Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det som gör mig mest förbannad är när man är på restaurang/hotell och de inte har smör till brödet, utan bara erbjuder margarin. Är lätt en anledning att aldrig gå tillbaka dit!.

Du kan säkert begära in äkta smör om du bara säger till.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Enda gången jag inte har smör på mackan har jag kavli räkost eller baconost på.
Bregott extrasaltat måste det vara med

Smör och räkost.

Permalänk
Medlem

Beror vad jag har för pålägg.
Är det nån typ av mjukost, kaviar eller pickles så kör jag utan.
Annars kör jag alltid med smör.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Fast den där studien är knappast vetenskap. Det är en teori. 10 år gammal. Det finns nyare studier som visar att ex mängden salt inte har något samband med cancer osv. Så ta studien med en nypa salt

Själv äter jag smör på mackan ibland, beror lite på pålägg. Är inte svårt att bre om man låter det stå framme. Går bra att ha smör framme en vecka.

”Numer innehåller margarin i princip inget industriellt bildat transfett. I smör och matfettsblandningar som innehåller smör kan det finnas upp till 2-3 gram naturligt förekommande transfett per 100 gram”.

Är det därför Livsmedelsverksamhet rekommenderar lättmargarin istället för transfettsmör? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Problemet med magarin, bagerimagarin eller Becel som ibland fins på hotell och restauranger och kallar det för 'smör' är att smaken är helt hemsk och förstör allting - chokladbollar på bagerimagarin är i stort sett oätbara IMHO pga. att smaken slår igenom allt och har också en hemsk oljighet...

Förr i tiden var det lag på att all margarin skulle ha stärkelse inblandat i sig för att man skulle kunna skilja på smör och margarin med en jod-prov för att förhindra att margarin salufördes som smör till smörpris då det var mycket billigare att tillverka än smör - själv behöver jag bara smaka för att skilja på margarin och smör - för margarin har inte det som är det viktiga för smörsmaken - smöroljan, plus att den har en hemsk bismak...

I stekpannan använder jag Arlas smör och rapsolja och det är samma sak där att smöroljan är en viktig smaksättare och rapsoljan är det som fyller på med mera omättade och fleromättade fettsyror än annars som rent smör. Margarin är en raffinerad och vätehärdad vegetabilisk olja för att den skall bli fast till strax över rumstemperatur - så det är en processad vegetabilisk olja, och processad olja/fett anses av många är något som bör undvikas...

Vill man ha fast fett som närmast garanterad har väldigt låg halt av omättade och fleromättade fettsyror så är kokosfett och kakaosmör något man kan lägga i sin stash - för det härsknar i princip aldrig någonsin liksom äkta choklad med äkta kakaosmör och kan ligga i lager i 20 år utan problem då många nöt och fröoljor från frön som är tänkta att kunna ligga länge innan de gror har en fettblandning med bara lite andel omättade och fleromättade kolväten då just dessa oxideras lätt av luften (och påhejade av olika enzymer) och härsknar fort - även i frysen.

Smör härsknar sakta även i frystemperatur så dessa smörpaket bör inte ligga i frysen allt för länge utan omsättning innan det börja lukta mindre angenämt. Det fins anledning varför äkta smör har förpackats i metallfolie väldigt länge och det är för att minska syreinträngningen och därmed hålla nere härskningstakten. Dock så ha ej värmebehandlad smör enzymer i sig som ökar på härskningstakten (även i frys) än dito värmebehandlad (Klarifierat) smör eller produkter som ghee..

Härsket fett är så ohälsosamt för oss att evolutionen har fått fram ett luktsinne som gör att vi känner av härsket fett som något oaptitligt även i väldigt små halter och det fanns anledning varför importen av olika kryddor under medeltiden och framåt var så angeläget då det delvis var till för att dölja den härskna doften i saltade matvaror för att kunna äta mat med härsken fett - inte för att det var nyttigt, utan för att alls överleva genom vintern...

Det som är problem med vegetabiliska oljor i tex frityroljor med hög andel omättade och fleromättade oljor är att de härsknar av värmen ganska fort - men problemet är att den härskna (oxiderade) fettet varnar inte med sin lukt även om den härskna fettsyran är lika skadlig som fetterna som lukta härsket. - därför använde man länge ister som tål att hållas varm väldigt länge innan det blev dåligt för att tex. fritera pommes frites innan man hittade dugliga ersättningar med blandning av olika vegetabilsik oljor då även istersmaken var viktig del, men vegetabiliska oljor medför också att frityoljan måste bytas mer ofta eller har större mängd med antioxidanter för att klara hettan i längre period utan att bli ohälsosam.

Antar att jag är van eller nåt efter att ha ätit det i 8 år för Becel i riktigt gott Men tack för historian

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av geson:

Har slutat helt med mackor pga hur onyttigt det är.
Smör däremot, riktigt smör gjort på 100% grädde (ingen rapsolja eller annan vegetabilisk olja), där går det åt mellan 400-800g i veckan plus 300g talg plus minst 1kg bacon.

Men jag äter livsmedelsverkets veckliga reckommendation av rött kött 1 till 2 gånger om dan

Jag skickade nyss orosanmälningar på dig till både Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket... de lär ordna hjälpen du behöver för att ta dig ur animalie-träsket !1!!
Stay strong, You can do it! 👍

(J/K 😉)

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Allt bröd i butikerna är gjort på fibrer och kolhydrater (och mediokert protein som kroppen dessutom har svårt att ta upp). Våra kroppar är designade som så att den får panik när kolhydrater(sockerarten glukos) dyker upp och gör allt den kan för att arbeta bort dem såfort som möjligt innan de orsakar skada. Därför det är kroppens primära energikälla då det skadar oss om vi inte omvandlar det fort till nåt annat.

Fetter och proteiner orsakar inte denna enorma skada vartän de är i kroppen. så bacon är mycket mycket hälsosammare än allt bröd.

Påtal om fruktsocker som ingen pratat om. Fruktsocker finns i växters fortplantningsdel tillsammans med fröer (äpplen, ananas, banan osv), ingen annanstans i plantan/träden.
Fruktsocker har samma funktion hos växter som hos djur. Fruktsocker finns endast i människokroppen tillsammans med spermierna. Fruktsocker används för att de flesta bakterier endast kan äta glukos, och inte fruktos.

tror du på allt du ser på youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

haha länkar till en blogg som förutom att försöka tjäna pengar på det (säljer varor på temat) inte ens tar upp något argument annat än 'egentligen finns inte tillräckligt bra forskning' och refererar till en väldigt flummig undersökning av cancerartiklar samt ett BMI test med endast 83 pers där de förutom smöret även hade olika dieter.

this !

Skrivet av Rickosaurus:

Smör på mackan är ett måste!, och det är så klart bara Bregott som gäller.

and THIS !!

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Äter knäckebröd. Med laktosfritt smör och Herbamare som pålägg.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Aldrig smör på mackan förutom på fredagar på kneget när det är fredagsfrukost med buffe framdukat. Då åker smöret på rejält.

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk

Gillar inte smaken eller konsistensen på smör, Bregott eller margarin i fast form. I smält form däremot går alla tre bra på mackan.

Brukar bara köpa riktigt smör, mestadels då jag tycker det smakar bättre när jag bakar.

Permalänk
Medlem

Väldans vad triggande det verkar vara för folk att de använder en matfettsblandning istället för smör! Inget fel med det, gör det själv - även om jag ibland roterar in margarin eller andra matfettsblandningar. Så långe det är gott och smidigt.

Vill minnas när Valio lanserade sitt smör för smörgås och jag köpte det för att testa - och det var stenhårt direkt ur kylen. Insåg då att finnarna hade sålt mig äkta vara.

Sen har vi en liten fånig debatt om att en matfettsblandning som innehåller smör är smör - blir som att argumentera att fanta är juice.

Permalänk

Upptäckte för en månad sedan att jag gått upp typ 4kg, då slutade jag med smör på mackan bland annat. Har iallafall inte gått upp mer sedan dess och kanske tillochmed gått ner något kg. Men för smakens skull, utan tvekan JA. Helg-frallan har definitivt smör.

Permalänk
Medlem

Nu äter jag väldigt sällan mackor överlag men jag tycker det är intressant hur många tycker att just smör är ett måste, men det är ok att variera de andra påläggen. När jag väl äter mackor så gör jag iofs. ofta lite mer "fancy"-mackor, men jag kombinerar oftast två "pålägg" som passar.

Exempel är smör+ost, färskost+skinka, mayo(med lite senap) och kalkon, Olivolja+serrano, eller avokodo+vad som helst

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Javisst, det går ju att kalla vad som helst för vad som helst. Men Bredgott är inte smör bara för det. Särskilt inte "Mellan". Läs på innehållsförteckningen, där står vad det fan faktiskt är, dvs du brer på ett tjockt lager tvivelaktiga oljor och vatten. Grattis!!!

Smör.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men gör du inte lite samma sak nu?
Du proklamerar ganska högljutt att du minsann inte är vegan för alla och hur fel veganer gör osv - utan att någon frågat eller tagit upp det.
Jag tänker att tråden handlade om något annat här egentligen.

(Jag har ingen specialkost alls heller så jag äter säkert likt dig)

Lite problem med läsförståelsen? Det är ju klart skillnad att på arbetet påtala att man är vegan och ni andra som inte är veganer är fel, än att sitta här på ett forum och beklaga sig. Det förstnämnda påverkar arbetsmiljön och såvida du inte jobbar på Sweclockers så är det bara ett forum.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av fiskebulle:

Priskänsliga eller rädda för kalorier?

Tror mest det blivit för dyrt.
Arbetare äter inte mög som lätta eller liknande plast med kemisk "smörsmak".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sjukt. Skulle aldrig avstå smöret på mackan. Vad är det för anarkister?! 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

På fullaste allvar tar jag alla dagar i veckan hellre nybakat bröd med smör på framför alla former av godis, glass, chips etc.
💖

Permalänk
Medlem

Leverpastej och smörgåsgurka <3

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Kelthar verkar vara anhängare av en grupp som tror att olja från växter är livsfarliga och animaliska fetter är det enda man ska äta. Rolling stone - Why Is the Right So Obsessed with Seed Oils?

Hehe, jag äter bregott ibland. Var fick du det ifrån? Du kanske ska läsa om citatkedjan? Har jag någonsin hållt med eller har jag bara frågat frågor och skojat?

Ska jag då bete mig likadant som dig och säga att du verkar vara en anhängare till en grupp där alla har mentala handikapp? Det är väl inte varit snällt att anklaga andra utan grunder?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Jag tar smöret, men väljer bort mackan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swelurker:

Jag tar smöret, men väljer bort mackan.

Väldigt LCHF.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tazok:

På fullaste allvar tar jag alla dagar i veckan hellre nybakat bröd med smör på framför alla former av godis, glass, chips etc.
💖

This!

Jag var på kalas i helgen som gillar att baka. Hon hade gjort flera superbra tårtor och bullar.
Men hon hade också gjort - jag tror världens bästa surdegsbröd med vallmofrön och valnötter.

Det var mackor med smör jag tryckte i mig där!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Som liten så hade vi ett bageri rätt nära och ungsfärska frallor... <insert homer drooling> Behövs helt enkelt ingeting till dom, mjuka, fortfarande varma och... <insert homer drooling again>. Men allt som är "prefab" måste ha nån form av glidmedel... Smör oftast det vanligaste då, då de goda sakerna tar slut först...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

”Numer innehåller margarin i princip inget industriellt bildat transfett. I smör och matfettsblandningar som innehåller smör kan det finnas upp till 2-3 gram naturligt förekommande transfett per 100 gram”.

Är det därför Livsmedelsverksamhet rekommenderar lättmargarin istället för transfettsmör? 😉

Nej enligt Livsmedelsverket beror rekommendationen på att margarin innehåller Omega-3 och Omega-6. Det kan man få i sig på annat sätt också

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Alltid, det som är billigast av de "riktiga", dvs. Gårdsgoda då Bregott ofta är dyrt, men vid kampanjer så blir det alltid Bregott. Aldrig lättmargarin, inte ens om smöret är slut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det varierar på vad jag har på mackan. Med tyo marmelad eller kaviar har jag det inte. Ibland köper jag bredbart margarin istället.

Permalänk
Medlem

Bröd utan smör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tror mest det blivit för dyrt.
Arbetare äter inte mög som lätta eller liknande plast med kemisk "smörsmak".

Hur tänkte du? Antar att de äter mackor med pålägg och det är betydligt dyrare än den mängd fett du brer på. Skinka, korv och ost är i vilket fall inte billigt när du bryter ner det till per macka.