Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mitt lägenhetsnummer fanns inte i telenors lista men adressen fanns.
Tecknade nytt med dem över telefon pga detta och herregud vilken upsell på produkter och grejer.
Tackade nej totalt 4 gånger.

Nu ska jag bara säga upp Telia också, det lär jag göra nästa vecka när jag antar att kötiden är minst halverad.

Du kan säga upp utan att ringa. Detta marknadsförs väldigt dåligt, fick reda på det genom att kolla Telias facebook-sida.

Det kan görs enligt bild nedan.

Klick sedan på "ställ en fråga".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9110a:

När vill telia har tillbaka sin router som man har på lån?

Tecknade telia 2016, var kund tills i början 2023, lämnade sedan telia. Dom har inte frågat om att få tillbaka sin router.

Telia sa till mig att det kommer en QR-kod på mail (som man visar hos postnord eller ombud) efter att tiden för avslut gått ut. Sen lär man ha lite tid på sig att lämna in den på posten. De kanske inte vill ha tillbaka riktigt gammal hårdvara.

Permalänk
Medlem

Nu ringde jag tillbaka till Telia och skvallrade om att jättemånga härifrån fått 250mbit för 299kr och då gick det att få det för det priset. Rätt mycket bättre alltså än vad det var först tal om, alltså 449kr för 250mbit.

Tack till er alla här som rapporterar:)

Permalänk
Medlem

Ringde precis till Bahnhof för att säga upp mitt 100/100 som de precis prishöjt med 25% till 449 kr/mån. De har visserligen någon black friday rabatt för nya kunder nu, men de erbjöd inget eller försökte hålla kvar mig utan sa bara att det blir avslutat om en månad, tack och hej. Kanske för att de stänger kundtjänsten vid 5 och det är fredag. Så nu det får bli någon annan leverantör i Viaeuropa nätet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Telia uppsagt!
Plockade fram min trevliga sida och försökte först få ner 500/500 som jag haft i 2år, sedan försökte jag få 250/250 för 299kr men fick ett artigt "nej det går inte att lösa".
Får testa Telenor ett år och se hur de fungerar, 500/500 för 349kr i itux nät får väl anses okej.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Telia uppsagt!
Plockade fram min trevliga sida och försökte först få ner 500/500 som jag haft i 2år, sedan försökte jag få 250/250 för 299kr men fick ett artigt "nej det går inte att lösa".
Får testa Telenor ett år och se hur de fungerar, 500/500 för 349kr i itux nät får väl anses okej.

Märkligt att de fortfarande är obstinata för en del. För mig gick det som sagt när jag hänvisade till den här sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Märkligt att de fortfarande är obstinata för en del. För mig gick det som sagt när jag hänvisade till den här sidan.

Ja man kan ju tycka att en sådan stor spelare på marknaden åtminstone skulle vara konsekvent i sin kundhantering.
Men jag är nöjd med bytet, för mig känns det bättre att betala 50kr mer för samma prestanda än att betala samma för halva prestandan.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk

Har Telia bredband 250 för 299kr efter förra årets deal + all sport för 299kr...Efter bortkoppling och telekö var man lite less.. men ville inte betala full pris på ca 1148 så fick det för 848..tror jag får vara nöjd med det..

Permalänk
Medlem

Lyckades förlänga mitt Tele2 bredband 600 upp 50 ner för 299 kr/mån 1 år till. 1 timme i kö

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum. Har tidigare ej gått att få bredband aktiverat på en lördag för mig iaf. Ska ringa in på Måndag. Hoppas på att få bekräftelse brevet innan och se vad det säger. I värsta fall får jag avbryta uppsägningen och sedan direkt säga upp igen antar jag.

My bad, 23 är ingen arbetsdag...
Jag har uppsägning 21 och jag försökte ta reda på när jag skulle sätta startdatum. Slutade med att jag valde 21 och att jag tänker de försöker väl dagen efter igen. Får kanske dra lite i det för att få till det utan avbrott.

Permalänk
Skrivet av Specias:

Nu ringde jag tillbaka till Telia och skvallrade om att jättemånga härifrån fått 250mbit för 299kr och då gick det att få det för det priset. Rätt mycket bättre alltså än vad det var först tal om, alltså 449kr för 250mbit.

Tack till er alla här som rapporterar:)

Vad i helvete, jag försökte med samma taktik men fick ett tvärnej. Pratade du med en man eller en kvinna? Jag försöker gripa efter halmstrån här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Vad i helvete, jag försökte med samma taktik men fick ett tvärnej. Pratade du med en man eller en kvinna? Jag försöker gripa efter halmstrån här.

Första gången en kvinna som gav 449. Sen en kille som heter Lukas (tack Lukas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Vad i helvete, jag försökte med samma taktik men fick ett tvärnej. Pratade du med en man eller en kvinna? Jag försöker gripa efter halmstrån här.

Kan det ha något att göra med vem som är ägare till fibern? Säljarna kanske ser vad Telia har för faktisk kostnad för respektive bandbredd och att det spelar in i vad man kan deala fram?

Nu snackade iofs jag med en ärkejöns som var helt cool med att det skulle gå bra för frun att nyteckna 250 för 299, men jag kunde inte få det med en gång rakt av så för vår del blir det Telenor 500 även om jag föredragit 250 för 299. Palla. Har inte ens gnällt trots att de flertalet gånger under abonnemangets tid ringt och försökt pracka på olika tv-paket jag ändå inte använder trots NIX'at nummer osv. Går fan full Falling Down på dagens samhälle snart *hytter med gubbnäven*

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Då kanske det går i Openuniverse nät också då GlobalConnect köpte upp dem från Telenor.

Testa, alla brukar ha "inhouse" deals som den jag fick om du ringer och snackar, det är 200% värt det ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Helt rätt.

Jag undrar dock hur det funkar. Jag kan inte få Telia hos mig med Telenor gick bra, dock bara 250/250 för 299Kr. Visserligen bättre än övriga på min tjänsteportal, men lite segt när det är samma pris för 500/500. Jag kan ju välja 500/500 från telenor i tjänsteportalen men då får man inte det priset såklart.

Ring dem och förhandla individuellt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Skiljer 5 kr mellan 250/250 och 500/500.. det blir enkelt val. buggprissättning.

https://i.imgur.com/MTT3Te5.png

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ring dem och förhandla individuellt.

Älskar att folk svarar på 3 år gamla inlägg lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Vad i helvete, jag försökte med samma taktik men fick ett tvärnej. Pratade du med en man eller en kvinna? Jag försöker gripa efter halmstrån här.

Det behöver inte nödvändigtvis bero på person. Det kan vara så att förhandlingsutrymmet varierar beroende på vilket nät man ligger på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Angående inkopplingsdatum så valde jag samma datum som frånkopplingsdatum förra året. Gick från Bahnhof till Telia. Det var inga problem. Runt 2 eller 3 på natten den dagen så startade jag om routern och fick en Telia-ip istället för Bahnhof. Hur smidigt som helst. Märkte inget avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det behöver inte nödvändigtvis bero på person. Det kan vara så att förhandlingsutrymmet varierar beroende på vilket nät man ligger på.

Tror det är så. Jag ligger på låst Telia-fiber så finns inga andra alternativ. Då är det svårt förhandla. Försökt få hyresvärden dra in stadsnätet men de är inte intresserade, "Det finns ju fiber redan" är svaret jag får.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Angående inkopplingsdatum så valde jag samma datum som frånkopplingsdatum förra året. Gick från Bahnhof till Telia. Det var inga problem. Runt 2 eller 3 på natten den dagen så startade jag om routern och fick en Telia-ip istället för Bahnhof. Hur smidigt som helst. Märkte inget avbrott.

Jag tänker att allt är förberett så det sker per automatik för mitt stängs av på julafton av Telia och Telenor skall aktivera på julafton. Hoppas det funkar, annars får man klara sig med mobilsurf över helgen och hoppas det löser sig.

En omstart av brandväggen på julaftons morgon så ser vi vad som händer. Håller tummarna, är klar med Telia, orkar inte med dom längre, jag har ändå Telia Öppen Fiber och ändå skall dom ha sämst erbjudande och vara dyrast.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag tänker att allt är förberett så det sker per automatik för mitt stängs av på julafton av Telia och Telenor skall aktivera på julafton. Hoppas det funkar, annars får man klara sig med mobilsurf över helgen och hoppas det löser sig.

En omstart av brandväggen på julaftons morgon så ser vi vad som händer. Håller tummarna, är klar med Telia, orkar inte med dom längre, jag har ändå Telia Öppen Fiber och ändå skall dom ha sämst erbjudande och vara dyrast.

Jag hade nog ändå begärt urkoppling den 22 eller 23, det är du fortfarande fri att göra, och betala "dubbelt" för 1-2 dagar (10-15 spänn) och veta att du kommer kunna nå Telenor innan självaste julafton för att ev göra manuellt inkopplingsförsök om något strular.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att se alla som är glada över att få halverad hastighet till "samma" pris. Det är inte samma pris? Du får 50% av hastigheten för samma pris, det är horribelt?

Lite som någon jag pratade med på uppsägningsavdelningen när jag skulle säga upp mitt 1000/1000 och han började prata om att jag inte behövde 1000/1000, "vi på kontoret här med X antal användare har 1000/1000 och det funkar bra". Nej, jag behöver inte en telefon, merparten av mina kläder, en modern bil etc men det är skönt ändå.

När jag frågade om prissättningen så sa han "absolut, jag kan kolla vad vi kan erbjuda med lägre hastighet" - men då händer det ju inget med prissättningen?

Permalänk

Ringde in till Bahnhof och dom sa att deras avdelning för ändring av abonnemang inte jobbar under helgen. Sen blev jag förvånad va den 10 sekunders långa kö. Typ ingen ringer, kan man inte beställa via nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Tråkigt att se alla som är glada över att få halverad hastighet till "samma" pris. Det är inte samma pris? Du får 50% av hastigheten för samma pris, det är horribelt?

Lite som någon jag pratade med på uppsägningsavdelningen när jag skulle säga upp mitt 1000/1000 och han började prata om att jag inte behövde 1000/1000, "vi på kontoret här med X antal användare har 1000/1000 och det funkar bra". Nej, jag behöver inte en telefon, merparten av mina kläder, en modern bil etc men det är skönt ändå.

När jag frågade om prissättningen så sa han "absolut, jag kan kolla vad vi kan erbjuda med lägre hastighet" - men då händer det ju inget med prissättningen?

Visst är det tråkigt. Men att du ska förvänta att få allt för samma pris varje år?
Är ju en kampanj dem kör med. Det måste du väl ändå förstå?
Alla priser har ju ändrats!
Lika tråkigt med kaffe, smör etc som kostar mycket mer och man får mindre.

Att jag får 250/250 för 299 är jag nöjd med!
Skulle jag kunna få 100/100 för 199 skulle jag tagit det istället.
För spara några kronor.

Dem kunde ju lika gärna stått på sig och INTE sänkt priset.
Hur kul skulle det varit att betala det tre gånger mer för 500/500 eller det dubbla för 250/250.

1000/1000 skiter jag helt ärligt i. Ta fullt pris för det, ingen vanlig familj som har användning för 1000/1000.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Har hämtat ut Telenors router och går alldeles utmärkt att koppla in den innan man går över till Telenor. Har Telia just nu och ska byta till Telenor. Tog kontakt via meddelanden på Telia och frågade om dom kunde koppla ur tidigare än 21 december, var så nära julen. Det gick alldeles utmärkt, kopplas ur den 18 december så nu måste jag kontakta Telenor så de kan sätta på tidigare än vad som står.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Det slutade med att jag var lat, pratade med Bahnhof som kunde ge mig en rabatt på befintlig tjänst 500/500, den kostar 30:- mer än 250/250 som i sin tur kostar samma som 100/100 numera i vårt nät. Det blir inte riktigt lika fint pris som Telenor men jag tar det för att slippa stöka mer i år, måste spara mina krafter inför prisbataljen med Verisure som är i annalkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Tråkigt att se alla som är glada över att få halverad hastighet till "samma" pris. Det är inte samma pris? Du får 50% av hastigheten för samma pris, det är horribelt?

Lite som någon jag pratade med på uppsägningsavdelningen när jag skulle säga upp mitt 1000/1000 och han började prata om att jag inte behövde 1000/1000, "vi på kontoret här med X antal användare har 1000/1000 och det funkar bra". Nej, jag behöver inte en telefon, merparten av mina kläder, en modern bil etc men det är skönt ändå.

När jag frågade om prissättningen så sa han "absolut, jag kan kolla vad vi kan erbjuda med lägre hastighet" - men då händer det ju inget med prissättningen?

Det är samma pris. Priset är 299kr per månad. Jämförelsepriset sett utifrån kr per Mbit har dock gått upp.

Men jag klarar mig utmärkt utan 1000/1000 eller 500/5000, skulle nog klara mig utan 250/250 också. Månadskostnaden (och även tillgänglighet) är här viktigare än hastigheten, eftersom det är få tillfällen då jag verkligen behöver få ner saker så snabbt som möjligt.

När Telias normala pris (för mig) är 549kr för 100/100, 599kr 250/250, och 699kr för 500/500, så skulle jag varit glad om jag blivit erbjuden 250/250 för 299, nu blev det inte så, utan det fick bli telenor istället, och eftersom de tog 349/349 för både 250/250 och 500/500 så blev det det senare. Sen byts det nog tillbaka till telia om ett år.

Permalänk

Jag ringde förövrigt till Telia för att beställa 250/250, kunde då be om att få slippa deras router så jag inte behöver förvara den hos mig i ett år för att sedan skicka tillbaka den.

Alla får publik IP, men den är dynamisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valloniet:

Orkade inte krångla mer i telefonkö (Telia) så sa upp via mailformulär tidigare i veckan. Särskilt ointressant att sitta timtals i kö för att, vad det verkar, med största sannolikhet ändå bli nekad nykundsrabatt.

Uppsägning via mail gick bra men tog någon dag eller två att få bekräftelsen skickad.

Nu blir det för sambon att teckna nytt avtal hos dem för samma pris men med halverad hastighet.

Hoppas på lite bättre erbjudanden och bättre förhandlingsläge näste år.

Var hittade du detta formulär? Jag har inte möjlighet att sitta i telefonköer på vardagar.