Mer avancerade kretsar kan ge avsevärd prisökning på Android-mobiler

Permalänk
Melding Plague

Mer avancerade kretsar kan ge avsevärd prisökning på Android-mobiler

Samsung Galaxy S25 och andra framtida mobiltelefoner med Snapdragon-kretsar sägs få betydligt bättre prestanda, men också ett betydligt högre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha den prestandan till? Allt som behövs är att gränssnittet flyter på bra, men det klarar ju en mellanklassmobil från ett par år tillbaks. Stoppa in större batterier i stället. 2-3 gånger dagens storlek är en rimlig utgångspunkt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nya produkter blir dyrare
Wow vilken nyhet. SweC når nya Aftonbladet nivåer i att inte skriva nyheter

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jaha, om man inte kan docka in dem till en skärm och få desktop-linux (eller motsvarande, varför inte full Windows?), vad ska man med all prestanda till? OK jag låter som en bakåtsträvare, och den prestanda som finns kommer ju förr eller senare att användas. Antar att det är svårt att ta premiumbetalt utan att erbjuda premiumprestanda visserligen, men allt fler jag känner hoppar inte på värstingmobiler, de kostar för mycket - speciellt när Wifi finns nästan överallt och ett abb på max 200 räcker för de flesta.

Men ok, bättre kamera och GPS är ju något jag kommer att väga tungt när jag nästa gång uppgraderar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Att flaggskepsmodellerna blir dyrare ser jag precis samma som att flaggskepps bilar, båtar, hus etc blir dyrare. Det är alltså irrelevant för den stora skaran.
Vi går dock emot en utveckling när allt fler gör allt mer från mobilen, dessa vill då ha en mobil som klarar av detta. Och de skulle mycket väl kunna lägga ut 30 000kr på en sådan mobil. Medans många här på forumet har X antal servrar, desktops, laptops och annat. Och 30 000kr extra för en mobil då blir väldigt mycket pengar på att lägga i datorteknik.

De har pratat i över 20år att man snart kan plugga in mobilen i skärmen och använda den som dator, det finns idag halvbra lösningar för detta. Inom snar framtid så både tror och hoppas jag att det blir vanligare.

*edit*
Det är lite som vissa på forumet kan köra 100% Apple produkter, de har bra lön och har råd med de bästa kan de säga. Men det blir skitdyrt för den som har otroligt mycket datorutrustning emot den som endast har en iWatch, iPhone och enklaste macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att flaggskepsmodellerna blir dyrare ser jag precis samma som att flaggskepps bilar, båtar, hus etc blir dyrare.

Flaggskepp har alltid varit dyra, vad kostade Vasa liksom? Eller är alla båtar flaggskepp för en liten anka?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Trevligt, köpte min första "high-end" telefon förra året på säkert 10+ år och kommer aldrig mer göra det misstaget igen.

En Samsung S22...

Horribel batteritid (120 hz skärmen slukar batteri och ha något kopplat till bluetooth äter batteritid)
Blir väldigt varm, antagligen för den har "hög" prestanda.

Blir Googles billigaste aktuella Pixel telefon nästa gång jag köper något

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Sötast

Ahh, men då kan de ju bara hoppa över de nya kretsarna eftersom i princip alla mobiler släppta de senaste 10 åren har upplevts som exakt lika snabba och inte gjort någon skillnad överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Varje gång jag funderar på ny mobil inser jag att det finns roligare saker att lägga pengarna på. Nya datordelar t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jaha, om man inte kan docka in dem till en skärm och få desktop-linux (eller motsvarande, varför inte full Windows?), vad ska man med all prestanda till? OK jag låter som en bakåtsträvare, och den prestanda som finns kommer ju förr eller senare att användas. Antar att det är svårt att ta premiumbetalt utan att erbjuda premiumprestanda visserligen, men allt fler jag känner hoppar inte på värstingmobiler, de kostar för mycket - speciellt när Wifi finns nästan överallt och ett abb på max 200 räcker för de flesta.

Men ok, bättre kamera och GPS är ju något jag kommer att väga tungt när jag nästa gång uppgraderar.

Det går att koppla Android-mobiler till USB-c och få skärm, tangentbord och mus och sedan kan man ansluta till Windows-dator med fjärrskrivbord. Jag använder det inte själv idag men skulle vilja slippa bära med mig jobbdatorn när jag ska in till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att flaggskepsmodellerna blir dyrare ser jag precis samma som att flaggskepps bilar, båtar, hus etc blir dyrare. Det är alltså irrelevant för den stora skaran.

Problemet är att svensson fått för sig att det är standard att ha 600-700k dyra elbilar nu för tiden . Så det räknas väl knappt till flagskepp längre utan medelbil .

Permalänk

Tror dock inte att flaggskeppen kommer kosta lika mycket som Apples flagskepp.
Isåfall de gör det, då får man väl hoppas på att de kan konkurrera med Apples A kretsar också🙂

Permalänk
Medlem

Prestandan räcker och blir över på telefoner från 2016. Priserna är däremot mångdubbelt för höga.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mer prestanda till mer pris verkar vara dagens mått. Det jag upplevt, och mycket av anledningen till att vi har den teknik vi har idag, har varit mer prestanda till SAMMA pris. Prestanda/$ måste öka annars står vi i praktiken stilla.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Jag är ingen direkt "poweruser", men varenda jävla hemsida nu för tiden är ju full med JavaScript som gör att mobilerna känns sega som sirap? Och desktops också för den delen. Kart-apparna hackar också, det är knappast några 120 Hz på dem. Jag har en iPhone 14 Pro Max, men jag har svårt att tro att Android skulle vara märkbart snabbare.

Så jag har svårt att förstå er som säger att ni inte vet vad mer prestanda skulle vara bra för.

Permalänk
Medlem

Priserna på nya telefoner är redan för högt för mig. Lägger mig nog absolut max runt 5-6k på en ny. Blir dom dyrare så köper jag ändå inte en dyrare telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Trevligt, köpte min första "high-end" telefon förra året på säkert 10+ år och kommer aldrig mer göra det misstaget igen.

En Samsung S22...

Horribel batteritid (120 hz skärmen slukar batteri och ha något kopplat till bluetooth äter batteritid)
Blir väldigt varm, antagligen för den har "hög" prestanda.

Blir Googles billigaste aktuella Pixel telefon nästa gång jag köper något

Min 2 år gamla Xperia 5 III har 120hz (ner till 10hz) och har batteri för 3 dagar om jag skulle ladda fullt (laddar varannan dag men har cappat vid 80%)

Finns noll anledning idag att köpa något dyrare, en 5 V idag kostar hälften (eller mindre) än en flaggskeppstelefon

den var bara 2 år, nvm.. ;)
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag själv kan inte se vitsen med high end telefon, förutom för en bra kamera.

Jag trivs så bra med min Xiaomi note 8 pro sedan slutet av 2019 och den får hänga kvar ett bra tag till, den dagen den byts ut blir det nå liknade

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad ska man ha den prestandan till? Allt som behövs är att gränssnittet flyter på bra, men det klarar ju en mellanklassmobil från ett par år tillbaks. Stoppa in större batterier i stället. 2-3 gånger dagens storlek är en rimlig utgångspunkt.

Blir inte mobilerna sjukt stora och tunga då? Batterier är väl typ 1/3 av ytan och 50% av vikten?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tror problemet är att med denna prestanda så följer det med ännu mer strömförbrukning, tror verkligen det mest kommer påverka benchmarks och inte upplevd prestanda

Permalänk
Medlem

Personligen har jag precis noll intresse av "flaggskepps-lurar", de är på tok för dyra redan.

Jag brukar satsa på en begagnad 2-3år gammal "mellanklass-lur" när jag tvingas byta, de brukar hänga med runt 4-5år innan nått gör dem obrukbara.
Man får otroligt mycket telefon för pengarna. Köper för runt 1000-1500:-

Men är jag tacksam för att det finns dårar som utan att tvekan hostar upp runt 15000:- för skrytfaktorn o dessutom inte tvekar att göra det igen så fort nån släpper "nått bättre". Detta helt vansinniga beteende driver på utvecklingen och ser till att förse begagnatmarknaden med enheter.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Prestandan i dagens telefoner och även telefoner några år tillbaka i tiden är ju tillräcklig, det är mer batteritid, bättre kamera, snabbare laddning osv som skulle förbättra telefonerna i daglig användning.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Blir inte mobilerna sjukt stora och tunga då? Batterier är väl typ 1/3 av ytan och 50% av vikten?

Knappast. När man ser sprängskisser ser de snarare ut att vara typ 15-20 procent av volymen, och batterier är lätta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Citat:

Qualcomm säger själva att deras Snapdragon 8 Gen 4 kommer att ha "häpnadsväckande prestandanivåer."

Som väldigt få efterfrågar - ge folk en billig telefon med tillräckligt bra prestanda istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Min 2 år gamla Xperia 5 III har 120hz (ner till 10hz) och har batteri för 3 dagar om jag skulle ladda fullt (laddar varannan dag men har cappat vid 80%)

Finns noll anledning idag att köpa något dyrare, en 5 V idag kostar hälften (eller mindre) än en flaggskeppstelefon

Jag körde XZ2 Compact förr men tyckte mjukvaran var otroligt buggig, kanske löst sig med åren?

annars suverän telefon.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. När man ser sprängskisser ser de snarare ut att vara typ 15-20 procent av volymen, och batterier är lätta.

Snitt mobilen väger ~180g
2000mha väger 50g enligt deloitte
Smartphone batteries: better but no breakthrough - Deloitte https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documen...

Mobiler brukar ha runt 4000-5000Mha vilket skulle betyda att batterier ligger runt 100g i vikt, eller 50% av mobilens vikt....
Men det är otroligt svårt att hitta info. Enda jag hittade var 72x45x15 på ett batteri i mått

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Knappast. När man ser sprängskisser ser de snarare ut att vara typ 15-20 procent av volymen, och batterier är lätta.

Ja det ligger nog närmare sanningen, kollade snabbt på en S23 ultra och då är batteriet ca 22% av volymen och 26% av vikten.

Skrivet av Swedishchef_90:

Snitt mobilen väger ~180g
2000mha väger 50g enligt deloitte
Smartphone batteries: better but no breakthrough - Deloitte https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documen...

Mobiler brukar ha runt 4000-5000Mha vilket skulle betyda att batterier ligger runt 100g i vikt, eller 50% av mobilens vikt....
Men det är otroligt svårt att hitta info. Enda jag hittade var 72x45x15 på ett batteri i mått

Finns det ens mobiler som är 15mm tjocka idag?

Edit: den där rapporten är snart 10 år gammal...

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Som väldigt få efterfrågar - ge folk en billig telefon med tillräckligt bra prestanda istället.

Sweclockers och andra datorsidor har alltid varit väldigt emot smartphones och ifrågasätt behov. Som köpare av de första iPhones hånades i början, speciellt de som stod många timmar i kö för att köpa en sådan.

Min gissning är att för den stora skaran blir smartphonen universaldatorn, från denna enhet kopplar de in skärm, tv och spelar och jobbar ifrån. Denna enhet vill de ha bättre prestanda på. För dessa personer så är inte ens 30 000kr nödvändigtvis så mycket för en mobil, när de samtidigt inte köper alla annan datorprylar som vi andra har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag körde XZ2 Compact förr men tyckte mjukvaran var otroligt buggig, kanske löst sig med åren?

annars suverän telefon.

Nja, det är väl lika stabilt som mina tidigare Samsung (dvs - inget man märker av)
Har behövt fabriksåterställa en gång efter en uppdatering då den gick varmt (tömde batteriet på 4 timmar), men annars funkar det galant.
Det är en väldigt mycket mer slimmad variant av Android (väldigt nära AOSP) än vad man kört med tidigare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja det ligger nog närmare sanningen, kollade snabbt på en S23 ultra och då är batteriet ca 22% av volymen och 26% av vikten.

Finns det ens mobiler som är 15mm tjocka idag?

Edit: den där rapporten är snart 10 år gammal...

Näe iofs sant, var bara måtten jag såg
Hittade en till s23 med 73x67x6.0

Och sedan har väl inte batteriers storlek eller vilkt ändrats så mycket på lithium batterier?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25