Hjälp med komponent till kretskort (Formuler Z10 Pro Max)

Permalänk
Medlem

Hjälp med komponent till kretskort (Formuler Z10 Pro Max)

Hej!
Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha hjälp med att hitta följande komponent att beställa.
Komponenten sitter på ett kretskort på ett Formuler Z10 Pro Max.
Hittar inga scheman eller ritningar på kretskortet så jag behöver be om hjälp.

Någon med kunnighet och skicklighet som skulle kunna hitta vad det är för del?

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt benämning på komponenten. Du kan kolla här: https://smd.yooneed.one/ om du hittar den.

Permalänk
Medlem

6 pin smd transistor ? Har en likadan brevid på UI16, ser inte riktigt texten på den så vet inte om det är npn eller pnp på den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Ser ut som en spänningsregulator. Risk att det finns en bakomliggande anledning till att den gått sönder. Löd loss och mät upp resistansen på utgången relativt jord. Är den låg (<10ohm, utan att veta exakt) så skulle jag rekommendera att felsöka det först innan du byter den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av camitza:

Hej!
Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha hjälp med att hitta följande komponent att beställa.
Komponenten sitter på ett kretskort på ett Formuler Z10 Pro Max.
Hittar inga scheman eller ritningar på kretskortet så jag behöver be om hjälp.<Uppladdad bildlänk>
Någon med kunnighet och skicklighet som skulle kunna hitta vad det är för del?

Tycker det ser ut som en spänningsregulator eller sense-krets. Tydligare plats på moderkortet är fördelaktigt (ta en bild som visar mer av moderkortet).
Sedan måste givetvis beteckning på kapseln skrivas ut annars kan vi bara sitta och gissa här.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekann:

Jag ser inte riktigt benämning på komponenten. Du kan kolla här: https://smd.yooneed.one/ om du hittar den.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

6 pin smd transistor ? Har en likadan brevid på UI16, ser inte riktigt texten på den så vet inte om det är npn eller pnp på den.

Jag ska kolla detta. Tack så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Ser ut som en spänningsregulator. Risk att det finns en bakomliggande anledning till att den gått sönder. Löd loss och mät upp resistansen på utgången relativt jord. Är den låg (<10ohm, utan att veta exakt) så skulle jag rekommendera att felsöka det först innan du byter den.

Hej!
Anledningen till komponentbrand är att fel nätadapter har använts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker det ser ut som en spänningsregulator eller sense-krets. Tydligare plats på moderkortet är fördelaktigt (ta en bild som visar mer av moderkortet).
Sedan måste givetvis beteckning på kapseln skrivas ut annars kan vi bara sitta och gissa här.

Här kommer fler bilder på kortet.

Ursäktar dålig kvalité. Hjälper detta något?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av camitza:

Här kommer fler bilder på kortet.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ursäktar dålig kvalité. Hjälper detta något?

Allt pekar på en DC-DC-omvandlare, placering, layout, felbeskrivning etc.
Det viktigaste är att vi får vad det står på komponenten. <- THIS!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av camitza:

Hej!
Anledningen till komponentbrand är att fel nätadapter har använts.

Bara så du är på det klara med det här: Det är inte omöjligt att fler saker tagit skada när konvertern dog.

Skrivet av camitza:

Här kommer fler bilder på kortet.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ursäktar dålig kvalité. Hjälper detta något?

Ser ut som en spänningsregulator eller DCDC. Försök få ett bra kort på texten på komponenten, alternativt skriv den här. Du kan behöva ett förstorningsglas för att läsa det. Saknas delar av texten kan du titta på de andra likadana bredvid som assitans. Den ser dock ut att vara i alla fall lite annorlunda än de andra 2 eftersom kringliggande komponenter är lite annorlunda.

En annan notis. Den där komponenten sitter på en ganska rejält kyld kopparzon vad jag ser. Det kommer vara ganska fiddligt att löda av (mycket värme kommer behövas). Var försiktig så du inte rycker av en pad när du löder av komponenten. Det är ganska lätt att göra om man tror alla ben har smält loss när en eller två fortfarande sitter kvar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cheben:

Bara så du är på det klara med det här: Det är inte omöjligt att fler saker tagit skada när konvertern dog.
Ser ut som en spänningsregulator eller DCDC. Försök få ett bra kort på texten på komponenten, alternativt skriv den här. Du kan behöva ett förstorningsglas för att läsa det. Saknas delar av texten kan du titta på de andra likadana bredvid som assitans. Den ser dock ut att vara i alla fall lite annorlunda än de andra 2 eftersom kringliggande komponenter är lite annorlunda.

U16 är samma krets.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Bara så du är på det klara med det här: Det är inte omöjligt att fler saker tagit skada när konvertern dog.
Ser ut som en spänningsregulator eller DCDC. Försök få ett bra kort på texten på komponenten, alternativt skriv den här. Du kan behöva ett förstorningsglas för att läsa det. Saknas delar av texten kan du titta på de andra likadana bredvid som assitans. Den ser dock ut att vara i alla fall lite annorlunda än de andra 2 eftersom kringliggande komponenter är lite annorlunda.

En annan notis. Den där komponenten sitter på en ganska rejält kyld kopparzon vad jag ser. Det kommer vara ganska fiddligt att löda av (mycket värme kommer behövas). Var försiktig så du inte rycker av en pad när du löder av komponenten. Det är ganska lätt att göra om man tror alla ben har smält loss när en eller två fortfarande sitter kvar.

Skrivet av DavidtheDoom:

U16 är samma krets.

Har postat en ny bild där man ser bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Allt pekar på en DC-DC-omvandlare, placering, layout, felbeskrivning etc.
Det viktigaste är att vi får vad det står på komponenten. <- THIS!

Här kommer en!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av camitza:

Här kommer en!<Uppladdad bildlänk>

WBDA får jag inga träffar på.
Vad är det för matning i DC-pluggen (Spänning/Ström) och går matning direkt till denna DC-DC-kapsel eller tar den en omväg? Tycker det ser ut som att denna DC-DC-kapseln går direkt till matningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

WBDA får jag inga träffar på.
Vad är det för matning i DC-pluggen (Spänning/Ström) och går matning direkt till denna DC-DC-kapsel eller tar den en omväg? Tycker det ser ut som att denna DC-DC-kapseln går direkt till matningen.

Jag är inte så duktig på detta.
Hjälper detta dig?

Permalänk
Medlem

Skriv till tillverkaren av prylen och fråga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av camitza:

Jag är inte så duktig på detta.
Hjälper detta dig?
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Det går att se att den är matad från 12V. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta komponenten om man söker på texten. Får mest bara basket

Det ser ut som att det är en lite no-name tillverkare, men det är inte 100% säkert. Det du skulle kunna göra är att antingen fortsätta söka på det tryckta namnet, eller så kan du börja leta rätt på potentiella komponenter hos en distributör och sen läsa datablad för att hitta din komponent. Det som står tryckt på den brukar vara med i databladet som "marking" i antingen början eller slutet. Digikey verkar inte ha den, i alla fall inte i lager eller på ett vanligt namn på formfaktorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det går att se att den är matad från 12V. Tyvärr verkar det vara svårt att hitta komponenten om man söker på texten. Får mest bara basket

Det ser ut som att det är en lite no-name tillverkare, men det är inte 100% säkert. Det du skulle kunna göra är att antingen fortsätta söka på det tryckta namnet, eller så kan du börja leta rätt på potentiella komponenter hos en distributör och sen läsa datablad för att hitta din komponent. Det som står tryckt på den brukar vara med i databladet som "marking" i antingen början eller slutet. Digikey verkar inte ha den, i alla fall inte i lager eller på ett vanligt namn på formfaktorn.

Tack för din tid. Ska försöka luska vidare i detta.

Permalänk
Medlem

Det finns ett Formuler Z10 Pro Max forum. Testa där.