Mer avancerade kretsar kan ge avsevärd prisökning på Android-mobiler

Permalänk
Medlem

Jag tror många tillverkare funderar på hur de ska lösa problemet med The Curse of Good Enough.

Några traditionella försäljningstriggare har varit:

  • "bindningstiden har gått ut"
    - varpå man kunnat "få" en ny telefon till "ungefär" samma pris, kostnaden har dolts i kombinationen abonnemang + avbetalning. Men, nu är det ofta 36 månader som erbjudanden ligger på, bara där är ju en förskjutning på nyinköp. (talar om Sverige, men inte endast här), Och, en 2-3 år gammal telefon, kombinerat med ett nytt abonnemang, det är ofta klart billigare. Förr var skillnaden inte lika stor. Man kunde få en ny telefon "på köpet" bara genom att slänga på ca 150kr/månad i ett par år på "abonnemangskostnaden"; det var så jag gjorde med min Galaxy S21, hade svårt att hitta ett abb under 200kr, men så erbjöd Comviq en S21 inklusive 100GB data för 345kr/månad, i 24 månader, då kändes det ändå rätt prisvärt.

  • "Telefonen är trasig"
    - nästan alltid skärmen som gått sönder. Tycks hända oftare på dyrare mobiler. Min gamla Sony Neo V som jag skrotade hade jag stora problem att göra sönder skärmen på, då den var så plastig tydligen. Fick slå displayen mot ett hörn av återvinningsbingen flera gånger. Men nog har mobiler blivit lite bättre på senare år, väl? Eller, så har min bekantskapskrets blivit försiktigare.

  • "Batteriet är dåligt"
    - säkert aktuellt fortfarande, många tycks ju klaga på även tämligen nya mobiler. Så, batterimissnöje är helt klart trigger för att köpa ny telefon (ibland av annat märke).

  • "Lagringen är för liten"
    - Känner flera som har Iphone men inte betalar extra för Icloud, exempelvis, då speciellt film tar sjukt mycket plats idag är det här en trigger. Personerna har ofta ingen dator att flytta filmerna till heller vad det verkar, eller så är det en Macbook Air med mindre lagring än telefonen.

  • "Får inga systemuppdateringar längre"
    - Har inte hört det här argumentet på många år; även Androidanvändare som kör äldre telefoner brukar bara köra vidare - tills Bank-ID inte längre funkar, men, det är ju ändå telefoner från typ 2014/2015 och äldre som är drabbade av det?

  • "Den får inga säkerhetsuppdateringar"
    - Känner ingen som bytt ut sin gamla mobil och köpt ny mobil pga detta. Men det finns säkert såklart.

Vill inte ha sagt något specifikt med ovanstående, men, att erbjuda systemuppdateringar och fixar länge kan nog bättra det egna varumärket, men brist på uppdateringar triggar få att byta mobil.

Skrivet av anogr:

Det går att koppla Android-mobiler till USB-c och få skärm, tangentbord och mus och sedan kan man ansluta till Windows-dator med fjärrskrivbord. Jag använder det inte själv idag men skulle vilja slippa bära med mig jobbdatorn när jag ska in till kontoret.

Ja, jag ser mer för mig att man dockar in telefonen i en skärm, kanske trådlöst men gärna USB (så att man i skärm/tangentbord kan koppla in USB-SSD etc), sedan har man full riktig Linux och sitter med tangentbord och mus. Kommer åt alla filer på mobilen, kan installera program med apt, osv. Samsungs Dex är inte tillräckligt snabbt på min Galaxy S21, och är lite begränsat. Tidigare hade Samsung versioner av Ubuntu som gick att köra via Dex, Linux on Dex, men det lades väl ner. Man kan köra andra program, Andronix och allt vad de heter, men jag eftersöker en komplett och enkel väg att låta mobilen driva en desktop. Jag vill helst inte att Apple ska bli först i onödan.

Min mobil har bättre prestanda än datorn jag sitter vid nu, men datorn ger ändå mycket bättre desktopupplevelse (15 år gammal Mac, med SSD visserligen) än Samsung Dex, generellt sett.

Skrivet av NodCommander:

Prestandan räcker och blir över på telefoner från 2016. Priserna är däremot mångdubbelt för höga.

Håller delvis med, min frus Galaxy S7 från 2016 hänger med ganska bra (batteriet är inte det bästa), men många websidor kräver ganska mycket flås under huven numera verkar det som.

Skrivet av trudelutt:

Jag är ingen direkt "poweruser", men varenda jävla hemsida nu för tiden är ju full med JavaScript som gör att mobilerna känns sega som sirap? Och desktops också för den delen. Kart-apparna hackar också, det är knappast några 120 Hz på dem. Jag har en iPhone 14 Pro Max, men jag har svårt att tro att Android skulle vara märkbart snabbare.

Så jag har svårt att förstå er som säger att ni inte vet vad mer prestanda skulle vara bra för.

Jag tillhör ju dem som menar att mobilers prestanda bör räcka, men kanske inte alltid gör det (inte helt konsekvent här); vi har i dagarna fått pensionera en äldre Macbook Pro. Det är inte datorn i sig som blivit långsammare, den har SSD och flyter ganska bra, inga som helst problem med att redigera bilder, läsa PDF, och de flesta websidor. Kan rocka Sweclockers hela dagen. Men vissa sidor, klädaffärer som H&M, etc, tycks vara väldigt illa. Räcker att öppna 1 flik så vrålar fläktarna till (så mycket de nu kan i en Macbook), och datorn blir sirap. Fick skaffa en lite nyare Macbook Pro, 2015 års modell hänger med bra fortfarande med core i7 och 16GB RAM.

Angående kartappar skulle jag gärna vilja få välja lite mer vilken precision och detaljrikedom de ska ha. Jag får inte heller i närheten av 120fps i Google Maps direkt på min Galaxy S21. (Förväntar mig det inte heller, men tycker Maps borde flyta som smör på Googles egna mobiler, Pixel 6a exempelvis, det gör det inte)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tänk om techbolagen kunde lägga 10% av all tid dom lägger på att utveckla nya telefonjävlar till alla snoriga10-20åringar o lägga den på att utvecka datorer istället så skulle vi kanske inte ha såna trökiga cpu/gpu släpp 🙄
/end of rant

Permalänk
Medlem

tur att man har jobb-telefon. Privat skulle det räcka med google-maps (eller bing), outlook, sms & bank id & det viktigaste att man kan ringa med eländet. Allt annat är totalt ointressant (för mig) telefon eländet e för dyrt redan idag så tur att man får en ny från jobbet vart3e år

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Kart-apparna hackar också, det är knappast några 120 Hz på dem. Jag har en iPhone 14 Pro Max, men jag har svårt att tro att Android skulle vara märkbart snabbare.

Vad är det för kartapp som du använder. Jag använder Google Maps och det flyter på en halvgammal Android. Tror inte din telefon är problemet, tror det är appen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men en gång i tiden tyckte jag smartphones var riktigt feta. En helt ny grej. Nu stör jag mig på dem mest. Man gör liknande saker som på en dator, fast upplevelsen är anus i jämförelse. Touchscreen mot tangentbord. Pytteliten skärm. Wifi mot ethernet. Allt är sämre.

Det ända som är vettigt är sånt som inte kräver någon fet prestanda. BankID, betala räkningar, ta foto, sms, ringa, kanske kolla kartan, email ... Om jag skulle få för mig att spela på telefonen, något av alla p2w skinnerboxes, varför skulle jag bry mig om det 3d på en liten skitskärm?

Varför bry sig om telefoner längre? Där är ju ändå bara fattiga datorer?

Detta inlägget tog 5 år att skriva, för jag skrev det på telefonen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nja, det är väl lika stabilt som mina tidigare Samsung (dvs - inget man märker av)
Har behövt fabriksåterställa en gång efter en uppdatering då den gick varmt (tömde batteriet på 4 timmar), men annars funkar det galant.
Det är en väldigt mycket mer slimmad variant av Android (väldigt nära AOSP) än vad man kört med tidigare.

Har buggar på Samsungen också, mest problemfria telefonen jag ägt i modern tid var Huawei P30'n som jag hade mellan XZ2 Compact och S22an men vi vet ju alla vad som hände med Huawei tyvärr.

Ska kolla in sonys utbud nästa gång jag byter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Låter att få här använder sin mobil till spel, vilket är konstigt för datorer tror ju en majoritet att prestanda bara behövs för några få extra fps. Man kan använda mobiler till rätt mycket som kräver prestanda. Spelar själv tex betydligt mer på mobilen än på datorn där jag enbart kör sim racing. Gör också en hel del videos och då är det skönt att slippa vänta eller få drops.
Dock tar jag allt från Samsung med en skopa salt då jag inte kommer köpa en Samsung

Permalänk
Medlem

Vad är förväntningarna hos medianbefolkningen hur länge en telefon skall hålla i linje med dess inköpskostnad? 1000 kr/år, 300 kr/år?
Jag vill ju gärna att grejorna skall hålla väldigt länge, men ny teknik och nya användningsmöjligheter, samt föråldrad programvara sätter ju lite käppar i hjulen, och man vill plötsligt köpa en ny telefon.

Köpte mig en Pixel 4XL strax under 10 kSek för ca 3½ år sedan, och beställde från USA ett underbart skydd (Poetic Cases) med touchvänlig plastruta som verkligen skyddar displayen (men blir ju repig och ful med tiden, vilket jag inte bryr mig om). Plånboksskydd är ju smutt, men det slutar alltid att man tappar telefonen och den ligger där "öppen" med krossad display på marken.

Jag köpte en så pass dyr telefon för att planen är att ha den minst i 10 år, om inte mer. Hoppas verkligen att den håller så länge.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaha, om man inte kan docka in dem till en skärm och få desktop-linux (eller motsvarande, varför inte full Windows?), vad ska man med all prestanda till? OK jag låter som en bakåtsträvare, och den prestanda som finns kommer ju förr eller senare att användas. Antar att det är svårt att ta premiumbetalt utan att erbjuda premiumprestanda visserligen, men allt fler jag känner hoppar inte på värstingmobiler, de kostar för mycket - speciellt när Wifi finns nästan överallt och ett abb på max 200 räcker för de flesta.

Men ok, bättre kamera och GPS är ju något jag kommer att väga tungt när jag nästa gång uppgraderar.

Jag känner väl också att prestanda blivit lite meningslöst på telefoner. Dockning i all ära men det borde ju räcka med en remote desktop eller liknande egentligen.

Jag hade gärna fortsatt köpt mellanklass men tyvärr suger ju oftast kameran på dessa.

Permalänk
Medlem

Jag ör sjukt nöjd med min s23, det är nog första telefonen jag kommer behålla över 2år pga det. Om jag inte byter upp mig till ultra och låter frugan ta över basmodellen. Men med den här sortens prestanda ifrågasätter jag ny mobil vartannat år

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Problemet är att svensson fått för sig att det är standard att ha 600-700k dyra elbilar nu för tiden . Så det räknas väl knappt till flagskepp längre utan medelbil .

För bensin och dieselbilar har blivit så sjukt biliga. Jag hittade i veckan en gammal offert på en Audi a5 från 2015 på 327 000kr, kollade vad motsvarade a5 kostar idag vilket landade på 541 000kr. Dvs dyrare än en tesla model 3, ingen av dessa (verkligen inte a5) är premium bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det för kartapp som du använder. Jag använder Google Maps och det flyter på en halvgammal Android. Tror inte din telefon är problemet, tror det är appen.

Grejen är att många inte märker att saker är långsamma. Det har alltid varit så att en del inte är känsliga för det alls, medans andra stör sig på det. I smartphonens barndom var Android väldigt segt och nästan varenda användarinteraktion hade en fördröjning, medans iPhone var betydligt bättre optimerat. Men många märkte ändå inte det på Android. Liknande var det mellan t ex Windows XP och de vanligaste desktop-miljöerna på Linux på den tiden (KDE, Gnome etc), att Windows XP hade ett rappare GUI. Men många märkte inte det.

Det var många år sedan jag körde Android, och Linux kör jag bara över VNC/RDP/SSH, så hur det är idag vet jag inte.

Iaf, jag kör både Apple Maps och Google Maps såväl som GPX Tracker, dessutom finns det ju kartor i massor av andra program. Men det är inte så att de konstant har dålig prestanda, det är bara i vissa situationer jag märker det.

Permalänk
Medlem

Tar hellre den mest energi effektiva kretsen och ett STORT batteri.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Näe iofs sant, var bara måtten jag såg
Hittade en till s23 med 73x67x6.0

Och sedan har väl inte batteriers storlek eller vilkt ändrats så mycket på lithium batterier?

Det har hänt en hel del på den fronten med.

Galaxy S orginalet hade 5.55Wh på 22.1 cm3 och 90 gram medans S23 har 14.8Wh på 19.2cm3 och 49 gram

Så ca 5 ggr så många Wh/kg och 3gr upp på Wh/liter

Edit: måtten för batteriet till s23 är 66.50 x 60.00 x 4.80mm

https://www.amazon.in/Samsung-EB575152VU-Original-Battery-Gal...
https://www.canadianbatteries.com/samsung/20630-388v-li-polym...

Stämmer hyffsat med dessa grafer

https://www.energy.gov/eere/vehicles/articles/fotw-1234-april...

https://cleantechnica.com/2020/02/19/bloombergnef-lithium-ion...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sweclockers och andra datorsidor har alltid varit väldigt emot smartphones och ifrågasätt behov. Som köpare av de första iPhones hånades i början, speciellt de som stod många timmar i kö för att köpa en sådan.

Min gissning är att för den stora skaran blir smartphonen universaldatorn, från denna enhet kopplar de in skärm, tv och spelar och jobbar ifrån. Denna enhet vill de ha bättre prestanda på. För dessa personer så är inte ens 30 000kr nödvändigtvis så mycket för en mobil, när de samtidigt inte köper alla annan datorprylar som vi andra har.

kan du göra detta med din iphone? Är en bit kvar dit

Tycker lite synd om de som köper en smartphone i tron den ska klara det för att de betalar som om det vart en högpresterande stationär dator.

Nu är väl problemet att Sverige är fattigt så det kommer aldrig bli en bättring dära då vi är en sån liten marknad. Jag är förvisso inte fri från synd på andra arenor men du får ju ändå bra vettiga mobiler för 2000 så det är fascinerande att det här fungerar. Så länge de inte fasar bort de prisvärda mobilerna så är det ju inget reellt problem dock men löjligt är det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag känner väl också att prestanda blivit lite meningslöst på telefoner. Dockning i all ära men det borde ju räcka med en remote desktop eller liknande egentligen.

Jag hade gärna fortsatt köpt mellanklass men tyvärr suger ju oftast kameran på dessa.

Ja, kameran är ju ett problem. Ständigt för långsam, om inte annat. Angående dockning tänker jag att om en mobil har bättre (klart bättre) prestanda än exempelvis en Nintendo Switch, då kan många tänka sig att ersätta även spelkonsoll med sin mobil. Inte bara datorn. Qualcomm kommer väl att göra kretsar till Windowsdatorer framöver, varför inte låta mobilen köra Windows. Eller Ubuntu. Eller MacOS/IOS (smälter väl ihop).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad är det för kartapp som du använder. Jag använder Google Maps och det flyter på en halvgammal Android. Tror inte din telefon är problemet, tror det är appen.

Inte för att jag direkt upplever det problemet, men Google Maps är en redig batteritjuv både på iPad och Android, vilket förstås innebär att den belastar processorn en hel del. Värst blir det om man har t ex visning av trafiktäthet på. Google har dessutom stoppat in så mycket goja som alltid dyker upp vare sig man vill eller inte att det är rätt irriterande när man bara vill titta på kartan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arghuleh:

Vad är förväntningarna hos medianbefolkningen hur länge en telefon skall hålla i linje med dess inköpskostnad? 1000 kr/år, 300 kr/år?
Jag vill ju gärna att grejorna skall hålla väldigt länge, men ny teknik och nya användningsmöjligheter, samt föråldrad programvara sätter ju lite käppar i hjulen, och man vill plötsligt köpa en ny telefon.

Köpte mig en Pixel 4XL strax under 10 kSek för ca 3½ år sedan, och beställde från USA ett underbart skydd (Poetic Cases) med touchvänlig plastruta som verkligen skyddar displayen (men blir ju repig och ful med tiden, vilket jag inte bryr mig om). Plånboksskydd är ju smutt, men det slutar alltid att man tappar telefonen och den ligger där "öppen" med krossad display på marken.

Jag köpte en så pass dyr telefon för att planen är att ha den minst i 10 år, om inte mer. Hoppas verkligen att den håller så länge.

Jag köpte min iPhone 14 för 8800 kr hos Comviq i december i fjol. Jag planerar att sälja den för ca 4500 :- när jag haft den i 3 år. Det är vad en 3 år gammal iPhone 12 kostar begagnad idag, och det var en betydligt sämre telefon när den kom än iPhone 14.

Det ger en årskostnad på ca 1500:- per år, lite över 100 kr i månaden.

Om jag behåller telefonen längre så kommer priset sjunka ungefär lika mycket per år som jag behåller den.
Jag måste ha telefonen i längre än 6 år för att jag ska spara på det. Det är det inte värt.

Men sen kan man ju köpa en Samsung Galaxy som tappar halva sitt värde på 1 år och gnälla på Apple-taxan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Nya produkter blir dyrare
Wow vilken nyhet. SweC når nya Aftonbladet nivåer i att inte skriva nyheter

Nyheten är att det kan bli en avsevärd prisökning. Att vi har inflation vet nog alla redan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Motorola G73 för 2000 kr (öppningserbjudande på Power) för ett par veckor sedan, kanontelefon som jag varmt kan rekommendera. Ersatte min drygt 4 år gamla Xiaomi Mi A2 som också kostade ungefär 2000 när jag köpte den. Jag förstår mig inte på folk som lägger mer än 4000 kr på en telefon - men det är väl bra att det finns förlorare som håller konsumptionshetsen igång så att jag slipper.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Trevligt, köpte min första "high-end" telefon förra året på säkert 10+ år och kommer aldrig mer göra det misstaget igen.

En Samsung S22...

Horribel batteritid (120 hz skärmen slukar batteri och ha något kopplat till bluetooth äter batteritid)
Blir väldigt varm, antagligen för den har "hög" prestanda.

Blir Googles billigaste aktuella Pixel telefon nästa gång jag köper något

Jag tvivlar på att 120 Hz är din största batterislukare, personligen tycker jag steget från 60 till 120 Hz är värt batteribelastningen.
Min telefon har en gammal Snapdragon entusiastkrets, det märks endast en sölighet om jag använder strömsparläge.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag tvivlar på att 120 Hz är din största batterislukare, personligen tycker jag steget från 60 till 120 Hz är värt batteribelastningen.
Min telefon har en gammal Snapdragon entusiastkrets, det märks endast en sölighet om jag använder strömsparläge.

Absolut inte, men slår man på 60hz får jag cirka 30% längre batteritid under dagen, istället för att ligga på 15% efter ett arbetspass ligger jag runt 35-40%

Jämför man med min Huawei P30 jag hade innan låg jag på mellan 50-65% efter ett arbetspass

Går med peltorlurar utan FM sändare så de blir spotify 4-5 timmar per arbetsdag och mycket scrollande under pauserna då jag mest övervakar en maskin.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag köpte en Motorola G73 för 2000 kr (öppningserbjudande på Power) för ett par veckor sedan, kanontelefon som jag varmt kan rekommendera. Ersatte min drygt 4 år gamla Xiaomi Mi A2 som också kostade ungefär 2000 när jag köpte den. Jag förstår mig inte på folk som lägger mer än 4000 kr på en telefon - men det är väl bra att det finns förlorare som håller konsumptionshetsen igång så att jag slipper.

Med samma argument kan man säga att jag förstår inte varför du betalar nåt alls för telefon. Det finns ju dom som du får gratis med abonnemang. Betalar du 2000kr är du fortfarande en del av problemet.

Men i slutändan så kostar saker vad saker kostar.

När min farsa skulle köpa ny telefon själv och jag ville ersätta min gamla Galaxy A41 så pratade vi lite om det och han hade exakt samma argument. Nä dyra telefoner är vansinniga det finns inget behov man köper inget sånt. Bara dumheter. Börja inte ens prata om bilar heller, det finns ingen som köper nåt över 200K för det var vad han köpte sin för 20 år sen eller nåt. Bilar för 300K+ är ju bara tokiga.

Så jag blev förbannad och köpte en iPhone 15 Pro ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Med samma argument kan man säga att jag förstår inte varför du betalar nåt alls för telefon. Det finns ju dom som du får gratis med abonnemang. Betalar du 2000kr är du fortfarande en del av problemet.

Men i slutändan så kostar saker vad saker kostar.

När min farsa skulle köpa ny telefon själv och jag ville ersätta min gamla Galaxy A41 så pratade vi lite om det och han hade exakt samma argument. Nä dyra telefoner är vansinniga det finns inget behov man köper inget sånt. Bara dumheter. Börja inte ens prata om bilar heller, det finns ingen som köper nåt över 200K för det var vad han köpte sin för 20 år sen eller nåt. Bilar för 300K+ är ju bara tokiga.

Så jag blev förbannad och köpte en iPhone 15 Pro ¯\_(ツ)_/¯

En toppmobil för 15k är kanske 20-30% bättre än en för 2-4k - ändå är det "mainstream" att ha den orimligt dyra varianten.
Det finns givetvis även bilar för miljoner istället för ~500k - men här nyttjar folk av någon anledning sunt förnuft och köper bilar för 500k istället. Världen är märklig.
Det finns inget som heter "gratis med abonnemang" - det betyder bara att du betalar orimligt mycket för abonnemanget.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad ska man ha den prestandan till? Allt som behövs är att gränssnittet flyter på bra, men det klarar ju en mellanklassmobil från ett par år tillbaks. Stoppa in större batterier i stället. 2-3 gånger dagens storlek är en rimlig utgångspunkt.

Större batterier kan inte motivera en prisökning lika mycket som en bättre processor gör.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Jaha, om man inte kan docka in dem till en skärm och få desktop-linux (eller motsvarande, varför inte full Windows?), vad ska man med all prestanda till?

Samsung har ju DeX för "desktop experience" och jag antar andra tillverkare har något liknande, så det är väl dithän vi går. Det är säkert många som redan idag i praktiken skulle kunna ersätta sin jobbdator med en telefon.

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung s10 för 5500:- nypris knappt 3 år sedan. Extremt nöjd och mer än nog prestanda.
Förhoppningsvis kan man fortfarande få tag på ett nytt batter och skärm om 1-2 år för ett facelift

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

En toppmobil för 15k är kanske 20-30% bättre än en för 2-4k - ändå är det "mainstream" att ha den orimligt dyra varianten.

Vad är ditt definierade mått på "bättre" i detta fallet?
Kamera, grafikprestanda, lagringsutrymme, antal kameror, CPU-prestanda? Vissa saker kan vara hundratals procent bättre, medans andra kan vara rent av sämre. Det hänger mycket på användaren och vad den anser vara viktigt.

Är en bra kamera och uppdateringar under lång tid viktigt kan det lätt bli relativt dyrt.. Eller kanske om man gillar att spela på telefonen men ändå vill ha en bra kamera.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Köpte min Xiaomi 11T för 2499 kr. Blixtsnabb, 120hz skärm, stort batteri som håller länge. Så otroligt nöjd. Inte en chans att jag betalar <7.000 kr för "flaggkskepp" längre. Så mycket bättre blir inte upplevelsen att den rättfärdigar sviniga priser.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahwalli:

Köpte min Xiaomi 11T för 2499 kr. Blixtsnabb, 120hz skärm, stort batteri som håller länge. Så otroligt nöjd. Inte en chans att jag betalar <7.000 kr för "flaggkskepp" längre. Så mycket bättre blir inte upplevelsen att den rättfärdigar sviniga priser.

Är toknöjd med min också. Köpte den för 3990 och var nöjd, sen lyckades jag prismatcha den i efterhand och fick en lusentapp tillbaka = ännu mer nöjd Tvärtemot vad jag är med den Samsung S21 jag har i jobbet, den drar ström som fan och har dålig mottagning på allt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"