Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Den heter QE65Q6FNA

Audio Passthrough:

ARC - Yes (HDMI 4)
eARC support - No
Dolby Atmos via TrueHD via eARC - No
DTS:X via DTS-HD MA via eARC - No
5.1 Dolby Digital via ARC - Yes
5.1 DTS via ARC - No
5.1 Dolby Digital via Optical - Yes
5.1 DTS via Optical - No

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

https://www.flatpanelshd.com/samsung_q6fn_qled_2018.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Audio Passthrough:

ARC - Yes (HDMI 4)
eARC support - No
Dolby Atmos via TrueHD via eARC - No
DTS:X via DTS-HD MA via eARC - No
5.1 Dolby Digital via ARC - Yes
5.1 DTS via ARC - No
5.1 Dolby Digital via Optical - Yes
5.1 DTS via Optical - No

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q6fn-q6-q6f-qled-20...

https://www.flatpanelshd.com/samsung_q6fn_qled_2018.php

Tack! Kan jag koppla in t ex en Chromecast med Google TV (4K) för att få Atmos att fungera? Hur kopplar jag in den isf? In i soundbaren och vidare till TV:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Tack! Kan jag koppla in t ex en Chromecast med Google TV (4K) för att få Atmos att fungera? Hur kopplar jag in den isf? In i soundbaren och vidare till TV:n?

Precis så kopplar du ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallen82:

Tack! Kan jag koppla in t ex en Chromecast med Google TV (4K) för att få Atmos att fungera? Hur kopplar jag in den isf? In i soundbaren och vidare till TV:n?

köp en Nvidia Shield istället för Chromecast skräpet.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köp en Nvidia Shield istället för Chromecast skräpet.

Köpte själv en Shield Pro till soundbaren..

Herregud vilken skillnad, tidigare har jag använt mig TV mjukvara för kära Plex (ej som server)
Och tyckte det fungerade "bra"

Men nu med Shielden går allt så mycket snabbare och smidigare, inga fördröjningar, inga enheten för långsam att spela upp, etc.

Nog bästa köpet tillsammans med soundbaren för få ut Atmos ljud.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köp en Nvidia Shield istället för Chromecast skräpet.

Värt att tänka på om man har/ska köpa Samsung TV är att Shielden inte klarar HDR10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Värt att tänka på om man har/ska köpa Samsung TV är att Shielden inte klarar HDR10+

man får åtminstone ut TrueHD Atmos/DTS-X.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Värt att tänka på om man har/ska köpa Samsung TV är att Shielden inte klarar HDR10+

Skrivet av Gilgamesh:

man får åtminstone ut TrueHD Atmos/DTS-X.

Däremot tar den HDR10.;)

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

man får åtminstone ut TrueHD Atmos/DTS-X.

Ja, hoppas det kommer en ny Shield nästa år som stödjer HDR10+ i tillägg.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har köpt en Q995C men vet inte vad som är det bästa sättet att koppla den.
Har en samsung QN95B tv och en Nvidia Shield TV (lila tuben).

Funderar på att koppla in TV till HDMI1 på soundbaren, Nvidia Shield på HDMI2 och HDMI-out på soundbaren till TV:n. Är detta korrekt inkoppling? Behöver jag göra någon ytterligare inställning för att t.e.x aktivera eARC, DD, Atmos, DTS, 7.1 osv?

/Kelo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Hej,

Jag har köpt en Q995C men vet inte vad som är det bästa sättet att koppla den.
Har en samsung QN95B tv och en Nvidia Shield TV (lila tuben).

Funderar på att koppla in TV till HDMI1 på soundbaren, Nvidia Shield på HDMI2 och HDMI-out på soundbaren till TV:n. Är detta korrekt inkoppling? Behöver jag göra någon ytterligare inställning för att t.e.x aktivera eARC, DD, Atmos, DTS, 7.1 osv?

/Kelo

Kolla vilken port på TVn som är eArc så kopplar du en kabel mellan den och earc porten på soundbaren och sen en kabel från Shielden till soundbaren. Två HDMI kablar totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Hej,

Jag har köpt en Q995C men vet inte vad som är det bästa sättet att koppla den.
Har en samsung QN95B tv och en Nvidia Shield TV (lila tuben).

Funderar på att koppla in TV till HDMI1 på soundbaren, Nvidia Shield på HDMI2 och HDMI-out på soundbaren till TV:n. Är detta korrekt inkoppling? Behöver jag göra någon ytterligare inställning för att t.e.x aktivera eARC, DD, Atmos, DTS, 7.1 osv?

/Kelo

nä räcker med 2 hdmi, shield till hdmi1 på soundbar, och tv-out på soundbar till e-arc på tv (hdmi3).

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av SopAns:

Kolla vilken port på TVn som är eArc så kopplar du en kabel mellan den och earc porten på soundbaren och sen en kabel från Shielden till soundbaren. Två HDMI kablar totalt.

Skrivet av Gilgamesh:

nä räcker med 2 hdmi, shield till hdmi1 på soundbar, och tv-out på soundbar till e-arc på tv (hdmi3).

Får jag full stöd för alla ljudformat då, eller är jag begränsad av tv:n kan skicka ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelo:

Får jag full stöd för alla ljudformat då, eller är jag begränsad av tv:n kan skicka ut?

fullt stöd.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag skickade in för bonusen i fredags men har inte fått någon bekräftelse än. Hur länge bör jag vänta? och hur kontaktar jag för att få återkoppling på det?

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Jag skickade in för bonusen i fredags men har inte fått någon bekräftelse än. Hur länge bör jag vänta? och hur kontaktar jag för att få återkoppling på det?

Det tog nästan exakt 3 arbetsdagar för mig. Så du bör få bekräftelsen idag. Annars är det Aditro som hanterar det. Vet inte om det går att kontakta dem direkt,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wheezymoon:

Jag skickade in för bonusen i fredags men har inte fått någon bekräftelse än. Hur länge bör jag vänta? och hur kontaktar jag för att få återkoppling på det?

Bekräftelsen på registreringen ska komma direkt men jag antar att du syftar på att inskicket blivit godkänt?

Det tar minst 72h (exkl. helg) och misstänker att de har lite extra att göra för tillfället. Många hade dessutom halvdag i fredags

Jag skulle avvakta tills fredag EOB iaf innan. De hänvisar till denna hemsida men hittar inget som rör just denna kampanj:
http://support.aditro-kampanj.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

man får åtminstone ut TrueHD Atmos/DTS-X.

Du får bara DTS om du kopplar Shielden direkt i soundbaren på de flesta TV-apparaterna men då får man andra problem ist, t.ex. så slutar eARC att funka på andra enheter som är kopplade direkt i TVn.

Så är det på Samsung TV-apparater.

Provat 2 olika soundbars och sökt online så är bara så det är och om det kommer fixas ska man inte hoppas på iaf så kör min soundbar utan att använda HDMI portarna öht för annars förstör det handshake till PS5an etc som är kopplade i TVn nästa gång man startar TVn och man får bara ARC och inte eARC koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Du får bara DTS om du kopplar Shielden direkt i soundbaren men då får man andra problem ist, t.ex. så slutar eARC att funka på andra enheter som är kopplade direkt i TVn.

Så är det på Samsung TV-apparater iaf.

nej, man får fullt stöd, jag använder själv en 77" S90C med HW-Q995C och allt fungerar som det ska.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nej, man får fullt stöd, jag använder själv en 77" S90C med HW-Q995C och allt fungerar som det ska.

Ja, du har fullt stöd tills du stänger av allt och sätter på igen senare och soundbaren säger ARC/D.IN. ist för eARC och man måste göra en hel power cycle för att det ska funka igen som det ska, HDMI handshake för alla andra enheter som är kopplade direkt i TVn förstörs också samtidigt.

Är inte Shielden som är problemet heller, har du TV eARC porten som aktiv source genom soundbaren när man stänger av TVn och sätter på allt ett par timmar senare så funkar inte eARC längre.

Har provat 2 olika TV-apparater och 2 soundbars, samma problem.

Är inte ett problem så länge man inte använder HDMI portarna i soundbaren, då funkar allt som det ska och tappar aldrig HDMI handshake så du har alltid eARC aktivt när man startar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ja, du har fullt stöd tills du stänger av allt och sätter på igen senare och soundbaren säger ARC/D.IN. ist för eARC och man måste göra en hel power cycle för att det ska funka igen som det ska, HDMI handshake för alla andra enheter som är kopplade direkt i TVn förstörs också samtidigt.

har inte tänkt på det men e-arc behövs ej för att få ut HD ljud, jag har bara PC/PS5 kopplade så inget som störs av det, om det nu är så.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

har inte tänkt på det men e-arc behövs ej för att få ut HD ljud, jag har bara PC/PS5 kopplade så inget som störs av det, om det nu är så.

Du får inte ut riktig Dolby Atmos eller DTS:X utan eARC. Jag har bara accepterat att DTS inte funkar för orkar inte krångla med att eARC slutar funka varje gång man stänger av om man använder HDMI portarna i soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Du får inte ut riktig Dolby Atmos eller DTS:X utan eARC.

jo det får man, kört med Samsungs soundbars sedan 2017 med Nvidia Shield, HW-Q96R var den första som fick eARC, men även med K960 och N960 så kickade Atmos in samt DTS-X på N960 då K960 inte hade stöd för det.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo det får man, kört med Samsungs soundbars sedan 2017 med Nvidia Shield, HW-Q96R var den första som fick eARC, men även med K960 och N960 så kickade Atmos in samt DTS-X på N960 då K960 inte hade stöd för det.

Du får bara komprimerat ljud med ARC, du har inte bandbredden för "riktigt" / okomprimerat ljud utan eARC.

Ska du ha lossless är eARC ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Du får bara komprimerat ljud med ARC, du har inte bandbredden för "riktigt" / okomprimerat ljud utan eARC.

Ska du ha lossless är eARC ett måste.

herregud, jag säger att med Nvidia Shield direkt kopplat till soundbar så fick jag ut TrueHD Atmos/DTS-X, soundbaren signalera det när jag spelade upp mina filmer via Plex/Kodi.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Har sökt svar på denna fråga:
Klarar Q995C Dolby Vision pass-through?
Tex om man kopplar en Apple tv till en av HDMI och sedan försöker spela upp en film eller serie från tex Netflix.som stödjer Dolby Vision.
Jag vet att Samsung TVn inte har stöd för Dolby Vision men det vore trevligt ifall soundbaren släpper igenom formatet till en tv som supportar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Har sökt svar på denna fråga:
Klarar Q995C Dolby Vision pass-through?
Tex om man kopplar en Apple tv till en av HDMI och sedan försöker spela upp en film eller serie från tex Netflix.som stödjer Dolby Vision.
Jag vet att Samsung TVn inte har stöd för Dolby Vision men det vore trevligt ifall soundbaren släpper igenom formatet till en tv som supportar det!

ja det gör den komiskt nog.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wheezymoon:

Jag skickade in för bonusen i fredags men har inte fått någon bekräftelse än. Hur länge bör jag vänta? och hur kontaktar jag för att få återkoppling på det?

Skrivet av edson:

Bekräftelsen på registreringen ska komma direkt men jag antar att du syftar på att inskicket blivit godkänt?

Det tar minst 72h (exkl. helg) och misstänker att de har lite extra att göra för tillfället. Många hade dessutom halvdag i fredags

Jag skulle avvakta tills fredag EOB iaf innan. De hänvisar till denna hemsida men hittar inget som rör just denna kampanj:
http://support.aditro-kampanj.se

Jag hjälpte en släkting att skicka in häromdagen och de fick ingen bekräftelse. Inte fått någon än idag heller. Dvs bekräftelsen som egentligen ska komma direkt.

När jag skickade in för mitt köp så fick jag bekräftelse efter cirka 10 minuter och sen tog det cirka 5 dagar innan den var behandlad.

Har de inte hört något under veckan får de nog höra med supporten om det kommit fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag hjälpte en släkting att skicka in häromdagen och de fick ingen bekräftelse. Inte fått någon än idag heller. Dvs bekräftelsen som egentligen ska komma direkt.

När jag skickade in för mitt köp så fick jag bekräftelse efter cirka 10 minuter och sen tog det cirka 5 dagar innan den var behandlad.

Har de inte hört något under veckan får de nog höra med supporten om det kommit fram.

Gör så här istället för vänta på supporten.

Ta en skärmdump på mailen där du ska bekräfta din recension. Och en skärmdump på själva recension på Samsung hemsida.

Många andra som har gjort så ink jag. Och det var inga problem alls.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Gör så här istället för vänta på supporten.

Ta en skärmdump på mailen där du ska bekräfta din recension. Och en skärmdump på själva recension på Samsung hemsida.

Många andra som har gjort så ink jag. Och det var inga problem alls.

Alla får inte mail på att bekräfta recensionen, jag fick t.ex. ett sånt mail men det fick inte mamma när hon skulle skicka in.

Bild på den utlagda recensionen räcker.