AMD påstås förbereda spelorienterade Ryzen 7 5700X3D

Permalänk
Melding Plague

AMD påstås förbereda spelorienterade Ryzen 7 5700X3D

Det kan vänta ytterligare två cacheberikade processorer runt hörnet. Den här gången är det till AMD:s föregående sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

De blir säkert exklusiva till en enskild återförsäljare i nordvästra Slovakien, men det vore kul om så inte var fallet!

Permalänk
Medlem

Känns som att 5500 kanske kan klocka till 4.3/4.4 ghz?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Säger inte att de är Jesus på jorden, men ändå kul att se att vissa tillverkare bryr sig om sina kunder såpass!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

De blir säkert exklusiva till en enskild återförsäljare i nordvästra Slovakien, men det vore kul om så inte var fallet!

Jag satsar på endast lanserade i OEM-burkar för Kinesiska inhemska internetkafé-marknaden.

Skrivet av kotz:

Känns som att 5500 kanske kan klocka till 4.3/4.4 ghz?

Gissar på att de som klockar vettigt kommer säljas som nuvarande 5600X3D?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Känns som att de bara vill sälja iväg defekta 5800X3D och 5600X3D som inte klarar av att prestera 100% i en nerlåst variant.

Bara det avspeglar sig på prislappen så gör det inte så mycket, AMD har ju alltid gjort sånt här.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Informationen är hittills inte bekräftad av AMD, men det är inte helt otänkbart. Sannolikt handlar det i sådant fall om processorer som inte riktigt håller måttet för att säljas som fullskaliga Ryzen 7 5800X3D, men som fortfarande är fullt fungerande med nedskruvade klockfrekvenser.

Kan också vara så att AMD helt enkelt vill hålla ner TDPn. 5700X har ju 65W TDP, medan 5800X och 5800X3D har 105W. Lägre klockfrekvenser bör ju leda till lägre effekt, så 5700X3D på 65W är alls ingen omöjlighet. Det vore ett intressant chip i en lite mindre dator - 65W kan man kyla bort med väsentligt mindre kompetenta kylare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om en kunde få tag på här uppe i norden! Intressant att se hur de skulle ställa sig i spelprestanda jämte icke X3D varianterna för AM4. Kanske finns en bra sweat spot för en spel-CPU bland dessa då 5800X3d kan vara lite "overkill", både kärnmässigt och prismässigt.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Känns som att 5500 kanske kan klocka till 4.3/4.4 ghz?

3D-modellerna av AMDs processorer är väl rätt nedlåsta för överklockning?
De verkar vara rätt pressade med det staplade minnet - så man har stängt av en del av de funktionerna på de andra vad jag förstått.

Sedan är väl frågan om de skulle klara så mycket överklockning ändå.
De här har väl blivit till just för att de hamnat i discard pile då de inte klarat av att hålla högre frekvenser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag satsar på endast lanserade i OEM-burkar för Kinesiska inhemska internetkafé-marknaden.

Gissar på att de som klockar vettigt kommer säljas som nuvarande 5600X3D?

Vem startar IT-café i kina för att skeppa ut dessa?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Vem startar IT-café i kina för att skeppa ut dessa?

Den som sa det, han var det?
Jag tror på ”Medbors Data och Kaffe” som framtida café-jätte i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Känns som att de bara vill sälja iväg defekta 5800X3D och 5600X3D som inte klarar av att prestera 100% i en nerlåst variant.

Bara det avspeglar sig på prislappen så gör det inte så mycket, AMD har ju alltid gjort sånt här.

Jepp, och säkert en enstaka återförsäljare i Slovakien likt 5600X3d

Skrivet av Puttrickio:

Hade varit trevligt om en kunde få tag på här uppe i norden! Intressant att se hur de skulle ställa sig i spelprestanda jämte icke X3D varianterna för AM4. Kanske finns en bra sweat spot för en spel-CPU bland dessa då 5800X3d kan vara lite "overkill", både kärnmässigt och prismässigt.

Ja..det skiljer nu nånstans mellan 800-900 sek mellan 5800x3d och 7800x3d.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Vem startar IT-café i kina för att skeppa ut dessa?

Skrivet av landmarks:

Den som sa det, han var det?
Jag tror på ”Medbors Data och Kaffe” som framtida café-jätte i Kina.

Fan vad kul med Svenskt etablissemang i Kina! Bra initiativ @Medbor! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite splittrad kring detta. Å ena sidan bra att det släpps billiga bra processorer. Samtidigt lite märkligt att fortsätta hålla AM4 vid liv över ett år efter att plattformen blev passé istället för att satsa på nya billigare processorer och styrkretsar för AM5.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Just med sin mindre strömförbrukning är ju dessa extra lämpade för svettiga OEM-lådor med klent PSU.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Blir direkt rätt nyfiken på prestandaföelusten jämfört med 5800x3d. 4.1ghz känns rätt lågt, ser fram emot att läsa lite tester framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite splittrad kring detta. Å ena sidan bra att det släpps billiga bra processorer. Samtidigt lite märkligt att fortsätta hålla AM4 vid liv över ett år efter att plattformen blev passé istället för att satsa på nya billigare processorer och styrkretsar för AM5.

Victory, victory för AMD med saker som annars skulle kastats i havet som kan paketeras om för en billig peng och säljas i smal upplaga i Košice samt mini-ITX-kort för AM5 som skrattar hela vägen till banken. (Ser fram emot prestandatester lika mycket som jag gjorde för 5 5600x3d. Inte för att låta bitter)

/Campari

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Rykten... Jag vill se lanseringen datum samt uppskattat pris...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Känns som att 5500 kanske kan klocka till 4.3/4.4 ghz?

Känns udda. Grejen med 5700/5500 är att dom är klockade lite sämre och med dessutom förlusten från 3dx kommer boost att ligga rätt lågt.

Skrivet av Söderbäck:

3D-modellerna av AMDs processorer är väl rätt nedlåsta för överklockning?

Äldre BIOS versioner ska kunna överklocka på vissa fabrikat, annars verkar det finnas en omväg för pbo och curve i windows.

Skrivet av Pepsin:

Lite splittrad kring detta. Å ena sidan bra att det släpps billiga bra processorer. Samtidigt lite märkligt att fortsätta hålla AM4 vid liv över ett år efter att plattformen blev passé istället för att satsa på nya billigare processorer och styrkretsar för AM5.

Kan inte vara dyrt att släppa dessa, finns många användare kvar på am4 som kan vara intresserad av nuvarande gen. prestanda. DDR5 och nya moderkort är dyra så am4 kan verka vara poppis ett tag till skulle jag tro.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den som sa det, han var det?
Jag tror på ”Medbors Data och Kaffe” som framtida café-jätte i Kina.

Skrivet av DavidtheDoom:

Fan vad kul med Svenskt etablissemang i Kina! Bra initiativ @Medbor! 😁

🈺🈸🈚️🈶🈷️🉐🈹🈵㊗️㊙️🈲🈯️🈳

Räcker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite splittrad kring detta. Å ena sidan bra att det släpps billiga bra processorer. Samtidigt lite märkligt att fortsätta hålla AM4 vid liv över ett år efter att plattformen blev passé istället för att satsa på nya billigare processorer och styrkretsar för AM5.

Tja, det här är ju processorer som har plockats från befintliga produktionslinjer och som inte hållit måtten, så det är ju inte så att de använder resurser på det här istället för på AM5.

Personligen tycker jag att det är bra om det stämmer, och många skulle gärna säkert ta en 5700X3D som uppgradering från sin 3600 eller liknande. Då lär det ju bli ungefär 5st totalt som säljs, eftersom speciellt 5500X3D är en binning på en binning. Hur många defekta 5800X3D det finns som inte duger som 5600X3D eller 5700X3D är svårt att säga, men lär ju inte va många.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jaha, där ser man, trodde och gissade friskt att de i princip redan eller väldigt snart blev klara med att fasa ut Zen 3.

Men de e klart, tittar man runt i världen så sitter väl inte 99.9% ännu på 7950X3D och 13900KS så man kan säkert kränga lite mer för AM4... why not!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

...finns många användare kvar på am4 som kan vara intresserad av nuvarande gen. prestanda. DDR5 och nya moderkort är dyra så am4 kan verka vara poppis ett tag till skulle jag tro.

Jag är en av dom, men... jag är ganska säker på att mitt 5700xt begränsar mer än processorn (3700x), och grafikkortet är jag för snål för att byta i dagsläget!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag är en av dom, men... jag är ganska säker på att mitt 5700xt begränsar mer än processorn (3700x), och grafikkortet är jag för snål för att byta i dagsläget!

Jo, det finns säkert lägen där säg 5800 eller kanske den kommande 5700 kan trycka igenom mer, ibland en bra bit mer mer men... bankar GPUn oftast i taket så vetefan om det är värt. I dom lir jag kör ligger jag över 60fps, ibland väl över (1440p) så ja, det skulle va en uppgradering, men känner att nu när prylar som i5-14600k, 7800X3d och kusiner är ute så blir det vettigare att byta hela klabbet (cpu, mobo, ram) i så fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite splittrad kring detta. Å ena sidan bra att det släpps billiga bra processorer. Samtidigt lite märkligt att fortsätta hålla AM4 vid liv över ett år efter att plattformen blev passé istället för att satsa på nya billigare processorer och styrkretsar för AM5.

Jag valde att bygga ett helt nytt AM4 system för ett par månader sedan istället för AM5, en mogen platform som fungerar hur bra som helst och som kommer att hålla i många år framöver.

Jag är antagligen ett undantag. Dvs, inte många som skulle bygga ett nytt system med föregående generation.

Permalänk
Medlem

Ett 7600X3D hade nog varit bättre genomtänkt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har 5700X som klockar ca 4.9 Ghz.. jag var osäker på om jag ska satsa på 5800X, nu i efterhand är jag jätte nöjd med 5700X .. Om 5700X3d presterar liknade så tror jag den kommer bli grym prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag valde att bygga ett helt nytt AM4 system för ett par månader sedan istället för AM5, en mogen platform som fungerar hur bra som helst och som kommer att hålla i många år framöver.

Jag är antagligen ett undantag. Dvs, inte många som skulle bygga ett nytt system med föregående generation.

Jag lutar faktiskt lite åt precis samma sak. För mig handlar det om att Mini-ITX-moderkort med AM5 kostar över 3000 kr (!) medan AM4 finns för under 1400 kr.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De blir säkert exklusiva till en enskild återförsäljare i nordvästra Slovakien, men det vore kul om så inte var fallet!

PC-Bazár i Zilina bekräftar exklusivitet. Ligger här för dom som vill köa: https://maps.app.goo.gl/KU2a9JMq5SNgNxrN6

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

PC-Bazár i Zilina bekräftar exklusivitet. Ligger här för dom som vill köa: https://maps.app.goo.gl/KU2a9JMq5SNgNxrN6

Får man en sån där "goodiebag" om man är bland de första?

Jag hoppas Slovaker inte bits.