Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av atego:

Men du va du inte befintlig kund hos Telia redan? Jag blev nekad det priset!
Sambon fick teckna, och fick då Telia 299 för 250/250 på min adress

Var redan kund

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag körde telenors router 1 år när jag hade telenor, jag hade noll problem med den och både wifi och trådbundet fungerade super.
Tecknade telenor nu igen med start från februari då mitt telia går ut, men routern har jag redan fått så kommer köra den igen från nu

Behöver man speciella router inställningar, custom vpn i routern osv så är det ju fel router dock.
Jag behöver inget sådant så för mig är den super.

Skrivet av Nivity:

Märkligt.
Mossan kör den i hennes hus, får maxhastighet på ovanvåningen och nära det utomhus. Den är löjligt mycket bättre gällande wifi hastigheter och räckvid än hennes tidigare Asus RT-AC68U som var helt värdelös på täckning. Den pallade knappt med att nå ut till trädgården, och absolut inte på 5ghz nätet. (Vi körde tom 2 st AC68U för att förlänga räckvidden men ändå var det sämre än 1 telenor router).
Och om något är ju ex Asus routern gräsligt mycket fulare än en stilren vit router utan massa pinnar som sticker upp som tillför noll.

Och jag fick maxhastighet även i min lägenhet (men mindre yta än mossans hus såklart).
Så ja, måndagsexemplar eller annan modell antar jag du haft då.

Skrivet av Glis:

Jag har den inte men hade den förra året. Den är, precis som Telias router, en kompetent router i grunden. Men den är totalt låst med en firmware som inte ger användaren några inställningar alls. Det är kanske ett par små saker som kan ställa in själv, men det är inte som hos en Asus. Eller någon annan router man köper själv. Om man tycker att den duger beror ju på vilka krav man har. Tyckte jag fick bra fart och hyfsat bra stabilitet från den. Men som sagt, inställningar, det gör den inte.

Ok Verkar vara en rätt så bra router. Min är väl Asus RT-AC68U. Så då tänker jag testa den. Verkar komma redan idag på mitt ombud. Var tydligen snabba puckar att skicka den till mig :). Telias var också bra men den tappade min trådlösa skrivare hela tiden så jag fick gå tillbaka till min Asus. Får se om Telenors tappar eller inte.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Fortfarande många som ringer telias uppsägningsavdelning märkte jag... 54 minuter direkt när man kommit in i kön :S får de vad det landar i, haft telias 500/500 BF erbjudande de senaste åren...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

När vill telia har tillbaka sin router som man har på lån?

Tecknade telia 2016, var kund tills i början 2023, lämnade sedan telia. Dom har inte frågat om att få tillbaka sin router.

Permalänk
Medlem

Orkade inte krångla mer i telefonkö (Telia) så sa upp via mailformulär tidigare i veckan. Särskilt ointressant att sitta timtals i kö för att, vad det verkar, med största sannolikhet ändå bli nekad nykundsrabatt.

Uppsägning via mail gick bra men tog någon dag eller två att få bekräftelsen skickad.

Nu blir det för sambon att teckna nytt avtal hos dem för samma pris men med halverad hastighet.

Hoppas på lite bättre erbjudanden och bättre förhandlingsläge näste år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Fortfarande många som ringer telias uppsägningsavdelning märkte jag... 54 minuter direkt när man kommit in i kön :S får de vad det landar i, haft telias 500/500 BF erbjudande de senaste åren...

Ska också ringa idag.
Jag fick 100/100 299:-
Men efter som det verkar vara fler som lyckas få 250 så är jag absolut inte nöjd med det längre.
Kommer byta till bb2 om jag inte får samma erbjudande som andra har fått.

Eller så avslutar jag, och gör nytt på min fru helt enkelt.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr få fet nej av Telia på att få 500/500 för 299kr som jag haft i flera år. Så får säga upp det, man skulle sagt upp det 2023-11-01 bara så man slapp betala 699kr för det under december... Tråkigt.

Får teckna nytt 299kr för 250/250 på sambon med startdatum 2024-01-01 nu, det tråkiga är att man hamnar "fel" i bindningstiden för black friday erbjudanden nu.

Överväger även 500/500 från Telenor för 349kr bara för att man är less på Telia.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Verkar tyvärr få fet nej av Telia på att få 500/500 för 299kr som jag haft i flera år. Så får säga upp det, man skulle sagt upp det 2023-11-01 bara så man slapp betala 699kr för det under december... Tråkigt.

Får teckna nytt 299kr för 250/250 på sambon med startdatum 2024-01-01 nu, det tråkiga är att man hamnar "fel" i bindningstiden för black friday erbjudanden nu.

Överväger även 500/500 från Telenor för 349kr bara för att man är less på Telia.

Bindningstiden spelar ingen roll, de kan sätta starttid i framtiden...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Verkar tyvärr få fet nej av Telia på att få 500/500 för 299kr som jag haft i flera år. Så får säga upp det, man skulle sagt upp det 2023-11-01 bara så man slapp betala 699kr för det under december... Tråkigt.

Får teckna nytt 299kr för 250/250 på sambon med startdatum 2024-01-01 nu, det tråkiga är att man hamnar "fel" i bindningstiden för black friday erbjudanden nu.

Överväger även 500/500 från Telenor för 349kr bara för att man är less på Telia.

Mitt BF erbjudande är bundet till 2/3-24, så det är inga problem

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Mitt BF erbjudande är bundet till 2/3-24, så det är inga problem

Fick stort nej av Telia. Så är uppsagt nu, var helt omöjligt. "Alla ringer in om detta nu, vi säger nej, du får det inte som befintlig kund" var svaret.

Det enda som var nära var att jag kunde få 100/100 för 349kr/mån, men tackade nej.
Så nu får det bli byte av operatör eller testa att teckna nytt på sambon.

Spännande är att det går ut på julafton, kul att se om dom startar det nya på julafton eller om man kommer ha en jul utan internet.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Blev nyss uppringd av säljare på Telia som ville kolla läget, vad jag tyckte om mitt fiber/tv (500+tv 299kr) och erbjuda streamingpaket. Berättade att jag tänkte ringa Telia och säga upp det varpå han blev lite tagen på sängen och bad mig kolla en extra gång med 90200 innan jag säger upp det om de inte kan förlänga rabatten eler matcha Telenor. Får se vad som händer senare idag när jag ringer dit..

Permalänk
Medlem

Lite sidetrack Är det någon som har koll på hur lång tid man blir utan internet vid byte av leverantör nu 2023? Har haft samma leverantör i 15 år och då var det struligt vid bytet där jag var utan internet i ungefär 2 veckor

Är det smidigare nu 2023? Hur ska man tänka med uppsägningstid och upplagningsdatum för att göra det ännu smidigare?

Permalänk
Medlem

Ringde Telia för att förlänga min kampanj på 500/500 för 299. Hårt nej på det. Bästa de kunde erbjuda var 399 för 250/250. Spelar ingen roll att Telenor erbjuder 500/500 för 349. Absolut 0 spelrum. Så nu är jag kund hos Telenor istället.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade Bahnhof 100 mbit för 499kr/månad och beställde Telia 250 mbit för 299kr/månad.

Tråkigt att lämna Bahnhof då jag gillar vad de står för, men 200 spänn i månaden blir ändå 2400kr på ett år.

Permalänk
Medlem

hepp, ingen förlängning på bredbandet för 299 hos telia för min del efter 10+ år som kund :/.. Var ett blankt nej även för tv+bredband

edit:
så, blev att man beställde nytt tv + bredband för blackweek erbjudandet på sambon istället. sparar 950:- i månaden istället för att ta deras "rabatt"

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Lite sidetrack Är det någon som har koll på hur lång tid man blir utan internet vid byte av leverantör nu 2023? Har haft samma leverantör i 15 år och då var det struligt vid bytet där jag var utan internet i ungefär 2 veckor

Är det smidigare nu 2023? Hur ska man tänka med uppsägningstid och upplagningsdatum för att göra det ännu smidigare?

Är det fiber så brukar det vara samma dag. Dvs du avslutar den 24 och kopplar på ny den 24/25 beroende på när de avslutar.
Är det koppar (DSL) så är det oftast 2 veckor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av brutak:

Ringde Telia för att förlänga min kampanj på 500/500 för 299. Hårt nej på det. Bästa de kunde erbjuda var 399 för 250/250. Spelar ingen roll att Telenor erbjuder 500/500 för 349. Absolut 0 spelrum. Så nu är jag kund hos Telenor istället.

Du har inte listat ut av de dussintals andra exakt likadana inläggen senaste veckan att Telia inte går med på förlängning av gamla BF?

Vartannat inlägg är konstaterande av samma sak, ingen som läser tidigare inlägg?

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Fick stort nej av Telia. Så är uppsagt nu, var helt omöjligt. "Alla ringer in om detta nu, vi säger nej, du får det inte som befintlig kund" var svaret.

Det enda som var nära var att jag kunde få 100/100 för 349kr/mån, men tackade nej.
Så nu får det bli byte av operatör eller testa att teckna nytt på sambon.

Spännande är att det går ut på julafton, kul att se om dom startar det nya på julafton eller om man kommer ha en jul utan internet.

Du kan alltid ringa till Telia och säga "koppla ur idag"
och ringa till Telenor "koppla in" så ska det fungera.

Jag valde 22/12 men Telenor har skrivit 21/12 så får fråga där sen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Du kan alltid ringa till Telia och säga "koppla ur idag"
och ringa till Telenor "koppla in" så ska det fungera.

Jag valde 22/12 men Telenor har skrivit 21/12 så får fråga där sen.

Fick samma. Har ställt en fråga till Telia att få koppla ur tidigare. De har inte svarat ännu. Frågade om den 18 december istället för 22.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Nån som har Telenors Router som skickas med. Tänkte om jag ska byta ut till den. Har en Asus 2900 dual band gigabyte. Telenors var rätt snygg

Fick hem min igår, men inte kopplat in den än då tjänsten aktiveras 22/12.
Värt att notera att den bara har 3 LAN portar, varav en är 2,5Gbit.
Jag nyttjar alla 4 tillgängliga portar som min befintliga uråldriga Netgear 3700 erbjuder. Och har en riktigt tight kabeldragning med kablar som är precis så långa så att de räcker. Så jag kommer behöva göra om totalt... Utgår i alla fall ifrån att täckningen inte blir sämre. WIFI6 är ju bra också jämfört med AC/5 som jag har nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Blev nyss uppringd av säljare på Telia som ville kolla läget, vad jag tyckte om mitt fiber/tv (500+tv 299kr) och erbjuda streamingpaket. Berättade att jag tänkte ringa Telia och säga upp det varpå han blev lite tagen på sängen och bad mig kolla en extra gång med 90200 innan jag säger upp det om de inte kan förlänga rabatten eler matcha Telenor. Får se vad som händer senare idag när jag ringer dit..

Det personen på 90200 kunde erbjuda var långt ifrån 299kr så nu är abonnemanget uppsagt!

Permalänk
Medlem

Jag vill verkligen stödja Bahnhof och deras bild på integritet...Men prisskillnaden för mig mellan Bahnhof och Telenors erbjudande blev lite för mycket.

Jag får 500/500 Mbit/s hos Telenor för exakt samma pris som 100/100 hos Bahnhof...Bahnhofs erbjudande för 1 Gbit/s verkar inte heller gälla för just min adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fick hem min igår, men inte kopplat in den än då tjänsten aktiveras 22/12.
Värt att notera att den bara har 3 LAN portar, varav en är 2,5Gbit.
Jag nyttjar alla 4 tillgängliga portar som min befintliga uråldriga Netgear 3700 erbjuder. Och har en riktigt tight kabeldragning med kablar som är precis så långa så att de räcker. Så jag kommer behöva göra om totalt... Utgår i alla fall ifrån att täckningen inte blir sämre. WIFI6 är ju bra också jämfört med AC/5 som jag har nu.

Finns det spec på kapaciteten hos backplane för den routern?
Får en känsla av att 2,5Gbit porten är mest "for show" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag vill verkligen stödja Bahnhof och deras bild på integritet...Men prisskillnaden för mig mellan Bahnhof och Telenors erbjudande blev lite för mycket.

Jag får 500/500 Mbit/s hos Telenor för exakt samma pris som 100/100 hos Bahnhof...Bahnhofs erbjudande för 1 Gbit/s verkar inte heller gälla för just min adress.

Alltså det här med Bahnofs integritet är bara marknadsföring, det skilljer knappt mot de andra operatorerna, samt en bra VPN kostar 30 SEK per månad. https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09KTY85B1/ref=ppx_yo_d...

Telenor har bättre peer network och snabbare svarstider samt publik ip ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Du har inte listat ut av de dussintals andra exakt likadana inläggen senaste veckan att Telia inte går med på förlängning av gamla BF?

Vartannat inlägg är konstaterande av samma sak, ingen som läser tidigare inlägg?

Ingen anledning att vara dryg eller?

Flera som blev erbjudna 299 för 250/250 av Telia, vilket jag alltså inte blev när jag ringde idag. Kan vara vara bra att veta för andra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thepoodles:

Du har inte listat ut av de dussintals andra exakt likadana inläggen senaste veckan att Telia inte går med på förlängning av gamla BF?

Vartannat inlägg är konstaterande av samma sak, ingen som läser tidigare inlägg?

Orsaken är de blandade resultaten att som nuvarande kund kunna få ett av BF-erbjudanden samt att det har fungerar flera år i rad.

Det är tydligt att det är andra spelregler detta året men det vet vi ju bara för att det är många som skriver samma sak om sina upplevelser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fick hem min igår, men inte kopplat in den än då tjänsten aktiveras 22/12.
Värt att notera att den bara har 3 LAN portar, varav en är 2,5Gbit.
Jag nyttjar alla 4 tillgängliga portar som min befintliga uråldriga Netgear 3700 erbjuder. Och har en riktigt tight kabeldragning med kablar som är precis så långa så att de räcker. Så jag kommer behöva göra om totalt... Utgår i alla fall ifrån att täckningen inte blir sämre. WIFI6 är ju bra också jämfört med AC/5 som jag har nu.

Jag använder 2 portar så jag kommer klara mig bra då . Kan man inte koppla in routern före inkopplat datum? Ska väl inte spela nån roll eller????

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Oh FFS. Beräknad kötid 91 minuter....

Varför i hela friden har Telia tagit bort chatten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Fick stort nej av Telia. Så är uppsagt nu, var helt omöjligt. "Alla ringer in om detta nu, vi säger nej, du får det inte som befintlig kund" var svaret.

Det enda som var nära var att jag kunde få 100/100 för 349kr/mån, men tackade nej.
Så nu får det bli byte av operatör eller testa att teckna nytt på sambon.

Spännande är att det går ut på julafton, kul att se om dom startar det nya på julafton eller om man kommer ha en jul utan internet.

Mitt råd är att du ringer tillbaka och ber dem flytta avstängningen till efter nyår, beroende på om du hellre betalar några dagar till fullpris (man kan även be dem att sänka hastigheten för de dagarna) än att förlora nätet över jul och möjligtvis även nyår.

Permalänk
Sötast

Mitt lägenhetsnummer fanns inte i telenors lista men adressen fanns.
Tecknade nytt med dem över telefon pga detta och herregud vilken upsell på produkter och grejer.
Tackade nej totalt 4 gånger.

Nu ska jag bara säga upp Telia också, det lär jag göra nästa vecka när jag antar att kötiden är minst halverad.