Cities: Skylines 2-utvecklarna utgår från 30 bilder per sekund

Permalänk
Snusfri

Har Paradox rökt lim?
CS2 är en gigantisk flopp, får hoppas att någon annan utvecklare räddar genren så som Paradox gjorde med släppet av första spelet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tokar86a:

Kan ju bero på att de inte har jobbat färdig med att optimera spelet så därför de sköt fram releasen på konsol sidan.

Tror det beror mest på konsolernas hårdvara, konsolerna är helt enkelt för svaga för spelets krav på hårdvaran. (3700x och 6650XT/5700XT)

Så, du har rätt i att spelet kommer nog att optimeras till att möta konsolerna hårdvara, dvs sänka grafiken mer och skära bort bling bling.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Skrivet av person:

Pinsamt uttalande för att de inte kan optimera spelet. Sånt här hoppas jag slår tillbaka mot dessa utvecklare förr eller senare. Men spelsidor sitter fortfarande och ger 9/10, 10/10, 4/5 5/5 till dessa titlar är ju skrattretande i sig.

Eurogamer Germany: 60
IGN: 60
GamesRadar: 40
PCGames: 60
GameRant: 70

Source: Metacritic.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har Paradox rökt lim?
CS2 är en gigantisk flopp, får hoppas att någon annan utvecklare räddar genren så som Paradox gjorde med släppet av första spelet.

Verkar inte floppat så hårt med tanke på att det har 100k på Steam concurrent players, vilket är 40k mer än vad originalet någonsin hade. Och då ska tilläggas att spelet finns på Gamepass också.

https://twitter.com/playtrackernet/status/1716883753585553927

Tråkigt med optimeringen dock! Ser fram emot att spela om något år eller två.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Kyathab:

Tycker faktiskt det är helt okej att förvänta sig 30 FPS i ett spel som Cities. Spelet innehåller ju inte speciellt mycket "action", så att inte sitta med 144 FPS och istället få lite extra godis på grafik nivån är helt ok. Däremot vette sjutton om jag tycker det ser speciellt snyggt ut (testat via Gamepass och maxade grafik inställningar). Men för mig så länge det inte hackar är det helt okej, och jag upplever att det hackar när det dippar under 30 FPS allting > 30 FPS för mig är silky smooth.

Tyvärr är det denna attityd som gör att vi får undermåliga releaser. Att 30fps skulle vara "silky smooth" är ju ren desinformation? 30fps kanske är i bästa fall "acceptabelt" i vissa lägen, säg att man kunde ställa ner grafiken och få bättre prestanda, men inte ens det verkar ju funka i detta spel. Det verkar som man får gå ner så pass att Cities Skylines 1 ser bättre ut (vilket inte är ett så snyggt spel för den delen), för att ens få nära 60fps i 1080p. Och då kan man ju lika gärna spela CS1 med mods?

Och att bara för att ett spel är en simulator/citybuilder så ska man "få nöjja sig" med 30fps? Eh what? Det är ju allt annat än kul att lagga runt med kameran och försöka bygga saker med precision i 30fps. FPS påverkar ju inte bara "action" utan hur det känns i gränssnittet och kamerarörelserna.

År 2023 ska 60fps vara standardmålet och utvecklarna+publishers bör se till så det går att uppnå med medium settings på dom för tiden vanligaste setup:erna, dom har ju hur mycket statistik på vad folk har för grejer numera tack vare steam hardware survey så det ska ju inte vara något frågetecken att typ under 1% av userbasen har 4090-prestanda tillgängligt. Man eliminerar ju nästan hela sin userbase från spelet med detta.

Att acceptera 30fps med ett RTX4090 i 1080p med nedställd grafik i dagens läge är ju helt galet. Speciellt med tanke på vad man får betala för en sån setup idag. Förstår verkligen inte.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Tycker faktiskt det är helt okej att förvänta sig 30 FPS i ett spel som Cities. Spelet innehåller ju inte speciellt mycket "action", så att inte sitta med 144 FPS och istället få lite extra godis på grafik nivån är helt ok. Däremot vette sjutton om jag tycker det ser speciellt snyggt ut (testat via Gamepass och maxade grafik inställningar). Men för mig så länge det inte hackar är det helt okej, och jag upplever att det hackar när det dippar under 30 FPS allting > 30 FPS för mig är silky smooth.

Konstigt, men kan det vara så att du inte normalt brukar sitta med högre frekvenser på monitor och FPS spel? Förr tyckte jag 60hz på skärm va najs men nu efter att ha ägt en 144hz de senare åren känner man direkt när det är 60 hz på musrörelser etc. Skulle aldrig kunna använda en 60hz skärm igen till desktop arbete. 30 fps är dock objektivt inte silky smooth.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Tyvärr är det denna attityd som gör att vi får undermåliga releaser. Att 30fps skulle vara "silky smooth" är ju ren desinformation? 30fps kanske är i bästa fall "acceptabelt" i vissa lägen, säg att man kunde ställa ner grafiken och få bättre prestanda, men inte ens det verkar ju funka i detta spel. Det verkar som man får gå ner så pass att Cities Skylines 1 ser bättre ut (vilket inte är ett så snyggt spel för den delen), för att ens få nära 60fps i 1080p. Och då kan man ju lika gärna spela CS1 med mods?

Och att bara för att ett spel är en simulator/citybuilder så ska man "få nöjja sig" med 30fps? Eh what? Det är ju allt annat än kul att lagga runt med kameran och försöka bygga saker med precision i 30fps. FPS påverkar ju inte bara "action" utan hur det känns i gränssnittet och kamerarörelserna.

År 2023 ska 60fps vara standardmålet och utvecklarna+publishers bör se till så det går att uppnå med medium settings på dom för tiden vanligaste setup:erna, dom har ju hur mycket statistik på vad folk har för grejer numera tack vare steam hardware survey så det ska ju inte vara något frågetecken att typ under 1% av userbasen har 4090-prestanda tillgängligt. Man eliminerar ju nästan hela sin userbase från spelet med detta.

Att acceptera 30fps med ett RTX4090 i 1080p med nedställd grafik i dagens läge är ju helt galet. Speciellt med tanke på vad man får betala för en sån setup idag. Förstår verkligen inte.

Det är sorgligt men tror det är så här det kommer vara tills någon som verkligen är passionerad OCH har rätt kunskaper bestämmer sig för att ta sig ann denna genren igen. Det är en nischad genre nu förtiden (kanske alltid varit) och helt utan vettig konkurens. Så folk kommer spela/köpa det oavsett. Samma med typ Farming Simulator, det är också bara en "produkt" till en svältfödd skara. Hyllas även det trots att det är undermåliga spel av de som är frälsta.
Har svårt och se att spel som detta kommer fungera i Unity särskilt nu när de ökat detaljerna något på husen och dess dekorationer så tror inte att det kommer få se särskilt mycket mer prestanda i form av patchar.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Visst är olika city builders tunga rent generellt men de brukar primärt inte vara gpu bundna utan cpu bundna, so far i detta så är jag gpu bunden vilket är lite halvmärkligt i en sim, eller rent av jävligt märkligt... Jag misstänker att det finns en hel del prestanda att inhämta i form av optimering här, att lägga till FSR2/3 och eller DLSS skulle göra en hel del men det är mer ett plåster.

Paradox har gjort något galet med rendering i detta spel helt klart.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Att acceptera 30fps med ett RTX4090 i 1080p med nedställd grafik i dagens läge är ju helt galet. Speciellt med tanke på vad man får betala för en sån setup idag. Förstår verkligen inte.

Spelet är kasst optimerat, men vi kan ju lugna oss med överdrifterna.

City Planner Plays testade på Youtube, som också innehöll launchpatchen, här är Excelarket över testerna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JIUokAXWOvHYsVZzJv7Sk...

Som synes landar ett 4090 på 26 fps 1% lows i 1440p High och 36 fps 1% lows i 1440p Medium.

Det ÄR jättedåligt, men inte 30 fps i 1080p low som du beskriver.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Spelet är kasst optimerat, men vi kan ju lugna oss med överdrifterna.

City Planner Plays testade på Youtube, som också innehöll launchpatchen, här är Excelarket över testerna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JIUokAXWOvHYsVZzJv7Sk...

Som synes landar ett 4090 på 26 fps 1% lows i 1440p High och 36 fps 1% lows i 1440p Medium.

Det ÄR jättedåligt, men inte 30 fps i 1080p low som du beskriver.

Du har helt rätt tekniskt sett då dom testar i medium, men ändå om man kollar 1080p raden ovanför. Den presterar faktiskt sämre i 1080p än 1440p.

7950X3D med 4090 i 1080p Medium 1% lows 21.8 fps. Precis så den klarar 30fps min på medium i 1080p haha galet.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk

Var rätt krävande ja, på i7-12700 och ett 4080 i upplösningen 3440*1440 i önskat 120 fps var jag tvungen att ta fram spännbanden för det lät som datorn skulle flyga iväg...
Hade väl inte skyhöga förväntningar på spelet då för mig är det ett slöspel. Lite då och då när inget annat faller i smaken just då. Men att få saker att "snappa" var lite jobbigare än i första.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Spelet är sjukt dåligt optimerat. Tror jag dock har hittat de tyngsta bovarna. Fog, GI och skuggor, så ett tips är att leka runt med dessa inställningar. Tyvärr verkar det inte som att det är så stor skillnad mellan low och high, och fog går bara att ha av eller på.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ja herre jösses. Med tanke på att hela första spelets succé har den fallerade releasen av SimCity att tacka så är det högst märkligt att de själva drar till med en så undermålig release som denna. Jag håller i pengarna ett tag till.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela beror väl väldigt mycket på om själva UI:t är knutet till uppdateringsfrekvensen.

Så länge det går att panorera runt i sin stad i 120 Hz så spelar det ingen roll om själva renderingen i sig bara går i 24 bildrutor per sekund t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_quartz:

Eurogamer Germany: 60
IGN: 60
GamesRadar: 40
PCGames: 60
GameRant: 70

Source: Metacritic.

Okej? Snittbetyg 76. Vet inte vad du vill ha sagt

Permalänk
Medlem

Finns det en lista på vilka inställningar man bör ha för att slippa göra sin dator till en grill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Tyvärr är det denna attityd som gör att vi får undermåliga releaser. Att 30fps skulle vara "silky smooth" är ju ren desinformation? 30fps kanske är i bästa fall "acceptabelt" i vissa lägen, säg att man kunde ställa ner grafiken och få bättre prestanda, men inte ens det verkar ju funka i detta spel. Det verkar som man får gå ner så pass att Cities Skylines 1 ser bättre ut (vilket inte är ett så snyggt spel för den delen), för att ens få nära 60fps i 1080p. Och då kan man ju lika gärna spela CS1 med mods?

Och att bara för att ett spel är en simulator/citybuilder så ska man "få nöjja sig" med 30fps? Eh what? Det är ju allt annat än kul att lagga runt med kameran och försöka bygga saker med precision i 30fps. FPS påverkar ju inte bara "action" utan hur det känns i gränssnittet och kamerarörelserna.

År 2023 ska 60fps vara standardmålet och utvecklarna+publishers bör se till så det går att uppnå med medium settings på dom för tiden vanligaste setup:erna, dom har ju hur mycket statistik på vad folk har för grejer numera tack vare steam hardware survey så det ska ju inte vara något frågetecken att typ under 1% av userbasen har 4090-prestanda tillgängligt. Man eliminerar ju nästan hela sin userbase från spelet med detta.

Att acceptera 30fps med ett RTX4090 i 1080p med nedställd grafik i dagens läge är ju helt galet. Speciellt med tanke på vad man får betala för en sån setup idag. Förstår verkligen inte.

Du kanske borde läsa på lite mera, ta denna artikel: https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Så inser du snart att ja folk kan uppleva 30 FPS som "silky smooth". Att kalla det desinformation och sedan inte tillhandahålla någon form av fakta som backar upp "din" åsikt är bara idiotiskt.

För mig är 30 FPS helt okej, beroende på spelet. Vissa spel funkar det i, t.ex Civilization skulle jag inte märka om det kördes i 30 FPS mot 60 FPS, så länge FPS är jämn. Om jag visar någon en stillbild, inte sjutton kommer hen märka om den uppdateras 30 gånger per sekund eller 60 gånger per sekund. Det inte är inte förrns vi lägger till rörelse som saker och ting blir intressant, och där snabbare rörelser kräver fler uppdateringar för att det ska se jämnt och inte hackigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Du kanske borde läsa på lite mera, ta denna artikel: https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Så inser du snart att ja folk kan uppleva 30 FPS som "silky smooth". Att kalla det desinformation och sedan inte tillhandahålla någon form av fakta som backar upp "din" åsikt är bara idiotiskt.

För mig är 30 FPS helt okej, beroende på spelet. Vissa spel funkar det i, t.ex Civilization skulle jag inte märka om det kördes i 30 FPS mot 60 FPS, så länge FPS är jämn. Om jag visar någon en stillbild, inte sjutton kommer hen märka om den uppdateras 30 gånger per sekund eller 60 gånger per sekund. Det inte är inte förrns vi lägger till rörelse som saker och ting blir intressant, och där snabbare rörelser kräver fler uppdateringar för att det ska se jämnt och inte hackigt ut.

Till och med powerpoint är bättre i 60 fps än 30.

Men i övrigt, klart det är en trist flopp. Jag hade sett fram emot det här och trodde inte det skulle vara en sunk-lansering. Men man är ju härdad nuförtiden.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Du kanske borde läsa på lite mera, ta denna artikel: https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Så inser du snart att ja folk kan uppleva 30 FPS som "silky smooth". Att kalla det desinformation och sedan inte tillhandahålla någon form av fakta som backar upp "din" åsikt är bara idiotiskt.

För mig är 30 FPS helt okej, beroende på spelet. Vissa spel funkar det i, t.ex Civilization skulle jag inte märka om det kördes i 30 FPS mot 60 FPS, så länge FPS är jämn. Om jag visar någon en stillbild, inte sjutton kommer hen märka om den uppdateras 30 gånger per sekund eller 60 gånger per sekund. Det inte är inte förrns vi lägger till rörelse som saker och ting blir intressant, och där snabbare rörelser kräver fler uppdateringar för att det ska se jämnt och inte hackigt ut.

Vad exakt i artikeln vill du att vi ska läsa? Vad jag ser så pekar mycket i artikeln på att 30FPS inte alls är "silky smooth" oavsett person.

Permalänk
Skrivet av Kyathab:

Du kanske borde läsa på lite mera, ta denna artikel: https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Så inser du snart att ja folk kan uppleva 30 FPS som "silky smooth". Att kalla det desinformation och sedan inte tillhandahålla någon form av fakta som backar upp "din" åsikt är bara idiotiskt.

För mig är 30 FPS helt okej, beroende på spelet. Vissa spel funkar det i, t.ex Civilization skulle jag inte märka om det kördes i 30 FPS mot 60 FPS, så länge FPS är jämn. Om jag visar någon en stillbild, inte sjutton kommer hen märka om den uppdateras 30 gånger per sekund eller 60 gånger per sekund. Det inte är inte förrns vi lägger till rörelse som saker och ting blir intressant, och där snabbare rörelser kräver fler uppdateringar för att det ska se jämnt och inte hackigt ut.

Nej. Jag kommer heller inte backa upp "min åsikt", med någon fakta, gällande att jorden är rund och inte platt. Att påstå att något är "silkeslent mjukt" som körs i 30fps är den som har den kontroversiella åsikten som behöver backas upp. Inte den som påstår motsatsen. Varför ens släppa spel med upplåst/högre fps när det redan är silky smooth i 30 isf?

Att spela en city builder eller strategispel som CIV är långt ifrån att titta på en stillbild, du rör ju kameran hela tiden? Vet inte vad du tänkte med det exemplet. Tänkte du bygga en stad med kameran helt stilla utan att röra muspekaren och utan att bygga något alls? Bara sitta där och titta på landskapet? SIM/Strategispel är inte stillbilder och förtjänar också hög FPS och hör sen.

Jag sitter med en 240hz skärm och kom tidigare från en 60hz. Det är enorm skillnad bara i Windows att gå från 60hz till 144hz och ända upp till 240hz. Det är mycket mindre skillnad att ta steget från 144hz till 240hz, men det märks även det när man jämför. Det är inget spel det heller men man märker stor skillnad. Bara i hur muspekaren rör sig. Min poäng är att jag har testat detta. Jag har filmat skillnaden på skärmen i slow-motion för att jämföra riktigt i detalj. För det är sånt man gör när man nördar ner sig på nya grejer.

Men vet du vad, det är okej om du inte vill backa på din åsikt. Du får tycka att 30fps är silkeslent mjukt, för dig. Fast jag hade nog använt något annat ord än "Silky smooth" för det är då per definition fel. Sen att använda det som ett argument om att utvecklare och publicerare ska få komma undan med att släppa obefintligt optimerade spel och posta om det på forum publikt, då får du räkna med att någon argumenterar emot dig tyvärr.

Vad har du ens för spec på din maskin som tycker att 30fps är silkeslent? Har du testat spela något i 60fps, 90fps? 140fps? Har du testat en 144hz skärm? Prövat G-Sync/VRR? Sitter du med en 60hz och integrerad intel gpu och aldrig haft någon annan erfarenhet? Jag blir mest fascinerad över att någon som hänger på SweC argumenterar kring 30fps. Vi bygger, uppgraderar och överklockar ju våra datorer för att få bättre prestanda i spel och program.

Det är allmänt känd fakta att det är ett problem idag att spelutvecklare och publicerare släpper o-optimerade spel och vi som konsumenter drabbas med dåliga produkter. Det har varit en ren plåga detta år med flertalet stora releaser som sumpats med rutten prestanda. Det är ju därför alla är arga och less på det.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

För den som påstår att 30fps är silky smooth så är de välkomna att testa detta spel, det är så silky smooth att man på riktigt får huvudvärk trots g-sync ultimate ner till 1fps... Har lirat en hel del nu (mestadels pga att jag betalat för det...)
Prestandan är så dålig att du i större städer landar under 30fps när du på en tom startkarta ligger ~50. Det är mer eller mindre en halvering av FPS när du spelat ett tag, nu kanske någon tror att det går över till att bli CPU begränsat i det senare stadiet och det är därför det droppar än mer, men nej, det fortsätter vara GPU begränsat

Edit: Ärligt talat så börjar jag undra om de använder gpu för någon simulering annat än rendering?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Vad exakt i artikeln vill du att vi ska läsa? Vad jag ser så pekar mycket i artikeln på att 30FPS inte alls är "silky smooth" oavsett person.

Typ denna snutt.

Citat:

Discovered by researcher Rufin vanRullen in 2010, this literally happens in our brains: you can see a steady 13 Hz pulse of activity in an EEG, and it’s further supported by the observation that we can also experience the ‘wagon wheel effect’ you get when you photograph footage of a spinning spoked object. Played back, footage can appear to show the object rotating in the opposite direction. “The brain does the same thing,” says Chopin. “You can see this without a camera. Given all the studies, we’re seeing no difference between 20hz and above. Let’s go to 24hz, which is movie industry standard. But I don’t see any point going above that.”

Jag antar att du inte upplever att det hackar när du kollar på film/TV? Som han nämner är standarden 24Hz alltså lägre än 30 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Typ denna snutt.
Jag antar att du inte upplever att det hackar när du kollar på film/TV? Som han nämner är standarden 24Hz alltså lägre än 30 FPS.

Liten, liten detalj, du kan inte jämföra film/tv med renderade spel av fler anledningar, den första och mest uppenbara är att du har ingen input lag på film från din input då du ej har input i film/tv. Det andra är att i film/tv så används extrema mängder motion blur vid hastiga rörelser för att minska upplevelsen av hackande rörelser som annars uppstår pga den låga bildfrekvensen. Det tredje är att moderna filmvisare har frame interpolation för att minimera hackandet av 23,976fps, det motverkar dock inte den extrema motionblur som används i film/tv.

Du kan jämföra med mobiler exempelvis, varför tror du touch och bildskärmar där har gått upp till 120Hz? Om ingen ser skillnad från 30 och upp så borde 30 räcka där då?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Typ denna snutt.
Jag antar att du inte upplever att det hackar när du kollar på film/TV? Som han nämner är standarden 24Hz alltså lägre än 30 FPS.

Skillnaden är tydlig. Mellan 30 och 60, 60 och 144. Om du sitter vid en 144+ monitor nång gång. Testa dra ner refreshraten till 60 Hz i Windows och låt muspekaren fara runt på skrivbordet. Sedan ställer du in 144 igen och gör samma sak.

Jag håller dock till viss del med om att just cities skylines kanske inte är ett spel som drabbas alltför allvarligt av lägre fps.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyathab:

Du kanske borde läsa på lite mera, ta denna artikel: https://www.pcgamer.com/how-many-frames-per-second-can-the-hu...

Så inser du snart att ja folk kan uppleva 30 FPS som "silky smooth". Att kalla det desinformation och sedan inte tillhandahålla någon form av fakta som backar upp "din" åsikt är bara idiotiskt.

För mig är 30 FPS helt okej, beroende på spelet. Vissa spel funkar det i, t.ex Civilization skulle jag inte märka om det kördes i 30 FPS mot 60 FPS, så länge FPS är jämn. Om jag visar någon en stillbild, inte sjutton kommer hen märka om den uppdateras 30 gånger per sekund eller 60 gånger per sekund. Det inte är inte förrns vi lägger till rörelse som saker och ting blir intressant, och där snabbare rörelser kräver fler uppdateringar för att det ska se jämnt och inte hackigt ut.

Helt korrekt när det handlar om fasta kameravinklar. Grejen är dock att en city-builder innehåller ju en hel del rörelse när du ska panorera kameran fram och tillbaka eller rotera runt kameran. Det är inte SimCity 2000 där du kan rotera kameran från 4 olika vinklar i en isometrisk projektion, det här är 3d-rendering med nära inpå full kamerarörlighet.

Självklart är det lite av ett lyxproblem att inte kunna driva ett sånt spel i 120 fps men det är inte på något sätt ett orimligt krav. Det gör inte spelet ospelbart på något sätt, men det är inte heller "silky smooth".

Permalänk
Medlem

För att förtydliga lite vad jag menar med "extrem motionblur" i film så kommer tre bilder, detta kommer från En rätt ny film i 4k Bluray, de första två bilderna är skådisar som inte rör sig, bild tre är skådisar som rör sig förbi kameran. Om man inte visste att det var Cruise & Atwell skulle man enkelt se det i bild nummer tre?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag begärde återbetalning från Steam, jag hade sett fram emot att de skulle släppa spelet och köpte det direkt när det släpptes.
Men det är så o-optimerat det kan bli, jag hann spela typ 20 minuter sen stängde jag ner spelet och bad om en återbetalning.
Spelet frös med jämna mellanrum 10-20 sekunder åt gången, bara man zoomade lite, eller när jag skulle bygga en väg.
Kan inte ens tänka mig hur illa det skulle varar om man fick till en lite större stad.
Och det är inte för att jag har dålig hårdvara, En AMD Ryzen 9 3950X, 32GB RAM, AMD Radeon RX 6800 XT.
På sådan hårdvara borde jag kunna spela en City Builder i 3440x1440 skärmupplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det andra är att i film/tv så används extrema mängder motion blur vid hastiga rörelser för att minska upplevelsen av hackande rörelser som annars uppstår pga den låga bildfrekvensen.

Mest för information: Du "använder" inte motion blur vid filminspelning vid 25/30 bilder per sekund... Det skapas automatiskt av rörelseoskärpan.
Vid datorrendrering/3d-grafik till film så skapar så klart mjukvaran simulerad rörelseoskärpa/motion blur.

Själva diskussion blir lite svår för många att förstå detta med 25/30 bilder per sekund och film. Många missar att film som är inspelad med tex 50/60 bilder per sekund (och spelar upp med 50/60 bilder per sekund) är mycket mer behagligare än film inspelad med 25/30 bilder per sekund.
Därför så tror en del att det räcker med 25/30 bilder per sekund i spel eftersom all normal film visas på detta idag.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Med tanke på grunden i detta spel så är jag faktiskt lite smått förvånad över att det inte kräver mer än vad det faktiskt gör. 🙂

Enda jag ångrar med köpet är att det är lite för lätt att fastna. Har redan lagt allt för många timmar i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Typ denna snutt.
Jag antar att du inte upplever att det hackar när du kollar på film/TV? Som han nämner är standarden 24Hz alltså lägre än 30 FPS.

Jag märker definitivt att det hackar när jag kollar film, inte nödvändigtvis alltid men garanterat när kameran sveper över landskap etc, speciellt i en biosalong. Men det är en felaktig jämförelse, då film har motion blur inbyggt (riktig motion blur via kamerans shutter speed, och inte den typen som spel brukar ha). Det är en markant skillnad när man ser Hobbitfilmerna i dess infilmade 48 fps, ett val som var mycket kritiserat när filmerna släppte. I denna videon är det, vad jag tror, endast 30 fps, men en är infilmad med lång shutter speed och den andra med väldigt låg, vilket påverkar motion blur. https://youtu.be/9tacNTkG0sw?si=k_VDPrSVkUJ5xgrg&t=352 Videon till höger är mycket mer ryckig jämfört med den till vänster, även om båda är samma fps. Men i ett spel, är det 0 i shutter speed, och det är ännu mer märkbart då.

Sedan går det inte att jämföra film och spel, som många andra redan har sagt. Att kolla på en video på 30fps är fine, men det är en helt annan grej att kunna styra vad som ses själv. Nästan alla touchtelefoner har haft 60fps sedan jättelänge, men det är markant skillnad att ändra mellan 120 och tillbaka ner till 60 fps. Jag har aldrig sett en 30fps mobil, men jag tror att den hade kännts något helt galet dålig att använda.