Permalänk
Medlem

Jag kör alltid Philadelphia ost, tycker det blir godast. (ja de blir ost på ost ibland )

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Jag drar på annat gött istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alltid smör (mest Bregott).

Det bör du sluta med.

https://tyngre.se/artikel/forskning/smor-eller-margarin-vad-a...

Permalänk

TLDR; skippa brödet och ät resten!

Använde ”Sök” men hittade inte något inlägg med detta.

Bröd med smör? Ibland.

Men bäst form upplever jag att magen får… om man skippar brödet och äter det andra.

Permalänk
Medlem

Fast den där studien är knappast vetenskap. Det är en teori. 10 år gammal. Det finns nyare studier som visar att ex mängden salt inte har något samband med cancer osv. Så ta studien med en nypa salt

Själv äter jag smör på mackan ibland, beror lite på pålägg. Är inte svårt att bre om man låter det stå framme. Går bra att ha smör framme en vecka.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Inte smör, men äter mycket margarin. Rikligt skall det vara, så kallat "tandsmör", så det blir tandmärken i. Då är det lagom och riktigt gött

Permalänk
Medlem

Riktigt smör som oftast återfinns i pappersfolie utan tillsatser som gör det enklare att bre.
Skär upp en bit och låt mjukna i rumstemperatur i typ en timme.
Avnjut med nybakat bröd, kanske är bland det godaste som finns 🙂

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har börjat mixa eget:
250g smör
2dl rapsolja
1/2dl vatten
1tsk salt

Värm smöret så det är mjukt/rumstempererat
Stavmixer i en bunke till jämn massa
Häll i en bytta som du vill ha det i
In i kylen över natten

Skrivet av ztenlund:

Den innehåller väl det som det står. Produkter av Bregott-typ görs genom att man utgår från smör och arbetar in rapsolja (det var annan olja från början dock) och lite vatten (rapsolja är ju fetare än smör). Jag har inte prövat, men rent principiellt kan man göra det här hemma också. Frågan är väl mer huruvida utformningen kan anses vilseledande eller inte genom att smör är för dominerande. Jag vet inte om det är prövat.

Även på Bregott står det, fast i mycket mindre stil "Smör, rapsolja och en nypa salt" på locket, medan varumärket är dominerande.

Länkar in det jag gjort hemma senaste månaderna

Lite mindre salt funkar fint, en hel tsk är ganska väl saltat, beroende på hur mjukt man vill ha det så kan man minska oljan också

En halv sån kloss och blanda med mixer:

Tar bara någon minut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Länkar in det jag gjort hemma senaste månaderna

Lite mindre salt funkar fint, en hel tsk är ganska väl saltat, beroende på hur mjukt man vill ha det så kan man minska oljan också

En halv sån kloss och blanda med mixer:
<Uppladdad bildlänk>

Tar bara någon minut:
<Uppladdad bildlänk>

Blir intresserad av att testa, antar att du använder raffinerad rapsolja då jag kan tänka mig att smaken inte blir den bästa med kallpressad rapsolja.
Nu har jag riktigt smör där en bit läggs i en glasskål med trälock i rumstemperatur som används på mackan vilket alltid är bredbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag bytte till olivolja för några år sedan. Lite nyttigare fettsammansättning och nästan lika gott. Är jag på semester så är det bregott igen dock!

Edit: För de som vill testa rekommenderar jag varmt Coop Änglamark olivolja för de har en kork som gör att man lätt kan droppa lagom mycket olja på en macka.

Håller med om att Änglamarks är fin särskild den italienska. Ska tydligen vara bland de få som har riktig extra virgin. Men de skiftar för mig mellan smör och olivolja. Ibland är det nice med båda

Många som får för sig att Bregott är = smör men det är inte smör badumtss..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Blir intresserad av att testa, antar att du använder raffinerad rapsolja då jag kan tänka mig att smaken inte blir den bästa med kallpressad rapsolja.
Nu har jag riktigt smör där en bit läggs i en glasskål med trälock i rumstemperatur som används på mackan vilket alltid är bredbart.

Ingen speciell rapsolja hittills, en av de billigare i butiken. Men det går nog att testa sig fram

Har inte haft något att klaga på ännu. En gång var det lite för salt, en gång lite för hårt, en annan lite för lite salt

Man får testa sig fram… kanske testar olivolja nästa varv?

Permalänk
Medlem

Bregott mellan på allt. Tjockt lager också. Och man kallar Bregott för smör oavsett vad fan det tekniskt sett är.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

haha länkar till en blogg som förutom att försöka tjäna pengar på det (säljer varor på temat) inte ens tar upp något argument annat än 'egentligen finns inte tillräckligt bra forskning' och refererar till en väldigt flummig undersökning av cancerartiklar samt ett BMI test med endast 83 pers där de förutom smöret även hade olika dieter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Bregott mellan på allt. Tjockt lager också. Och man kallar Bregott för smör oavsett vad fan det tekniskt sett är.

Bregott vatten

Permalänk
Medlem

Jag följde läkarens råd och gick över till Becel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det heter Bregott och är gott...

Säger du ja. Och det beror antagligen på att det innehåller en del smör.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Smör på mackan är ett måste!, och det är så klart bara Bregott som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roltan:

Inte smör, men äter mycket margarin. Rikligt skall det vara, så kallat "tandsmör", så det blir tandmärken i. Då är det lagom och riktigt gött

Problemet med magarin, bagerimagarin eller Becel som ibland fins på hotell och restauranger och kallar det för 'smör' är att smaken är helt hemsk och förstör allting - chokladbollar på bagerimagarin är i stort sett oätbara IMHO pga. att smaken slår igenom allt och har också en hemsk oljighet...

Förr i tiden var det lag på att all margarin skulle ha stärkelse inblandat i sig för att man skulle kunna skilja på smör och margarin med en jod-prov för att förhindra att margarin salufördes som smör till smörpris då det var mycket billigare att tillverka än smör - själv behöver jag bara smaka för att skilja på margarin och smör - för margarin har inte det som är det viktiga för smörsmaken - smöroljan, plus att den har en hemsk bismak...

I stekpannan använder jag Arlas smör och rapsolja och det är samma sak där att smöroljan är en viktig smaksättare och rapsoljan är det som fyller på med mera omättade och fleromättade fettsyror än annars som rent smör. Margarin är en raffinerad och vätehärdad vegetabilisk olja för att den skall bli fast till strax över rumstemperatur - så det är en processad vegetabilisk olja, och processad olja/fett anses av många är något som bör undvikas...

Vill man ha fast fett som närmast garanterad har väldigt låg halt av omättade och fleromättade fettsyror så är kokosfett och kakaosmör något man kan lägga i sin stash - för det härsknar i princip aldrig någonsin liksom äkta choklad med äkta kakaosmör och kan ligga i lager i 20 år utan problem då många nöt och fröoljor från frön som är tänkta att kunna ligga länge innan de gror har en fettblandning med bara lite andel omättade och fleromättade kolväten då just dessa oxideras lätt av luften (och påhejade av olika enzymer) och härsknar fort - även i frysen.

Smör härsknar sakta även i frystemperatur så dessa smörpaket bör inte ligga i frysen allt för länge utan omsättning innan det börja lukta mindre angenämt. Det fins anledning varför äkta smör har förpackats i metallfolie väldigt länge och det är för att minska syreinträngningen och därmed hålla nere härskningstakten. Dock så ha ej värmebehandlad smör enzymer i sig som ökar på härskningstakten (även i frys) än dito värmebehandlad (Klarifierat) smör eller produkter som ghee..

Härsket fett är så ohälsosamt för oss att evolutionen har fått fram ett luktsinne som gör att vi känner av härsket fett som något oaptitligt även i väldigt små halter och det fanns anledning varför importen av olika kryddor under medeltiden och framåt var så angeläget då det delvis var till för att dölja den härskna doften i saltade matvaror för att kunna äta mat med härsken fett - inte för att det var nyttigt, utan för att alls överleva genom vintern...

Det som är problem med vegetabiliska oljor i tex frityroljor med hög andel omättade och fleromättade oljor är att de härsknar av värmen ganska fort - men problemet är att den härskna (oxiderade) fettet varnar inte med sin lukt även om den härskna fettsyran är lika skadlig som fetterna som lukta härsket. - därför använde man länge ister som tål att hållas varm väldigt länge innan det blev dåligt för att tex. fritera pommes frites innan man hittade dugliga ersättningar med blandning av olika vegetabilsik oljor då även istersmaken var viktig del, men vegetabiliska oljor medför också att frityoljan måste bytas mer ofta eller har större mängd med antioxidanter för att klara hettan i längre period utan att bli ohälsosam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Bregott mellan på allt. Tjockt lager också. Och man kallar Bregott för smör oavsett vad fan det tekniskt sett är.

Javisst, det går ju att kalla vad som helst för vad som helst. Men Bredgott är inte smör bara för det. Särskilt inte "Mellan". Läs på innehållsförteckningen, där står vad det fan faktiskt är, dvs du brer på ett tjockt lager tvivelaktiga oljor och vatten. Grattis!!!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Smör på mackan är ett måste!, och det är så klart bara Bregott som gäller.

Bre på ordentligt då, inte mycket smör i Bredgott!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är väl ingen som köper margarin? Typ Lätta och dylikt. De allra flesta lär väl köra Bregott, vilket inte är margarin utan smör som gjorts lättare att bre med ett litet tillskott av olja.

En litet litet tillskott på 41%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

En litet litet tillskott på 41%.

Beror på vilken sort vi pratar om, men det är större andel smörfett än rapsolja i den vanliga, det är inte 41% rapsolja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

hade alltid bregott extrasaltat förut, numera har jag slutat med det och även pålägg fasades ut, kör ibland knäckebröd utan någonting på

priset är boven, allt har blivit så förbannat dyrt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Har tyvärr stött på ett antal veganer på arbetsplatser, kan vara dessa också.

OT så likt religion vill jag inte ha något nedtryckt i min hals, var gärna vegan eller vad du vill men spring inte runt och berätta att du minsann är vegan och att alla andra gör fel osv.

Kan du ärligt säga att du aldrig någonsin försökt berätta om dina egna värderingar eller åsikter när det kommer till religion, politik eller annat? Varför får man inte säga att man är vegan, blir du så oerhört kränkt av att någon valt bort kött? Jag vill minsann inte höra att AMD är bättre än Intel, är det OK att säga då?

Sen finns det gränslösa personer såklart som inom allt annat, som inte förstår att man inte vill diskutera veganism. Men det är väl extremt sällsynt, stöter i princip aldrig på det å då känner jag ändå flertalet veganer och vegeterianer. Den här "macho" kulturen att hata på människor som valt bort kött (jag älskar kött, ska tilläggas. Åt nyss kött från två olika djur) är bara töntig tycker jag. Känns lite gubbsjuka över det hela.

Ontopic: Jag har smör eller annat likvärdigt på, blir för torrt annars.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Inte sedan jag hade ett lager med många cm smör på mackan in min barndom.

Permalänk
Medlem

Jag väljer bort det enbart för att jag inte orkar smöra mackan.

Skrivet av fiskebulle:

Priskänsliga eller rädda för kalorier?

Lathet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Priskänsliga eller rädda för kalorier?

Det är godare utan. Äter ofta smör i övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Jag lägger ofta ketchup istället. Billigare, färre kalorier, och passar bra med lök&peppar på smörgåsar.

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Sötast

Smör? Ni menar väl Lätta? Klart man äter Lätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alltid smör (mest Bregott).

Japp! Antingen Bregott eller "ritkigt" smör. Matgarin o andra hälso-varianter funkar inte för mig.

I vissa fall så kan smöret på mackan bli överflödigt, t.ex om man man dricker vin o desertar med bröd. Då är smör förbjudet. Men på frukost-mackan är det smör som gäller!