Veckans fråga: Nytt chassi – med eller utan RGB-belysning?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Nytt chassi – med eller utan RGB-belysning?

Gillar du effektfull belysning, eller föredrar du att ha lampan släckt? NZXT lanserar nya H6 Flow för båda smaker och passar på att fråga SweClockers.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite RGB kan vara fint. Julbelysning i datorn är inte lika vackert. Kan lätt bli plottrigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag har gått från att vara rätt negativt inställd till att mer och mer vara lagd åt hållet att det alltid handlar om hur det implementeras snarare än om hur mycket det är.

Korrekt val av färger och komponenter är det som för mig avgör om det är snyggt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag har gått från att vara rätt negativt inställd till att mer och mer vara lagd åt hållet att det alltid handlar om hur det implementeras snarare än om hur mycket det är.

Korrekt val av färger och komponenter är det som för mig avgör om det är snyggt eller ej.

Kan bara hålla med på hela resonemanget.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Om jag ska bygga kommande och jag som spelar och redigerar så blir RGB för speldator och ingen RGB för workstations.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Kan bara hålla med på hela resonemanget.

/Homer_S

Samma här, H9 med enhetligt ljus är riktigt najs!

Permalänk
Medlem

Har inget emot det egentligen bara det inte är för mycket, har vart väldigt nöjd med att bara grafikkortet lyser egentligen så RGB från själva chassit har kvittat pga det. En sak som jag däremot tycker är mer avgörande är att ha svart glas som alternativ.

Mitt nuvarande Meshify Blackout är jag ett stort fan av pga just det svarta glaset. Grafikkortet och moderkortet lyser och det blir väldigt cool effekt när det inte lyser igenom glaset så starkt och sakerna runt det syns snarare lite dunkelt där inne. Och när den är avstängd ser man typ inte insidan öht vilket är precis så jag vill ha det 👌

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

RGB inbygt i chassit är väl en sak, att sedan välja fläktar, gpu, och kylare som har RGB är en annan, i mitt tycke.
Jag svarade ja tack till RGB, men just nu har jag ingen RGB i chassit, bara i nyss nämnda komponenter som sitter ditskruvade i chassit men lyser åt fel håll för jag har mitt chassi på vänster sida om datorn.

Chassit kan bli nog belyst ändå utan att ha egna inbyggda lampor.

Däremot vore det kul med inbyggd RGB kontroller med kanske 10 uttag. Hade underlättat väsentligt om man nu vill ha det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RGB nej, ARGB ja

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Jag har en röd strip i mitt lian li 011 Evo på framsidan. sen är där inte en lampa inuti.

har dock lite röd färg i min vattenloop men ingen mer belysning än så, blir alldeles för ljust i rummet när man ska sova.

Jag tycker att all den led belysning som finns lyser på tok för mycket, det är trevligt som accent i chassit men allt som säljs är för mycket "in your face"

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ha haft samma bruna sexiga noctua fläktar i 2 byggen nu. Så nej. Betala hellre för bättre prestanda än " snyggt" ljus.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Spelar inge roll för mig vad som helst bara att de ska fungera att spela och andra saker på datorn.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Jag brydde mig inte om RGB tidigare, tyckte det bara var fånigt. Men så köpte jag ett chassi som hade glassida (inet hade inte den andra varianten) och grafikkortet lyste så fint. Sedermera köpte jag även RAM med RGB och dem kan man ställa in så att det blir olika färger vid olika temperaturer på CPU som jag tyckte var lite smutt. Och så ser jag ju de sexiga Noctuafläktarna i mörker också
Så länge färgerna inte blinkar eller rör sig så kan jag tycka att det är lite trevligt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Med datorn igång ska man inte behöva tända taklampan!

Permalänk
Medlem

Enda gången jag skulle vilja ha belysning är när man öppnar sidodörren (dörrar,plåtar etc) för mekande annars ingen belysning!
ja en led att den är igång e ju ok.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så länge det går stänga av belysningen och den inte håller på och tänder själv eller tjorvar sig, så får det väl vara där. Går väl tända upp det på julafton kanske, men annars får det vara av. Tangentbord däremot är bra om de har ett lite diskret ljus under, så man ser bokstäverna utan att behöva ha takbelysningen på.

Permalänk
Medlem

Ju mindre ljus som kommer från datorn desto bättre.
Men man får väl leva med lite ljus då man valt ett chassi med glassida.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en nivå som är lagom... och det är en grön power-led

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Med datorn igång ska man inte behöva tända taklampan!

Kanske dags att hänga in en retro 75W glödlampa därinne?
Kan ju bli lite tjorvigt med kylningen kanske.

Skrivet av Ase:

Enda gången jag skulle vilja ha belysning är när man öppnar sidodörren (dörrar,plåtar etc) för mekande annars ingen belysning!
ja en led att den är igång e ju ok.

En 10W LED för bara 50 kronor, 230V reläkontroller tillkommer.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/utomhu...

Om vi lämnar extremerna så skulle ju en 5V slinga på 5VSB-utaget vara ok för service, med option att stänga av den när datorn bootar upp. Det är väl ungefär vad jag skulle vilja använda min belysning till, funktion före utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns en nivå som är lagom... och det är en grön power-led

<Uppladdad bildlänk>

Japp, lugnt och fint. Min förra dator hade en diskaktivitetsled som lyste upp hela väggen. (Tuschpennan dämpade en del.)

Permalänk
Medlem

Min tanke är att det inte medför till lägre tempraturer utan snarare tvärt om (även om det inte är mätbart) vilket gör att det inte är välkommet i mitt chassi.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag är inte med i rbg+ klubben.

Bytte även ut glaspanelen för maximal tystnad

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om det är RGB eller inte. Bryr mig om funktioner först och sedan generell estetik, som kan innefatta RGB leds.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt onödigt med RGB i burken då det är skärmen man tittar på.

Permalänk
Medlem

Man kan ju ha lite RGB men inte för mycket😀

Permalänk

Nej, tack. Inget i chassit, inget på kringutrustningen och en skärm som inte har gaming i produktbeskrivningen. Stilrent är ledordet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Nej, ingen RGB för min del. Vill helst inte ha glasruta heller och absolut inte akvariemodell på chassit.

Permalänk
Medlem

RGB ska vara på bildskärmens bildyta, ingen annanstans

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många modeller av chassin som lanserats på senare tid och endast finns i varianter med glaspanel(er), så vore det intressant med en undersökning rörande i vilken grad besökarna tycker att glas är viktigt vid val av chassi. 🙂

Permalänk
Medlem

Inget RGB och inget glas!

Ett chassi ska vara ljuddämpat, lättventilerat och dammfritt.