Permalänk
Medlem

Form på skrivbordet?

Vilken skrivbordsform är bäst och varför?

Är på jakt efter nytt och är lite osäker på vilken form man bör köpa på bordsskivan.

Permalänk
Medlem

Så stort som du har plats till, Och då får platsen avgöra formen. Enligt min mening

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hörnskrivbord om du inte är i behov av bra ljud från högtalare, högtalare nära väggen i ett hörne är inte optimalt.

Annars skrivbord med maguttag, så djup skiva du kan få plats med och få tag på. Har en 100cm djup skiva med skärmen platt mot väggen, det blir ändå rätt nära.

För mig är det viktigt att jag kan vila armbågarna på bordsskivan.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Annars skrivbord med maguttag, så djup skiva du kan få plats med och få tag på. Har en 100cm djup skiva med skärmen platt mot väggen, det blir ändå rätt nära.

100 djupt var inte dåligt! Var hittade du det?

Permalänk
Medlem

Idag skulle jag vilja ha ett Rektangulärt med halvmåne så man får plats med ännu mer skärp än vad som redan finns.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

100 djupt var inte dåligt! Var hittade du det?

https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/bord/skrivbord-ho...

Är väl någorlunda nöjd med bordet, hurts och skåp var inte av lika hög kvalitet. Gör din egen research, har för mig att den storleken var svår att få billigare.

Edit: Det var Flexus jag köpte, skiljer lite mot Modulus. Hål för sladdar och fulare knappar för höjning och sänkning (enligt mig).

https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/bord/skrivbord-ho...

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Gärna hörna om det finns plats, men utskärningen är det bästa så att man kommer längre in med armarna utan att sträcka sig. Axlar och nacke kommer tacka dig.

Permalänk
Medlem

Bordet i artikeln, kan vara något av det vackraste jag sett. Ett funktionellt konstverk.

Permalänk

Vill ha ett litet skrivbord, mest eftersom jag försöker se till att inte ha saker liggande - de ska delegeras ut så snart som möjligt. Behöver plats till en skärm, en högtalare tgb och mus.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Bordet i artikeln, kan vara något av det vackraste jag sett. Ett funktionellt konstverk.

Jag kan rekommendera Foureyes Furniture på Youtube om du vill se möbelporr.

Permalänk
Medlem

Halvmåne för magen inte ska ta i är det viktigaste, så jäkla skönt att ha armbågarna på bordet. Sen är det trevligt med L form om man vill hålla på med annat på ytan som blir över eller ställa grejer där.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Bland det roligaste jag sett! haha

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker hörn är bäst för arbete med två skärmar.

Då har man ena skärmen på ena sidan och andra på andra sidan. Man kan då koncentrera sig på det viktiga man gör på ena skärmen och ha mindre viktiga saker på andra så man inte blr störd av det hela tiden. Sen kan man slå ett öga på andra när man känner för det

Permalänk
Musikälskare

Vanligt rektangulärt tycker jag är bäst, behöver inte klydda till det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tror hörna funkar, om man får till storleken. Hade jag haft möjlighet att såga tlll en 3x3 meter skiva hade det nog blivit hörna. Gillar möjligheten till avlastning utan sidobord och att man sitter "inne" i sitt bord lite grann.. gärna stort då alltså.

Letade lite efter nån bild... kanske detta på Newegg.
https://www.newegg.com/p/3EA-008W-00065

Det är så billigt att jag undrar om det är nån vidare kvalitet..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag slog faktiskt till på Ikeas Uppspel, mest för att det typ va enda höj och sänkbara som fanns tillgängligt under pandemin… är ändå nöjd med det även om det är skitfult 😂

Ps. Jag vände faktiskt på skivan så att det blir typ som en halvmåne, sitter mycket bättre 👍

https://www.ikea.com/se/sv/p/uppspel-skrivbord-foer-gaming-sv...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Hörnskrivbord masterrace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Hörnskrivbord om du inte är i behov av bra ljud från högtalare, högtalare nära väggen i ett hörne är inte optimalt.

Annars skrivbord med maguttag, så djup skiva du kan få plats med och få tag på. Har en 100cm djup skiva med skärmen platt mot väggen, det blir ändå rätt nära.

För mig är det viktigt att jag kan vila armbågarna på bordsskivan.

Jag vet uppriktigt inte vad som inte skulle vara optimalt med högtalare i hörn, såvida man inte sätter endast en av högtalarna i ett hörn.
Mindre högtalare drar nytta av att placeras i hörn om man tänker på basåtergivning som höjs med ca: 3dB, högre frekvens som diskant påverkas inte då högre frekvenser strålar mer rakt.
Men nu förutsätter jag att båda placeras i hörn, samt att där inte finns en basreflex som mynnar ut bakåt eller mot en sida.
Utformningen av väggarna i rummet har mycket mer påverkan på ljudet än om högtalarna (mindre sådana) placeras i hörn eller inte.
Placering av högtalare är rätt personlig så det bästa är att testa.
Tips från ljudfokus

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Chromatic
Du har precis gjort min dag

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

En sak som är viktig för mig är att bordet har en tjock bordskiva som är stabil nog utan stödbjälkar undertill. Jag sitter mycket bättre om jag är fri att röra benen under bordet utan att slå knäna i bjälken. Värst är bord som har utdragbar låda precis under bordsytan ovanför knäna. Lyckligtvis inte så vanligt längre.

Annars föredrar jag helt klart hörnbord eftersom jag gillar att omringa mig med skärmar på ett platseffektivt sätt samtidigt som ett större djup ger utrymme till dokument/böcker/telefon/dryck/etc vid tangentbordet framför skärmen.

Permalänk
Medlem

runt med hål i mitten för att maxa space utan att röra på sig och också vara fast i mitten för evigt

Permalänk
Medlem

Den på bilden var ju ett riktigt awesome skrivbord!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Halvmåne för magen inte ska ta i är det viktigaste, så jäkla skönt att ha armbågarna på bordet. Sen är det trevligt med L form om man vill hålla på med annat på ytan som blir över eller ställa grejer där.

Ja flera har redan varit inne på det. Hemma har jag rektangulärt men på jobbet med uttag för magen. Tycker man kan vila armarna på ett helt annat sätt då!

Permalänk

Hörnskrivbord ger också möjlighet till ”mag-uttag”, om man uttnyttjar hörnan. Värt att tänka på.

Annars är nog rektangulärt med maguttag, tillräckligt brett, och djupt en härlig lösning.

I vilket fall, en tunn skiva kan höja ergonomin lite. Beror på ens kropp (och armarnas längder).

Permalänk

Vad är ”V-form” förresten?
(står i ingressen till artikeln på swecs startsida)

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har stora skärmar vill jag ha ett skrivbord som har hyffsat bra djup att kunna sätta skärmen längre bak och ändå sitta nära tangentborden.

Ett sådant hörnbord hade inte funkar för mig tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag har mitt gamla databord från Ikea Jerker har den första utgåvan den klara av en 43" skärm

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Köpte en billig bordsskiva på Netonnet, 80cm djup. Funkar fint 😃

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers