Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ser ut som det jag gissade på, displayen (men inte glaset) är skadad.

Men ja, jag tycker också att de absolut ska se till att ordna en bättre bild. Känns inte orimligt att plocka isär den för att visa själva displayen.

Blir fortfarande svårt att påvisa att det inte är ursprungligt? Har svårt att se detta påvisar handhavandefel och bortom allt tvivel inte är ursprungsfel.

Finns flera trådar om att folk fått återlämnade produkter när de köper nya produkter.

Exempel
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1251626-elgiganten-ver...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

Blir fortfarande svårt att påvisa att det inte är ursprungligt? Har svårt att se detta påvisar handhavandefel och bortom allt tvivel inte är ursprungsfel.

Finns flera trådar om att folk fått återlämnade produkter när de köper nya produkter.

Om felet visar på en skada som exempelvis uppstår då telefonen kläms eller trycks och resulterar i att skärmen därefter är död var felet uppenbarligen inte ursprungligt. TS köpte telefonen i mars och den har fungerat fram tills nyligen, därmed fanns skadan inte vid avlämnandet.

Men det kräver återigen ett mer detaljerat utlåtande från Elgiganten...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

"TS köpte telefonen i mars och den har fungerat fram tills nyligen"

Hur vet du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

"TS köpte telefonen i mars och den har fungerat fram tills nyligen"

Hur vet du det?

Nu vet jag ju inte vad twit tänkte, men att den köptes i mars skrevs ju uttryckligen, sedan är det nog ett antagande att den lämnades in i relativ närtid efter det att den slutat fungera (vad jag förstår lämnades den in 2023-09-28?). Det är nog vad de flesta lär anta, iaf.

Men känns oavsett som att det vore mer konstruktivt för diskussionen om du bara rättar detta eventuellt felaktiga antagande än att börja diskutera hur någon eventuellt skulle veta det ena eller det andra.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu vet jag ju inte vad twit tänkte, men att den köptes i mars skrevs ju uttryckligen, sedan är det nog ett antagande att den lämnades in i relativ närtid efter det att den slutat fungera (vad jag förstår lämnades den in 2023-09-28?). Det är nog vad de flesta lär anta, iaf.

Men känns oavsett som att det vore mer konstruktivt för diskussionen om du bara rättar detta eventuellt felaktiga antagande än att börja diskutera hur någon eventuellt skulle veta det ena eller det andra.

Är inte poängen med reklamationsrätten (eller en av poängerna) just att felet ska antas vara ursprungligt inom ett visst tidsspann? (Detta är genuina frågor, om det ej skulle framgå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Är inte poängen med reklamationsrätten (eller en av poängerna) just att felet ska antas vara ursprungligt inom ett visst tidsspann? (Detta är genuina frågor, om det ej skulle framgå)

Är det inte enklare om du tydligt berättar sakförhållandena, dvs när du märkte felet?

Citat:

Konsumenten får åberopa att varan är felaktig endast om han eller hon lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet (reklamation). En reklamation får i stället göras hos någon som har åtagit sig att för näringsidkarens räkning avhjälpa fel på varan eller hos den som enligt 1 kap. 4 § har förmedlat köpet. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid.

Permalänk
Skrivet av hafsblau:

Är inte poängen med reklamationsrätten (eller en av poängerna) just att felet ska antas vara ursprungligt inom ett visst tidsspann? (Detta är genuina frågor, om det ej skulle framgå)

Be om en bättre bild på den skadade displayen och gärna en mer utförlig beskrivning. Det kanske går snabbare om du kontaktar butiken där mobilen lämnades in på service istället för deras allmänna kundsupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Be om en bättre bild på den skadade displayen och gärna en mer utförlig beskrivning. Det kanske går snabbare om du kontaktar butiken där mobilen lämnades in på service istället för deras allmänna kundsupport.

Japp, ska göra det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hafsblau:

Är inte poängen med reklamationsrätten (eller en av poängerna) just att felet ska antas vara ursprungligt inom ett visst tidsspann?

Jo, och det ligger då på Elgiganten att visa att felet inte är ursprungligt - exempelvis genom att redogöra för tecken på fysisk åverkan. Det kan diskuteras om den redogörelse (bilden) de hittills lämnat kan anses vara tillräcklig, jag tycker hursomhelst inte det.

Att telefonen fungerat som den skall sedan inköp i mars är ett tämligen rimligt antagande, men om så inte är fallet är det än viktigare att du är tydlig med förloppet. De råd vi kan ge baseras på den information vi får, och är informationen knapphändig eller felaktig blir även våra råd det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Problemet i kråksången är ju att det bilden förevisar är såpass svårförståeligt att en bifogad förklaring krävs för att tolka den, och utan denna förklaring har Elgiganten inte visat att felet beror på yttre åverkan. Skulle TS dra ärendet vidare till ARN och Elgiganten inte bifoga något mer än denna bild för att påvisa att det rör sig om yttre åverkan har jag väldigt svårt att se att TS inte skulle få rätt i den instansen. Därför anser jag inte skadan vara styrkt utan kompletterande information, och det skall inte krävas en ARN-anmälan för kund att få denna.

"Bilden visar telefonens framsida (svart till vänster) vinklad bort från kameran. Det regnbågsfärgade mönstret visar att... Den typen av skada uppstår genom att..." eller något åt det hållet.

Ur mitt perspektiv handlar det inte främst om pedagogik utan även om att Elgiganten skall ha ryggen fri. Det är deras ansvar och jobb att visa att felet inte är ursprungligt utan beror på yttre åverkan, då skall de inte nöja sig med en svårtolkad bild utan se till att både de och deras kund har tillräcklig information. Att Elgigantens kommunikation med den verkstad de använder brister skall ur kundens perspektiv rimligen bara lastas Elgiganten.

Jag håller i stora drag med dig, Elgiganten borde sköta kommunikationen så till den grad att de kan förklara bedömningen och varför den bedöms ligga utanför garanti. Det är också anledningen till att jag typ aldrig ringer deras kundtjänst utan alltid tar mig till butiken för att tala med dem om det uppstår frågetecken, vanligtvis finns det åtminstone en anställd i butiken som faktiskt förstår service, vet hur den ska kontakta verkstaden för att få svar och har hygglig koll på reklamationsrätten. Sen får man bara hoppas att den personen jobbar då när man kommer in, annars får man be om att bli uppringd av denne.

Jag tror dock att om ärendet skulle dras till ARN så skulle det dyka upp fler bilder och mer omfattande beskrivning, så jag tror inte att det skulle vara så lätt för TS att vinna den vägen, men jag håller helt med om att det är orimligt att man skulle behöva göra det för att få en tillräcklig beskrivning.

Skrivet av Swedishchef_90:

Blir fortfarande svårt att påvisa att det inte är ursprungligt? Har svårt att se detta påvisar handhavandefel och bortom allt tvivel inte är ursprungsfel.

Finns flera trådar om att folk fått återlämnade produkter när de köper nya produkter.

Exempel
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1251626-elgiganten-ver...

Skrivet av hafsblau:

Är inte poängen med reklamationsrätten (eller en av poängerna) just att felet ska antas vara ursprungligt inom ett visst tidsspann? (Detta är genuina frågor, om det ej skulle framgå)

Felet är med största sannolikhet att displayen är spräckt på ett sätt som tydligt indikerar ett yttre tryck som inte sker vid vanligt handhavande, de vanligaste fallen av det är att man har den i en ficka på typ tajta jeans (eller annat mindre elastiskt material) tillsammans med typ nycklar eller liknande, sätter sig ned så något hårt trycks mot displayen men inte ramen.

Det enda jag tänker skulle kunna göra den bedömningen otillräcklig så att felet skulle kunna bedömas ursprungligt är om tillverkaren eller ännu hellre just den modellen har uppmärksammats tidigare för att konstruktionen skapar ett inre tryck som gör den mer ömtålig än vad man kan antas förvänta, men det var många år sen jag läste om ett sådant fall senast.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag håller i stora drag med dig, Elgiganten borde sköta kommunikationen så till den grad att de kan förklara bedömningen och varför den bedöms ligga utanför garanti. Det är också anledningen till att jag typ aldrig ringer deras kundtjänst utan alltid tar mig till butiken för att tala med dem om det uppstår frågetecken, vanligtvis finns det åtminstone en anställd i butiken som faktiskt förstår service, vet hur den ska kontakta verkstaden för att få svar och har hygglig koll på reklamationsrätten. Sen får man bara hoppas att den personen jobbar då när man kommer in, annars får man be om att bli uppringd av denne.

Jag tror dock att om ärendet skulle dras till ARN så skulle det dyka upp fler bilder och mer omfattande beskrivning, så jag tror inte att det skulle vara så lätt för TS att vinna den vägen, men jag håller helt med om att det är orimligt att man skulle behöva göra det för att få en tillräcklig beskrivning.

Felet är med största sannolikhet att displayen är spräckt på ett sätt som tydligt indikerar ett yttre tryck som inte sker vid vanligt handhavande, de vanligaste fallen av det är att man har den i en ficka på typ tajta jeans (eller annat mindre elastiskt material) tillsammans med typ nycklar eller liknande, sätter sig ned så något hårt trycks mot displayen men inte ramen.

Det enda jag tänker skulle kunna göra den bedömningen otillräcklig så att felet skulle kunna bedömas ursprungligt är om tillverkaren eller ännu hellre just den modellen har uppmärksammats tidigare för att konstruktionen skapar ett inre tryck som gör den mer ömtålig än vad man kan antas förvänta, men det var många år sen jag läste om ett sådant fall senast.

Fast är inte "att ha mobilen i fickan" normalt användande? 🤔 Nu vet jag att FAQ kan ju vara sådär hos vissa tillverkare, typ Apple och minus grader...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast är inte "att ha mobilen i fickan" normalt användande? 🤔 Nu vet jag att FAQ kan ju vara sådär hos vissa tillverkare, typ Apple och minus grader...

Inte på det sättet jag beskrev. Då har du, omedvetet, utsatt telefonen för ett klart högre tryck än vad den klarar av.

Till TS; du ska inte behöva göra det men om du vill få snabbare svar och hantering så kan du ju ringa direkt till verkstaden, jag såg att Elgiganten hade lagt med deras nummer i sitt svar till dig vilket förmodligen inte gör Elcare så glada, de vill slippa tala med oss kunder.

0776700303

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag ser folk på min arbetsplats som har telefonen i bakfickan; hade jag haft det hade den garanterat gått sönder... I framfickan har jag däremot haft mobil i minst 15 år och skulle bli besviken om den inte tålde det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte på det sättet jag beskrev. Då har du, omedvetet, utsatt telefonen för ett klart högre tryck än vad den klarar av.

Till TS; du ska inte behöva göra det men om du vill få snabbare svar och hantering så kan du ju ringa direkt till verkstaden, jag såg att Elgiganten hade lagt med deras nummer i sitt svar till dig vilket förmodligen inte gör Elcare så glada, de vill slippa tala med oss kunder.

0776700303

Ja jag frågade efter numret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Inte på det sättet jag beskrev. Då har du, omedvetet, utsatt telefonen för ett klart högre tryck än vad den klarar av.

Till TS; du ska inte behöva göra det men om du vill få snabbare svar och hantering så kan du ju ringa direkt till verkstaden, jag såg att Elgiganten hade lagt med deras nummer i sitt svar till dig vilket förmodligen inte gör Elcare så glada, de vill slippa tala med oss kunder.

0776700303

Men skulle du kunna säga att de kan särskilja på fickan med eller utan nycklar eller om personen är överviktig och sitter ned?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Men skulle du kunna säga att de kan särskilja på fickan med eller utan nycklar eller om personen är överviktig och sitter ned?

Det gör ingen skillnad, om mobilen har utsatts för den typen av tryck så har den utsatts för yttre åverkan vilket verkstaden bedömer gör att den inte längre omfattas av garantin.

Jag försökte bara beskriva ett exempel på hur det ofta har gått till för att illustrera hur man själv inte behöver vara medveten om det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Det gör ingen skillnad, om mobilen har utsatts för den typen av tryck så har den utsatts för yttre åverkan vilket verkstaden bedömer gör att den inte längre omfattas av garantin.

Jag försökte bara beskriva ett exempel på hur det ofta har gått till för att illustrera hur man själv inte behöver vara medveten om det.

Att displayen men inte glaset gått sönder är ju i sig inte ett bevis för att den utsatts för onormalt tryck dock. Det skulle lika gärna kunna vara en tillverknings/monteringsdefekt. Skulle säga att det snarare är onormalt att displayen går sönder men inte glaset vid yttre åverkan.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Att displayen men inte glaset gått sönder är ju i sig inte ett bevis för att den utsatts för onormalt tryck dock. Det skulle lika gärna kunna vara en tillverknings/monteringsdefekt. Skulle säga att det snarare är onormalt att displayen går sönder men inte glaset vid yttre åverkan.

Jo, det är ett bevis. Det betyder så klart inte att det är oemotsägligt, men det kan verkligen inte "lika gärna" vara en tillverkningsdefekt.

Det är klart ovanligare än att glaset också spricker, men det är inte så ovanligt som man kan tro.

Vill man så kan man så klart driva det via ARN eller dra det till tings, men min erfarenhet är att man inte har så stora chanser att få rätt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Att displayen men inte glaset gått sönder är ju i sig inte ett bevis för att den utsatts för onormalt tryck dock. Det skulle lika gärna kunna vara en tillverknings/monteringsdefekt. Skulle säga att det snarare är onormalt att displayen går sönder men inte glaset vid yttre åverkan.

Det hände mig med min Nexus 5 jag hade 2015. Då såg skärmen ut så här efter att jag lagt för mycket vikt på telefonen när jag skulle ta upp en sak ur en container som jag lagt i fel container

Glaset helt, skärmen fucked up

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, det är ett bevis. Det betyder så klart inte att det är oemotsägligt, men det kan verkligen inte "lika gärna" vara en tillverkningsdefekt.

Det är klart ovanligare än att glaset också spricker, men det är inte så ovanligt som man kan tro.

Vill man så kan man så klart driva det via ARN eller dra det till tings, men min erfarenhet är att man inte har så stora chanser att få rätt.

Klart du kan knäcka en skärm, men den kan också spricka av tillverknings/materialfel och lagen betyder att ÅF måste bevisa hur skadan uppkommit de första två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jo, det är ett bevis. Det betyder så klart inte att det är oemotsägligt, men det kan verkligen inte "lika gärna" vara en tillverkningsdefekt.

Det är klart ovanligare än att glaset också spricker, men det är inte så ovanligt som man kan tro.

Vill man så kan man så klart driva det via ARN eller dra det till tings, men min erfarenhet är att man inte har så stora chanser att få rätt.

nja, jag tror att elgiganten hade fått svårt att använda det som ett "bevis" i ett eventuellt ärende hos ARN;
ATT där är en spricka kan aldrig räcka som bevisning att telefonen har hanterats på ett oaktsamt sätt, och att det inte är en tillverkningsdefekt, inom de första två åren av reklamationsrätten.

Skulle det vara så så faller hela meningen med att den ska skydda konsumenten från att företag missbrukar att du som konsument inte har samma möjlighet att bråka juridiskt.
Det elgiganten gör nu är att säga
"eftersom produkten är trasig måste den ha hanterats oaktsamt alltså gäller inte reklamationsrätten"
vilket enligt min tolkning inte räcker eftersom det är applicerbart på i princip alla produkter/skador och då skulle aldrig reklamationsrätten gälla

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, jag tror att elgiganten hade fått svårt att använda det som ett "bevis" i ett eventuellt ärende hos ARN;
ATT där är en spricka kan aldrig räcka som bevisning att telefonen har hanterats på ett oaktsamt sätt, och att det inte är en tillverkningsdefekt, inom de första två åren av reklamationsrätten.

Jo, det är ett starkt bevis. Jag jobbade ett tag med att hantera ARN-ärenden för en större återförsäljare. Ifall återförsäljaren har ett utlåtande från en oberoende verkstad, vilket en auktoriserad verkstad räknas som, att skadan har uppkommit genom yttre åverkan så kommer ARN gå på det i 99% av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Jo, det är ett starkt bevis. Jag jobbade ett tag med att hantera ARN-ärenden för en större återförsäljare. Ifall återförsäljaren har ett utlåtande från en oberoende verkstad, vilket en auktoriserad verkstad räknas som, att skadan har uppkommit genom yttre åverkan så kommer ARN gå på det i 99% av fallen.

Men det enda utlåtandet vi har är "eftersom skärmen är skadad så gäller inte garanti eller reklamation" från Elgiganten och en bild från verkstaden, inget av det vi har fått ta del av säger att de menar att det är av oaktsamhet.
Bilden på telefonen ser dessutom ut som att den inte ens har tagits isär, och då undrar en ju hur de kan utesluta fabrikationsdefekt?

EDIT: dvs uttalandet menar att förekomsten av sprickan i skärmen skulle vara beviset på yttre åverkan, när det lika gärna skulle kunna vara ett symptom på en ursprunglig defekt.

Ponera att du köper en ny spis, där glasrutan är tillverkad något stor så att den sitter i stress i luckan, och när du använt spisen i 4 månader så spricker den, du reklamerar till Elgiganten som skickar till verkstad som och du får tillbaka "eftersom rutan är spräckt gäller inte garanti eller reklamation"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, jag tror att elgiganten hade fått svårt att använda det som ett "bevis" i ett eventuellt ärende hos ARN;
ATT där är en spricka kan aldrig räcka som bevisning att telefonen har hanterats på ett oaktsamt sätt, och att det inte är en tillverkningsdefekt, inom de första två åren av reklamationsrätten.

Skulle det vara så så faller hela meningen med att den ska skydda konsumenten från att företag missbrukar att du som konsument inte har samma möjlighet att bråka juridiskt.
Det elgiganten gör nu är att säga
"eftersom produkten är trasig måste den ha hanterats oaktsamt alltså gäller inte reklamationsrätten"
vilket enligt min tolkning inte räcker eftersom det är applicerbart på i princip alla produkter/skador och då skulle aldrig reklamationsrätten gälla

Som sagt, man får tycka och tänka vad man vill om det. Min erfarenhet från att ha varit serviceansvarig för (samt själv reparerat) mobiltelefoner under några år är att ni övertolkar bevisbördan, det behövs som sagt ingen film på hur kunden tappar telefonen i golvet utan de behöver kunna visa med tillräcklig sannolikhet att telefonen utsatts för yttre åverkan av den graden att skadan som uppstått inte omfattas av garanti.

Har det kommit något vägvisande avgörande som ställer detta på ända så får ni gärna länka mig det så ska jag genast korrigera min bild.

Anser man att den bedömningen är felaktig och tror att man har stöd av lagen kan man (återigen) dra det till ARN eller som ett civilrättsligt mål.

Min uppfattning utifrån min erfarenhet är att man inte har någon direkt chans att få rätt i någon av de instanserna.

Citat:

Ponera att du köper en ny spis, där glasrutan är tillverkad något stor så att den sitter i stress i luckan, och när du använt spisen i 4 månader så spricker den, du reklamerar till Elgiganten som skickar till verkstad som och du får tillbaka "eftersom rutan är spräckt gäller inte garanti eller reklamation"

Redigerar in svar eftersom jag missade att citera en post.

Jämförelsen fungerar inte eftersom det är två helt olika produkter, men jag har för mig att det konstaterades att vissa IKEA spisar hade glas som kunde "sprängas" på grund av ett internt tryck, där gjordes en återkallning så vitt jag vet och IKEA ersatte/bytte ut de som innefattades av det potentiella felet. Samma sak sker på mobiler, bilar osv. Det gör inte att du kan råka knäcka glaset på din ugn där hemma och hävda att det ska gå på garanti för att det hänt en spis av en annan modell, har det inte hänt fler av just din modell av spis/ugn så är det inte en sannolik förklaring.

Det är inte samma beviskrav som i en mordrättegång, det handlar om tillräcklig sannolikhet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Petterk:

lagen betyder att ÅF måste bevisa hur skadan uppkommit de första två åren.

Det här upprepas emellanåt men är helt felaktigt. Återförsäljaren måste inte alls "bevisa hur skadan uppkommit", de behöver visa att felet inte är ursprungligt. Att visa exakt hur en skada uppstått är naturligtvis helt omöjligt för alla andra parter än ägaren till telefonen eller den som orsakat skadan.

Skrivet av sweisdapro:

Men det enda utlåtandet vi har är "eftersom skärmen är skadad så gäller inte garanti eller reklamation" från Elgiganten och en bild från verkstaden, inget av det vi har fått ta del av säger att de menar att det är av oaktsamhet.
Bilden på telefonen ser dessutom ut som att den inte ens har tagits isär, och då undrar en ju hur de kan utesluta fabrikationsdefekt?

Det återförsäljaren exempelvis säger är att "denna typ av skada uppstår då telefonen utsätts för yttre tryck", och "här har vi ett utlåtande från en part som sysslar med denna typ av skadebedömningar professionellt". Fabrikationsdefekter har en tendens att drabba en märkbar del av de tillverkade produkterna, och finns då inga andra exempel på samma typ av fel blir det än mer osannolikt att det skulle röra sig om ett fel som är ursprungligt. Lägg då till att produkter funktionstestas innan de lämnar fabrik och det blir väldigt många faktorer som talar mot en tillverkningsdefekt. - "Produkten hade inte denna skada då den funktionstestades i fabrik, köparen har haft produkten i sin ägo si och så länge utan att påtala något fel, ett professionellt utlåtande säger att skadan uppstår genom yttre åverkan". Det handlar alltså ofta om en rimlighetsbedömning, där köparen av produkten har en rejäl uppförsbacke att klättra för att styrka sin sida av saken.

Sedan är, återigen, det material (en svårtolkad bild) Elgiganten hittills producerat gravt undermåligt för att styrka yttre åverkan, i just detta specifika fall.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som sagt, man får tycka och tänka vad man vill om det. Min erfarenhet från att ha varit serviceansvarig för (samt själv reparerat) mobiltelefoner under några år är att ni övertolkar bevisbördan, det behövs som sagt ingen film på hur kunden tappar telefonen i golvet utan de behöver kunna visa med tillräcklig sannolikhet att telefonen utsatts för yttre åverkan av den graden att skadan som uppstått inte omfattas av garanti.

Har det kommit något vägvisande avgörande som ställer detta på ända så får ni gärna länka mig det så ska jag genast korrigera min bild.

Anser man att den bedömningen är felaktig och tror att man har stöd av lagen kan man (återigen) dra det till ARN eller som ett civilrättsligt mål.

Min uppfattning utifrån min erfarenhet är att man inte har någon direkt chans att få rätt i någon av de instanserna.

Det är inte någon video på hur skadan uppstod som efterfrågas, det där låter bara som ett rent argumentationsfel.

Det behöver i princip vara ett fel som inte kan uppstå vid normal användning eller av en ursprunglig defekt för att det ska vara solklart.

Garanti är inte intressant. TS har inte bevisbörda för att visa att det är ursprungligt fel, bara att det finns ett fel och det är något både ARN och rätten ska ta i beaktande. Har TS förstört själv får de givetvis betala själv eller använda sin försäkring även när det inte är tydligt hur skadan uppstått genom att kolla på telefonen.

De flesta tar inte saker till ARN även när de har god chans att vinna, har man jobbat med produkter sålda innan 1 maj 2022 har det dessutom bara varit 6 månader man kan anta att felet är ursprungligt.

Permalänk
Medlem

En enda fråga @petterk

Vad är det som gör dig kvalificerad att uttala dig så tvärsäkert som du gör?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

En enda fråga @petterk

Vad är det som gör dig kvalificerad att uttala dig så tvärsäkert som du gör?

Har du arbetat som serviceansvarig eller på verkstad sedan konsumentköplagen ändrades eller baserar du dina svar på utdaterade lagar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av nu1mlock:

Har du arbetat som serviceansvarig eller på verkstad sedan konsumentköplagen ändrades eller baserar du dina svar på utdaterade lagar?

Tidsspannet sex månader respektive två år gällande ursprungligt fel förändrar inte på något sätt hur lagen appliceras i andra avseenden.

Redan innan denna lagändring var bevisbördan på köparen för att visa att felet var ursprungligt (under hela reklamationstiden) väldigt låg. Har man använt produkten enligt bifogade skötselråd och produkten saknade tecken på yttre åverkan? Jopp, då anågs felet vara ursprungligt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Har du arbetat som serviceansvarig eller på verkstad sedan konsumentköplagen ändrades eller baserar du dina svar på utdaterade lagar?

Precis som twit svarade dig så ser jag inte att något direkt drastiskt förändrats i bedömningen eller värderingen av "bevis", bara själva tidsfristen för den omvända bevisbördan.

Du får gärna rätt mig om jag missat något?

Utöver det så ser jag till att uttrycka att det är just mina bedömningar, gissningar eller min magkänsla när jag beskriver något just för att det inte ska misstolkas som någon absolut sanning utan läsaren ska själv kunna få ett hum om eller avgöra hur mycket vikt som ska läggas vid det jag skrivit. Det ser jag som viktigt just när man försöker ge råd till någon i besvärliga situationer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW