Diablo IV gratis att spela till 28 november

Permalänk
Melding Plague

Diablo IV gratis att spela till 28 november

Den som har gått och velat om att köpa Diablo 4 eller inte har nu chansen att prova på gratis i en knapp vecka, samtidigt som spelet är på rea.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De är desperata. Det var inte priset som var problemet, spelet har sålt fantastiskt bra.
Problemet är att spelarna övergav spelet, så att de beräknade saftiga inkomsterna från microtransactions uteblivit.

Permalänk
Medlem

Spelar hellre Grim Dawn så nej tack.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Funderat på att testa, men jävligt provocerande att man ska påtvingas 35% mer xp och guld under provperioden. Vill givetvis prova spelet som det var tänkt att spelas och inte i någon uppspeedad easy mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Funderat på att testa, men jävligt provocerande att man ska påtvingas 35% mer xp och guld under provperioden. Vill givetvis prova spelet som det var tänkt att spelas och inte i någon uppspeedad easy mode...

Jag håller med att det vore trevligare att testa spelet i standardutförande, men är rätt skeptisk till att bonus xp och guld skulle vara _lättare_. Att grinda är inte direkt svårt i den typen av spel, bara otroligt tidsödande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Spelar hellre Grim Dawn så nej tack.

Intressant. Hur skulle du säga det jämför sig med PoE?

Permalänk
Medlem

Jag tog hem det igår, men blev besviken när de krävde länkande av steam och battle.net konton.
Där var det faktiska priset, är det nu även begränsat till lvl 20 som på BETA'n så är det iaf för mig helt ointressant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Funderat på att testa, men jävligt provocerande att man ska påtvingas 35% mer xp och guld under provperioden. Vill givetvis prova spelet som det var tänkt att spelas och inte i någon uppspeedad easy mode...

Zonerna scalear efter din level så det blir ingen skillnad mer än att det går snabbare att gå upp i level och då få mer skills och bättre items, power creepen för dig går snabbare men även fienderna, det gör även att du kan spela zonerna i "vilken ordning du vill". Personligen är det en av sakerna jag ogillade med 4an dock, föredrar mer fixerad zone scaling á la D2/PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De är desperata. Det var inte priset som var problemet, spelet har sålt fantastiskt bra.
Problemet är att spelarna övergav spelet, så att de beräknade saftiga inkomsterna från microtransactions uteblivit.

Jepp, de är desperata

Skrivet av DevilsDad:

Intressant. Hur skulle du säga det jämför sig med PoE?

Poe - ZeBäst.

Blizzard skulle antingen kunna göra:

Upp till lvl 20 utan boost
Eller
Åtminstone lvl 40-45 med boost

Permalänk
Medlem

Jag kan gärna ta tillbaka pengarna som jag var dum nog att betala innan. Aldrig känt mig så oengagerad i ett ARPG...

Tur att Grim Dawn kommer med en ny expansion snart!

Permalänk

Jag köpte D4 när de hade 25% off för någon månad sedan och är ändå relativt nöjd med vad jag fått. Spel idag är ju generellt dyra, blizzards släpp i synnerhet.

Storyn är väl rätt okej, men det är ju otroligt svårt att följa alltihopa när man har massa tvingande sidequests som gör att man helt tappar tråden - ingen aning om vem som sagt vad, var eller när och jag finner mig själv med att skippa cutscenes eller annat mer än en gång. Vill man bonka på gubbar i timtals och få tidig frontallobsdemens så kan man ju alltid investera tid i hur dom sjuttioelva olika skilltreesen samspelar med varandra, för det där är nog liiite för mycket excel-autism för min smak - jag ville ju bara piska upp elakingar och teleporteras till cow-level.

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

De är desperata. Det var inte priset som var problemet, spelet har sålt fantastiskt bra.
Problemet är att spelarna övergav spelet, så att de beräknade saftiga inkomsterna från microtransactions uteblivit.

Eller så insåg de att de som tänkte köpa spelet har i stor utsträckning köpt det. Nu kan de få in fler och ändå håva in på microtransactions

Permalänk
Medlem

Jag verkligen hatar deras affärsmodell. Ta hutlöst betalt för spelet, vilket inte är ett problem i sig men då måste det vara bra. Men D4 är inte så bra.
Ta betalt för ett "Battlepass" var tredje månad där många cosmetics är låsta. Och dessutom ha mage att sälja cosmetics i spelets butik, också till hutlösa priser. Inga av dessa cosmetics går att spela sig till, i alla fall de man vill ha.

Nej, må alla med denna typ av affärsmodell brinna för evigt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Intressant. Hur skulle du säga det jämför sig med PoE?

Funktionsmässigt gillar jag båda spelen. Min egna reflektion är att Grim Dawn är bättre om man kör Solo, och PoE är bättre om man gillar att spela med andra och tävla.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det var kul i ungefär 1 vecka. När man nådde lvl 60 så fanns inte mycket att göra mer än grinda.
Storyn var bra så tror man sig hinna spela klart den under gratisperioden så go for it!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av talonmas:

Spelar hellre Grim Dawn så nej tack.

Det påminde mig om att det var länge sedan jag spelade Grim Dawn. Riktigt trevligt spel! Kanske man ska ta och plocka upp igen.

Permalänk
Medlem

D4 blir bara samma samma så otroligt fort.
World Bosses, legion events är alldeles för enkla.
Spelande en runda föra några dagar sedan där jag tror WB vara nere på under 30 sek.
Blir så otroligt märkligt att spela när det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShieldPad:

Eller så insåg de att de som tänkte köpa spelet har i stor utsträckning köpt det. Nu kan de få in fler och ändå håva in på microtransactions

Det är naturligtvis planen!
Om den lyckas är väl tveksamt. Rimligen var de mest engagerade, och därmed benägna att köpa digital-bling (?), tidigt ute. Verkar inte troligt att de som inte ens velat betala för spelet sedan skulle vara så intresserade av att lägga stora pengar på skins.
Därav ”desperat”. Spela gratis! Extra XP! Rabatterat pris!
Inget av det kräver någon insats med själva spelet. Spelet är detsamma, med de problem som gjort att det övergivits av dem som faktiskt betalat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag verkligen hatar deras affärsmodell. Ta hutlöst betalt för spelet, vilket inte är ett problem i sig men då måste det vara bra. Men D4 är inte så bra.
Ta betalt för ett "Battlepass" var tredje månad där många cosmetics är låsta. Och dessutom ha mage att sälja cosmetics i spelets butik, också till hutlösa priser. Inga av dessa cosmetics går att spela sig till, i alla fall de man vill ha.

Nej, må alla med denna typ av affärsmodell brinna för evigt.

Det känns som D4 kan byta till F2P efter första stora Expansion Set för bas spelet. Skillnaden mellan med eller utan DLC kommer dock vara enormt stor.

Exp bonus i denna gratis event kommer lura folk som faaaan för på normalt sett det tar längre tid att levela våra karaktär.

Lyckligtvis Last Epoch kommer ut från Early Access i Q1 2024 och PoE2 beta är bakom hörnet också!

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Funktionsmässigt gillar jag båda spelen. Min egna reflektion är att Grim Dawn är bättre om man kör Solo, och PoE är bättre om man gillar att spela med andra och tävla.

Okej, det låter ju lovande. Spelade en del PoE solo och tröttnade efter ett litet tag. Vad gör Grim Dawn till ett bättre solo-spel?

Permalänk
Musikälskare

Tack men nej tack...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har spelat D2 i flera år, spelade D3 tills endgame, och har inte rört D4 alls. Tror det inte är en ovanlig pipeline. Till deras försvar vill jag säga att refreshen av D2 var mycket välgjord, och också ändringar i samband med det var bra. Däremot så tror jag inte att blizzard är förmögna att göra spel som många, som var där under deras guldålder, förväntar sig och hoppas på.

Jag tycker det inte är så konstigt heller. Kolla vilket metalband som helst. Oftast är det första albumet som släpps inte deras bästa, men bra nog för att få uppmärksamhet. Så kommer några riktigt gyllene släpp, sen har man bekantat sig med deras stil. Dessa definierar bandets arv och hur de kommer minnas. Och så har de problemet; om de släpper mer i samma stil är det tjatigt och inte innovativt, inte kreativt, men om de "byter" approach så slår det heller inte alltid väl ut.

Metallica är ett sånt exempel där det i och med St Anger, deras stilbyte, sket sig. Kanske tidigare. In flames tycker jag ändå gjorde en övergång från deras tidigare stil (typ Jester Race) till något som liknar nu-metal ganska bra under omständigheterna. Deras första "nya" album går att lyssna på. Och så vidare. Dream theater har förnyat sig i steg, där de lyckats bättre än många.

Blizzard kommer aldrig ha samma energi och kreativitet som man hade först, och jag tror heller inte att det är möjligt rent logiskt. Det är ingen diss, men på samma sätt som jag är helt ok med att tänka, att om jag vill lyssna på In Flames så går jag till Jester Race, så tror jag att om man vill ta del av Blizzards spel, så går man till D2R eller WoW Classic. Det är så det är, blizzard hade "a hell of a run", och är - jag vet att jag är enorm fanboy - den bästa spelstudion i världens historia. Det kommer att komma nya studios.

Om jag vore Blizzard, skulle jag jobba närmare ett urval av fanbasen. Problemen som D4 hade skulle mycket enkelt kunna undvikas. Jag tror också att för att göra ett stort omedelbart intryck som D2 hade när det kom, eller tidiga WoW, måste man hitta ett medium som kan ge en ny wow-faktor, och en ännu starkare känsla av "immersion", som är jämförbar med hur man först upplevde D2 och WoW. Jag vet inte om VR är rätt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll att det är gratis för min del. Problemet för mig är hela upplägget på spelet. Är ingen fan av "game as a service" spel och där man mer eller mindre är tvungen att spela multiplayer, vill kunna spela 100% solo (som man kunde i dom tidigare spelen).

Håller med tidigare talare ang. Grim Dawn, riktigt bra för solo spelare (som mig). Är lite sugen på att skaffa Titan Quest också, då jag har hört bra saker om det.

Permalänk
Medlem

Jag köpte D4 vid release och körde klart kampanjen som var mycket bättre än förväntat. Körde lite endgame som hellrifts och whisper, dock inte nightmare dungeons. Tröttnade därefter och var nära lvl 60.
Kom till lvl 30 i Säsong 1 innan jag tröttnade. S2 var roligare och körde till lvl 50 men tröttnade sen igen.

Köpte Grim Dawn för ett par dar sen på Humble Bundle för 73kr. Har inte kunnat slita mig så känns riktigt lovande.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Köpte D4 en månad efter release. Spelade i två veckor och kom till någonstans i mitten tror jag på andra akten sen ville jag inte spela mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej, det låter ju lovande. Spelade en del PoE solo och tröttnade efter ett litet tag. Vad gör Grim Dawn till ett bättre solo-spel?

Flikar in lite här Har inte kört mycket PoE men det spelet gjorde mig typ stressad. Var så mycket av allt.
Efter 16 timmar med Grim Dawn så tycker jag det fokuserar mycket på world building och själva storyn vilket gör mig mer engagerad.
Gillar att det känns lite mer old-school. Har inte känt att jag behöver kolla efter builds eller guides vilket är väldigt skönt. Har hittat bra gear till min build och när det börjar bli för svårt (vissa bossar) så hittar jag snart nytt gear som gör mig ännu starkare och kommer tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen5 5600X || RTX 3060 TI || 16 GB RAM || LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Den här tråden ser ut ungefär som jag trodde den skulle se ut. Jag kommer inte röra spelet med tång

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej, det låter ju lovande. Spelade en del PoE solo och tröttnade efter ett litet tag. Vad gör Grim Dawn till ett bättre solo-spel?

PoE hade så extremt fokus på sin Ladder, det var där "alla" var. Ladder på Grim Dawn känns som en biprodukt och spelet i sig är produkten. Men de är väldigt lika, så gillar du en så gillar du nog båda. Grind grind grind för end game sets, och statistik till förbannelse för att avgöra vad som är "bäst". Regelbundna patchar för att röra om i grytan ibland.

Kolla en playthrough på YouTube av rektbyprotoss, han förklarar väldigt grundläggande men går även in på detaljer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nog en del som kommer testa och sen köpa. Det är ett nice spel. Är det jag lirar för tillfället efter jobbet om dagarna. 🙂

Kör det inte på någon hög nivå utan tar min tid med det trots att det är en säsongs karaktär och jag lirade storyn i somras när det släpptes kör jag det igen. Kommer ränna runt i den öppna världen mer fritt sen ändå. Behöver inte göra det från lvl 1 också.

Mikrotransaktionerna är stööört dyra dock. Flera hundra för ett skin eller vad det nu är, och de är ju låsta till en viss klass också på det. I sig inte dåligt att det är låst per klass, då kan de vara mer specifika i designen osv. Men priserna är helt uppåt väggarna. Många coola saker men lockar inte så pass mycket jämfört med det som ingår med spelet att jag köpt något extra ännu. Måste vara exceptionellt coolt för att jag ska öppna plånboken med såna priser och riktigt den nivån har det inte legat på ännu. Nära har det vart, men näe. Sparat dem istället.

Så det är ju en aspekt de kanske borde se över. Men spelet i sig är kul. Kunde kanske funnits lite fler förmågor för varje klass men samtidigt känns ju allt rätt användbart också och mer kommer ju komma med expansioner misstänker jag. Iaf Rogue led lite av det en del eftersom det är en klass som ska kunna köra både närstrid och med båge. Jag är helt ointresserad av bågen och då kändes det lite barskrapat.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt inte sugen, har alltid älskat alla tidigare Diablo men det känns som att det här inte är i samma stil som tidigare spel.