Mer avancerade kretsar kan ge avsevärd prisökning på Android-mobiler

Permalänk
Medlem

Största problemet är ju att de gärna parar alla flaggskeppsfunktioner i samma paket. Skippar gärna både 120hz och superchip som ska kunna spela senaste slutspelen. Men vill ha en bra kamera...

Permalänk
Skrivet av aholman:

Största problemet är ju att de gärna parar alla flaggskeppsfunktioner i samma paket. Skippar gärna både 120hz och superchip som ska kunna spela senaste slutspelen. Men vill ha en bra kamera...

Då ska du ha en kameramobil :). I en flaggsskeppsmobil ska allt vara på topp annars är det något annat. Pixel är ju ganska nära det du söker bra kamera, mellanklass CPU

Permalänk
Medlem

blir en s23 ultra och ha den i 5-6 år

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur folk använder sina mobiler med tanke på att det är en del som gnäller på batteritid och andra klarar dagar.

Givetvis vore det trevligt om just batteritid blev ett försäljningsargument igen och att man satsade maximalt på att göra strömsnåla kretsar, nu verkar prio vara högre prestanda och mer lullull inbyggt.

Men för att återkomma till användningen, de flesta appar verkar verkar ligga och köra konstant i bakgrunden. Har man då ljud och vibration på när man använder apparna som många ändå verkar göra så handlar det om de små dropparna som snart är en stor å.

Min jobbmobil används för mail och telefoni och foto för saker i jobbet samt surf via webbläsare. Jag har avinstallerat/inaktiverat all skit som jag inte har användning för och inga sociala appar har installerats. Resultatet är en hel arbetsveckas batteritid, detta på en Moto G8 Power. Stort batteri och en mellanklass Snapdragon (665). Eftersom den inte är nedlusad med appar och ett tämligen oförändrat Android så är den rappare än man väntar sig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Absolut inte, men slår man på 60hz får jag cirka 30% längre batteritid under dagen, istället för att ligga på 15% efter ett arbetspass ligger jag runt 35-40%

Jämför man med min Huawei P30 jag hade innan låg jag på mellan 50-65% efter ett arbetspass

Går med peltorlurar utan FM sändare så de blir spotify 4-5 timmar per arbetsdag och mycket scrollande under pauserna då jag mest övervakar en maskin.

Aha, peltors också? Då förstår jag precis!

Jag körde en Redmi Note 7 + Peltor XPI i ett par år tills nyligen så jag känner igen problemet!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det skulle vara intressant att se hur folk använder sina mobiler med tanke på att det är en del som gnäller på batteritid och andra klarar dagar.

Givetvis vore det trevligt om just batteritid blev ett försäljningsargument igen och att man satsade maximalt på att göra strömsnåla kretsar, nu verkar prio vara högre prestanda och mer lullull inbyggt.

Jag har en Galaxy S21, och har egentligen inga problem med batteriet. Jag laddar den till 85% varje natt, och så är det bra med det. MEN, vissa dagar lyssnar jag på Spotify i lurar hela dagen på jobbet. Det klarar den inte, om jag inte sätter på batterisparläge. Kan inte riktigt förstå varför batterisparläge skulle ge så stor vinst vid streaming av ljud, men kanske är det att den går ner på 4G som ger en extra boost; 5G drar väl mer kräm ofta.

Barnen har förresten (förutom sina vanliga mobiler) några gamla trötta och avlagda med taskigt batteri. Sätter man dem på flygplansläge och låter dem spela mp3-sagor, eller -musik, så räcker de jämförelsevis oerhört länge.

Tror mina lurar kör någon slags AAC-variant-kodning, jag hade gärna kört någon äldre och simplare men lurarna verkar inte stödja SBC, eller vad det heter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Då ska du ha en kameramobil :). I en flaggsskeppsmobil ska allt vara på topp annars är det något annat. Pixel är ju ganska nära det du söker bra kamera, mellanklass CPU

Pixel 8 bara 10000kr, Pro 13000kr, lagom mellanklass pris >.<