Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Sitter också och väntar på G3-modellen av ungefär samma anledning. Dock ser det ut som att de rear ut G2 istället. Antagligen för högt lagersaldo på den. I värsta fall får man ta Philips variant med samma panel då den är på rea. Men där betalar man för B&W-ljud vilket känns onödigt när man har B&W-surround och det där Ambilight vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7557431

Ambilight är förvånansvärt skönt för ögonen och gör TV upplevelsen mycket mer behaglig på kvällen. Körde med statiskt vitt och det var ingen distraktion som det annars lätt blir när man köra full fräs med färgerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet hur bred den svarta ramen runt bilden är på en 65" C3?

Edit: svaret fanns visst på rtings, 6mm

Hittade svaret själv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Sitter också och väntar på G3-modellen av ungefär samma anledning. Dock ser det ut som att de rear ut G2 istället. Antagligen för högt lagersaldo på den. I värsta fall får man ta Philips variant med samma panel då den är på rea. Men där betalar man för B&W-ljud vilket känns onödigt när man har B&W-surround och det där Ambilight vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7557431

Sedär, visste inte att den modellen existerade. Men ja, jag håller med dig om ljudet det är inget jag kommer nyttja då jag ett separat systemet.

Jag har en gammal LG OLED C7 nu som jag tycker har en bra bildkvalitet men den är bara 55" och jag saknar HDMI 2.1. Så en C3 eller en G2 blir en stor uppgradering också såklart. Där känns G2 kanske som det bättre valet.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Sitter och väntar på en prissänkning av G3 modellen. Hade Samsung S95c haft stöd för Dolby Vision hade jag nog beställt den. Sonys A95L tycker jag inte är ett motiverat köp pga priset.

Skrivet av Michael1:

Sitter också och väntar på G3-modellen av ungefär samma anledning. Dock ser det ut som att de rear ut G2 istället. Antagligen för högt lagersaldo på den. I värsta fall får man ta Philips variant med samma panel då den är på rea. Men där betalar man för B&W-ljud vilket känns onödigt när man har B&W-surround och det där Ambilight vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7557431

Samma sits här. En G3 77" står högt på önskelistan. Att Philips använder samma panel hade jag helt missat, däremot gillar jag inte soundbar då jag vill ha en så ren och clean look som möjligt.
Och bättre separat ljud har jag redan.

Även Samsung S95c är ju ett alternativ och till nedsatt pris.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimrod:

Samma sits här. En G3 77" står högt på önskelistan. Att Philips använder samma panel hade jag helt missat, däremot gillar jag inte soundbar då jag vill ha en så ren och clean look som möjligt.
Och bättre separat ljud har jag redan.

Även Samsung S95c är ju ett alternativ och till nedsatt pris.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

77" S90C är likvärdig S95C då bägge använder exakt samma panel.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Om S95C är ett alternativ är S90C det bättre valet. Ingen större skillnad förutom i de mest krävande scenarion.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

77" S90C är likvärdig S95C då bägge använder exakt samma panel.

Sedär ja, ännu bättre pris då. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Sitter också och väntar på G3-modellen av ungefär samma anledning. Dock ser det ut som att de rear ut G2 istället. Antagligen för högt lagersaldo på den. I värsta fall får man ta Philips variant med samma panel då den är på rea. Men där betalar man för B&W-ljud vilket känns onödigt när man har B&W-surround och det där Ambilight vilket jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7557431

Har denna MLA också? Tycker inte det står specifikt när man kollar hos butikerna.
På LG-språk kallas det väl "Brightness Booster Max", men vad kallar Philips det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dogmatix:

Har denna MLA också? Tycker inte det står specifikt när man kollar hos butikerna.
På LG-språk kallas det väl "Brightness Booster Max", men vad kallar Philips det?

"META". Det finns endast på OLED+908-modellen och den finns enbart i 55, 65 och 77 tum, så man kan inte göra fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Har denna MLA också? Tycker inte det står specifikt när man kollar hos butikerna.
På LG-språk kallas det väl "Brightness Booster Max", men vad kallar Philips det?

Ja det är samma men Philips kallar det "Meta OLED".

"...its use of the same next-generation Micro Lens Array (MLA) tech seen on the five-star LG G3, "

https://www.whathifi.com/reviews/philips-oled908

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om S95C är ett alternativ är S90C det bättre valet. Ingen större skillnad förutom i de mest krävande scenarion.

En skillnad är väl att S95 kommer med one connect box, så tv:n blir tunnare och man kan ha alla anslutningar någon annan stans än på TVn? Snyggare om man tänkt hänga den på väggen t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

En skillnad är väl att S95 kommer med one connect box, så tv:n blir tunnare och man kan ha alla anslutningar någon annan stans än på TVn? Snyggare om man tänkt hänga den på väggen t.ex.

Kabeln ska ju ändå dras mellan boxen och TVn så jag vet inte hur mycket bättre det är. Också lägre bandbredd på HDMI portarna med oneconnect boxen. Verkar vara mycket klagomål om dropout issues just nu (antagligen ett separat fel).

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Skrev detta i fyndtråden med då det diskuterades men kanske är intressant här med.

Intressant nog så har 77c3 nu gått upp till över 47 k på lgs sida. Undrar om de råkade ändra till bf priser igår på 25,6 k.

Fanns tydligen fortfarande för 25+ k, men man var tvungen att gå in på "rätt" 77c3 för att hitta priset.

Rättelse
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Kabeln ska ju ändå dras mellan boxen och TVn så jag vet inte hur mycket bättre det är. Också lägre bandbredd på HDMI portarna med oneconnect boxen. Verkar vara mycket klagomål om dropout issues just nu (antagligen ett separat fel).

One Connect-kabeln är en enda och väldigt tunn. Så betydligt enklare att dölja. Plus att S95C är monolitisk tunn på 11 mm där S90–S94C påminner om C3:n och är 4 cm "tjock" i botten. Finns alltid någon som ser värde med den typen av skillnader.

40 Gbps eller 48 Gbps har ingen praktisk betydelse när man kör 4K. Att Samsung ofta tappar kontakten är ett universellt Samsungproblem skulle jag säga. Finns nog ingen tillverkare där jag måste rycka kabeln ut och in igen så ofta som med Samsung. Och det måste ofta ryckas från TV:n, så något med hur den känner av pinnarna.

Nu har ju jag iofs ett testbeteende som inte speglar normalt användning. Fast det är väldigt mycket skönare att rycka kabeln från en one connect än att klättra på baksidan av TV:n.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding har du måhända ett bra svar på det här: Varför finns det både bt.1886 och gamma 2.4 på C3;an? Det bör väl vara i princip noll skillnad på en OLED?

Ps. Alan Wake II på den här skärmen... ohmigodohmigodohmigod!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

@Laxpudding har du måhända ett bra svar på det här: Varför finns det både bt.1886 och gamma 2.4 på C3;an? Det bör väl vara i princip noll skillnad på en OLED?

Ja. Så spännande när det ändå är en skillnad som det var på äldre modeller...

Har inte prövat själv (finns liksom inte tid för allt) men man kan tänka sig lite olika respons på de två ifall man lyfter svartnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpsson:

Skrev detta i fyndtråden med då det diskuterades men kanske är intressant här med.

Intressant nog så har 77c3 nu gått upp till över 47 k på lgs sida. Undrar om de råkade ändra till bf priser igår på 25,6 k.

Fanns tydligen fortfarande för 25+ k, men man var tvungen att gå in på "rätt" 77c3 för att hitta priset.

Ja det verkar vara olika ändelser mellan dem, den med rea verkar vara OLED77C36LC medan den andra är OLED77C35LA som också är den som Power och NetOnNet säljer. Medan ElGiganten verkar sälja OLED77C34LA.

Antar att alla är samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja. Så spännande när det ändå är en skillnad som det var på äldre modeller...

Har inte prövat själv (finns liksom inte tid för allt) men man kan tänka sig lite olika respons på de två ifall man lyfter svartnivån.

Ah, bra poäng där. Kan ju vara så att man lyft svart en aning och då bör det väl göra en liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Samsung 55a från 2014 som då var ett flaggskepp, vad tror ni om C3 för 19tusen? Kollar mest film, youtube samt 4k filmer nedladdat till min Nvidia Shield. Blir det en bra uppgradering?

Spelar inte spel

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Glutt0:

Har en gammal Samsung 55a från 2014 som då var ett flaggskepp, vad tror ni om C3 för 19tusen? Kollar mest film, youtube samt 4k filmer nedladdat till min Nvidia Shield. Blir det en bra uppgradering?

Spelar inte spel

Beror på vad du uppskattar med det gamla flaggskeppet. 2014 är gammalt men inte lastgammalt och den modellen kan fortfarande ha en adekvat ljusstyrka. Ifall du vet med dig att du ofta blåser på med maximalt ljus i den gamla TV:n för ishockeymatcherna kan en icke-MLA-OLED komma att upplevas som något otillräcklig för SDR.

Och viceversa: vet du med dig att du kör gamla TV:n på låg eller mellanlåg ljusstyrka och det är svärta och skuggtoner i filmer som får din mungipor att rycka lär en C3:a kunna vara en stor förbättring.

Permalänk
Medlem

Ska man avvakta till mellandagarna?

Tja, vad tror vi egentligen om G3an? kommer den dyka upp under Black Friday? Vad jag kan se så kör utländska LG återförsäljare och LG själva rea på G3an, ge mig lite hopp alternativt tankar om när en ev prissänkning kan ske!

förtydligande
Permalänk
Medlem

vad är den stora skillnaden mellan g3 och c3 (77")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Ambilight är förvånansvärt skönt för ögonen och gör TV upplevelsen mycket mer behaglig på kvällen. Körde med statiskt vitt och det var ingen distraktion som det annars lätt blir när man köra full fräs med färgerna.

Vet du om högtalaren går att montera bort? Lyckades inte hitta nån info om det

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xarl:

vad är den stora skillnaden mellan g3 och c3 (77")

G3 är uppemot 80% ljusstarkare. Plus den vanliga skillnaden där G-modeller är designad för väggupphängning via medföljande fäste där. Bordsstativ ingår ej med G-modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tunnland:

Vet du om högtalaren går att montera bort? Lyckades inte hitta nån info om det

Soundbaren är en integrerad/inbyggd i chassit och en del av produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Soundbaren är en integrerad/inbyggd i chassit och en del av produkten.

Tack! Attans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00ts:

Tja, vad tror vi egentligen om G3an? kommer den dyka upp under Black Friday? Vad jag kan se så kör utländska LG återförsäljare och LG själva rea på G3an, ge mig lite hopp alternativt tankar om när en ev prissänkning kan ske!

Normalt brukar det inte vara premiummodellerna man rear ut, utan det är de billigare modellerna man slänger ut på rea. Det är möjligt att det kan komma ut något mer på rea, men i stort tror jag att de stora kedjorna har publicerat vad de tänkt ha på rea. Folk skulle ju bli tokiga om de köpt en B3 på elgiganten som de satt ner nu, också plötsligt börjar de rea ut G3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

77" S90C är likvärdig S95C då bägge använder exakt samma panel.

S95C kommer väl med en one-connect box och är smalare i bottendelen så att den går att montera tightare mot väggen om man nu är sugen på att göra det?

Permalänk
Medlem

CDON har "skapligt" pris för 65" G3an nu.
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled65g33la-65-165-cm-smart-...

Ser att modellen heter G33LA och den på LG:s hemsida heter G36LA. Nån som vet om det är någon skillnad?

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du uppskattar med det gamla flaggskeppet. 2014 är gammalt men inte lastgammalt och den modellen kan fortfarande ha en adekvat ljusstyrka. Ifall du vet med dig att du ofta blåser på med maximalt ljus i den gamla TV:n för ishockeymatcherna kan en icke-MLA-OLED komma att upplevas som något otillräcklig för SDR.

Och viceversa: vet du med dig att du kör gamla TV:n på låg eller mellanlåg ljusstyrka och det är svärta och skuggtoner i filmer som får din mungipor att rycka lär en C3:a kunna vara en stor förbättring.

Tack för svar, var och tittade på NetOnNet och visst är det nice med 65oled, problemet är väl att jag endast glor på fulstreams (1080p) samt typ nerladdade filmer i 4k från torrentsidor som streams via Shield och ger en behaglig bild eller följer youtube kanaler

Skrev helt fel, En Sony w905 som vad jag förstått har en väldigt bra Svärta.

Dator är lätt att uppgradera efter 4år men tv är så mycke svårare att övertala plånboken 😀