Permalänk
Avstängd

Har köpt en SATA till USB3 kabel från amazon en gång och den fungerade inte med med 5400rpm 2.5" enhet
Köp från temu för ca 45kr fungerade utmärkt

Hittills så ger jag tummen upp

Också en typ-sponsor-video som Linustech:

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ni har aldrig reflekterat över hur dessa sajter kan ha så billiga priser..?

https://www.bbc.com/news/business-65990529

Skulle ALDRIG beställa från varken Shein, Wish och nu Temu. Det är för jävligt.

Håller ni inte med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j1ggly:

Ni har aldrig reflekterat över hur dessa sajter kan ha så billiga priser..?

https://www.bbc.com/news/business-65990529

Skulle ALDRIG beställa från varken Shein, Wish och nu Temu. Det är för jävligt.

Håller ni inte med?

Ifall det stämmer så bör man helt klart inte stödja dessa företag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du länk till tarpen?

https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951643...

Inte så stor men med erbjudande för nya kunder blev det rätt billigt.

Detta e den vikbara vedspisen https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951279...
Riktigt stabil (27kr som ny kund så svårt att slå)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951643...

Inte så stor men med erbjudande för nya kunder blev det rätt billigt.

Detta e den vikbara vedspisen https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951279...
Riktigt stabil (27kr som ny kund så svårt att slå)

Tack, beställde två.
Spisen kostade 327 nu, för 27 hade jag tagit en sån med

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Fenix:

https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951643...

Inte så stor men med erbjudande för nya kunder blev det rätt billigt.

Detta e den vikbara vedspisen https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=60109951279...
Riktigt stabil (27kr som ny kund så svårt att slå)

Tack den spisen blir en grym present till min svåger som har en passion för uteliv och camping.
Har du provat den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1ggly:

Ni har aldrig reflekterat över hur dessa sajter kan ha så billiga priser..?

https://www.bbc.com/news/business-65990529

Skulle ALDRIG beställa från varken Shein, Wish och nu Temu. Det är för jävligt.

Håller ni inte med?

Hela klädindustrin har kämpat med det här så länge jag kan minnas. Och alla lovar bättring för att några år senare ertappas med 4kr per dag i lön i giftiga kemikalier. Gång på gång på gång på gång.

Så jag tror folk bara slutat bry sig helt enkelt. Alla "vet" att man borde bojkotta H&M och liknande klädkedjor (typ alla modemärken) och köpa hampa, lokalt handtillverkat eller liknande, men plånboken talar. Vi människor är giriga och blundar lätt när det är andra som råkar illa ut om det påverkar vår ekonomi.

Bojkotta allt, eller gör cherry picking och bojkottar det som media blåst upp för tillfället eller som är "nära" oss. Vem är en "god människa" i slutändan? Filosofisk fråga och urgammal debatt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Tack den spisen blir en grym present till min svåger som har en passion för uteliv och camping.
Har du provat den själv?

Har inte eldat i den än, bara packat upp och tittat på den. Väldigt stabil med fast monterat vikbart bottengaller.
Tänkte jag skulle gå ut idag och koka lite kaffe med den.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Såg att de hade en M8 Retro gaming stick för typ 36:-... den i sig är värdelös och kan inte riktigt emulera något förutom lite arkadspel, men för 36:- hade det varit ok tänkte jag... men minsta man får beställa för är 100:-

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Såg att de hade en M8 Retro gaming stick för typ 36:-... den i sig är värdelös och kan inte riktigt emulera något förutom lite arkadspel, men för 36:- hade det varit ok tänkte jag... men minsta man får beställa för är 100:-

Min 150:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Min 150:-

Stod 100:- i appen för mig, kanske för att det var/hade varit en första beställning kanske (?) Nu blev det ju inget då stickan inte hade varit värd att hitta "mer skräp" för

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Handlat massor på Temu via appen, aldrig varit några problem. Enkel retur. Betala med klarna.
Typ som en bättre wish ungefär.

Permalänk
Medlem

tips som jag antar fortfarande gäller är att hittar man något på wish/temu så kunde man iallafall förut ofta bara gå in på Ebay och hitta exakt samma saker, fast billigare och snabbare leverans om man hitta en säljare inom EU

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Handlat ett par gånger där nu, 98% av produkterna är enkla kopior. Fungerar om man inte är petig, köpt korthållare (har en äkta) det är lite skillnad. Köpt Philips rakblad (är inte philips märket) dem påstås fungera jätte bra men jag skar mig flera gånger och det gör man absolut inte med dem äkta bladen. Vi har hund och till hunden finns massor av saker man kan köpa, dock går dem sönder lättare än andra varor men helt okej. Så för det mesta är det coola saker till rimligt pris såvida man inte är petig. Köpt en trippel laddkabel som har tre olika uttag, tex iphone, samsung och så till ipads, den fungerar riktigt bra och kvaliteten på den är i princip som en äkta laddkabel. Så som sagt för det mesta är det enklare kopior som säljs men det finns vissa saker som är av bra kvalitet.
Leverans tiden har varit över en vecka alla gånger hittills, 7-9 dygn är att vänta när man beställer hos dom.

Permalänk
Medlem

Fått hem lite fler grejer och precis som förra gången blev det tråkiga, praktiska och billiga saker. Jag har åtminstone hittat min nisch

Lärt mig en ny tumregel för Temu också: Hårdplast och akryl går oftast att lita på, mjukare plast anländer sannolikt missformat/böjt. Bild 2 är ett bra exempel på det. De grå och blå förvaringsdosorna i hårdplast är snorbra, men de vita i nedre högra hörnet är böjda inåt och försöker man böja ut dem så spricker de i kanterna. De i övre högra hörnet däremot är nog mina bästa köp hittills, fjärrkontrollerna till TV:n och Chromecasten passar perfekt i en sån! Dörrstoppen var kass, inget material undertill som hindrade den från att glida. Men på det stora hela är jag nog till 95% nöjd. Sålänge man är noggrann med att läsa recensioner så är man ganska säker.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tips som jag antar fortfarande gäller är att hittar man något på wish/temu så kunde man iallafall förut ofta bara gå in på Ebay och hitta exakt samma saker, fast billigare och snabbare leverans om man hitta en säljare inom EU

Det är ju det man inte gör hittar nåt billigare som kommer från eu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av j1ggly:

Ni har aldrig reflekterat över hur dessa sajter kan ha så billiga priser..?

https://www.bbc.com/news/business-65990529

Skulle ALDRIG beställa från varken Shein, Wish och nu Temu. Det är för jävligt.

Håller ni inte med?

Jag håller med.

Folk som köper iPhones stödjer denna galenskap.. slavlöner och inga rättigheter. 12h arbetspass för 2 USD eller nåt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Lärt mig en ny tumregel för Temu också: Hårdplast och akryl går oftast att lita på, mjukare plast anländer sannolikt missformat/böjt.

Vad är definitionen för "att lita på"? Det var ju inte så längesen det stod i media att många, om inte merparten, av alla dessa billiga plastprodukter från Kinabutikerna innehåller miljögifter till höger och vänster som är dåliga både för djur och natur och kontakt med människohud.

Permalänk
Medlem

Tull?

Hur är det med tullavgifter på dessa varor. Wish har ju det inbakat, men inte ex Aliexpress. Hur är det med Temu. Någon som vet (inte gissar)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sundevil:

Hur är det med tullavgifter på dessa varor. Wish har ju det inbakat, men inte ex Aliexpress. Hur är det med Temu. Någon som vet (inte gissar)?

Kommer nada, inga dolda avgifter

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundevil:

Hur är det med tullavgifter på dessa varor. Wish har ju det inbakat, men inte ex Aliexpress. Hur är det med Temu. Någon som vet (inte gissar)?

Liksom wish, Temu har även Aliexpress inbakad, så inga avgifter.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt därifrån är väldigt tveksam till dom. Hört att det handlar om slavlöner för att hålla priser nere, mängder av datainsamling från appen av användarnas enheter samt även rykte om att det kan finnas malware i appen. För mig det är samma utvecklare som jobbar på Temu som jobbade på pinduoduo. pinduoduo appen har också blivit avstängda från Google Play.

https://www.cnbc.com/2023/05/17/temu-accused-of-data-risks-am...
https://www.comparitech.com/blog/vpn-privacy/privacy-risks-po...
https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/16exnwf/temu_...

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Började läsa om höga halter av giftiga ämnen i produkter från utanför EU och har faktiskt slängt allting jag nånsin köpt från Temu nu. Hade ingen aning om att så mycket giftiga ämnen tillåts i Kina, kommer aldrig mer handla från Temu med den vetskapen.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Fakeprylar såklart En kompis är i Thailand just nu och ska köpa hem "Airpods" för 300 sek. Det är ju dessa prylar Temu säljer också

Funkar givetvis, speciellt om man bara vill visa upp någon form av lyxkonsumtion för att vinna creds bland polare eller nu varför man skulle vilja köpa fakeprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Började läsa om höga halter av giftiga ämnen i produkter från utanför EU och har faktiskt slängt allting jag nånsin köpt från Temu nu. Hade ingen aning om att så mycket giftiga ämnen tillåts i Kina, kommer aldrig mer handla från Temu med den vetskapen.

Särskilt blyfärg ska man vara försiktig med då det ofta förekommer från sånt som inte godkänts i EU. Så undvik alltid barn- och tuggleksaker till djur när man köper därifrån.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Började läsa om höga halter av giftiga ämnen i produkter från utanför EU och har faktiskt slängt allting jag nånsin köpt från Temu nu. Hade ingen aning om att så mycket giftiga ämnen tillåts i Kina, kommer aldrig mer handla från Temu med den vetskapen.

Jag håller med, det är galet. Tyvärr så är det samma med det mesta du handlar här som kommer från Kina. Same same..
Samma produkter på de flesta sidorna - samma fabrik och samma barnarbetare.
Själv tycker jag att vi borde producera våra varor inom norden och betala för kvalitet och själv ta ansvar för miljön men så ser det inte ut.

Permalänk

Handlat där 2ggr nu.
Alltid kommer hem fint i den lilla kina-plastpåsen.
Vart mycket nöjd med produkterna jag handlat även erfarenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag håller med, det är galet. Tyvärr så är det samma med det mesta du handlar här som kommer från Kina. Same same..
Samma produkter på de flesta sidorna - samma fabrik och samma barnarbetare.
Själv tycker jag att vi borde producera våra varor inom norden och betala för kvalitet och själv ta ansvar för miljön men så ser det inte ut.

Fast såvitt jag förstår det gällande produkter som tillverkas i Kina och importeras av butiker som befinner sig inom EU så måste dessa produkter kunna möta ganska strikta krav och bli godkända enligt EU:s standarder kring kemikalier, giftiga ämnen, elsäkerhet osv.

Beställer man däremot direkt från butiker som Wish och Temu som är baserade i Kina så kringgås de kraven eftersom Kina är mycket mer avslappnade gällande såna regler.

Många av de kläder som man köper från Shein ska ju tydligen ha alla möjliga slags giftiga ämnen i sig som är förbjudna inom EU eller som har halter av ämnen som överstiger vad som är tillåtet inom EU.

Så kan det verkligen vara samma fabriker som tillverkar det som säljs på kinesiska lågprissajter och det som importeras av Europeiska butiker när produkterna måste möta så mycket högre krav inom EU? Men jag har ingen vidare koll, så rätta mig gärna om jag har fel, ju mer korrekt information desto bättre.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Fast såvitt jag förstår det gällande produkter som tillverkas i Kina och importeras av butiker som befinner sig inom EU så måste dessa produkter kunna möta ganska strikta krav och bli godkända enligt EU:s standarder kring kemikalier, giftiga ämnen, elsäkerhet osv.

Beställer man däremot direkt från butiker som Wish och Temu som är baserade i Kina så kringgås de kraven eftersom Kina är mycket mer avslappnade gällande såna regler.

Många av de kläder som man köper från Shein ska ju tydligen ha alla möjliga slags giftiga ämnen i sig som är förbjudna inom EU eller som har halter av ämnen som överstiger vad som är tillåtet inom EU.

Så kan det verkligen vara samma fabriker som tillverkar det som säljs på kinesiska lågprissajter och det som importeras av Europeiska butiker när produkterna måste möta så mycket högre krav inom EU? Men jag har ingen vidare koll, så rätta mig gärna om jag har fel, ju mer korrekt information desto bättre.

Du har rätt det finns lagar och bestämmelser men girighet och enkla pengar hittar vägar. Jag har iallafall sett och köpt produkter som finns på wish, Ali express och Timu från svenska säljare i Sverige. Dessa oportinister bryr sig inte om regler och bestämmelser och nya sidor poppar upp hela tiden. Men jag kan och har gärna fel men det är vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352613:

"Sammanfattningsvis medför den roliga och billiga shoppingen på Temu alltså följande risker:

* Ett företag som lyder under Kinas regim får tillgång till din personliga data.
* Du köper varor som tillverkats med hjälp av tvångsarbete.
* Du betalar ingen skatt och underminerar företag som inte använder tvångsarbete.

"Ägna detta en tanke nästa gång du blir sugen på att ”shoppa som en miljardär”! "

* Addressuppgifter är offentliga i Sverige, det blir lite märkligt att betrakta dem som personliga.
* Det kan hända, men det är inte så att allting tillverkas mha tvångsarbete.
* Du betalar visst skatt, moms utgår från första kronan nuförtiden.

Amerikanska staten har en lista över vilka produkter som berörs (det gäller landet som helhet och inte enbart Temu), men det betyder inte att en produkt i den här listan är tillverkad med tvångsarbete och listan kan vara ofullständig.

Citat:

Forced labor: Artificial Flowers, Christmas Decorations, Coal, Fish, Footwear, Garments, Gloves, Hair Products, Polysilicon, Nails, Thread/Yarn,Tomato Products
Forced labor & child labor: Bricks, Cotton, Electronics, Fireworks, Textiles, Toys