Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem

Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Lämnade in en Pixel 6a som köptes hos elgiganten i Mars i år på garanti eftersom den inte startar, är helt svart. Ej uppkommit på grund fall eller vattenskada. Tänkte att det borde fungera utan problem eftersom telefonen inte har spickor eller liknande. Men elgiganten återkommer och säger "eftersom skärmen är skadad så täcks detta inte utav någon garanti och servicecentret har därför ställt en kostnad på 2032.34kr för reparation av er enhet".

Nu är telefonen lite smutsig på bilden men skärmen är inte "skadad" (den har även haft skärmskydd hela tiden, vilket jag tog bort innan jag lämnade in den).

Hur ska jag göra, ta hem telefonen igen och skicka den direkt till google istället? Eller bestrida ärendet på något sätt, och i så fall, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Begär att få verkstadens bedömning för att se på vilket sätt den är skadad och varför det då inte är garanti.

Edit:

Man brukar ha fått login på verkstadens sida på pappret man får när man lämnar in, där bör du kunna logga in för att se vad verkstaden skrivit. Skärmdumpa gärna det och lägg upp.

I det här läget kommer du inte kunna kräva något utan att vi vet mer, är den t.ex fuktskadad (även om du inte tror att den är det) så har de rätt att ta ut undersökningsavgift om du vill ha tillbaka den.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Begär att få verkstadens bedömning för att se på vilket sätt den är skadad och varför det då inte är garanti.

Edit:

Man brukar ha fått login på verkstadens sida på pappret man får när man lämnar in, där bör du kunna logga in för att se vad verkstaden skrivit. Skärmdumpa gärna det och lägg upp.

I det här läget kommer du inte kunna kräva något utan att vi vet mer, är den t.ex fuktskadad (även om du inte tror att den är det) så har de rätt att ta ut undersökningsavgift om du vill ha tillbaka den.

Jag fick inget papper eller kvitto när jag lämnade in den, de tog bara mitt telefonnummer och så skickades en länk via sms där jag kan följa ärendet. Märkvärdigt är dock att på länken jag fick står det fortfarande "pågående, vi har bokat en hämtning av din produkt för att skickas vidare till en verkstad" det står med andra ord att den inte ens är påväg till verkstaden än. Verkar lite oseriöst, men numret som är angivet i sms:et med återkopplingen är korrekt, så det är inte någon sorts scam-sms. Här är den enda informationen jag har fått och kommer åt:

Bör jag kanske hävda reklamationsrätten och be dem bevisa att felet ej är ursprungligt? (Bevisbördan ligger ju på dem första 24 månaderna). Men ber om råd här på swec innan jag gör någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag fick inget papper eller kvitto när jag lämnade in den, de tog bara mitt telefonnummer och så skickades en länk via sms där jag kan följa ärendet. Märkvärdigt är dock att på länken jag fick står det fortfarande "pågående, vi har bokat en hämtning av din produkt för att skickas vidare till en verkstad" det står med andra ord att den inte ens är påväg till verkstaden än. Verkar lite oseriöst, men numret som är angivet i sms:et med återkopplingen är korrekt, så det är inte någon sorts scam-sms. Här är den enda informationen jag har fått och kommer åt: <Uppladdad bildlänk>

Bör jag kanske hävda reklamationsrätten och be dem bevisa att felet ej är ursprungligt? (Bevisbördan ligger ju på dem första 24 månaderna). Men ber om råd här på swec innan jag gör någonting.

Ring dem och fråga.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ring dem och fråga.

Fråga vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Bör jag kanske hävda reklamationsrätten och be dem bevisa att felet ej är ursprungligt? (Bevisbördan ligger ju på dem första 24 månaderna). Men ber om råd här på swec innan jag gör någonting.

Du har redan reklamerat telefonen. Att påtala ett fel till återförsäljaren är en reklamation, även om du använder ordet "garanti".

Skrivet av hafsblau:

Fråga vad?

Vad det skulle vara för skada på telefonen som får dem att neka reklamationen. Mer information behövs för att någon här skall kunna säga något om ärendet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Fråga vad?

Typ de sakerna du frågar här. Det är ju hos dem du ska sköta ärendet.

Reklamationen alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har redan reklamerat telefonen. Att påtala ett fel till återförsäljaren är en reklamation, även om du använder ordet "garanti".

Jag vet, jag menar om jag ska påtala att felet är urpsrungligt och be dem bevisa motsatsen. Tycker detta redan borde framgå men men, jag vet inte.

Annat alternativt skulle ju kunna vara att hämta ut telefonen igen (då får jag dock betala frakt + undersökningsavgift, jag har ingen aning hur mycket) och skicka in den till google istället. De erbjuder 2 års garanti om prylen är köpt hos en auktoriserad återförsäljare. Men vet du om reklamationsrätten gäller hos tillverkaren även om produkten är köpt hos återförsäljare snarare än google.com, eller ej? Eller är det endast den frivilliga garantin som gäller då.

Annat alternativ skulle kunna vara att kontakta ARN.

Känns som att det finns flera möjliga vägar att gå, därför frågar jag om råd här på swec, om någon annan som suttit i samma sits har tips på hur man bäst navigerar detta.

Skrivet av twit:

Vad det skulle vara för skada på telefonen som får dem att neka reklamationen. Mer information behövs för att någon här skall kunna säga något om ärendet.

Jag skrev ju i TS den enda informationen jag fick, vilket var följande: "Eftersom skärmen är skadad så täcks inte detta utav någon form av garanti och servicecentret har därför ställt en kostnad på 2032.34kr för reparation av er enhet."

Men det finns inga sprickor eller yttre skador på skärmen mer än smuts + lätta tecken på användning (ursäkta om bilderna är för otydliga).

Tack för svaret/hjälpen förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Typ de sakerna du frågar här. Det är ju hos dem du ska sköta ärendet.

Reklamationen alltså.

Jag litar ju inte helt på Elgiganten att hjälpa mig i en eventuell tvist mot Elgiganten, därför frågar jag om råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag vet, jag menar om jag ska påtala att felet är urpsrungligt och be dem bevisa motsatsen. Tycker detta redan borde framgå men men, jag vet inte.

Annat alternativt skulle ju kunna vara att hämta ut telefonen igen (då får jag dock betala frakt + undersökningsavgift, jag har ingen aning hur mycket) och skicka in den till google istället. De erbjuder 2 års garanti om prylen är köpt hos en auktoriserad återförsäljare. Men vet du om reklamationsrätten gäller hos tillverkaren även om produkten är köpt hos återförsäljare snarare än google.com, eller ej? Eller är det endast den frivilliga garantin som gäller då.

Annat alternativ skulle kunna vara att kontakta ARN.

Känns som att det finns flera möjliga vägar att gå, därför frågar jag om råd här på swec, om någon annan som suttit i samma sits har tips på hur man bäst navigerar detta.

Jag skrev ju i TS den enda informationen jag fick, vilket var följande: "Eftersom skärmen är skadad så täcks inte detta utav någon form av garanti och servicecentret har därför ställt en kostnad på 2032.34kr för reparation av er enhet."

Men det finns inga sprickor eller yttre skador på skärmen mer än smuts + lätta tecken på användning (ursäkta om bilderna är för otydliga).

Tack för svaret/hjälpen förresten!

Behöver iofs inte finnas några synliga skador.
Räcker att gå med den i regn så kan fukt ta sig in i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Behöver iofs inte finnas några synliga skador.
Räcker att gå med den i regn så kan fukt ta sig in i telefonen.

Ja när jag lämnade in det så frågade servicepersonalen om det var någon yttre påverkan, tror han gav blixtnedslag eller kortslutning som exempel (det var det ej). Men de skrev ju i återkopplingen att det nekades "eftersom skärmen är skadad", hade de hittat tecken på vattenskada (vilket jag ju vet inte finns) så hade de ju skrivit det istället (finns ju vatteskadedetektorer i telefonen). I min mening finns inga synliga tecken på skada på skärmen utöver fingeravtryck och spår av normal användning. Inga sprickor eller liknande (se bild).

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Behöver iofs inte finnas några synliga skador.
Räcker att gå med den i regn så kan fukt ta sig in i telefonen.

Det står i trådstarten att den inte är fuktskadad.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem för ett antal år sedan. Samtalshögtalaren slutade funka på mobilen och jag lämnade in den i garantiärende hos Elgiganten. Svaret som sen kom var att garantin inte gällde för att det var en liten spricka i skärmen i ena hörnet. Helt orelaterat till att högtalaren slutat fungera.

Det var en billig telefon för 3000 så jag skrotade istället telefonen och handlar därefter ogärna på Elgiganten.

Permalänk
Medlem

@hafsblau

Verkstaden som undersökt din telefon har en rapport på vad som upptäckts vid deras undersökning. I den rapporten står det mer detaljerat vad dessa skador skulle bestå av. Elgiganten bör utan problem kunna se denna rapport om du själv inte kan det, därför måste du tala med Elgiganten och få mer information om vad som hänt. En bild på telefonen, innan inlämning, där skärmen inte är igång säger oss ingenting då vi inte vet vad verkstaden säger. Skulle verkstaden exempelvis säga att skärmen är sprucken och den inte var det vid inlämning så har rimligen skadan uppstått när telefonen var i Elgigantens ägo, men är det en intern skada kan de funnits där tidigare.

En fuktskada, exempelvis, kan uppstå långt innan telefonen dör. Utan att veta vad verkstaden säger kan vi bara spekulera och inte ge dig några vettiga råd om att gå vidare. Att anmäla till ARN i detta skede, när informationen är så bristfällig, vore att lägga krutet på helt fel instans.

Skrivet av kaffeofikaelika:

Det står i trådstarten att den inte är fuktskadad.

... enligt TS bedömning, innan telefonen lämnades in. Det som är relevant nu för att avgöra hur man går vidare är vad verkstaden faktiskt säger.

edit: verkstaden tar även bilder på upptäckta skador, dessa bör du kunna få ta del av

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag ifrågasätta på vilket sätt de menar att den är skadad om det inte finns tecken på skada på skärmen.

De gör väl allt för att slippa stå för något. Står man på sig brukar det gå att få igenom. Åtminstone på andra ställen. Min kompis lyckas få igenom garantiärenden hela tiden även på saker som jag tycker är normalt slitage. Tror han fått ny datorstol 4 gånger och ny soffa 2 gånger bland annat. Är man tjatig av sig så brukar de ge sig. Men beror kanske på var man köper. Men de hoppas väl att man ska ge upp efter första nekandet. Så de flesta för antagligen. Personligen har jag knappt ens använt garanti förutom när sakerna är DOA. Men man borde bli bättre på sånt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@hafsblau

Verkstaden som undersökt din telefon har en rapport på vad som upptäckts vid deras undersökning. I den rapporten står det mer detaljerat vad dessa skador skulle bestå av. Elgiganten bör utan problem kunna se denna rapport om du själv inte kan det, därför måste du tala med Elgiganten och få mer information om vad som hänt. En bild på telefonen, innan inlämning, där skärmen inte är igång säger oss ingenting då vi inte vet vad verkstaden säger. Skulle verkstaden exempelvis säga att skärmen är sprucken och den inte var det vid inlämning så har rimligen skadan uppstått när telefonen var i Elgigantens ägo, men är det en intern skada kan de funnits där tidigare.

En fuktskada, exempelvis, kan uppstå långt innan telefonen dör. Utan att veta vad verkstaden säger kan vi bara spekulera och inte ge dig några vettiga råd om att gå vidare. Att anmäla till ARN i detta skede, när informationen är så bristfällig, vore att lägga krutet på helt fel instans.

... enligt TS bedömning, innan telefonen lämnades in. Det som är relevant nu för att avgöra hur man går vidare är vad verkstaden faktiskt säger.

edit: verkstaden tar även bilder på upptäckta skador, dessa bör du kunna få ta del av

Verkstaden säger ju att "skärmen är skadad", den informationen har ju Elgiganten skrivit till mig utefter verkstadens utlåtande. Men jag kan ju ringa och försöka kräva att få en mer detaljerad rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Verkstaden säger ju att "skärmen är skadad", den informationen har ju Elgiganten skrivit till mig utefter verkstadens utlåtande. Men jag kan ju ringa och försöka kräva att få en mer detaljerad rapport.

Mer detaljer samt bilder på skadan måste dom förstås kunna ge dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Går det inte att ta kontakt med Google direkt och höra vad de har att säga om saken ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Går det inte att ta kontakt med Google direkt och höra vad de har att säga om saken ?

Har inget Google-konto just nu men kanske får skapa ett nytt för att kunna fixa detta

Permalänk
Medlem

Nu ringde jag Elgiganten. Jag förklarade först och främst problemet att det på länken för ärendet står "Vi har bokat en hämtning av din produkt för att skickas vidare till en verkstad" medan jag också fått ett sms om att ärendet är klart. Han sade att han tyckte att det var väldigt konstigt och sa "häng kvar så ska jag ringa till butiken". Jag väntade i ett par minuter och plötsligt bröts samtalet.

Så jag ringde igen och fick tala med en annan person i kundtjänsten. Förklarade det hela igen och hon svarade att de har haft problem med hemsidan och att den inte alltid uppdateras, och att sms:et stämde. Jag bad då om att få rapport och bilder från servicecentrat skickade till min email, vilket gick bra. Nu väntar jag på mailet och återkommer i tråden snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag vet, jag menar om jag ska påtala att felet är urpsrungligt och be dem bevisa motsatsen. Tycker detta redan borde framgå men men, jag vet inte.

Annat alternativt skulle ju kunna vara att hämta ut telefonen igen (då får jag dock betala frakt + undersökningsavgift, jag har ingen aning hur mycket) och skicka in den till google istället. De erbjuder 2 års garanti om prylen är köpt hos en auktoriserad återförsäljare. Men vet du om reklamationsrätten gäller hos tillverkaren även om produkten är köpt hos återförsäljare snarare än google.com, eller ej? Eller är det endast den frivilliga garantin som gäller då.

Annat alternativ skulle kunna vara att kontakta ARN.

Känns som att det finns flera möjliga vägar att gå, därför frågar jag om råd här på swec, om någon annan som suttit i samma sits har tips på hur man bäst navigerar detta.

Jag skrev ju i TS den enda informationen jag fick, vilket var följande: "Eftersom skärmen är skadad så täcks inte detta utav någon form av garanti och servicecentret har därför ställt en kostnad på 2032.34kr för reparation av er enhet."

Men det finns inga sprickor eller yttre skador på skärmen mer än smuts + lätta tecken på användning (ursäkta om bilderna är för otydliga).

Tack för svaret/hjälpen förresten!

Reklamation ska göras mot företaget där du gjort ditt köp, dvs Elgiganten i ditt fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Reklamation ska göras mot företaget där du gjort ditt köp, dvs Elgiganten i ditt fall

Ok, så det är endast den frivillga garantin (2 år i detta fallet) som google accepterar om man har köpt från auktoriserade återförsäljare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du testat att be om att få numret till verkstaden och prata med de själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har du testat att be om att få numret till verkstaden och prata med de själv?

Har du gjort så? Kan ju kanske pröva, men just nu väntar jag på mailet med detailjer och bilder som de skulle skicka.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är det skärmen och inte digitizern (glaset, visst blandar jag inte ihop namnen?) som har skadats. Vilket är ovanligt men kan ske om telefonen t.ex är i bakfickan och blir "böjd". Då kan skärmen spricka utan att glaset har gjort det och dö.

Eller så är det slö tekniker som inte skrivit ut tillräckligt och handlar om fuktskada (oavsett vad TS bedömer), det är många som tror att man kan ha telefonen utan problem i badrummet när man tar långa och varma duschar t.ex.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av twit:

@hafsblau

Verkstaden som undersökt din telefon har en rapport på vad som upptäckts vid deras undersökning. I den rapporten står det mer detaljerat vad dessa skador skulle bestå av. Elgiganten bör utan problem kunna se denna rapport om du själv inte kan det, därför måste du tala med Elgiganten och få mer information om vad som hänt. En bild på telefonen, innan inlämning, där skärmen inte är igång säger oss ingenting då vi inte vet vad verkstaden säger. Skulle verkstaden exempelvis säga att skärmen är sprucken och den inte var det vid inlämning så har rimligen skadan uppstått när telefonen var i Elgigantens ägo, men är det en intern skada kan de funnits där tidigare.

En fuktskada, exempelvis, kan uppstå långt innan telefonen dör. Utan att veta vad verkstaden säger kan vi bara spekulera och inte ge dig några vettiga råd om att gå vidare. Att anmäla till ARN i detta skede, när informationen är så bristfällig, vore att lägga krutet på helt fel instans.

... enligt TS bedömning, innan telefonen lämnades in. Det som är relevant nu för att avgöra hur man går vidare är vad verkstaden faktiskt säger.

edit: verkstaden tar även bilder på upptäckta skador, dessa bör du kunna få ta del av

Ja och enligt beskedet han fått av Elgiganten.

Permalänk
Medlem

Kort och gott betyder det att tillverkaren och dess garanti inte står för att fixa felet, så antingen får Elgiganten ta kostnaden för reparation eller leverera en ny telefon till dig.

Detta då den är köpt efter vi fick regeln om att säljaren har krav på att visa att det inte är ett ursprungligt fel under de första två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kort och gott betyder det att tillverkaren och dess garanti inte står för att fixa felet, så antingen får Elgiganten ta kostnaden för reparation eller leverera en ny telefon till dig.

Detta då den är köpt efter vi fick regeln om att säljaren har krav på att visa att det inte är ett ursprungligt fel under de första två åren.

Hur menar du nu? Om de kan påvisa att verkstadens bedömning (med tillhörande bilder) är att det är skador som med stor sannolikhet uppstått av yttre åverkan så ser jag inte varför Elgiganten skulle behöva ta kostnaden?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hur menar du nu? Om de kan påvisa att verkstadens bedömning (med tillhörande bilder) är att det är skador som med stor sannolikhet uppstått av yttre åverkan så ser jag inte varför Elgiganten skulle behöva ta kostnaden?

För verkstaden går efter tillverkarens garanti och TS är en konsument och går efter KKöpL mot säljaren.