, solcellscentralen, Unifi AP och ASUS router) fast begränsningen ligger på 2. Och det hjälper inte att stänga av kamerorna för att få telefonerna att kopplas upp mot Unifi AP så det handlar nog inte om hur många enheter i slutändan eller så är det bara en aspekt av det kanske.

Skrivet av Mayhem SWE:

Ärligt talat låter hela ditt nätverk som en kaotisk röra, ett mish-mash av allehanda utrustning installerad utan någon som helst plan eller kunskap. Personligen hade jag behållit din UniFi AP men sedan kastat ut allt annat och ersatt även detta med UniFi. Mycket enklare att få överblick över hur saker fungerar och konfigurera det med allt i ett gränssnitt.

Nja, fiberomvandlaren finns i rummet som är närmast ladan, så att jag bestämde att bryggan skulle vara där och då drog jag idiotiskt nog sladden direkt från den, för det är enklast antar jag. Och eftersom det funkade så har jag bara låtit det vara tills jag insåg att det var faktiskt problem. Resten av utrustningen är väl inget konstigt på, bryggan behövs för att sammankoppla två byggnader, med AP där alla enheter kan prata med, in i huset har vi switch till alla Eth-uttag i varje rum, routern är centralt placerad osv. Fattar väl att allt kunde varit av samma varumärke men att säga det som ogenomtänkt är kanske lite väl att ta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Indalecio:

Fast jag undrar om det verkligen stämmer att varje enhet får sin IP adress tilldelad av ISPn om jag nu kan ha 8 st igång samtidigt (5 kameror, solcellscentralen, Unifi AP och ASUS router) fast begränsningen ligger på 2. Och det hjälper inte att stänga av kamerorna för att få telefonerna att kopplas upp mot Unifi AP så det handlar nog inte om hur många enheter i slutändan eller så är det bara en aspekt av det kanske.

Jag har ingen förklaring att erbjuda. Du kan dock själv ta reda på delar av svaret genom att ta ut en laptop till ladan, som förhoppningsvis kan koppla upp sig mot Ubiquity-AP:n.

Om du kör Windows tittar du på tilldelade IP-adresser med ”ipconfig” i en kommandoprompt (cmd.exe).

En förklaring skulle kunna vara att de enheter som fungerar tilldelats IPv6-adresser. Det får man ”många” av om man får dem alls.

I annat fall får du konsultera RFC1918 och försöka lista ut om det är privata IP-adresser du har (10/8, 172.16/12, 192.168/16). Eller kanske CG-NAT-adresser (100.64.0.0/10) se RFC6598. Edit: Dessutom finns självtilldelade IP-adresser, 169.254/16 i IPv4 och fe80::/10 i IPv6.

Det kan inte uteslutas att ISP:n faktiskt delar ut fler publika IP:n än vad de hävdar officiellt.

Att telefonerna inte fungerar behöver inte nödvändigtvis bero på adressproblematik. WiFi är ett jävla mög av tekniska problem och inkompabilitet. Vissa enheter har till exempel problem med WPA3 och andra har problem med mixed-mode WPA2/WPA3. Vissa klarar inte av samtliga kanaler på 5 GHz-bandet. Bara om man har två certifierade enheter kan man vara hyffsat säker på att de fungerar tillsammans under de omständigheter certifieringen täcker.

Permalänk
Medlem

CPE210 går att ställa in i routerläge, så du kan ha gjort rätt där @Indalecio. Rätt som i att inte ställa till det, tror inte det egentligen fungerar som brygga i det läget.

Permalänk

Satte Telia-modemet där det ska vara efter fiberomvandlaren, och kopplade om både sladden till bryggan/Unifi6-AP och sladden till husroutern som jag bytte till AP istället. Rent magiskt fungerar Wifi access i ladan (efter bryggan mot Unifi-AP) för åtminstone min telefon (måste prova de andra med), jag ser enheterna också genom routern, och så har jag även optimal täckning i verandan (där routern står) utan att behöva flytta på min ASUS AP eller köpa något dyrt igen.

Så problem solved Jag tackar så mycket för all input!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Indalecio:

Fast jag undrar om det verkligen stämmer att varje enhet får sin IP adress tilldelad av ISPn om jag nu kan ha 8 st igång samtidigt (5 kameror, solcellscentralen, Unifi AP och ASUS router) fast begränsningen ligger på 2.

Ett inte helt ovanligt problem om man kopplar utan router är att man ändå kan få uppkoppling på allt men att samma ipadress hoppar mellan olika enheter och då kan inte allt kommunicera samtidigt och hastigheten kan också bli låg eftersom det brukar ge upphov till att paket kommer fel och felkorrektion behöver gå in och begära omsändning av paketen eller på andra sätt reparera trafiken och det tar tid och kanske även beräkningskraft.

Det kan alltså vara felkopplat nästan omärkligt om man har lite trafik men blir mycket tydligt ett problem om man har mycket trafik, det kan också bli problem som beror på i vilken ordning apparater startas och andra mer slumpmässiga problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.