Veckans fråga: Kan du tänka dig att jobba med IT inom Försvarsmakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

min lön skulle halveras.. så jag tankar nej även om jag vill jobba för FM.

jaha , det säger ju inte mig så mkt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av trudelutt:

"Den här artikeln sponsras av Försvarsmakten"

Det var inte mycket till artikel. Hur mycket kostade den?

Det kommer fler artiklar och quiz – stay tuned

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av mc68000:

Jag förutsätter att redaktionen följer upp och gör en rejäl intervju med FM nu när de fått så många frågor/synpunkter/påståenden serverade på silverfat. Skulle verkligen vara intressant att läsa om ett "hemma hos" reportage. Men de kanske inte ens vill berätta vilket språk de programmerar i..

Det kommer. Frågan är startskottet på en serie artiklar och quiz.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tveksamt om de kan matcha lönerna.

Har känsla av att lönerna kommer höjas kommande åren... vilket är bra, men symptom på något dåligt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är lönerna inte ledande i branschen, men staten kanske inte ska vara det.
Alla som jobbar i FM säger ju ja till utlandstjänst, men att de ska skicka någon mot sin vilja känns ju inte troligt. Just nu har ju inte Sverige några insatser utomlands ändå.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Skrivet av SKab:

Alla som jobbar i FM säger ju ja till utlandstjänst, men att de ska skicka någon mot sin vilja känns ju inte troligt. Just nu har ju inte Sverige några insatser utomlands ändå.

Det känns sjukt och ett förlegat tankesätt när vi pratar om IT. Jag tänker mig personer som gör utlandstjänst och ska vara diskreta också bör vara en person som smälter in. En person som ser ut och beter sig som en riktig datanörd på alla sätt och vis kommer dra ögonen åt sig om den vistas i närheten av något känsligt.
Blir personen granskad så ska den inte heller ha en gedigen CV som utmärker sig, det finns risker att bli anklagad för något där det vanliga rättsväsendet ej gäller.

Med det sagt så tror jag seniorer inom IT inte behöver oroa sig så mycket att bli skickade till mindre säkra länder emot deras vilja. det som kan gälla är att åka på olika konferenser och liknande. Alltså helt ofarliga saker, egentligen samma sak som att åka inom landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Det är nog en standardskrivelse för alla som blir anställda. Det säger sig självt att man kanske inte behöver någon som är skitgrym på att konfigurera switchar i en eldstrid i Mosul. Du blir garanterat krigsplacerad också, men det är det ju många som blir inom staten.

Skrivet av Oneone:

Kollade lite på deras roller de söker, vore intressant att veta vad de betalar? eftersom det är statligt tänker jag.

Statens kaka är liten men säker.

Det största problemet med att jobba inom FM är att man nog blir lite låst i sin karriär. Det är ju inte direkt som om FM kastar upp sina hemliga system i Azure eller AWS medan resten av privata sektorn jobbar mer och mer mot molntjänster. Risk att du jobbar för FM i tio år och sen egentligen inte har någon relevant kunskap att komma med om du vill söka dig vidare direkt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det största problemet med att jobba inom FM är att man nog blir lite låst i sin karriär. Det är ju inte direkt som om FM kastar upp sina hemliga system i Azure eller AWS medan resten av privata sektorn jobbar mer och mer mot molntjänster. Risk att du jobbar för FM i tio år och sen egentligen inte har någon relevant kunskap att komma med om du vill söka dig vidare direkt sen.

Jag jobbar på ett företag med grejer som är för kännsliga för att använda några molntjänster. Det betyder inte stt kunskaperna är irrelevanta. Vi jobbar mot interna git-servrar m.m. Arbetssättet är det samma, bara annan infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Jag tror försvarsmakten är en bra arbetsgivare. Lönen är nog inte den bästa, det har den väl inte varit sedan 1700-talet om ens då, men av allt jag sett har man troligen en ganska trygg anställning sålänge världen är otrygg. När det blir fred och försvarsanslagen minskar brukar en tjänst inom försvaret ses som god merit att söka vidare på in i civila sektorn och ganska fina arbeten där.

Jag är nog för gammal för det numera, jag var inom radio då det begav sig i skarven kring 70-80 talet, då höll man fortfarande på med t.ex telegrafi, men det må väl ändå höra till historien numera? Det vore faktiskt intressant att få göra ett studiebesök på t.ex en försvarshögskola e.dyl och få en uppdatering om hur det inom försvaret numera. Blev elektronikreparatör istället, skiftat över via IT och nu lite andra saker. Skulle det finnas rimliga tjänster i norrlands inland är jag inte helt ointresserad. De behöver säkert nån fler general

Permalänk
Medlem

Röstade ja. Har emellertid hört från tidigare anställda att de har ett ganska starkt blame game på individuella fuckups så kanske inte är jättebra arbetsmiljö där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Det är en typisk "Alla har en skyldighet att göra si, men det är jävligt sällan någon som inte vill faktiskt blir beordrad att göra det - särskilt som civil. Det vet man direkt relaterat till tjänsten man sysslar med i så fall.
Det är, i den absoluta majoriteten, något som man har för att om det skulle skita sig rejält så ska man väl kunna skicka sin avdelning till Norge av förekomliga skäl. Typ

Spontant bör ju någon som jobbar inom IT aldrig behöva lämna arbetsplatsen, om man nu inte aktivt söker sig dit.

Edit*
Kan ju f.ö tillägga att den skyldigheten finns väl mer eller mindre på alla jobb...?
"Du behöver åka till en kund i Polen för att sparka igång dem" är ju samma sak, rent krasst...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Det är en typisk "Alla har en skyldighet att göra si, men det är jävligt sällan någon som inte vill faktiskt blir beordrad att göra det - särskilt som civil. Det vet man direkt relaterat till tjänsten man sysslar med i så fall.
Det är, i den absoluta majoriteten, något som man har för att om det skulle skita sig rejält så ska man väl kunna skicka sin avdelning till Norge av förekomliga skäl. Typ

Spontant bör ju någon som jobbar inom IT aldrig behöva lämna arbetsplatsen, om man nu inte aktivt söker sig dit.

Edit*
Kan ju f.ö tillägga att den skyldigheten finns väl mer eller mindre på alla jobb...?
"Du behöver åka till en kund i Polen för att sparka igång dem" är ju samma sak, rent krasst...

När det gäller åka utomlands så vet jag folk som med helt vanliga It jobb som mer eller mindre har tvingas åka utomlands, oftast bara grannländer men ibland längre bort.
Det är så himla enkelt att företag har en arbetsuppgift att göra, den aktuella personen har kompetens, om man inte vill göra arbetet där så räknas det lite som arbetsvägran. Men nu pratar vi inte om länder i konflikter.

Sunt förnuft gäller dock. Är man en nätverkstekniker på fält, så självklart kan man få åka ut på fältjobb. Är man däremot IT utvecklaren som sitter i en källare hela dagarna, så lär man få sitta kvar där hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Det beror helt på vilken befattning. Det bör stå tydligt i annonsen.
Utlandstjänst var vanligare förr. Men nu är fokuset uttalat "Försvara Sverige" och det gör vi; på hemmaplan

Visa signatur

- Huawei Matebook X PRO Signature Edition (2018)
- 32" VA. Mission SG. 2k. 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Röstade ja. Har emellertid hört från tidigare anställda att de har ett ganska starkt blame game på individuella fuckups så kanske inte är jättebra arbetsmiljö där?

Vid ett besök gjorde SÄPO tillslag och "intervjuade" en utvecklare. Vi tog tidig lunch för att slippa risken att korsa deras vägar För övrigt kul hur man omedelbart anar dessa säkerhetskillar, de smälter på något osvikligt sätt inte alls in i miljön. Vid mitt enda besök på nationalmuseum så hamnade först en, sedan ytterligare en, kille i mitt blickfång. Först någon halvminut senare lade jag märke till Carl Bidlt som noga betraktade en tavla. Då trillade polletten ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jag förutsätter att redaktionen följer upp och gör en rejäl intervju med FM nu när de fått så många frågor/synpunkter/påståenden serverade på silverfat. Skulle verkligen vara intressant att läsa om ett "hemma hos" reportage. Men de kanske inte ens vill berätta vilket språk de programmerar i..

Har för mig att när man analyserade Stuxnet så hittade man delar där maskinkoden inte matchade någon känd kompilator, och det fanns även något argument för att man använt ett eget högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Med rätt arbetsuppgifter och förutsättningar att få lov att göra på mitt sätt så kanske. Jag är lite bortskämd att vara ensamt ansvarig där jag är idag och ersättningsnivån jag har idag är antagligen högre än vad en myndighet är villig att betala.

Utan att ha jobbat här så skulle jag gissa att personal inom IT måste följa stela och tråkiga policys för det är beslutat så och inte för att det nödvändigtvis är det bästa för organisationen. Jag skulle antagligen bli galen om det är på detta sätt. Det är ju väldigt lite utrymme för individen på myndigheter, och mera att alla ska göra samma sak, och vara lika gråa, och helst inte sticka ut i mängden. Hålla käft och lyda helt enkelt. Frugan jobbar för polisen så jag får ju höra hur de exempelvis är där.

Men som sagt med rätt förutsättningar och att mitt antagande ovan är helt fel så varför inte. Men det känns lite som önskedrömmande. 😅

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

För övrigt kul hur man omedelbart anar dessa säkerhetskillar, de smälter på något osvikligt sätt inte alls in i miljön. Vid mitt enda besök på nationalmuseum så hamnade först en, sedan ytterligare en, kille i mitt blickfång. Först någon halvminut senare lade jag märke till Carl Bidlt som noga betraktade en tavla. Då trillade polletten ner.

Det låter ju iofs inte så konstigt. De har som jobb att hålla koll på människorna runt omkring medans de flesta andra besökarna nog är där för att titta på konsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Med rätt arbetsuppgifter och förutsättningar att få lov att göra på mitt sätt så kanske. Jag är lite bortskämd att vara ensamt ansvarig där jag är idag och ersättningsnivån jag har idag är antagligen högre än vad en myndighet är villig att betala.

Utan att ha jobbat här så skulle jag gissa att personal inom IT måste följa stela och tråkiga policys för det är beslutat så och inte för att det nödvändigtvis är det bästa för organisationen. Jag skulle antagligen bli galen om det är på detta sätt. Det är ju väldigt lite utrymme för individen på myndigheter, och mera att alla ska göra samma sak, och vara lika gråa, och helst inte sticka ut i mängden. Hålla käft och lyda helt enkelt. Frugan jobbar för polisen så jag får ju höra hur de exempelvis är där.

Men som sagt med rätt förutsättningar och att mitt antagande ovan är helt fel så varför inte. Men det känns lite som önskedrömmande. 😅

Det där håller nog på att ändras lite granna, som tur är.
Om vi på riktigt ska möta verkliga cyberhot så måste vi våga tänka utanför boxen och då behövs individer som sticker ut eller som iafall inte följer strömmen
Med det sagt, vi använder datasystem, där om du genvägar kanske äventyrar systemets säkerhet och röjer uppgifter. Så det blir en fin balansgång.

Visa signatur

- Huawei Matebook X PRO Signature Edition (2018)
- 32" VA. Mission SG. 2k. 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag har i flera månader i princip dagligen fått annonser i mina flöden om "vill du vara med och skydda Sverige? sök hit till FRA" typ. Men det finns inte en chans att jag skulle klara någon bakgrundskontroll så det känns tämligen onödigt att få dessa riktade annonser.

Om möjligheten fanns så absolut, det hade kanske varit roligt. Men realistiskt sätt så finns det inte ens chans att jag skulle vara godkänd att jobba där.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag förstått det rätt så krävs det att alla anställda på försvaret behöver gå med på att kanske skickas utomlands på uppdrag. Det skulle vara min största anledning att skippa det

Du kan vara militärt anställd eller civilt anställd. Olika villkor.

Jobbade med IT i fält (nätverkstekniker för staben i skogen) under Kosovokriget och blev ombedd att åka ner. Jag tackade nej och gjorde sedan andra saker istället.

Men arbeta för en myndighet med deras sega byråkrati, hårda toppstyrning och uppdrag som totalt förändras pga ny regering tillträder? Stort nej tack. Lönen gör ju inte sitt heller...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag hade gärna jobbat på Försvarsmakten!

Tyvärr är statliga löner för låga, jag har redan jobbat statligt och fick en betydande löneökning vid bytet från offentlig till privat sektor. Då gick jag inte till något löneledande start-up heller, utan från en helt vanlig svensk myndighet till ett helt vanligt svenskt industriföretag.

Har ingen lust att gå ner i lön igen, även om jag ibland kan sakna de samhällsbärande uppdragen offentlig sektor har. Kanske att det blir aktuellt igen när man närmar sig 50 och inte ”behöver” pengarna lika mycket, men jag har ändå 20 år kvar dit.

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är nog en standardskrivelse för alla som blir anställda. Det säger sig självt att man kanske inte behöver någon som är skitgrym på att konfigurera switchar i en eldstrid i Mosul. Du blir garanterat krigsplacerad också, men det är det ju många som blir inom staten.

Statens kaka är liten men säker.

Det största problemet med att jobba inom FM är att man nog blir lite låst i sin karriär. Det är ju inte direkt som om FM kastar upp sina hemliga system i Azure eller AWS medan resten av privata sektorn jobbar mer och mer mot molntjänster. Risk att du jobbar för FM i tio år och sen egentligen inte har någon relevant kunskap att komma med om du vill söka dig vidare direkt sen.

mja jag vet inte riktigt om jag håller med, för att du du jobba med säkerhet så jobbar du inte direkt med 10 år gammal teknik, står även att det blir endel resande i jobbet så gissar på endel säkerhetskonferencer med mera. Så teknikmässigt är det nog lungt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag jobbade i Försvarsmakten i drygt tio år som yrkesmilitär. Lite insatser under bältet och så också under den tiden. Inte inom IT då förvisso, utan mer... Operativt.

Världens roligaste jobb, med världens sämsta arbetsgivare.
Ungefär så skulle jag sammanfatta det.
Otroligt dålig personalpolitik. Katastrofalt, rent ut sagt. Och då har jag inte ens tagit med lönen i det omdömet, för det förtjänar att nämnas i särskild ordning hur dåligt betalt det var.

Men satan vad roligt det var. Saknar det emellanåt. Sen minns hur jag man blev kissad i ansiktet i personalfrågorna, och då inser jag hur bra jag har det på nuvarande jobbet istället.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är en typisk "Alla har en skyldighet att göra si, men det är jävligt sällan någon som inte vill faktiskt blir beordrad att göra det - särskilt som civil. Det vet man direkt relaterat till tjänsten man sysslar med i så fall.
Det är, i den absoluta majoriteten, något som man har för att om det skulle skita sig rejält så ska man väl kunna skicka sin avdelning till Norge av förekomliga skäl.

Kan du möjligen skriva om det där så det blir begripligt ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan du möjligen skriva om det där så det blir begripligt ?

"Det är osannolikt att man blir tvingad att resa utomlands."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bara jag som blir nyfiken på hur SweClockers verifierat att kunden verkligen är (den svenska) Försvarsmakten?

Permalänk
Medlem

Nej, absolut inte. Jag avskyr de tramsiga hierarkierna, formaliteterna och den i många fall löjligt överdrivna hemlighetsmentaliteten (det finns absolut saker som behöver vara hemliga, men inte i närheten så mycket som man håller på med i dag). Dessutom avskyr jag hela myndigheten eftersom de förstör för landet genom att helt grundlöst motarbeta vindkraft. Om de har problem med radarn så får de flytta radarn. Har de problem att flyga lågt får de flyga högre just där. Svårare är det faktiskt inte.
Så nej, militären är den absolut sista arbetsplatsen i Sverige jag skulle kunna tänka mig att arbeta på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bara jag som blir nyfiken på hur SweClockers verifierat att kunden verkligen är (den svenska) Försvarsmakten?

Da.

Permalänk
Medlem

Ja, men med tanke på hur lite alla jag känner inom försvarsmakten tjänar så känns det inte relevant jämnfört med vad civila marknaden betalar för it-tjänster

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Deras sida för "lediga tjänster" står bara och tuggar för mig. De hade nog behövt någon som kan fixa det (:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11