11000timmar rimligt för ”mindre spår av användning”?

Permalänk
Medlem

11000timmar rimligt för ”mindre spår av användning”?

Tjena!

Tänkte kolla vad proffsen här tycker.
Köpte en skärm på outlet från Elgiganten. Stod annonserad som ”bra skick” (mindre spår av användning men fullt fungerande och testad i samtliga funktioner.

Förutom saknade kablar så ser jag i skärmens inställningar att den varit igång i 11000 timmar. Jag kände instinktivt att det inte riktigt motsvarar min uppfattning om ”mindre spår av användning”.
Jag mejlade såklart till Elgiganten men har ännu inte, efter 4dagar, fått svar.

Tycker ni det är rimligt eller är det lite väl många timmar?
Har jag anledning till att returnera då livslängden förkortas?
Om jag inte har någon anledning till att oroa mig för att skärmen ska nå EOL inom 10år så är det lugnt för mig att ha kvar skärmen.

Skärmen: lg 27gp850p
Pris på outlet: 2934kr

Tack på förhand för synpunkter och expertis.

Lade till skärminfo
Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Den har alltså stått på konstant i 1.5 år? Låter sådär bra..
Hur länge har de öppet köp egentligen, eller hur hamnade den på försäljning?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Har nog stått igång som demoprodukt i ca 1.5 år och ca 1050 spänn billigare än en ny skärm från Amazon.
Skulle tro att det är lungt med att den håller igång tills du byter den, inte bytt min aoc 2353fh jag fick 2013 än här.
Har lite mindre problem med en självorsakad skada med kemikalier men annars funkar fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Mindre spår av användning säger väl bara något om skicket utseendemässigt. Sen kan man tycka att det borde vara tydligare att det varit demoprodukt. Oavsett har man väl öppet köp på Elgiganten om du är missnöjd?

Jag har en TV från 2008 som står på stor del av dagarna och fungerar fortfarande och du ska väl ha garanti. Men du ska väl ha rätt till öppet köp även vid outlet prylar om du är tveksam.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Den har alltså stått på konstant i 1.5 år? Låter sådär bra..
Hur länge har de öppet köp egentligen, eller hur hamnade den på försäljning?

Ja, det var min reaktion också.
Antar att det är en butik som haft den som visningsex. Detta nämns dock inte utan det är väldigt knapphändig och det står egentligen bara att det är ”mindre spår av användning”.

Jag bifogar bilder på skärmen samt elgigantens förklaring på de olika ”bedömningar” som finns på outletprodukter.

Angående öppet köp och garanti ska det vara som på alla andra produkter. De gör alltså ingen skillnad om produkten är ny eller om den är på outlet.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Mindre spår av användning säger väl bara något om skicket utseendemässigt. Sen kan man tycka att det borde vara tydligare att det varit demoprodukt. Oavsett har man väl öppet köp på Elgiganten om du är missnöjd?

Jag har en TV från 2008 som står på stor del av dagarna och fungerar fortfarande och du ska väl ha garanti. Men du ska väl ha rätt till öppet köp även vid outlet prylar om du är tveksam.

Precis, jag tror att min upplevelse är att jag känner mig vilseledd. Mindre spår av användning tolkar jag som att den är använd mindre tid, definitivt inte 1,5år.
Vad gäller funktionen av skärmen är jag nöjd. Vill dock vara säker på att dessa 11000h inte biter mig i röven om några år och skärmen slutar fungera.

Jag tänker invänta elgigantens svar för att sedan besluta mig angående retur på öppet köp eller ej.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Precis, jag tror att min upplevelse är att jag känner mig vilseledd. Mindre spår av användning tolkar jag som att den är använd mindre tid, definitivt inte 1,5år.
Vad gäller funktionen av skärmen är jag nöjd. Vill dock vara säker på att dessa 11000h inte biter mig i röven om några år och skärmen slutar fungera.

Jag tänker invänta elgigantens svar för att sedan besluta mig angående retur på öppet köp eller ej.

Jag skulle definitivt begära lägre pris för en skärm som stått på så länge.
Enligt Google har lcd 30-60k timmar i livslängd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka den. 11000 timmar är ändå en ganska rejäl del av skärmens livstid. Hade den haft ett begagnat pris på 1000-1500:- så hade man väl inte sagt nåt men detta känns inte ok på något sätt. Det är som att man hade köpt en demobil som hade gått 10.000 mil för nästan nypris och det är väl ingen som hade gått med på?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det jag funderar lite på om den kanske räknar även med "standby" timmar i de 11.000 timmarna?

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem

Två saker att tänka på:

1) Då den har körd 11K timmar, så är det (imho) att jämställa med ett begagnat produkt, typ det som säljs på blocket. Priset bör vara i närheten av det.

2) Eftersom du har köpt dem i en affär, så finns ganska bra garantivillkor vilket du inte får med med ett begagnat privatköp, säkerhetsställ dig att du har en bra lång garanti + en pris du är nöjd med, om inte - bara att returnera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Två saker att tänka på:

1) Då den har körd 11K timmar, så är det (imho) att jämställa med ett begagnat produkt, typ det som säljs på blocket. Priset bör vara i närheten av det.

2) Eftersom du har köpt dem i en affär, så finns ganska bra garantivillkor vilket du inte får med med ett begagnat privatköp, säkerhetsställ dig att du har en bra lång garanti + en pris du är nöjd med, om inte - bara att returnera.

Tack för input!

Mitt största huvudbry är att jag ska få problem med skärmen redan om några år. Men som en medlem skrev ovan så är den teoretiska livslängden 6,5år till med 8h/dag. Då känner jag mig nöjd.
Dock vill jag gärna ha med de kablar som saknas (DP och USB). Men det löser säkert Elgiganten.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Tack för input!

Mitt största huvudbry är att jag ska få problem med skärmen redan om några år. Men som en medlem skrev ovan så är den teoretiska livslängden 6,5år till med 8h/dag. Då känner jag mig nöjd.
Dock vill jag gärna ha med de kablar som saknas (DP och USB). Men det löser säkert Elgiganten.

Ja påpeka för elgiganten om skärmens tid o det så får du nog en DP o USB kabel på goodwill.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det vanliga är att den hör typen av formuleringar gäller produktens utseende och funktion, inte hur länge den har varit igång. Väldigt vanligt när man köper begagnade telefoner och liknande.

Med det sagt kan du säkert hänvisa till distansköpslagen och returnera skärmen.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Jag har alltid tolkat det som visuella spår av användning. Om man tittar på deras kategorier så nämns först skick (låter som något allmänt för helheten) och sedan vad jag endast kan tolka som ett omdöme om det visuella. Särskilt när man tittar hur det formuleras i den sämsta kategorin, där framgår det att den infon enbart gäller något som är ytligt visuellt. Att nånting kan vara rentav skadat men fungera oklanderligt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Tack för input!

Mitt största huvudbry är att jag ska få problem med skärmen redan om några år. Men som en medlem skrev ovan så är den teoretiska livslängden 6,5år till med 8h/dag. Då känner jag mig nöjd.
Dock vill jag gärna ha med de kablar som saknas (DP och USB). Men det löser säkert Elgiganten.

Meh, det är i verkligheten inte så stort problem, Leds varar LÄNGE.

Jag är på 5th året nu med min Samsung 75" som jag har använd som monitor/slash/teve/slash/bio allt möjligt i över
häpnande 20K timmar, och den lyser ständig, säkert på halv styrka, men vad märker jag? Inget att jämföra med så jag märker inte nåt, bortsett från nån lite halvgul ljusdiod nånstans när skärmen är "grå" så ser man att led ljusen börjar gulna lite (brända), men dom varar typ 50K timmar så den har några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Meh, det är i verkligheten inte så stort problem, Leds varar LÄNGE.

Jag är på 5th året nu med min Samsung 75" som jag har använd som monitor/slash/teve/slash/bio allt möjligt i över
häpnande 20K timmar, och den lyser ständig, säkert på halv styrka, men vad märker jag? Inget att jämföra med så jag märker inte nåt, bortsett från nån lite halvgul ljusdiod nånstans när skärmen är "grå" så ser man att led ljusen börjar gulna lite (brända), men dom varar typ 50K timmar så den har några år till.

Min 75" från Samsung köpt nov 2015 gav upp maj 2022 användes som vanlig tv endast. Tror varken din eller min upplevelse går att applicera här