Copilot kan komma till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Copilot kan komma till Windows 10

Microsoft planerar enligt Windows Central att släppa sin AI-hjälpreda Copilot även på förra versionen av Windows.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja känns som att man missar många företagskunder annars. Vi har precis bytt datorer och kör 21H2 LTSC, med support till 2027. Så misstänker att vi går över till 11 vid nästa datorbyte.

Permalänk
Medlem

Jag är så otroligt kluven kring copilot.
Det är ju egentligen fantastiskt att få sin "egen" AI som kan hjälpa en på ett smidigt sätt i alla lägen. Det som grämer mig är att man inte vet hur mycket information som skickas till Microsoft.
Hade copilot körts helt lokalt och endast kontaktat nätet för att hämta information och uppdateringar så hade jag varit lyrisk över implementeringen.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag är så otroligt kluven kring copilot.
Det är ju egentligen fantastiskt att få sin "egen" AI som kan hjälpa en på ett smidigt sätt i alla lägen. Det som grämer mig är att man inte vet hur mycket information som skickas till Microsoft.
Hade copilot körts helt lokalt och endast kontaktat nätet för att hämta information och uppdateringar så hade jag varit lyrisk över implementeringen.

Förutsätt alltid att allt du gör vid en Windows-burk på något sätt telemetriteras vidare till MS.

Problemet med att köra lokalt är att man inte kan casha in på abonnemang som jag förutsätter är en del av copilots affärsmodell

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart. Allt som kan ge effektivare datainsamling och styrning är de generösa med att ge till äldre OS.
Annars är allt fokus på att försöka tvinga in folk i senaste OS:et.

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte Copilot licenserna direkt förmånliga heller, $30/månad per användare, jämfört med E3, E5 osv O365 licenser så är det nog ett stort tillskott i kassan, sen att priserna stiger varje år. Förstår att det går bra hos M$ just nu.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är ju uppenbart. Allt som kan ge effektivare datainsamling och styrning är de generösa med att ge till äldre OS.
Annars är allt fokus på att försöka tvinga in folk i senaste OS:et.

Precis, nya fina uppdateringar till explorer osv ska gatekeepas bakom ett måste att uppdatera till 11. Microsoft...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Precis, nya fina uppdateringar till explorer osv ska gatekeepas bakom ett måste att uppdatera till 11. Microsoft...

Ja det är märkligt varför en vinstdriven mjukvaruutvecklare vill få sina kunder att köpa mer mjukvara, det är i sanning totalt omöjligt att förstå!

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Ja det är märkligt varför en vinstdriven mjukvaruutvecklare vill få sina kunder att köpa mer mjukvara, det är i sanning totalt omöjligt att förstå!

att uppgradera till windows 11 kostar inget, så pengar tjänar dom inte på det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Förutsätt alltid att allt du gör vid en Windows-burk på något sätt telemetriteras vidare till MS.

Problemet med att köra lokalt är att man inte kan casha in på abonnemang som jag förutsätter är en del av copilots affärsmodell

Jodå, du kan ta månadsavgift för applikationer som kör helt lokalt på en dator. Anledningen här är att modellen är otroligt stor, skulle kräva väldigt mycket lagringsutrymme på datorn, och det kräver antagligen också en och annan AI-accelerator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

att uppgradera till windows 11 kostar inget, så pengar tjänar dom inte på det

Det är du som är produkten!

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det är du som är produkten!

Jojo, men så är det i både windows 10 och 11

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jojo, men så är det i både windows 10 och 11

Jo, om du ständigt väljer att köra senaste feature releasen av Windows 10.

Som andra varit inne på tidigare, så är Windows 10 LTSC (specielt 2019) befriat ifrån mycket av telemetrin och andra oönskade program.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna testa, men något med detta känns helt fel

Permalänk
Medlem

Sikken tur att man bytt till Pop!_OS med Steam/Proton/Lutris hemma då.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Hm. Jag kör vanliga Windows 10 Pro och har tillgång till Copilot där via Edge. Finns en Copilot ikon uppe till höger som man kan klicka på för att få upp ett UI där man kan få den att generera text och bilder.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jodå, du kan ta månadsavgift för applikationer som kör helt lokalt på en dator. Anledningen här är att modellen är otroligt stor, skulle kräva väldigt mycket lagringsutrymme på datorn, och det kräver antagligen också en och annan AI-accelerator.

Jojo, men blir inte kontrollen större (förändringar, censurering, uppdateringar etc) och framförallt enklare när du måste ansluta online?
(Jämfört med att uppdatera din 65GB-modell varje vecka för att MS hittar fula ord som den inte ska säga...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jo, om du ständigt väljer att köra senaste feature releasen av Windows 10.

Som andra varit inne på tidigare, så är Windows 10 LTSC (specielt 2019) befriat ifrån mycket av telemetrin och andra oönskade program.

Absolut kan man göra det, det är dock en extremt liten del som kör LTSC versioner av OS rent generellt(för privatpersoner)

Men dom bra uppdateringarna till explorer finns inte där t.ex

Edit: Det jag menar är att det finns två releaser av windows och ingen är "komplett" det är som att välja mellan pest eller kolera

Båda vill mine:a dig på data till förbannelse och dom små glimtar av ljus(t.ex där UI är förbättrat etc) är för få och spridda över både windows 10 samt 11.

Så man blir inte av med det. Dagen 10an går i graven är dagen jag lämnar Windows och MS helt för privat bruk.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Absolut kan man göra det, det är dock en extremt liten del som kör LTSC versioner av OS rent generellt(för privatpersoner)

Men dom bra uppdateringarna till explorer finns inte där t.ex

Edit: Det jag menar är att det finns två releaser av windows och ingen är "komplett" det är som att välja mellan pest eller kolera

Båda vill mine:a dig på data till förbannelse och dom små glimtar av ljus(t.ex där UI är förbättrat etc) är för få och spridda över både windows 10 samt 11.

Så man blir inte av med det. Dagen 10an går i graven är dagen jag lämnar Windows och MS helt för privat bruk.

De har verkligen lyckats bli osmakliga på många sätt. Allt spekulerande om prenumerations-funktioner i OS och all annan integration av reklam och dumheter. Huvva.

Jag som i princip bara gejmar på min dator numer har dock lite kämpigt med en ny plattform, trots det så har jag köpt mig en till NVME och kör Linux-dist bara för att tvinga mig att få timmarna som krävs för att få in vanan. Jag står ut med janket kring Lutris och Proton och Wine bara för att i framtiden vara redo när Windows blir månadsbetalning för att använda startmenyn, fler än 1 skärm, fler än 2 appar samtidigt på skärmen, etc..

(Det fungerar också otroligt bra med Ubuntu på ny hårdvara, oförskämt jävla bra faktiskt med tanke på att spelen inte är byggda för OS:et över huvudtaget väldigt ofta. Däremot är desktop environment fortfarande rätt så janky i jämförelse, men ändock mycket bättre än bara för nått år sedan).

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Så man blir inte av med det. Dagen 10an går i graven är dagen jag lämnar Windows och MS helt för privat bruk.

Jag känner lite så också. Ang. förbättringar i Explorer, så är vi ett gäng som hellre kör DOpus för att ersätta Explorer.exe så långt som möjligt.

Samma sak med startmenyn, där Windows 8 fick mig att upptäcka Classic Start/Open Shell.

Det enda som saknas nu är att någon ger sig i kast med att återskapa gamla kontrollpanelen, så att vi får ett användbart Windows igen.

Dvs Windows 7 med säkerhetsuppdateringar och DX12

Permalänk
Medlem

'Enshittification'-rörelsen är på stark frammarsch.

Nån som vet: Går uppdateringar och 'phone home'-funktionalitet bara på klocka, eller är det antal gånger?

Leker litet med tanken på om det skulle gå att sätta upp en burk med riktigt mycket disk, installera alla Steam-spel som jag är intresserad av, fixa nån form av boot-script som håller dagens datum still för evigt, kolla att allt funkar, och sedan rycka nätverkskabeln. Då är åtminstone en maskin fredad från nedgraderingar som i bästa fall bara är irriterande, och i värsta fall ställer till det med hur maskinen funkar.

Sen kan man ha surfplattan eller telefonen för 'sociala medier'.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja det är märkligt varför en vinstdriven mjukvaruutvecklare vill få sina kunder att köpa mer mjukvara, det är i sanning totalt omöjligt att förstå!

Det hör ju inte till saken, galen strawman.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kan komma? Jag har det ju redan och jag kör 10

Permalänk
Medlem

Copilot skule ju vara användbar ifall den faktiskt sparade mig arbete.
Lyssnade på en podcast där de beskrev att Copilot faktiskt inte får göra saker på datorn.

Om jag vill ändra till Dark Theme, då skulle jag vilja kunna säga till Copilot att göra det. Men idag får jag väl instruktioner på hur jag själv kan göra det.

Sedan, om Copilot ser att jag gör samma sak upprepade gånger per dag. Då borde den ställa frågan "Jag ser att du gör detta återkommande, vill du att jag ska göra det åt dig i framtiden?".

Det är först när Copilot verkligen kan minska på min arbetsbörda som den är vettig att ha (och betala för). Innan dess känns det .. meh.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sen är ju inte Copilot licenserna direkt förmånliga heller, $30/månad per användare, jämfört med E3, E5 osv O365 licenser så är det nog ett stort tillskott i kassan, sen att priserna stiger varje år. Förstår att det går bra hos M$ just nu.

Det räcker att spara en timme per månad så är Copilot gratis.

Permalänk
Medlem

Fan, snart kommer all skit även till 10:an också. Trodde man skulle slippa det värsta genom att stanna kvar. Kanske gör MS så här för att minska skillnaderna och få folk att ge upp?

Hoppas innerligt att det går att hacka bort skiten när det väl kommer. Om inte, så får jag helt enkelt stänga av uppdateringar inför att just den kommer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hoppas innerligt att det går att hacka bort skiten när det väl kommer.

ViveTool är ett hett tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sen är ju inte Copilot licenserna direkt förmånliga heller, $30/månad per användare, jämfört med E3, E5 osv O365 licenser så är det nog ett stort tillskott i kassan, sen att priserna stiger varje år. Förstår att det går bra hos M$ just nu.

ROI är några timmar per månad. De är mer än förmånligt att ha Copilot licens

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ska bli grymt spännande att testa om det slås på i jobbet.
Inte så intressant för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

att uppgradera till windows 11 kostar inget, så pengar tjänar dom inte på det

Utveckling och underhåll av mjukvara är dyrare ju fler plattformar och versioner av mjukvaran du behöver stödja.