Spelkonsol till barnen, vilken?

Permalänk
Hedersmedlem

Spelkonsol till barnen, vilken?

Hej,

Jag tänkte köpa en spelkonsol till mina barn, 4 samt 6 år. De spelar främst på dator idag, men dels vill jag ha min dator i fred och dels blir det enklare för dem att spela tillsammans på en konsol när man har flera spelkontroller.

Är en konsolnewbie, den senaste konsolen jag ägde var en Nintendo 8-bit. Jag behöver ha hjälp att köpa en prisvärd och vettig konsol som funkar ett par år, men får gärna vara begagnad eller väldigt prisvärd. Spelen ska helst inte kosta så mycket heller. Budget är väl cirka 2000 kr med ett par kontroller samt ett par spel.

Mina barn gillar de flesta typer av spel men Lego-spel intresserar lite mer, samt Minecraft och exempelvis Fall Guys. Enklare spel utan för mycket våld och gärna spel där man kan spela tillsammans. Grafiken är inte viktig, men det får helst se okej ut i alla fall. Det får gärna finnas äldre spel tillgängligt också, som Mariokart och liknande.

Har kikat lite på en Playstation 4 - är det ett vettigt val? Finns det låsningar eller konstiga saker i systemet som man ska se upp för?

Är det Xbox One S som är vettigare?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nintendo switch blir nog ett bättre val till dom yngre, betydligt fler barnvänliga spel hittar du där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HazZarD:

Nintendo switch blir nog ett bättre val till dom yngre, betydligt fler barnvänliga spel hittar du där.

Kan man koppla den till teven på något sätt?

Edit: Verkar finas en dockningsstation. Dock verkar den kosta cirka 1000 kr. Ser bara Nintendo Switch för cirka 2500-4000 på blocket. Då blir det en lite för dyr historia.

Edit 2: Om man kopplar in den, hur spelar man exempelvis två personer via switch? Måste man ha två trådlösa kontroller då?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dockan följer med i vanliga Switch samt OLED, Switch Lite har ingen docka och fasta kontroller.

Ska man spela två kan man använda var sin joy-con.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Håller med @HazZarD. Nintendo Switch passar barn i den åldern bäst, finns många spel som barn gillar, tyvärr är spelen rätt dyra (fast det är de till alla spelkonsoler iofs).

Dockningsstation för TV:n följer med i paketet. Unboxing så du ser vad som ska följa med om du köper begagnat -> https://www.youtube.com/watch?v=cOgfcdZwdbc

Lite äldre Lego-spel till Switch finns på typ Elgiganten för 200 kr styck. Det störiga med Lego-spelen är att det är tal på danska eller engelska, så man får sitta och hjälpa till hela tiden

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@Kr^PacMan Du har inte funderat på en PC?
Själv byggde jag en "Steam machine" med gamla delar. i5-3570K och ett RX580, kör ChimeraOS med Steam controller.

Du har tillgång till hela Steam biblioteket och man kan hitta mängder med spel för bra pris. Humble bundle och Fanatical brukar ha bra erbjudanden.

Enda nackdelen är att om du delar ditt konto kan ni inte spela samtidigt (PC & TV) om inte en av dom går offline.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Switch

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett Nintendo, då de (framförallt vad gäller spelutbudet) känns mer barn-/familjeanpassade än PS och Xbox. Med tanke på barnens ålder så är senaste generationen sannolikt inte nödvändig. Ett begagnat Nintendo Wii/Wii U med en massa spel blir troligtvis billigare än ett Nintendo Switch med ngt enstaka spel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Stämmer in i kören om Switch. Det är i särklass den mest barnvänliga konsolen, både när det gäller utförande och spelutbud.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla på Wii U. Väldigt många av spelen till Switch finns till Wii U fast lite billigare, du kan även spela Wii spel på den. En annan stor fördel är att det finns Skylanders, som jag tror är lite lättare för en 4-åring än Mario-spelen. De kan också vara lite på gränsen till svåra men om de spelar tillsammans borde det går bra. Man kan hitta startpaket till Skylanders ganska billigt, problemet är att när man väl har startpaketet vill man gärna köpa till massa extra gubbar och fordon/fällor etc. Då kan det snabbt bli dyrt så se om du kan hitta ett rejält paket på en gång om du funderar på Skylanders. Det finns 6 skylanders spel totalt har jag för mig, 5 av dem finns på Wii U. Sedan finns det en spinoff som är ett rent racingspel med. Här hemma verkar Skylanders Trap Teams vara favoriten och Chargers den som skapar mest irritation (när man behöver köra bil).

Wii U kan ha lite problem med lagringen. Min första brickade jag för jag trodde en uppdatering hade hängt sig. Om du köper en, se till så den funkar och är startad senaste året. Minns inte vilken revision fixade problemen.

Switch är också ett bra val men väldigt många spel är fortfarande ganska dyra. Det går nog ner när nästa konsol släpps (2024?) så om du planerar att den ska användas länge kanske switch är ett bättre val än Wii U. Hos oss spelas det mer Wii U än Switch just nu, sedan finns det bra barnspel på Switch som inte finns på Wii U

Xbox one har gamepass med Paw Patrol spelen som är lätta, eller de fanns på gamepass när vi hade det för några månader sen iaf, antar att det kan ha ändrats. Paw Patrol finns på switch också men det hade gjort ont att lägga en störra summa på dem, de kostar betydligt mer än vad jag tycker de är värda. Sen finns Kinect som kanske kan vara roligt en stund. Men det finns inte ett jättebra-kinect utbud på den, tror det är bättre med den saken på Xbox360 men de är inte kompatibla med Xbox one. Jag hade tur som hittade min Kinect + konverteraren så jag kunde koppla in den i en Xbox One S för 300kr, men det är inte ofta man ser dem till det priset. Köper man en original Xbox One behöver man inte konverteraren. Ett spel som uppskattas inte bara för barn utan också när man har lite folk över är Just Dance. Det finns visserligen till fler konsoler men jag kan inte tänka mig att det blir i närheten av lika roligt utan Kinect som spelar in dem som spelar och visar dem på TVn.

Permalänk
Medlem

I den åldern finns bara ett givet val: Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem

Kör mycket Wii med mina barn (4 och 7) hemma. Går att hitta många roliga "barn" spel. Billigare än ett switch

Permalänk

Till barn i den åldern Nintendo Switch eller Wii U.
Nackdelen oavsett om Nintendo, Xbox eller Playstation är att nya spel är dyra.

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack för alla bra svar! Jag lutar lite åt en switch just nu. Nintendo Wii ser intressant ut, men såg att den inte ens har HDMI vilket känns 90-tal för mig. Ser också att man kan köpa Switch-spel lite billigare på t.ex. Facebook market. Har inte bestämt mig helt än, men håller utkik efter ett prisvärt begagnat Switch samt Wii så får vi se vad det blir.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Stort tack för alla bra svar! Jag lutar lite åt en switch just nu. Nintendo Wii ser intressant ut, men såg att den inte ens har HDMI vilket känns 90-tal för mig. Ser också att man kan köpa Switch-spel lite billigare på t.ex. Facebook market. Har inte bestämt mig helt än, men håller utkik efter ett prisvärt begagnat Switch samt Wii så får vi se vad det blir.

Wii "U" har HDMI port och stödjer 1080p och lanserades 2012, Wii har ej HDMI port och är i princip ett gammalt Gamecube hårdvarumässigt från 2001.

Wii U är en konsol som är 100% offline (Nintendo shoppen har stängt ner) och spelen är billiga då mycket har återlanserats på Switchen, väldigt lämplig konsol för barn som går att få väldigt billigt nuförtiden då det var en total flopp vid lansering.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Stort tack för alla bra svar! Jag lutar lite åt en switch just nu. Nintendo Wii ser intressant ut, men såg att den inte ens har HDMI vilket känns 90-tal för mig. Ser också att man kan köpa Switch-spel lite billigare på t.ex. Facebook market. Har inte bestämt mig helt än, men håller utkik efter ett prisvärt begagnat Switch samt Wii så får vi se vad det blir.

Det är väldigt förvirrande, men tänk på att Wii U och Wii är olika konsoler, där Wii U är bakåtkompatibel med Wii's spel och tillbehör. Pga detta, HDMI och de nyare spelen är Wii U ett självklart val framför Wii.

Permalänk

Köp Switch nu och en PS5 eller Xbox när de blir lite äldre (typ 13+)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Hedersmedlem

En fråga till - på Nintendo Switch är det många som säljer "opatchade" konsoler. Är det att de inte är uppdaterade och därmed inte låsta eller liknande? Finns det någon vits för mig (och mina barn) att löpa en opatchad?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

En fråga till - på Nintendo Switch är det många som säljer "opatchade" konsoler. Är det att de inte är uppdaterade och därmed inte låsta eller liknande? Finns det någon vits för mig (och mina barn) att löpa en opatchad?

Det handlar nog bara om att dom säljs opatchade ifall man vill pirata spel på den. (Således inte tillåtet att diskutera på forumet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Kan man koppla den till teven på något sätt?

Edit: Verkar finas en dockningsstation. Dock verkar den kosta cirka 1000 kr. Ser bara Nintendo Switch för cirka 2500-4000 på blocket. Då blir det en lite för dyr historia.

Switch för 4 000 på Blocket? Du trollar va? En ny Switch går på 3 399 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alastor Moody:

Switch för 4 000 på Blocket? Du trollar va? En ny Switch går på 3 399 kr.

Ofta säljs de ju med spel, extrakontroller och andra tillbehör. Har dock hittat ett par riktigt prisvärda runt 1000-1500 nu.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vi har gått genom Gamecube, Wii, Wii U och Switch till barnen (från de var 4-5 år till nu 12 för den äldsta); samtidigt har vi haft PC med Steam och en del spel (Rayman exempelvis, Castle of Illusion, med mera). Det har tveklöst varit enklare att hitta bra barnspel till Nintendo än PC kan jag säga.

Jag rekommenderar en Nintendo Switch, det går att köpa spel begagnat och man kan ju sälja vidare spel man tröttnat på om de inte är digitala. Just Minecraft är bättre på Switch än på Wii U, ganska mycket bättre, annars är många spel faktiskt tämligen lika om de finns på båda systemen (med lite bättre grafik och kanske prestanda för Switch).

För små barn kan ibland Wii eller Wii U vara tillräckliga och billigare. Som nämnts ovan, Wii U klarar även Wii-spel och har HDMI. En HDMI-adapter till Wii kostar dock bara en hundring och funkar tämligen väl (själv kör vi dock komponentkablar för Wii).

Det finns tillräckligt med spel till Wii U att räcka i ett år eller två. Mario Kart, Kirby-spel, Yoshi-spel, med mera. Man bör ha ett par Wii-kontroller ("Wiimote") även till Wii U för att kunna spela alla spel som Mario Party, Just Dance, med flera. Just Dance kan man med fördel skaffa som Wii-spel, Wii U-spelen är lite mer avancerade i menyer och val = svårnavigerade.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Ofta säljs de ju med spel, extrakontroller och andra tillbehör. Har dock hittat ett par riktigt prisvärda runt 1000-1500 nu.

Glöm inte bort att det inte är möjligt att ansluta Switch Lite till TV, oavsett om du köper till docka eller inte.

Visa signatur

press nu1mlock