Permalänk
Medlem

kalibrering - bra el lurendrejeri

Jag kollade på tv:s i dag på Power och där ingick gratis kalibrering (något som tex Elgiganten inte erbjuder). Enligt försäljaren skulle allt möjligt bli bättre efter det, bild, energiförbrukning osv.

Försöker Power blåsa mig el är kalibrering bra?
Om det är bra, varför kommer de inte så från fabrik?

typo
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WIRN:

Jag kollade på tv:s i dag på power och där ingick gratis kalibrering (något som tex Elgiganten inte erbjuder). Enligt försäljaren skulle allt möjligt bli bättre efter det, bild, energiförbrukning osv.

Försöker power blåsa mig el är kalibrering bra?
Om det är bra, varför kommer de inte så från fabrik?

Kalibrering, precis som ordet antyder, går ut på att ställa in TV:n till att följa den färgstandard som används för produktion och skapande av film. Snarare än det blir TV:ns godtycke. Görs det på rätt sätt, av en person med kompetent mätutrustning, erfarenhet och insikt om vad bildkvalitet är för något kan det bli en tydlig förbättring. Förbättring på så sätt att det du ser i filmen/tv-serien etc. är så som det är skapat och inget TV:n gör fel med.

Så är det en seriös aktör – som *inte* använder autokalibrering – är det en seriös tjänst. Däremot är det inte alla som behöver detta. Och andra vill ägna sin egen tid och energi på att förstå hur TV:n fungerar med ljus och färg.

TV-apparater kalibreras i fabrik men då talar vi om rudimentär nivå som inte tar allt för lång tid på fabriksbandet. Filmmaker mode är ett försök till detta och det varierar hur exakt det är. Faller under kategorin ovan, hur mycket man själv vill lära sig detta.

Permalänk
Medlem

Tänk på att kalibreringen utförs med hänsyn till "korrekt färgåtergivning" och inte på något sätt ens egna ögon, tycke och smak.

Erbjuds den utan någon extra kostnad så absolut, kör på. Inga problem att ändra inställningarna sedan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Exxovion:

Tänk på att kalibreringen utförs med hänsyn till "korrekt färgåtergivning" och inte på något sätt ens egna ögon, tycke och smak.

Ja, det är ju själva definitionen på en kalibrering. Man utgår från fysikaliska och matematiska principer för att nå en förutbestämd nivå av noggrannhet. Verbet kommer från "kaliber" och det nödvändiga att gevärskulan passar i eldröret. Mynningen ska vara exakt 12,7 mm. "Mja, jag tycker gärna det får vara 11,7 mm, för det är mitt tycke och smak" sade ingen överlevande.

Permalänk
Medlem

Minns när jag konsultade åt en flyttfirma som hade fått i uppdrag att köra ut de tv-apparater som hade beställts "kalibrerade" från giganten. De hade fått ett cheat sheet som de följde och använde ingen särskild utrustning.

Så man får, precis som @Laxpudding säger, kolla om det är en seriös kalibrering eller en sån jag beskriver.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kalasis:

Minns när jag konsultade åt en flyttfirma som hade fått i uppdrag att köra ut de tv-apparater som hade beställts "kalibrerade" från giganten. De hade fått ett cheat sheet som de följde och använde ingen särskild utrustning.

Så man får, precis som @Laxpudding säger, kolla om det är en seriös kalibrering eller en sån jag beskriver.

Ja, blä.

Nu har ju ändå el-giganten ryckt upp sig från att sälja en blufftjänst. En gång i tiden sålde de en "optimering" med samma inställningar, ofta dessutom felaktiga inställningar, som de tryckte in i menyerna på TV-apparater av samma modell. Alla Samsung Q70R fick exakt samma värden med då helt random resultat eftersom Samsungs TV-apparater skiljer sig rätt ordentligt mellan exemplaren.

Numera har de utbildad personal på sina ställen. Däremot ska man undvika automatiserad kalibrering eftersom man i praktiken betalar för snygga mätgrafer. Bilden är inte alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, blä.

Nu har ju ändå el-giganten ryckt upp sig från att sälja en blufftjänst. En gång i tiden sålde de en "optimering" med samma inställningar, ofta dessutom felaktiga inställningar, som de tryckte in i menyerna på TV-apparater av samma modell. Alla Samsung Q70R fick exakt samma värden med då helt random resultat eftersom Samsungs TV-apparater skiljer sig rätt ordentligt mellan exemplaren.

Numera har de utbildad personal på sina ställen. Däremot ska man undvika automatiserad kalibrering eftersom man i praktiken betalar för snygga mätgrafer. Bilden är inte alltid bättre.

Det var lite av poängen med min kommentar... en korrekt kalibrerad bild behöver absolut inte vara den man upplever som bäst.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Permalänk
Medlem

Om du har tid och tålamod är det bättre att lägga pengarna på en colorimeter och kalibrera själv. Det är tidskrävande, särskilt om du behöver lära dig allt från början. Fördelen är att du därefter har koll på hur skärmen presterar och kan enkelt uppdatera kalibreringen vid behov.

Skärmen ändras med tiden så en kalibrering är inte något du gör en gång.

Bäst för vanliga hemanvändare är en Colorchecker Display Pro eller Plus. Den senare är bättre och klarar upp till 2000 nits. De nya modellerna HL eller vad de heter är sämre då man kompromissat mörka toner för max ljusstyrka.

Som mjukvara är HCFR gratis och det vettigaste alternativet.

Du behöver också något för att generera testbilder. Använder du en PC till det bör den ha Intel eller Nvidia GPU. AMD lägger till dithering till signalen och kommer därför ge fel värden.

Hursomhelst, lätt värt det om du har tid och intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Numera har de utbildad personal på sina ställen. Däremot ska man undvika automatiserad kalibrering eftersom man i praktiken betalar för snygga mätgrafer. Bilden är inte alltid bättre.

Tänk om man ändå kunde få snygga mätgrafer med CalMan. Eller, ja... verkligheten är betydligt värre än vad bilden visar: