Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Förslag på 65% tangentbord?

Förslag på 65% keeb till 9åringen? RGB livsviktigt för sonen, linjära eller taktila brytare som inte är för tunga att trycka ner ett måste. Pappan premierar lågt pris och om möjligt hot swap för framtida projekt (om det är möjligt?), dvs kan vara billigare brytare som medföljer men inget skit tack. Även beggat av intresse

Kikade först på tex ett Havit KB496L men anar att man inte får så mycket för de pengarna? Eller är det kanske sweetspotten för grabben?

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Skrivet av cambora:

Förslag på 65% keeb till 9åringen? RGB livsviktigt för sonen, linjära eller taktila brytare som inte är för tunga att trycka ner ett måste. Pappan premierar lågt pris och om möjligt hot swap för framtida projekt, dvs kan vara billigare brytare som medföljer men inget skit tack. Även beggat av intresse

Kikade först på tex ett Havit KB496L men anar att man inte får så mycket för pengarna?

Jag har ett Havit och jag tycker man får extremt mycket för pengarna. Dock kan jag inte kommentera på det du kollar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliaria:

Jag försöker hitta ett tyst TKL keyboard för gaming.

Enda kravet är egentligen att det ska vara väldigt tyst. Har försökt se om det finns tysta mekaniska men det verkar vara rätt så kört.
Spelar i princip bara WoW och Dota numera

Vad ska jag ha?

Kollat på detta: https://www.webhallen.com/se/product/319573-Logitech-G915-TKL...

och mekaniskt men kanske inte är så tyst som jag hoppas: https://fnatic.com/products/mini-streak-rgb-tenkeyless-silent...

Har kört MiniStreak med Silent Reds i 4 år och det är tystare än många rubber dome iom att det är dämpat både vid nedslag och uppsläpp på brytarna, samt att hela tangentbordet är robust och bra. Har man inte för bråttom, som vid spelande utan bara sitter och skriver och inte bottnar tangenterna blir det väldigt tyst, tycker jag.
Jag köpte den första varianten som hade ett underbart handlovsstöd också, plus att Fnatic skickade gratis Ä och Ö-tangenter från den tyska uppsättningen, så jag slapp de horribla "nordiska tangenterna" =D

Jag har kört mycket WoW och Diablo med det och är väldigt nöjd.

Köpte för övrigt precis in ett Cherry G80-3000N TKL som jobbtangentbord, som är lite mer ihoptryckt, men också har Silent Red. Tänkte att det borde vara liknande som mitt Fnatic, men alla små fjädrarna gnisslar, så just nu stör jag mig lite på att jag inte bara tog ett MiniStreak här också XD Får se om det blir bättre när man skrivit ett tag på det, men det känns som att det är lite mer resonans i höljet också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av cambora:

Förslag på 65% keeb till 9åringen? RGB livsviktigt för sonen, linjära eller taktila brytare som inte är för tunga att trycka ner ett måste. Pappan premierar lågt pris och om möjligt hot swap för framtida projekt (om det är möjligt?), dvs kan vara billigare brytare som medföljer men inget skit tack. Även beggat av intresse

Kikade först på tex ett Havit KB496L men anar att man inte får så mycket för de pengarna? Eller är det kanske sweetspotten för grabben?

Säger inte att det är bra (men gissar på likvärdigt i den prisklassen)
Dock så har den RGB både med och utan leds på 😎
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag har ett Havit och jag tycker man får extremt mycket för pengarna. Dock kan jag inte kommentera på det du kollar på.

Då blir följdfrågan, vilket har du?

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Skrivet av cambora:

Då blir följdfrågan, vilket har du?

KB390L tror jag det heter (tkl, low profile).

Permalänk
Medlem

Behöver ett nytt tangentbord som jag använder till spel och mejl/web och jag har sökt på tester och omdömen som är från iår men inte hittat något lätt val.
nuvarande är ett "Logitech G915 TKL Tactile" som är dåligt skött av mig och ger upp när som helst, en sak som är förbaskat irriterande är att tangenterna är genomlysta och det är troligen så att den är målad men maskad den bokstav/tecken som skall lysa vilket är bra men som klassiska speltangenterna har färgen lossnat på (A & S)

Vad söker jag? ett bord i väldigt bra kvalité och känsla, priset är sekundärt till kvalité och funktion.
Gärna trådlöst men inget krav.
Också en ny mus, gärna tips

Jag kan inget om olika kontakter utan är en ren användare,
Lirar just no Wow classic och får ingen kläm på alla knappar, har korta fingrar och små händer så jag vill föröka lära mig macron och knapp kombinationer men jag är helt jävla usel på det så att programvaran är så enkel det bara går för en som mig...
Fullstort storlek
Svenskt tangentbord helts inte med flera bokstäver på samma tangent?

Jag fattar att detta är svårt att rekommendera men jag ger hellre 1000kr extra om det passar mig enligt ovan än billigaste.
Om någon orkar ge mig ett solid tips skulle jag uppskatta det, Tangentbord och mus.

Permalänk
Skrivet av Salvion:

Behöver ett nytt tangentbord som jag använder till spel och mejl/web och jag har sökt på tester och omdömen som är från iår men inte hittat något lätt val.
nuvarande är ett "Logitech G915 TKL Tactile" som är dåligt skött av mig och ger upp när som helst, en sak som är förbaskat irriterande är att tangenterna är genomlysta och det är troligen så att den är målad men maskad den bokstav/tecken som skall lysa vilket är bra men som klassiska speltangenterna har färgen lossnat på (A & S)

Vad söker jag? ett bord i väldigt bra kvalité och känsla, priset är sekundärt till kvalité och funktion.
Gärna trådlöst men inget krav.
Också en ny mus, gärna tips

Jag kan inget om olika kontakter utan är en ren användare,
Lirar just no Wow classic och får ingen kläm på alla knappar, har korta fingrar och små händer så jag vill föröka lära mig macron och knapp kombinationer men jag är helt jävla usel på det så att programvaran är så enkel det bara går för en som mig...
Fullstort storlek
Svenskt tangentbord helts inte med flera bokstäver på samma tangent?

Jag fattar att detta är svårt att rekommendera men jag ger hellre 1000kr extra om det passar mig enligt ovan än billigaste.
Om någon orkar ge mig ett solid tips skulle jag uppskatta det, Tangentbord och mus.

Keychron Q6 kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Keychron Q6 kanske?

Kan du utveckla lite varför du tipsar om det?

Innan du skrev funderade jag på "Corsair Gaming K70 RGB MK.2 Cherry MX Red (Nordisk)" när jag sökt på en massa omdömen.

Jag försökte googla på det du rekommenderade men hittar inte mycket, däremot "Keychron K8 Pro" på youtube.
Finns detta märke med svenska tangenter?

Permalänk
Skrivet av Salvion:

Kan du utveckla lite varför du tipsar om det?

Innan du skrev funderade jag på "Corsair Gaming K70 RGB MK.2 Cherry MX Red (Nordisk)" när jag sökt på en massa omdömen.

Jag försökte googla på det du rekommenderade men hittar inte mycket, däremot "Keychron K8 Pro" på youtube.
Finns detta märke med svenska tangenter?

Nej, du köper keycaps och brytare separat och sätter ihop allt likt Lego

https://www.keychron.com/products/keychron-q6-qmk-custom-mech...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej, du köper keycaps och brytare separat och sätter ihop allt likt Lego

https://www.keychron.com/products/keychron-q6-qmk-custom-mech...

Gisar att företaget skeppar från USA eller likande så man riskerar tull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Förslag på 65% keeb till 9åringen? RGB livsviktigt för sonen, linjära eller taktila brytare som inte är för tunga att trycka ner ett måste. Pappan premierar lågt pris och om möjligt hot swap för framtida projekt (om det är möjligt?), dvs kan vara billigare brytare som medföljer men inget skit tack. Även beggat av intresse

Kikade först på tex ett Havit KB496L men anar att man inte får så mycket för de pengarna? Eller är det kanske sweetspotten för grabben?

K6 skulle mitt förslag vara.
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/k6-rgb-tradlos...

Permalänk
Skrivet av Salvion:

Gisar att företaget skeppar från USA eller likande så man riskerar tull?

Skeppas från Kina men mellanlandar i Luxemburg så jag har aldrig hört någon som fått betala moms.

Permalänk
Medlem

Iqunix F97 Wireless

Hej, någon som köpt detta läckra tangentbord?

Kom precis hem med från webhallen men till min besvikelse wobblar det lite på plant underlag
Är det någon annan som upplevt samma sak?

Märks inte när det står på min musmatta men för det priset vill man ju ha perfektion.

Bara nyfiken på om alla gör såhär eller om jag bara fick ett måndagsex?

Mvh hugge

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss ett Deltaco från Inet som var på rea 499:-
Trådlöst. Mekaniskt. RGB och 65%.
Känns väldigt stabilt också.
Sjukt mycket för pengarna

Det får bli mitt "backup" tangentbord. Har ett Logitech G915 TKL annars.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Mitt Logitech K740 (https://www.logitech.com/sv-se/products/keyboards/k740-backlit-illuminated.920-005692.html) är på väg att ge upp och jag skulle hemskt gärna köpa ett likadant, men det har utgått ur sortimentet.

Det jag främst uppskattar med tangentbordet är att det är tunt, med tunna och tysta tangenter och att tangentbordet har handledsstöd.

Tangentbordet har även bakgrundsbelysning och sladd, men om det är sladd-, eller trådlöst spelar mindre roll.

Så jag söker ett tangentbord med följande egenskaper:

* Tunt/lågt tangentbord
* Tunna/låga tangenter
* Tyst
* Handledsstöd
* Bakgrundsbelysning

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av huggggge:

Hej, någon som köpt detta läckra tangentbord?

Kom precis hem med från webhallen men till min besvikelse wobblar det lite på plant underlag
Är det någon annan som upplevt samma sak?

Märks inte när det står på min musmatta men för det priset vill man ju ha perfektion.

Bara nyfiken på om alla gör såhär eller om jag bara fick ett måndagsex?

Mvh hugge

Jag har ett sådant, inget wobbel här. Det kan du säkert få bytt.

Permalänk
Skrivet av Salvion:

Gisar att företaget skeppar från USA eller likande så man riskerar tull?

Köpte precis därifrån, kom med dhl. Tar de tull så kommer det på posten i efterhand. Inte fått något än. Köpte Q6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Köpte precis därifrån, kom med dhl. Tar de tull så kommer det på posten i efterhand. Inte fått något än. Köpte Q6.

Alla gånger jag åkt på att betala tullavgift har de hållt paketet vid gränsen tills jag betalat.

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Köpte precis därifrån, kom med dhl. Tar de tull så kommer det på posten i efterhand. Inte fått något än. Köpte Q6.

Du kan väl undersöka label på kartongen och kolla om det har mellanlandat i ett EU land?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Du kan väl undersöka label på kartongen och kolla om det har mellanlandat i ett EU land?

Det Kuna jag se att det gjorde, på spårningen, mellanlanda i Belgien. Men detta var dhl som sagt.

Nästa paket dock, blir ner intressant, köpta keycaps i efterhand, även detta från keychron. Dessa ska levereras av postnord. Får se om de är lika förlåtande.

Köpte även från aliexpress, KBDfans. Efter tips i denna tråd att nordiska keycaps skulle gå att få tag på där till billig peng.

Nu om jag bara kunde hitta media tangent för volym och play/paus. Har ju en knob, men ändå.

Permalänk
Medlem

Har idag ett Qpad mk 90 som håller på att ge upp och skulle vilja ha nåt liknade.
Har forskat lite och hittat Loghitech g512, är det bra ersättare eller finns det bättre alternativ?

Fullstort.
Röda brytare eller likvärdiga.
Gärna RGB.
Så standard utseende/utförande som möjligt, dvs inga extra knappar eller annat lull lull.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Har idag ett Qpad mk 90 som håller på att ge upp och skulle vilja ha nåt liknade.
Har forskat lite och hittat Loghitech g512, är det bra ersättare eller finns det bättre alternativ?

Fullstort.
Röda brytare eller likvärdiga.
Gärna RGB.
Så standard utseende/utförande som möjligt, dvs inga extra knappar eller annat lull lull.

Med fullstort så har du få alternativt

https://www.inet.se/produkt/6102752/ducky-one-3-matcha-mx-red...

Har inte ens byggt ihop mitt första men länkar till det jag först tänkt köpa, dock inget rgb.

Men även det jag köpt nu är ett alternativ, keychron Q6. Finns utan knob för att slippa lull lull. Billigare att köpa direkt från keychron. Iso finns inte i färdigt utförande, så du får köpa brytare och hattar separat.

Permalänk
Medlem

Har ett logitech K831 TKL som jag är jävligt nöjd med för priset.
det -enda- som saknas är backgrunsbelysning, vitt helt ok men RGB är lite bonus.
det närmsta jag hittat är väl en logitech G413 men den har "romer g" brytare som inte är kompatibla med "cherry kors" keycaps.

är ute efter "bra och billigt"/bang for buck. inte ute efter snobb tange/diy för 5000kr

Krav
mekaniska röda brytare (silent?)
TKL
Bakgrundsbelyst.(vitt el rgb)
under 1500kr, helst under 1000, då k835 känns så nära för under 700kr.

alla tips välkomnas.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Med fullstort så har du få alternativt

https://www.inet.se/produkt/6102752/ducky-one-3-matcha-mx-red...

Har inte ens byggt ihop mitt första men länkar till det jag först tänkt köpa, dock inget rgb.

Men även det jag köpt nu är ett alternativ, keychron Q6. Finns utan knob för att slippa lull lull. Billigare att köpa direkt från keychron. Iso finns inte i färdigt utförande, så du får köpa brytare och hattar separat.

Tack för tipset, ska kolla upp det.

Har kollat runt lite och sett att de flesta tillverkarna verkar köra med s.k. "floating keys" är det nått nytt fenomen?
Jag tycker det ser fult ut då det ser ut som färgen läcker igenom.

Jag vill gärna ha så att endast tangenterna lyses upp likt g513/mk90, antar att mitt sökområde blir ännu smalare då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Downloader:

Köpte precis därifrån, kom med dhl. Tar de tull så kommer det på posten i efterhand. Inte fått något än. Köpte Q6.

Vad har du för switchar och caps?

Permalänk
Permalänk

Som sagt så verkar keychron ta sina paket via annat eu land. Så ingen tull varken med dhl eller postnord. Två separata beställningar.

Permalänk
Medlem

Hett numpad tips för oss som gillar retro, tydligen säljer mechanicalkeyboards.com "new old stock" Cherry G80-3700 för bara $49 (plus frakt och skatt)!

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Köp inte upp alla innan jag hunnit få min lön...

Tänk om Cherry inte gett sig in på hela gamergrejen och fortfarande gjorde såna här skönheter.

Permalänk

Ingen tull från aliexpress.com heller, köpte keycaps.

Köpte från KBDfans Ali sida:

https://m.aliexpress.com/item/1005002687013660.html?spm=a2g0n...

Gick via Nederländerna.