Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ducky ONE 3

Tack!

Är inne på MX Brown. Har sett att dom får mycket skit. Är de så dåliga eller är det en meme? Jag har fingrat på några på Elgiganten och tyckte om känslan. Har dock inte kunnat hitta några med MX Clear/MX Gray för att kunna jämföra.

Givetvis spelar det väl ingen roll vad andra tycker om jag är nöjd. Jag är mer intresserad av det från perspektivet om det finns bättre taktila MX när det kommer till prestandan och livslängden

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jsson:

Tack!

Är inne på MX Brown. Har sett att dom får mycket skit. Är de så dåliga eller är det en meme? Jag har fingrat på några på Elgiganten och tyckte om känslan. Har dock inte kunnat hitta några med MX Clear/MX Gray för att kunna jämföra.

Givetvis spelar det väl ingen roll vad andra tycker om jag är nöjd. Jag är mer intresserad av det från perspektivet om det finns bättre taktila MX när det kommer till prestandan och livslängden

Är man ingen "brytarnörd" funkar bruna finfint imo.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Jsson:

Tack!

Är inne på MX Brown. Har sett att dom får mycket skit. Är de så dåliga eller är det en meme? Jag har fingrat på några på Elgiganten och tyckte om känslan. Har dock inte kunnat hitta några med MX Clear/MX Gray för att kunna jämföra.

Givetvis spelar det väl ingen roll vad andra tycker om jag är nöjd. Jag är mer intresserad av det från perspektivet om det finns bättre taktila MX när det kommer till prestandan och livslängden

Jag skulle säga att det är en meme, men det finns så många andra taktila, framförallt om man vill ha det taktilt, bruna är nästan mer lik en linjär i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Mitt Ducky One 3 med MX Clears kom idag. Ska bli spännande att klämma och känna ikväll

Om man nu ska börja ge sig in i entusiast-branchen. Vart börjar man sen? Finns det märken av brytare som är absolut no-go?

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av Jsson:

Mitt Ducky One 3 med MX Clears kom idag. Ska bli spännande att klämma och känna ikväll

Om man nu ska börja ge sig in i entusiast-branchen. Vart börjar man sen? Finns det märken av brytare som är absolut no-go?

Kailh är väl rätt meh såvida du inte vill ha klick. Då ska du spana in Box White, Jade och Navy.

Dragonfruit är en brytare du bör strunta i då den har många småfel som inte borde vara där.

Dina clears kanske inte känns riktigt rätt för dig? Du är inte ensam, men om du byter fjädrarna så får du något som kallas för ergo clears vilka är omtyckta av folk.

Men att smörja brytarna och stabs är väl det första och största steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Dina clears kanske inte känns riktigt rätt för dig? Du är inte ensam, men om du byter fjädrarna så får du något som kallas för ergo clears vilka är omtyckta av folk.

Det var just detta som fick mig att överväga Clears istället för Brown.

De kändes absolut okej, men ska överväga att byta fjädrarna.
Är det värt att slakta mitt Corsair och testa med de fjädrarna eller blir de för lätta istället? Google säger att det är ~50g på stock mx cherry red

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Razer BlackWidow V3 Pro

Jag har detta tangentbordet nu! MED gula switches med förhoppning att dom skulle vara tysta. Men det tycker varken jag eller min sambo/Barn.. Handen på hjärtat gillade jag inte Linear som inte har något motstånd när man skriver... :/

Vad finns det för alternativ?

- Stabil Trådlöst
- Gaming för det mesta
- behöver inte lysa.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Skrivet av Jsson:

Det var just detta som fick mig att överväga Clears istället för Brown.

De kändes absolut okej, men ska överväga att byta fjädrarna.
Är det värt att slakta mitt Corsair och testa med de fjädrarna eller blir de för lätta istället? Google säger att det är ~50g på stock mx cherry red

Om du har noll användning av ditt Corsair så tycker jag det kan vara värt att. Annars kostar fjädrar ~120:- för 110st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Jag har detta tangentbordet nu! MED gula switches med förhoppning att dom skulle vara tysta. Men det tycker varken jag eller min sambo/Barn.. Handen på hjärtat gillade jag inte Linear som inte har något motstånd när man skriver... :/

Färdigbyggda tangentbord brukar vara rätt högljudda oavsett vilken brytare du stoppar i dem. Det finns de som är dämpade som kanske låter lite mindre (eller åtminstone annorlunda) som kanske funkar bättre, men om du inte vill lägga ganska mycket pengar och tystnad är av yttersta vikt kommer ett membrantangentbord vara ett bättre alternativ än ett mekaniskt.

De marknadsför ju Yellow som "Silent" men om den är dämpad vet jag inte.

Skrivet av Jsson:

prestandan och livslängden

Nej, det skulle jag inte säga. Jag vet inte hur man mäter prestanda på brytare iofs, det är en grej du trycker på för att sluta en elektrisk krets. Men livslängden är det ingen direkt skillnad, det tar jättelång tid för ens den sämsta brytaren att gå sönder p.g.a. att den används för mycket så det är ingenting att fundera på. Gillar du MX Brown så är det bara att tuta och köra, men tänk på att MX Brown sannolikt är den enda taktila brytare som finns att testa i en butik i Sverige. Många föredrar andra brytare istället för dem, mig inkluderat, så chansen är ju att det finns brytare du gillar ännu mer. Men det är så klart svårt att säga, vissa gillar ju faktiskt MX Brown även efter att ha jämfört mot andra brytare så det är inte som om de är objektivt dåliga. Väldigt få saker i hobbyn är OBJEKTIVT sämre än något annat, däremot finns det mycket som subjektivt är värdelöst men det är ju som sagt upp till var och en att avgöra.

Jag tycker som många andra att de är för lite taktila helt enkelt så det är nästan så att man bara kan köra på en linjär brytare rakt av. Om en brytare ska vara taktil så vill jag ju att det ska kännas när man trycker på den. Sen kan man ju gå alldeles för långt åt andra hållet istället, typ allt ZealPC släpper, så att det känns som att knäcka en glasskiva på varje knapp. Jag tycker att det som /u/hbheroinbob gör är lagom för mig (Boba U4 eller U4T specifikt).

Boba U4 är f.ö. en extremt tyst brytare om man smörjer den, appropå inlägget ovan. Jag byggde ett tangentbord specifikt för att det skulle vara tyst när jag bodde i lägenhet och det lät mindre än ett sånt platt HP-tangentbord de skickar med sina datorer.

https://splitkb.com/products/gazzew-boba-u4-silent-tactile-sw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Dragonfruit är en brytare du bör strunta i då den har många småfel som inte borde vara där.

Vad har Dragonfruits för småfel? Kiwi och Tangerine hade ett produktionsfel på bottom housing i ett antal batcher pga lös del i en maskin i fabriken, men de återkallades och ersattes. Dragonfruit har jag inte hört något negativt om tidigare (annat än från linear-fans...).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Tjabba Halluba!

Behöver hjälp med att välja tangentbord från er proffs! Här är vad jag tänkt mig....

  • Mekaniskt

  • Formfaktor TKL eller 75% (gärna med fullstor ENTER-tangent)

  • Stöd för anslutning till 2 datorer (helst trådlös sådan, men inget krav)

  • Inte mjölkvit färg

  • Gärjna lite kaxig design, belysning är optional 😎

  • Priset inte så viktigt

Permalänk
Skrivet av Release:

Vad har Dragonfruits för småfel? Kiwi och Tangerine hade ett produktionsfel på bottom housing i ett antal batcher pga lös del i en maskin i fabriken, men de återkallades och ersattes. Dragonfruit har jag inte hört något negativt om tidigare (annat än från linear-fans...).

Jag kan minnas fel då jag har ignorerat dem sedan den första reviewn jag såg när de va nya. Men minns att det va onödigt mycket wobble/glapp iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag kan minnas fel då jag har ignorerat dem sedan den första reviewn jag såg när de va nya. Men minns att det va onödigt mycket wobble/glapp iallafall.

Jag har läst något om wobbly stems på dem också, men har inte alla taktila brytare wobbly stems (ovanför bumpen liksom)?

Jag har en påse dragonsfruits framför mig jag tänkte sätta i QK65 när det anländer, och jag upplever inte någon större skillnad mellan dem, Holy Pandas, Zealios V2 eller Durock Dark Amber.

Jag säger alltså inte emot dig, bara ger min egna högst anekdotiska upplevelse då jag blev lite överraskad av att du använde den som det enda exemplet på en absolut "no-go brytare".

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Jag har läst något om wobbly stems på dem också, men har inte alla taktila brytare wobbly stems (ovanför bumpen liksom)?

Jag har en påse dragonsfruits framför mig jag tänkte sätta i QK65 när det anländer, och jag upplever inte någon större skillnad mellan dem, Holy Pandas, Zealios V2 eller Durock Dark Amber.

Jag säger alltså inte emot dig, bara ger min egna högst anekdotiska upplevelse då jag blev lite överraskad av att du använde den som det enda exemplet på en absolut "no-go brytare".

Ja det jag läste fick det att etsa sig fast med att de är inget att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:
  • Stöd för anslutning till 2 datorer (helst trådlös sådan, men inget krav)

Alla tangentbord jag känner till stödjer anslutning till två datorer 😁

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta ett tyst TKL keyboard för gaming.

Enda kravet är egentligen att det ska vara väldigt tyst. Har försökt se om det finns tysta mekaniska men det verkar vara rätt så kört.
Spelar i princip bara WoW och Dota numera

Vad ska jag ha?

Kollat på detta: https://www.webhallen.com/se/product/319573-Logitech-G915-TKL...

och mekaniskt men kanske inte är så tyst som jag hoppas: https://fnatic.com/products/mini-streak-rgb-tenkeyless-silent...

Permalänk

Jag har precis fått hem ett mekaniskt och trådlöst budget-tangentbord från Deltaco och funderar på om jag ska behålla det eller byta till något dyrare.
https://www.inet.se/produkt/6102657/deltaco-gaming-tangentbor...

Det ligger bra på skrivbordet p.g.a. tyngd och själva tangenttryckningarna känns bra. Deltaco verkar ha gjort ett bra jobb med att skala ner kostnaderna utan att kompromissa med det viktigaste, så jag kan inte klaga. Det känns dock ganska plastigt (billigt) mot fingrarna och jag tycker att det är ganska fult (smaksak, vill inte förolämpa någon stolt DK440R-ägare). Mellanslagstangenten låter dessutom väldigt högt.

Jag har haft lite ångest över hur mycket jag har spenderat på ett nytt hemmakontor och försökte hitta hitta sätt att få ner kostnaderna. Men tangentbord är ändå något som jag kommer att använda i flera timmar varje dag.

Jag skriver mycket text och vill ha något som är skönt att skriva på, men som jag också kan koppla till en Nvidia Shield TV genom Bluetooth för att spela spel.

Skulle Logitech G915 kunna vara ett bättre alternativ för mig? Det är mer än tre gånger så dyrt på rea och jag undrar om det verkligen är en uppgradering. Vissa klagar på byggkvalitén medan andra hyllar den.
https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile

Finns det något annat alternativ som kan passa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Jag har precis fått hem ett mekaniskt och trådlöst budget-tangentbord från Deltaco och funderar på om jag ska behålla det eller byta till något dyrare.
https://www.inet.se/produkt/6102657/deltaco-gaming-tangentbor...

Det ligger bra på skrivbordet p.g.a. tyngd och själva tangenttryckningarna känns bra. Deltaco verkar ha gjort ett bra jobb med att skala ner kostnaderna utan att kompromissa med det viktigaste, så jag kan inte klaga. Det känns dock ganska plastigt (billigt) mot fingrarna och jag tycker att det är ganska fult (smaksak, vill inte förolämpa någon stolt DK440R-ägare). Mellanslagstangenten låter dessutom väldigt högt.

Jag har haft lite ångest över hur mycket jag har spenderat på ett nytt hemmakontor och försökte hitta hitta sätt att få ner kostnaderna. Men tangentbord är ändå något som jag kommer att använda i flera timmar varje dag.

Jag skriver mycket text och vill ha något som är skönt att skriva på, men som jag också kan koppla till en Nvidia Shield TV genom Bluetooth för att spela spel.

Skulle Logitech G915 kunna vara ett bättre alternativ för mig? Det är mer än tre gånger så dyrt på rea och jag undrar om det verkligen är en uppgradering. Vissa klagar på byggkvalitén medan andra hyllar den.
https://www.inet.se/produkt/6601228/logitech-g915-tkl-tactile

Finns det något annat alternativ som kan passa mig?

Ta och kika på keychron i passande storlek, tex k6 finns på maxgaming rabatterat tex. Tar keychron över logitech alla dagar i veckan.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Ta och kika på keychron i passande storlek, tex k6 finns på maxgaming rabatterat tex. Tar keychron över logitech alla dagar i veckan.

Keychron K6 verkar se lite bättre ut än Deltacos motsvarighet för 250 kr mer, även det lite större K8 finns för okey pris. Frågan är om det är värt att skicka tillbaka det här och beställa ett nytt bara för det.

Två andra saker som irriterar mig med Deltacos tangetbord är det höga ljudet när jag trycker mellanslag (vilket är ofta) och den högra profilen/höjden. Flera användare har klagat på ihåligt ljud på Keycron K6, den är också hög.

Logitech G915 har låg profil och verkar tystare med tactile switches - men den är mycket dyrare och vissa användare har klagat på byggkvaliteten. Jag har en mus som också använder lightspeed, kan det vara någon fördel tillsammans med G915?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Keychron K6 verkar se lite bättre ut än Deltacos motsvarighet för 250 kr mer, även det lite större K8 finns för okey pris. Frågan är om det är värt att skicka tillbaka det här och beställa ett nytt bara för det.

Två andra saker som irriterar mig med Deltacos tangetbord är det höga ljudet när jag trycker mellanslag (vilket är ofta) och den högra profilen/höjden. Flera användare har klagat på ihåligt ljud på Keycron K6, den är också hög.

Logitech G915 har låg profil och verkar tystare med tactile switches - men den är mycket dyrare och vissa användare har klagat på byggkvaliteten. Jag har en mus som också använder lightspeed, kan det vara någon fördel tillsammans med G915?

Ljudet från space beror på stabilizer, något som jag tyckte var helt okej på en K6a jag hjälpte en kompis fixa. Antar att K8an har okej stabilizer också. Ang att det kan låta ihåligt så kan du lägga i lite PE foam eller liknande i caset för att dämpa det.

Jag vet inte hur Logitech hanterar Lightspeed på två enheter så det får gärna någon annan svara på, men kompisen jag hjälpte bytte just ut ett G915 mot den K6an och tyckte det var ett ordentligt lyft. Om du bor i närheten av en Inet/Webhallen med Keychron i lager kan du ju alltid åka dit och få dig en uppfattning hur dem känns.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Ljudet från space beror på stabilizer, något som jag tyckte var helt okej på en K6a jag hjälpte en kompis fixa. Antar att K8an har okej stabilizer också. Ang att det kan låta ihåligt så kan du lägga i lite PE foam eller liknande i caset för att dämpa det.

Jag vet inte hur Logitech hanterar Lightspeed på två enheter så det får gärna någon annan svara på, men kompisen jag hjälpte bytte just ut ett G915 mot den K6an och tyckte det var ett ordentligt lyft. Om du bor i närheten av en Inet/Webhallen med Keychron i lager kan du ju alltid åka dit och få dig en uppfattning hur dem känns.

Intressant, vad tycker din kompis är bättre med K6'an jämfört med G915? Jag har bara skrivit på laptopar i många år, så jag har inte mycket att jämföra med. Har tyvärr ingen butik i närheten där jag kan prova.

Enligt vad jag se är Keychron K6 jämförbar med Deltaco DK440R. K6 ser bättre ut, men det är fler användare som har en del klagomål på hur den är helt omoddad. Å andra sidan kanske det beror på att personer som köper K6 är kräsnare.

Deltacon lät inte lika högt i vardagsrummet. Det verkar vara något med hörnet där jag sitter som gör att det låter riktigt högt. Det är okej för mig, men min särbo kommer att bli tokig när hon är här. Jag tänkte att G915 kanske är tystare då det är mindre travel distance, men det kanske inte finns något mekaniskt tangentbord som inte låter mycket mer än jag är van vid?

Jag provade att spela med Geforce Now i TV soffan och märkte att jag föredrar att ha tangentbordet i knät. Är kanske skönt att ha ett billigt om man skulle tappa det. Finns det inget tystare alternativt som fyller mina behov så tror jag att jag behåller Deltacon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarveySpecter:

Intressant, vad tycker din kompis är bättre med K6'an jämfört med G915? Jag har bara skrivit på laptopar i många år, så jag har inte mycket att jämföra med. Har tyvärr ingen butik i närheten där jag kan prova.

Enligt vad jag se är Keychron K6 jämförbar med Deltaco DK440R. K6 ser bättre ut, men det är fler användare som har en del klagomål på hur den är helt omoddad. Å andra sidan kanske det beror på att personer som köper K6 är kräsnare.

Deltacon lät inte lika högt i vardagsrummet. Det verkar vara något med hörnet där jag sitter som gör att det låter riktigt högt. Det är okej för mig, men min särbo kommer att bli tokig när hon är här. Jag tänkte att G915 kanske är tystare då det är mindre travel distance, men det kanske inte finns något mekaniskt tangentbord som inte låter mycket mer än jag är van vid?

Jag provade att spela med Geforce Now i TV soffan och märkte att jag föredrar att ha tangentbordet i knät. Är kanske skönt att ha ett billigt om man skulle tappa det. Finns det inget tystare alternativt som fyller mina behov så tror jag att jag behåller Deltacon.

Det mesta i känslan, ljud och byggkvalite.

Nu har jag inte provat en DK440R men jag gissar att det kommer vara rätt stor skillnad mot en Keychron. Fördel gentemot ett G915 är också möjligheten att du kan byta brytare, modda och göra det mer som du vill ha det, G915 är vad det är.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

skulle köpa gmmk pro, polycarb plate och byta aluminium som sitter i. köp PREVAILKEYCO
Epsilon switchar. och nya duroc stabs v2. stabilizer foam och lube till stabsen krytox 205g0.

då har man bästa tangentbordet man kan få och billigt pris nu när gmmk är rea. det är inte svårt att sätta ihop, behöver inte löda nått. 3000kr och bättre än mina 7k-10k tangentbord.
kan välja andra switchar men av alla jag testat är dom bäst. har testat 100 tals olika switchar. men inte många som fungerar bra utom att luba varje switch.

Permalänk

Fast strunta i Durock stabs

Permalänk
Medlem

Ja rör inte dom när det finns TX för samma pris som är sanslöst mycket bättre

Permalänk
Medlem

Tips keyboard med röda switches? Föredrar 60-65% storlek.

Permalänk
Skrivet av Golbez:

skulle köpa gmmk pro, polycarb plate och byta aluminium som sitter i. köp PREVAILKEYCO
Epsilon switchar. och nya duroc stabs v2. stabilizer foam och lube till stabsen krytox 205g0.

då har man bästa tangentbordet man kan få och billigt pris nu när gmmk är rea. det är inte svårt att sätta ihop, behöver inte löda nått. 3000kr och bättre än mina 7k-10k tangentbord.
kan välja andra switchar men av alla jag testat är dom bäst. har testat 100 tals olika switchar. men inte många som fungerar bra utom att luba varje switch.

Skrivet av StuntmanMike:

Fast strunta i Durock stabs

För oss som inte är lika insatta vad betyder allt det där?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

För oss som inte är lika insatta vad betyder allt det där?

Att han har plockat ihop en byggsats för ett custum keyboard. Dock lite slarvigt skrivet.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Fast strunta i Durock stabs

Vad är fel med Durock stabs?

Permalänk
Skrivet av Ballwaterboy:

Vad är fel med Durock stabs?

De har blivit överhypeade samtidigt som behovet av såkallad hole-mod tillkommit i samband med dem.
Helt värdelösa är de inte, men finns bättre för samma pris eller billigare.