Samsungs minnesmoduler gör bärbara datorer enklare att uppgradera

Permalänk
Melding Plague

Samsungs minnesmoduler gör bärbara datorer enklare att uppgradera

Med LPCAMM kan fastlödda minneskretsar i framtidens bärbara datorer ersättas av löstagbara sådana utan att kompromissa med prestandan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!
Jag hatar verkligen fastlödda minnen.

Permalänk
Medlem

Och där har vi helt plötsligt två "standarder" eller är detta samma som Dells CAMM moduler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Och där har vi helt plötsligt två "standarder" eller är detta samma som Dells CAMM moduler?

Ja, jag undrar också? Är dessa kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ristaaf:

Och där har vi helt plötsligt två "standarder" eller är detta samma som Dells CAMM moduler?

Anandtech skriver att de förvirrande nog inte är kompatibla även fast båda är "CAMM". Det verkar som att Samsung inte ville vänta på JEDEC och bestämde sig för att göra sin egen tolkning av CAMM istället. Vi får väl se vem som vinner, men jag tror och hoppas att det inte finns utrymme för två olika standarder för laptopminnen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det går bra nu. Fy fan för fastlött minne.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

But 640 kb ought to be enough for anybody!

Man kunde förr klaga på brister på macbook, men de flesta pc laptops hade innan fastlött ram.

Jag väntar på att detta, tråkigt om det blir två standarder som innebär liten konkurrens och höga priser.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

But 640 kb ought to be enough for anybody!

Man kunde förr klaga på brister på macbook, men de flesta pc laptops hade innan fastlött ram.

Jag väntar på att detta, tråkigt om det blir två standarder som innebär liten konkurrens och höga priser.

Samsungs variant är tydligen verifierad av Intel, som verkar vara med på tåget. Spontant känns det som att detta är mer aktuellt än Dells variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Samsungs variant är tydligen verifierad av Intel, som verkar vara med på tåget. Spontant känns det som att detta är mer aktuellt än Dells variant.

Nu var det ett tag sedan jag snackade med Dell (då CAMM fortfarande var under NDA), men som jag förstod det har Dell tillsammans med Intel tagit fram Dell:s förslag för CAMM. Jag har då en slide som jag dubbelkollade med, och där det står bra precis så. Det är tyvärr en slide som jag inte bör dela med mig av.

Permalänk

Underbart! Undra hur många datorer med fastlödda minnen som bara kastas för det är mer värt att köpa nytt än att laga, bara för en minneskrets är kaputt.
Förstår varför de lött fast det, men samtidigt inte. Sväljer inte riktigt anledningen att det inte får plats SO-Dimm, endast i vissa fall. Känns mer som att det är roligare att få in extra pengar på utbyte av hela moderkort vid fel, samt tjäna lite extra för uppgradering av 8 - 16GB minne vid köp.

Permalänk
Medlem

Tror dock detta snarare är en ersättare till sodimm än fastlödda, det kräver ju mer plats än fastlödda och troligen extra steg i processen (för att inte tala om pris och sånt)

När det dessutom är flera standarder blir man ju livrädd…

Nja, jag ser inte detta som en klar förbättring ännu, vi får se var det landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lololGrillen:

Underbart! Undra hur många datorer med fastlödda minnen som bara kastas för det är mer värt att köpa nytt än att laga, bara för en minneskrets är kaputt.
Förstår varför de lött fast det, men samtidigt inte. Sväljer inte riktigt anledningen att det inte får plats SO-Dimm, endast i vissa fall. Känns mer som att det är roligare att få in extra pengar på utbyte av hela moderkort vid fel, samt tjäna lite extra för uppgradering av 8 - 16GB minne vid köp.

Problemet med SO-DIMM är inte så mycket storleken (även om det förstås också är viktigt i vissa fall) utan att kontakten inte klarar av signalintegriteten som krävs för snabba minnen. Det är därför alla datorer med LPDDR5(X) kör med fastlött minne. CAMM är mycket bättre på den punkten genom att kontaktytan både är större och har bättre kontakt eftersom den skruvas fast.

Permalänk
Medlem

Ingen laptoptillverkare vill ha detta, det kommer inte bli standard.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med SO-DIMM är inte så mycket storleken (även om det förstås också är viktigt i vissa fall) utan att kontakten inte klarar av signalintegriteten som krävs för snabba minnen. Det är därför alla datorer med LPDDR5(X) kör med fastlött minne. CAMM är mycket bättre på den punkten genom att kontaktytan både är större och har bättre kontakt eftersom den skruvas fast.

Aha tack för förklaringen kring prestandan, hade svårt att förstå hur det kunde va prestandaskillnad på t.ex. vanliga DDR4 och SO-DIMM DDR4 minnen om de har samma hastighet och spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lololGrillen:

Underbart! Undra hur många datorer med fastlödda minnen som bara kastas för det är mer värt att köpa nytt än att laga, bara för en minneskrets är kaputt.
Förstår varför de lött fast det, men samtidigt inte. Sväljer inte riktigt anledningen att det inte får plats SO-Dimm, endast i vissa fall. Känns mer som att det är roligare att få in extra pengar på utbyte av hela moderkort vid fel, samt tjäna lite extra för uppgradering av 8 - 16GB minne vid köp.

Därför att fastlött är

1. Billigare att tillverka
2. Minskar risken för fel
3. Tar mindre plats i anspråk

Skulle inte tro att man byter särskilt många moderkort på datorer bortom garantiperioden. Någon har antagligen räknat på detta och kommit fram till att kostnaderna för att byta några moderkort på garantin pga. defekta minnesmoduler är lägre för tillverkaren än kostnaden för att förse datorerna med separata minnesmoduler, vilka kräver kontaktstycken, separata kretskort för minnesmodulerna osv.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fluffarn:

Nu var det ett tag sedan jag snackade med Dell (då CAMM fortfarande var under NDA), men som jag förstod det har Dell tillsammans med Intel tagit fram Dell:s förslag för CAMM. Jag har då en slide som jag dubbelkollade med, och där det står bra precis så. Det är tyvärr en slide som jag inte bör dela med mig av.

Intressant! Måste medge att jag först helt glömde av att även Dell redan hoppat på med CAMM, så jag får kika vidare på detta! Är väl egentligen ganska typiskt att de slår sig samman med bolag som Intel eller dylikt utan att det är någon direkt garanti för att det blir stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Ingen laptoptillverkare vill ha detta, det kommer inte bli standard.

Det kommer garanterat bli standard. Det är så enormt mycket mer konstnadseffektivt att ha modulära delar då kan du tillverka en sorts moderkort i en linje, utan att behöva dela på linjen för att anpassa minnesmängden. Nu kan dom tillverka "blanka" moderkort i större utsträckning och sen kunna erbjuda mer anpassningsbarhet i tillverkningsleden.

det sparar pengar, för då kan dom köpa in moduler av olika storlek direkt utan att behöva ha verktyg/processer för att löda dom själva. Då pressas priserna pga kvantitet.

Desto modulärare en maskin är desto billigare är den att tillverka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Desto modulärare en maskin är desto billigare är den att tillverka..

Det är i de flesta fall precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Desto modulärare en maskin är desto billigare är den att tillverka..

Nej, det stämmer inte alls. Det är billigare att löda ihop hela paketet.

Framförallt tjänar man mer om folk inte kan byta minne, utan är tvungna att antingen köpa en dyrare maskin med mer minne eller byta maskin oftare. Tillverkare tjänar inte ett skvatt på att du köper snikmodellen och billigt tredjepartsminne.

Det är därför alla tillverkare går åt det hållet, till och med Lenovo löder fast minnen och disk i de flesta modellerna nu för tiden.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30