AMD: Temperaturen på processorer kommer fortsatt att vara hög

Permalänk
Melding Plague

AMD: Temperaturen på processorer kommer fortsatt att vara hög

Höga temperaturer på processorer är något vi även framgent kommer behöva vänja oss vid säger AMD:s David McAfee.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan ju aldrig vara hälsosamt för grejerna att gå så varmt?

med den här utvecklingen får man väl snart stänga av elementen innan man tar sig en spelkväll

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

I samband med lanseringen av Intels Core 14000-serie presenterade MSI en ny funktion på företagets moderkort som höjer toleransen för processortemperatur från 115 °C till 121 °C. Den alltjämt ökade mängde värme hos flaggskeppsprocessorer är även anledning att SweClockers testlabb med den uppdaterade testsviten för processorer valt att lämna luftkylare till förmån för en rejäl AIO-kylare.

Källan tycks inte säga samma sak? Den verkar ändra från 107 C till 115 C.

Citat:

From what we've gathered, the current Z790 and Z690 motherboard BIOS is designed to make the CPU throttle at or around 107C when the CPUI Over Temp Protection is set to Auto mode (115C by default). This means that although there's still a little TjMax headroom left, the CPU will start to lose performance 8C below its normal throttle limit.

With the CPU Fast Throttle Threshold BIOS feature, you can enable the option within the BIOS of any MSI Z790 or Z690 motherboard to make sure that the CPU doesn't throttle until it hits the max throttle temp of 115C.

Fortfarande galna temperaturer dock. Jag tycker 90 C är obevämt varmt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag är ändå helt säker på att det går att få ner strömförbrukningen radikalt.

Finns absolut ingen anledning att strömförbrukningen konstant ska ligga på på 65-85 watt med tillägg på 20 watt för ett grafikkort så där är vi uppe i 105 Watt i värsta fall. Alltså när datorn bara står där och inte gör något. Det är möjligt att göra så att hela systemet växlar över till nån lite krets som drar få watt när datorn inte gör så mycket eller om man bara surfar lite på nätet.

Det finns ju redan små datorer som bara drar några få watt och som inte kan dra mer än runt 13 watt för hela systemet ja förutom skärm och annat så klart. Rent teknisk så är det möjligt. Jag kör med en lite äldre Intel NUC när det är varma dagar mitt i sommaren. Vist den är inte riktigt lika rapp alla dagar men miljön i hemmet blir mycket behaglig.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel. Släng pengar på en skitsnabb cpu, klocka ned den, sätt lägre spänning och tadaaa. 👍

Lite mer seriöst.. ovanstående funkar visserligen men bortkastade pengar.
När det kommer till arbetslast vid arbete så är det inte så mycket att göra åt just nu. För tid är pengar som det heter.

Men vid spel är det en helt annan sak. Där är det våra krav som dikterar pris, värme, ljudnivå och prestanda.
Tänk så tyst dator en kan få och så mycket pengar som tjänas om 1080p - 60/30 fps räcker i alla spel.
Du avgör. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Problemet är väll att ingen självmant kommer köpa gaming/top end processorer som är exakt lika snabba men effektivare än föregående generation :/

Inte förrän elpriserna är helt vansinniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag är ändå helt säker på att det går att få ner strömförbrukningen radikalt.

Finns absolut ingen anledning att strömförbrukningen konstant ska ligga på på 65-85 watt med tillägg på 20 watt för ett grafikkort så där är vi uppe i 105 Watt i värsta fall. Alltså när datorn bara står där och inte gör något. Det är möjligt att göra så att hela systemet växlar över till nån lite krets som drar få watt när datorn inte gör så mycket eller om man bara surfar lite på nätet.

Det finns ju redan små datorer som bara drar några få watt och som inte kan dra mer än runt 13 watt för hela systemet ja förutom skärm och annat så klart. Rent teknisk så är det möjligt. Jag kör med en lite äldre Intel NUC när det är varma dagar mitt i sommaren. Vist den är inte riktigt lika rapp alla dagar men miljön i hemmet blir mycket behaglig.

Min cpu drar ~30W i idle och gpu 17W se signatur för specs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lösningen är enkel. Släng pengar på en skitsnabb cpu, klocka ned den, sätt lägre spänning och tadaaa. 👍

Lite mer seriöst.. ovanstående funkar visserligen men bortkastade pengar.
När det kommer till arbetslast vid arbete så är det inte så mycket att göra åt just nu. För tid är pengar som det heter.

Men vid spel är det en helt annan sak. Där är det våra krav som dikterar pris, värme, ljudnivå och prestanda.
Tänk så tyst dator en kan få och så mycket pengar som tjänas om 1080p/60 fps räcker i alla spel.
Du avgör. 🤷‍♀️

Varför skulle man nöja sig med 20 år gammal upplösning? Varför vill man bakåtsträva....

Angående cpu effekt så kommer den nog inte öka lika mycket med nästa Intel cpuer iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så länge komponenterna i processorn (då menar jag hela "paketet") tål temperaturerna är det väl inget problem? Jag tror många har en mental spärr på 100 grader för att vi är så vana vid den pga vattnets kokpunkt, men det har inget med en processor av kisel och diverse metaller att göra. Isolerande delar som är gjorda av olika plaster är de som tål minst, får man förmoda, men 120 grader bör inte vara nåt bekymmer. Polyimid som material i "platta" tål långt över 200 grader kontinuerligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Lösningen är enkel. Släng pengar på en skitsnabb cpu, klocka ned den, sätt lägre spänning och tadaaa. 👍

Lite mer seriöst.. ovanstående funkar visserligen men bortkastade pengar.
När det kommer till arbetslast vid arbete så är det inte så mycket att göra åt just nu. För tid är pengar som det heter.

Men vid spel är det en helt annan sak. Där är det våra krav som dikterar pris, värme, ljudnivå och prestanda.
Tänk så tyst dator en kan få och så mycket pengar som tjänas om 1080p - 60/30 fps räcker i alla spel.
Du avgör. 🤷‍♀️

1080p, absolut
60fps ok
30fps aldrig igen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle man nöja sig med 20 år gammal upplösning? Varför vill man bakåtsträva....

Angående cpu effekt så kommer den nog inte öka lika mycket med nästa Intel cpuer iaf...

Jag skrev: Du avgör. 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Lösningen är enkel. Släng pengar på en skitsnabb cpu, klocka ned den, sätt lägre spänning och tadaaa. 👍

Lite mer seriöst.. ovanstående funkar visserligen men bortkastade pengar.
När det kommer till arbetslast vid arbete så är det inte så mycket att göra åt just nu. För tid är pengar som det heter.

Men vid spel är det en helt annan sak. Där är det våra krav som dikterar pris, värme, ljudnivå och prestanda.
Tänk så tyst dator en kan få och så mycket pengar som tjänas om 1080p - 60/30 fps räcker i alla spel.
Du avgör. 🤷‍♀️

Jag sitter på 1080p, upplösningen är inget jag gråter över, däremot har jag väldigt svårt att spela under 100fps.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

1080p, absolut
60fps ok
30fps aldrig igen

Jag håller med. Nästan.
Jag har märkt att faktiskt går att spela vissa spel helt ok i 30 fps. OM skärmen är över 60Hz och det är på pc.
Jag köpte glatt en PS4 för att spela vad som inte finns att spela på pc.
Det var ingen angenäm upplevelse. Så det blev inte mycket med det.
Men det är helt och håller beroende på spelet. Inte en regel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min cpu drar ~30W i idle och gpu 17W se signatur för specs

Hur mycket drar datorn från väggen, dock?
CPU/GPU drar liknande för mig, 26 W resp 17 W just nu (med rätt många program igång, dock inget som gör mycket mer än att spela musik).
Från väggen går det klart mer än 26+17 = 43 W dock eftersom andra delar också drar en del, plus förluster i PSU/VRM och så.
SweClockers testdator (i CPU-tester) drar ju 65-85 W från väggen idle beroende på specs, så det är nog rätt normalt tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra! Är ett kul pyssel att få ner temperaturen.

Visa signatur

Here to play. ❤️

Permalänk

Att bestycka processorerna med tunnare värmespridare är en bra början. Min 7700X drar inte mer än ~100W under full belastning men trots det orkar inte min 240mm AIO att hålla den under 95 grader.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta 🙄
Trist utveckling.

Framåt framåt i all ära. Men till vilket pris?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Bästa jag gjorde med mina Zen 4 system var att köpa custom IHS från Thermal Grizzly. Kommer aldri i närheten av några 95c.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Sötast

Konkurrenter som konstant ska slå varandra med 1% är det som trissar upp temperaturen. Vrider man tillbaka processorn med 5% och undervoltar den så drar den 50% av energin... helt sinnessjukt.

Nästa steg blir väl att helt enkelt sluta med IHS och att fabrikerna löder fast ett cpu-block direkt för vattenkylning... inga extra lager där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

kan ju aldrig vara hälsosamt för grejerna att gå så varmt?

med den här utvecklingen får man väl snart stänga av elementen innan man tar sig en spelkväll

Det är dock inte processorns temperatur utan dess effekt som avgör hur mycket värme som alstras. Problemet med de nya grejorna är ju främst att de är så små och transistortäta att de utvecklar mycket värme på liten yta - vilket är svårt att leda bort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur mycket drar datorn från väggen, dock?
CPU/GPU drar liknande för mig, 26 W resp 17 W just nu (med rätt många program igång, dock inget som gör mycket mer än att spela musik).
Från väggen går det klart mer än 26+17 = 43 W dock eftersom andra delar också drar en del, plus förluster i PSU/VRM och så.
SweClockers testdator (i CPU-tester) drar ju 65-85 W från väggen idle beroende på specs, så det är nog rätt normalt tyvärr.

Vet ej men gissar runt 65W utan skärm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Min 5950X går aldrig varmare än 75 grader med en noctua luft kylare. Har begränsat den till 4.2GHz på alla kärnor och stängt av "preferred cores" i BIOS, det känns bra med 16 identiska kärnor som aldrig någonsin krånglar med schedulern och presterar dessutom bättre i vissa fall än att ha "preferred cores" aktiverat då applikationer inte hela tiden bråkar om den "bästa" kärnan. Dessa sjuka turbo hastigheter är inget annat än marketing. ZOMG din CPU kan gå 10% snabbare om du låter den nå 100 grader och dra dubbelt så mycket ström!? Totalt poänglöst. Jag undrar om folk skulle köpa samma argument för mobiltelefoner, låter ju mysigt att hålla i.

Vad man betalar för är arkitektoniska förbättringar, inte specifika klockfrekvenser. Både företag och användare verkar ha glömt bort detta. "Men jag har ju betaaaaalat för dessa specifikationer och förväntar mig att den ska köra så." Förr överklockade man om man var okej med absurd strömförbrukning och temperatur, det är bara lurendrejeri att företagen gör det åt oss nu. Det är planned obsolescence vilket borde vara olagligt. Detta är någonting som man borde ta upp med politikerna faktiskt. Säkerligen vill man väl att nästa bil man köper ska ha teknologiska förbättringar i motorn som gör den kraftfullare och effektivare, inte 1000 HP och en motor som går sönder efter 2 år? Är ju det hållet CPU går nu och nästan varenda nörd kommer att försvara det, sen undrar dem varför deras senaste CPU drar 300W och varför deras grafikkort smälter. Hela denna industrin har totalt tappat greppet om verkligheten, precis som många andra. Aja, går man på detta får man ju skylla sig själv, men det är synd om dem som inte är mera insatt att bli grundlurade på detta sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Konkurrenter som konstant ska slå varandra med 1% är det som trissar upp temperaturen. Vrider man tillbaka processorn med 5% och undervoltar den så drar den 50% av energin... helt sinnessjukt.

Nästa steg blir väl att helt enkelt sluta med IHS och att fabrikerna löder fast ett cpu-block direkt för vattenkylning... inga extra lager där...

Vi får vara glada för konkurrensen som tvingar tillverkarna att fortsätta utveckla tekniken

Permalänk
Medlem
Skrivet av myhorsehaspants:

Min 5950X går aldrig varmare än 75 grader med en noctua luft kylare. Har begränsat den till 4.2GHz på alla kärnor och stängt av "preferred cores" i BIOS, det känns bra med 16 identiska kärnor som aldrig någonsin krånglar med schedulern och presterar dessutom bättre i vissa fall än att ha "preferred cores" aktiverat då applikationer inte hela tiden bråkar om den "bästa" kärnan. Dessa sjuka turbo hastigheter är inget annat än marketing. ZOMG din CPU kan gå 10% snabbare om du låter den nå 100 grader och dra dubbelt så mycket ström!? Totalt poänglöst. Jag undrar om folk skulle köpa samma argument för mobiltelefoner, låter ju mysigt att hålla i.

Vad man betalar för är arkitektoniska förbättringar, inte specifika klockfrekvenser. Både företag och användare verkar ha glömt bort detta. "Men jag har ju betaaaaalat för dessa specifikationer och förväntar mig att den ska köra så." Förr överklockade man om man var okej med absurd strömförbrukning och temperatur, det är bara lurendrejeri att företagen gör det åt oss nu. Det är planned obsolescence vilket borde vara olagligt. Detta är någonting som man borde ta upp med politikerna faktiskt. Säkerligen vill man väl att nästa bil man köper ska ha teknologiska förbättringar i motorn som gör den kraftfullare och effektivare, inte 1000 HP och en motor som går sönder efter 2 år? Är ju det hållet CPU går nu och nästan varenda nörd kommer att försvara det, sen undrar dem varför deras senaste CPU drar 300W och varför deras grafikkort smälter. Hela denna industrin har totalt tappat greppet om verkligheten, precis som många andra. Aja, går man på detta får man ju skylla sig själv, men det är synd om dem som inte är mera insatt att bli grundlurade på detta sättet.

Fast hur mycket drar din 5950x med 4.2Ghz?
Min överklockade 12600k går aldrig över 60C och drar 160W i cinbench och runt 80W i spel...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Entusiast

Min överklockade 13700K går aldrig över 95c och drar 315w i cinebench och runt 60-80w i spel.
Proppen idlar på 6.0 ghz och kör i 5.7ghz all p-core, och 4.3ghz all E-core. Landar på 32000 poäng i cinebench R23.

Men jag kör förvisso med en contact frame, och cpun är lappad, och kyler kalaset med custom vattenkylning.
Har precis fått hem ett direct die vattenblock från EK. Så det börjar bli dags för att delidda cpun.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det har varit svårt i flera år att krympa kretsar mer, varför är det ingen som bara ökar storleken på CPUerna istället? Större yta leder bort mer värme och med en större storlek på CPU så kunde man ju eventuellt gå upp några nm i tillverkningsteknik för att slippa den höga densiteten med diverse krångel som det medför, vilket också ger lägre temperaturer. Högre prestanda kommer från att man ändå får in fler transistorer med ökad yta.

De för HEDT eller servrar är ju ofta lite större än CPU för konsumentdatorer om jag inte misstar mig, så det är väl inga problem att även skala upp allt som är för desktop medan man kan hålla nere storleken på sådant som är för mobila kretsar eller mer kompakta system? Jag förstår att man inte vill ha fler socklar än idag, men kanske just att låta fler system hoppa upp en storleksklass kan vara något? Och öka den största sockeln också, för nog finns väl en del plats inne i burkarna? Man kan ju vara hur kreativ som helst och ställa CPU vertikalt upp likt RAM-stickor om man nu inte vill gå upp i formfaktor på modermodemet. En vertikal CPU skulle ju dessutom kunna kylas från båda sidorna med en smart kylare som klämmer åt.

Sen skulle ju inte rummen bli mindre varma bara för att man hade bättre kyllösning, det styrs ju av den totala effektförbrukningen. Men man kunde få ner temp och kanske då upp prestanda ännu mer.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Det är som det är, kör med 360 AIO på båda mina primära burkar, på 12900-burken har jag undervoltat till max 1.25V vcore vilket gjorde ~minus 100W i load och den går i princip aldrig över 75C(boostar ändå till 5.3GHz och 5.0 all core). 7950X har jag effektbegränsat till 170W i bios vilket håller den runt ~80C som max tappar minimalt med prestanda och bara i multicore full load(boostar till 5.8GHz och 5.2-5.3 all core). Det är ungefär så man får göra numera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att... Ja jag vet inte... Ha en värmespridare som INTE är typ en halv centimeter tjock. Tro dam det blir varmt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast hur mycket drar din 5950x med 4.2Ghz?
Min överklockade 12600k går aldrig över 60C och drar 160W i cinbench och runt 80W i spel...

Cinebench

Cyberpunk med RT reflektioner, DLAA, och framegen aktiverat, obegränsad FPS. GPU är Asus TUF 4080 som jag har begränsat till 2.5GHz istället för stock 2.7GHz och 75% powerlimit som den sällan slår i.

Permalänk
Medlem

Kanske dax att fråga Swec's använare vad de använder för kylare??
Nu när ni bytt till en "fet" AIO.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |