Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Vilka fördelar är det?

Att det inte är en gammal design.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nasso:

Det blev ett k8 till slut. De är snarlika pro har andra keycaps och lite dämpning osv. Bakgrundsbelysningen lyser inte genom tangenterna på pro-versionen och ser helt meningslös ut på de bilderna där jag sett det, om jag ska vara helt ärlig. En stor anledning till att jag vill ha nytt tangentbord är bakgrundsbelysningen för spelande och kodknackande kvällstid nu när det börjar bli lite mörkare.

Detta är pro-varianten:
https://imgur.com/IrrDoFD.png

Och detta är vanliga:
https://i.imgur.com/OcEI1RV.png

Visst, lite dämping och annan "lyx" det är i pro-varianten hade ju varit nice, men detta ser ju ut att vara en kraftig nedgradering i mina ögon... För mer pengar, dessutom.

Har själv letat efter ett nytt tangentbord och är lite inne på ett TKL eller ett 75%.Har kollat på Keychron's K8 bland annat.
Hur tycker du om K8 än så länge? Går det att välja enskild färg per tangent helt fritt?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Att det inte är en gammal design.

Gammal design? På ett tangentbord? Vad är nackdelen med det, rent konkret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har själv letat efter ett nytt tangentbord och är lite inne på ett TKL eller ett 75%.Har kollat på Keychron's K8 bland annat.
Hur tycker du om K8 än så länge? Går det att välja enskild färg per tangent helt fritt?

Inte fått det än. Kanske imorrn. TKL har jag kört i över 10 år dock, både hemma och på jobbet. Ser inte att jag någonsin kommer gå tillbaka. Saknar inte numpaden och det är superskönt med den kortare bredden när man spelar.

Permalänk
Skrivet av Nasso:

Gammal design? På ett tangentbord? Vad är nackdelen med det, rent konkret?

Har hört flera gnälla över att framkant är för hög, sedan är keycaps av sämre kvalitet, och så är ljudet överlag värre.
Men detta är baserat på information för år sedan, vet inte om de har ändrat den vanliga K modellen i smyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har hört flera gnälla över att framkant är för hög, sedan är keycaps av sämre kvalitet, och så är ljudet överlag värre.
Men detta är baserat på information för år sedan, vet inte om de har ändrat den vanliga K modellen i smyg.

Ok. Recensionerna jag har tittat på har varit positiva och jag har en kollega som har tangentbordet, fast i 60% utformning. Får se hur det blir! Det är just keycapsen jag inte hillade på pro. Jag förstår inte poängen med bakgrundsbelysning när det inte lyser genom tangenterna...

Hoppas på det bästa!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Nasso:

Inte fått det än. Kanske imorrn. TKL har jag kört i över 10 år dock, både hemma och på jobbet. Ser inte att jag någonsin kommer gå tillbaka. Saknar inte numpaden och det är superskönt med den kortare bredden när man spelar.

Låter lovande, är lite orolig att jag kommer sakna numpad'en men man vänjer sig väl utan den.
Återkom gärna med en liten update när du provat det

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Låter lovande, är lite orolig att jag kommer sakna numpad'en men man vänjer sig väl utan den.
Återkom gärna med en liten update när du provat det

Man saknar alltid numpad men det är viktigare att ha händerna närmare varandra. Man kan köpa en lös numpad om det blir för jobbigt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ja och även många numpad fantaster gör "misstaget" att inte ha den på vänstra sidan

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig saknat numpaden på 10+ år och tusentals timmar men jag jobbar som utvecklare och använder mest tangentbordet till det och för spel. Det är väldigt beroende av vad man gör med sitt tangentbord. Skulle jag jobba med ekonomi skulle det vara helt otänkbart att vara utan numpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Jag har aldrig saknat numpaden på 10+ år och tusentals timmar men jag jobbar som utvecklare och använder mest tangentbordet till det och för spel. Det är väldigt beroende av vad man gör med sitt tangentbord. Skulle jag jobba med ekonomi skulle det vara helt otänkbart att vara utan numpad.

Jag jobbar också som utvecklare men det händer att man ska skriva in lite siffror i Excel arken eller kanske internetbanken eller helt enkelt göra en liten uträkning på miniräknaren på datorn. Framförallt så saknar jag det när man ska ange den förbaskade PIN koden för att komma in på datorn eller när man behöver göra grejer som kräver admin rättigheter. När man väl har tillgång till en numpad så går det av bara farten att knappa in siffrorna, på TKL eller liknande tar det klart längre tid(för mig och jag behöver oftast titta på tangentbordet).

Har funderat på numpad par gånger till höger om musen men det har inte blivit av än...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Neon:

Jag jobbar också som utvecklare men det händer att man ska skriva in lite siffror i Excel arken eller kanske internetbanken eller helt enkelt göra en liten uträkning på miniräknaren på datorn. Framförallt så saknar jag det när man ska ange den förbaskade PIN koden för att komma in på datorn eller när man behöver göra grejer som kräver admin rättigheter. När man väl har tillgång till en numpad så går det av bara farten att knappa in siffrorna, på TKL eller liknande tar det klart längre tid(för mig och jag behöver oftast titta på tangentbordet).

Har funderat på numpad par gånger till höger om musen men det har inte blivit av än...

Vänster hand säger jag, använd alltid vänster hand 😜||sökarna||
Mycket smidigare att slippa flytta handen mellan mus och tangenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag jobbar också som utvecklare men det händer att man ska skriva in lite siffror i Excel arken eller kanske internetbanken eller helt enkelt göra en liten uträkning på miniräknaren på datorn. Framförallt så saknar jag det när man ska ange den förbaskade PIN koden för att komma in på datorn eller när man behöver göra grejer som kräver admin rättigheter. När man väl har tillgång till en numpad så går det av bara farten att knappa in siffrorna, på TKL eller liknande tar det klart längre tid(för mig och jag behöver oftast titta på tangentbordet).

Har funderat på numpad par gånger till höger om musen men det har inte blivit av än...

Visst. Förstår. Jag har inga pin-koder på datorn (bara lösenord och lösenordshanterare) och i internetbanken är det kanske 2-3 gånger per år jag behöver skriva in något manuellt. Budgeten gör jag i en egen app där jag importerar CSVer som jag exporterat från internet-banken.

Enklaste är väl om man tejpar över numpaden på sitt vanliga tangentbord med bred maskeringstejp. Sen vet man efter en månad om man kommer sakna den, haha.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått mitt Keychron k8 iaf och är nöjd. Tycker att det känns som att det är hög kvalitet och gillar känslan. Är dock långt ifrån någon tangentbordsexpert.

Lite omständigt att ställa in RBGn/bakgrundsbelysningen... Hade väl önskat att jag kunde ta bort alla rgb-lägen jag inte är intresserade av. Kanske finns någon mjukvara där man kan göra det men är osäker på om jag kommer bemöda mig med det. Har fått det instället till solitt vitt ljus iaf och den kommer förmodligen ligga kvar där.

Använder det inkopplat i en usb-switch som jag använder för att kunna använda mus, tangentbord, hörlurar och webbkamera till både stationära och laptopen och inte haft några problem där ännu iaf.

Men, detta är efter en timmes användning

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vänster hand säger jag, använd alltid vänster hand 😜||sökarna||
Mycket smidigare att slippa flytta handen mellan mus och tangenter.

Ja, det ligger något i det faktiskt. På gymnasiet fick vi lära oss räkna snabbt på skrivbordsräknare, antar att det kan liknas med vad man gjorde förr vid kassaapparaterna. Där iallafall så skulle det alltid vara vänsterhanden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag har 2 tangentbord.
Ett komplett trådlöst med numpad osv med röda switchar och ett trådat TKL med blåa switchar.
TKL till spel och det andra till surf, betala räkningar osv.
Funderar dock på ett komplett med blå switchar då jag älskar dem.

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att köpa ett nytt mekaniskt TKL tangentbord för FPS. Hade ett gammalt Cooler master storm TKL mx red som var toppen men råka spilla vatten eller något i det så vissa tangenter inte funkar längre...

Sett Wooting men dom har icke TLK samt är ganska dyra, finns det liknande fast kanske mer lockande i mitt fall?
Märker man skillnad på t.ex MX speed och optiska brytare t.ex OPX?
Tips på typ 75% tgb som har linjära brytare med åtminstone dedikerade F1 osv. knappar?

Har kikat på ett Corsair k70 tkl tournament OPX alltså med optiska brytare, för 850kr. Buu eller bää? Hört att det ska vara ganska högljutt för att vara linjära men tänker att man kan sätta o-ringar på brytarna i värsta fall. Lite orolig för mjukvaran, mer eller mindre avskyr allt onödigt som ska stå igång i bakgrunden men om jag förstår det korrekt så kan man lägga in profiler med binds och backlight i inbygga minnet på brädan och sedan avinstallera icue?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Har kört med ett 60% tangentbord ett tag nu med bruna brytare och jag går i tankarna på att skaffa mig ett 65% då jag saknar piltangenterna.

Spelar mest och sambon lånar datorn till jobbet ibland.
Vad skulle ni rekommendera? Prislapp kan väl ligga mellan 0 - 1500kr kanske?

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Skrivet av joppe:

Har kört med ett 60% tangentbord ett tag nu med bruna brytare och jag går i tankarna på att skaffa mig ett 65% då jag saknar piltangenterna.

Spelar mest och sambon lånar datorn till jobbet ibland.
Vad skulle ni rekommendera? Prislapp kan väl ligga mellan 0 - 1500kr kanske?

https://www.keychron.com/collections/keychron-nordic-iso-keyb...

Permalänk
Skrivet av joppe:

Har kört med ett 60% tangentbord ett tag nu med bruna brytare och jag går i tankarna på att skaffa mig ett 65% då jag saknar piltangenterna.

Spelar mest och sambon lånar datorn till jobbet ibland.
Vad skulle ni rekommendera? Prislapp kan väl ligga mellan 0 - 1500kr kanske?

Jag har ett Leupold FC660m med bruna switchar du kan få köpa för 450kr. Det är knappt använt, köptes 2018 men mest legat och skräpat, kan skicka bilder om du är intresserad, dra iväg ett PM i såna fall!

Permalänk

Det är ett bra tangentbord @joppe ! Men är det ISO @Rockybruz ? Jag har bara sett den i ansi om jag minns rätt 🤔 det är ju en deal-breaker för många.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Det är ett bra tangentbord @joppe ! Men är det ISO @Rockybruz ? Jag har bara sett den i ansi om jag minns rätt 🤔 det är ju en deal-breaker för många.

Det är ISO Ska leta fram det och ta en bild på det.

Permalänk

https://www.reddit.com/r/mechmarket/s/Ss5cswdVr6

Tipsar om gsa retro highlight, här till en bra peng. För mig blev det i slutändan drygt 1800, när jag köpte från kbdfans.

Bilder finns här.
https://www.aliexpress.com/item/1005005911488413.html

Missade denna deal och skickar den vidare till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe:

Har kört med ett 60% tangentbord ett tag nu med bruna brytare och jag går i tankarna på att skaffa mig ett 65% då jag saknar piltangenterna.

Spelar mest och sambon lånar datorn till jobbet ibland.
Vad skulle ni rekommendera? Prislapp kan väl ligga mellan 0 - 1500kr kanske?

Keychron K3 vad ganska fint faktiskt om man gillar 65%, för min del blev det allt för svårt att hitta till vissa tangenter och än svårare att hoppa mellan olika tangentbord.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av joppe:

Har kört med ett 60% tangentbord ett tag nu med bruna brytare och jag går i tankarna på att skaffa mig ett 65% då jag saknar piltangenterna.

Spelar mest och sambon lånar datorn till jobbet ibland.
Vad skulle ni rekommendera? Prislapp kan väl ligga mellan 0 - 1500kr kanske?

Skrivet av StuntmanMike:

Det är ett bra tangentbord @joppe ! Men är det ISO @Rockybruz ? Jag har bara sett den i ansi om jag minns rätt 🤔 det är ju en deal-breaker för många.

Här har du en bild på det, ber om ursäkt för dröjsmålet! Jag har brutit "warranty"-plomberingen då jag tänkte tejpmodda denna men slutade med att jag inte använde det överhuvudtaget.

Edit: Köpte det på MaxGaming 2018 men de verkar inte sälja det längre, här är länk till ett omdöme:
https://switchandclick.com/leopold-fc660m/

Permalänk
Medlem

Glömde såklart ta med att det ska vara ansi

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Skrivet av joppe:

Glömde såklart ta med att det ska vara ansi

Då kan du ju få den med Topre 😃
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_list...

Det är väl främst om du skriver mycket men ska inte vara några problem för att spela med.
Är ju dubbla budgeten, men borde gå att hitta begagnat om du verkligen vill ha.

Men 65% är bland det populäraste just nu så det finns alldeles för mycket att välja på.

Akko är budget vänligt med många val. Kvalitén är som alla andra typ(de har gjort samarbeten med varmilo tex)
https://akkogear.eu/collections/65

Permalänk
Medlem

Goddag!

Mitt tidigare tangentbord var "ASUS PRIMAX/KB2621" och jag söker nu efter ljus och lykta efter ett så snarlikt som möjligt. Jag införskaffade "Cherry KC 6000 Slim" som ersättare men det visade sig inte stödja att kunna trycka ner 3 knappar samtidigt i flera kombinationer.

Storlek: Tangenterna skall vara "platta". Hittar inget mått för tangenthöjd men höjden på nuvarande tangentbord är 15 mm vilket verkar vara korrelerat efter att ha kikat runt på andra.

Funktion: >5 KRO.

Fysisk Layout (ANSI, ISO): ISO Nordisk.

Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna: Ja.

Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Spelar ej roll.

Önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Knappar för att justera volym vore trevligt men inget krav.

Trådlöst eller trådat: Trådat.

Bakgrundsbelyst eller inte: Spelar ej roll.
RGB(W) eller inte: Spelar ej roll.
Brytarpreferenser: Spelar ej roll.
Programmerbart eller inte programmerbart: Spelar ej roll.
Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara): Spelar ej roll.
Kulör: Spelar ej roll.
Ljudnivå: Spelar ej roll.

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle gärna ta rekomendationer för ett nytt tangentbord. Har idag ett Ducky One 2 Mini Pure White (2020). Dock lider jag lite av att inte ha piltangenter och vissa funktionstangenter, så behöver nog gå upp ett steg i storlek. Dessutom så hänger det sig ganska ofta vid uppstart av datorn. Får rycka usb-sladden nästan varje uppstart.

I övrigt gillar jag mitt lilla tangenbord. Vad har ni för tips på nytt tgb enligt ovan?

Funderar på ett: Keychron K7 RGB Hot-Swap Keychron Optical Brown

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Hmm, skulle gärna ta rekomendationer för ett nytt tangentbord. Har idag ett Ducky One 2 Mini Pure White (2020). Dock lider jag lite av att inte ha piltangenter och vissa funktionstangenter, så behöver nog gå upp ett steg i storlek. Dessutom så hänger det sig ganska ofta vid uppstart av datorn. Får rycka usb-sladden nästan varje uppstart.

I övrigt gillar jag mitt lilla tangenbord. Vad har ni för tips på nytt tgb enligt ovan?

Funderar på ett: Keychron K7 RGB Hot-Swap Keychron Optical Brown

Vill bara höja ett finger för att även om det är hotswap så finns det bara fyra sorter som passar. Kan ju iofs vara skönt att slippa välja bland alla vanliga brytare som finns nuförtiden.

Personligen så tycker jag inte om större än 60% men kan man inte ändra om i mjukvaran så är det svårt att bli kompis med dem. ( Capslock blir FN och tillsammans med den är esdf pilarna och numrow blir F-row är receptet som fick mig att evolvera😋)